Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Toetsen van mijn conclusies voor aanschaf warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:55
Na veel lezen ben ik voornemens een Panasonic J5 aan te schaffen en zelf te installeren. Graag toets ik onderstaande afwegingen om zeker te zijn dat ik de juiste keuzes maak.

Mijn situatie

Jaren 50 tweekapper volledig geïsoleerd. Benedenverdieping volledig vloerverwarming. Boven radiatoren en twee airco's (SCOP 4.1). Vorig jaar 1000 kuub verstookt incl sww. Q1 dit jaar 0,306 kuub per graaddag (ex sww). CV staat al een jaar zonder problemen op 45 graden. Gezin met 2 kleine kinderen. Keuken met quooker en inductie.

Het huis is in 2011 volledig gerenoveerd en info over leidinglengtes, diameters, hoh, etc. ontbreekt. Alles is toen vervangen (nieuwe radiatoren en kunststof leidingen) en weggewerkt in vloeren en achter stucwerk. De kruipruimte is vervangen door een betonvloer op zand. Ik kan nergens meer makkelijk bij om deze info te achterhalen en de vorige bewoner heeft deze ook niet. Ook het isoleren van bestaande leidingen is onmogelijk zonder te gaan slopen en dat doe ik liever niet als het niet nodig is.

Vragen en afwegingen

1. Alleen beneden of ook boven aasluiten?
Mijn eerste gedachte was om alleen de vloerverwarming beneden aan te sluiten (met nieuwe verdeler) zodat ik op lage temp en delta kan verwarmen met de warmtepomp en boven met de airco's. Maar liefst neem ik de radiatoren boven ook mee (waar nodig vervangen voor meer afgifte) want onze airco's maken veel lawaai bij verwarmen. Ook vind ik radiatoren comfortabeler. Daarnaast zal in de toekomst een van de kinderen naar zolder gaan waar (nu) geen airco zit. Wat is wijsheid gezien mijn onzekerheid over de leidingen naar boven en het feit dat ik ze niet makkelijk kan isoleren?

2. Is het vermogen van de warmtepomp niet te hoog om alleen beneden te verwarmen?
De Panasonic J5 heeft een minimum vermogen van 2500 watt. Als ik goed reken zal hij dan nooit constant (= beste rendement) kunnen draaien, maar boven de 2 graden buitentemp al gaan moduleren/pendelen. Hoe erg is dat?

3. SWW ook meenemen of in de toekomst apart?
De monoblock komt op de begane grond waar ook de vloerverwarming zit. In de keuken zit een quooker dus SWW alleen boven nodig in badkamer. Mijn gedachte was om daar in de toekomst een split warmtepompboiler voor op zolder te plaatsen. Beweegreden is dat ik dan niet nu warm water hoef aan te leggen van beneden naar zolder en de installatie lekker makkelijk is. Als het veel voordelen heeft om dit wel te doen dan is het een optie.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
De 5J is toch een uitlopend model? ...die wordt toch vervangen door de K en L serie? dan moet je snel beslissen/ bestellen zolang de 5J nog leverbaar is.

Een warmtepomp boiler op de plek van de huidige gasketel is een mogelijkheid, kan dat bij jou?, nb een staande wpb is al snel 2 meter hoog (met ventilatie buizen).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
er zijn ook lage temp radiatoren he(voor boven)? die noem je ook wel fancoil. Wij hebben boven volgens mij Vasco's hangen aan onze L/W warmtepomp (Nibe)

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

[ Voor 18% gewijzigd door MSXBas op 18-08-2023 09:16 ]

• Separator
@natural colour Klopt is uitlopend maar ik kan er nog aankomen. Vandaar dat ik nu in stroomversnelling eea aan het uitzoeken ben. Dan kan ik nog voor de winter over. Warmtepompboiler op zolder is een optie ja.

@MSXBas fancoils zijn mij bekend. Mijn vraag zit hem vooral in de leidingdiameters en feit dat ik deze niet kan isoleren. Is dit een dealbreaker om boven mee te pakken of niet?

• MSXBas
Niet geïsoleerde leidingen lijkt me een risico op condens op de leiding, dus lijkt me dat je met koelen voorzichtig moet zijn.
Gewenste leiding diameters staan vast in de specificaties van die dingen. (volgens mij zijn die bij ons met normale kleine leidingen aangesloten)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
Pendelen is geen probleem omdat een wp de compressor langzaam laat optoeren en niet zoals in een koelkast direct op vol vermogen, en met vloerverwarming duurt wel even voordat de thermostaat 'ingrijpt'.

Als je nog geen wp-boiler wil, moet je nog steeds Sanitair Warm Water (SWW) hebben middels een extern (hygiene) vat die in de buurt van de 5J komt te staan, heb je dat overwogen? is daar ruimte voor?
Bij mij was een extern vat beneden geen optie en heb ik voor een wp-boiler op de verdieping gekozen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:45
natural colour schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:13:
De 5J is toch een uitlopend model? ...die wordt toch vervangen door de K en L serie? dan moet je snel beslissen/ bestellen zolang de 5J nog leverbaar is.

Een warmtepomp boiler op de plek van de huidige gasketel is een mogelijkheid, kan dat bij jou?, nb een staande wpb is al snel 2 meter hoog (met ventilatie buizen).
Volgens mij blijft de J5 nog een hele tijd in het assortiment, zie de laatste posts van mede-tweaker Carboy54.

• Separator
natural colour schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:40:
Als je nog geen wp-boiler wil, moet je nog steeds Sanitair Warm Water (SWW) hebben middels een extern (hygiene) vat die in de buurt van de 5J komt te staan, heb je dat overwogen? is daar ruimte voor?
Bij mij was een extern vat beneden geen optie en heb ik voor een wp-boiler op de verdieping gekozen.
Ik heb niet per se voorkeur voor warmtepompboiler vs extern vat aan de J5. Beneden vlak bij de buitenunit heb ik daar wel ruimte voor binnen, maar de leidingen vervolgens in de badkamer krijgen wordt wat meer uitzoekwerk.

Ik loop een beetje vast op deze keuze merk ik. De makkelijke weg is dan om nu nog niets te doen en de CV te blijven gebruiken voor SWW. Maar goed uitzoeken en een knoop doorhakken is beter natuurlijk

• MSXBas
waar komt SWW badkamer nu vandaan?

• Separator
@MSXBas CV ketel op zolder. Badkamer zit dan verdieping lager. Houten zoldervloer met schotten aan zijkant. Daar zijn qua leidingen wel mogelijkheden. Maar vanaf beneden daar komen is een grotere uitdaging.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 14:56
Heb zelf dezelfde opstelling gemaakt in mijn vorige woning. Hier hingen nog standaard radiatoren boven welke ik ook liet meelopen met de vloerverwarming.

Hierbij zijn er 3 zaken waarmee je rekening moet houden naar mijn ervaring:
1. Je houdt boven prima de kou eruit, zelfs op erg koude dagen, echter kun je hier niet 20 graden stoken. Door de lage temperatuur geven standaard radiatoren namelijk minder warmte af. Bij mij hingen deze onder de ramen en zelfs als ze maar 30 graden werden zorgde dat er prima voor dat je geen koude trek had boven.

Wilde je boven echt wat doen verwarmde wij bij met de airco. ( wij zijn wel kou kleumen )

2. Dit is misschien wel de belangrijkste. Bij mij merkte ik dat de flow door de radiatoren veel te hoog was. Hierdoor was de retour temperatuur gelijk aan de aanvoer temperatuur. Dit gaf wat problemen in het begin met inregelen. Wij hebben toen in de aanvoer naar het CV circuit een kraan gezet welke we aardig dicht hielden. Hierdoor was er net voldoende flow dat de radiatoren aan de bovenkant warm waren en aan de onderkant flink afgekoeld waren.

3. De leiding diameter richting de vloerverwarming verdeler. We hebben hier nieuwe dikkere leidingen getrokken zodat er meer flow is en de warmte pomp op een lagere temperatuur kan werken met een hoger rendement tot gevolg.

TIP: Bij ons waren de kosten van het elektra verbruik van de warmtepomp boiler lager als alleen de kosten voor het vastrecht van gas. En we hadden hier een warmtepompboiler staan met grote ventilatie gaten naar buiten. Deze zijn een stuk minder zuinig en ons model kon beneden de 2 graden niet meer opwarmen met warmtepomp. Er werd dan een verwarmingsspiraal gebruikt wat minder efficiënt is. Ook de trage opwarmtijd van 8+ uur als het vat leeg was werkte niet altijd fijn.

De huidige werkt met een los vat waarbij de warmtepomp die de vloer ook verwarmt deze opwarmt. Zelf bij temperaturen ver onder nul werkt deze nog prima. Ander voordeel is dat deze veel sneller opwarmt (met 2 uur warm).

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• MSXBas
Een warmtepomp op zolder wordt ook wel gedaan, zie bv
Warmtepomp buitenunit op zolder?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:58
Leidingen isoleren is alleen noodzakelijk als je condenserend wil gaan koelen met de warmtepomp (dus icm fancoil unit).

Bij enkel verwarmingsfunctie heeft het alleen zin als er bevriezingsrisico is of om ongewenste warmteafgifte te voorkomen in ruimtes waar de leidingen passeren.

Heb je ook al overwogen om een 7kW of 9kW te nemen? De voors en tegens kun je in het Panasonic topic vinden.

De hoh van je vloerverwarming kun je nog wel achterkomen met bijv een wamrtebeeldcamera maar hoef je niet perse te weten als je het nu warm krijgt met lage temperatuur.

SWW apart maakt de installatie nu eenvoudiger en je hebt geen onderbreking van verwarming. Prijs scheelt niet veel met subsidie dacht ik, maar is ff geleden dat ik eraan gerekent heb.
Wij zelf hebben het vat in de kelder staan waardoor we gekozen hebben voor een indirect gestookt vat omdat het anders te ingewikkeld werd met ventilatiekanalen en we wilde geen extra buitenunit.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Separator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:22:
@MSXBas CV ketel op zolder. Badkamer zit dan verdieping lager. Houten zoldervloer met schotten aan zijkant. Daar zijn qua leidingen wel mogelijkheden. Maar vanaf beneden daar komen is een grotere uitdaging.
Itho daalderop heeft ophangbare SWW vaten, tot 270l (die door verwarming via pomp en platenwisselaar groter effectief volume hebben, tevens 100% van vat kan verwarmen voor legionella preventie)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Separator
@MrNOnamE Bedankt voor het zo uitgebreid delen van je ervaringen en leerpunten, zeer waardevol voor mij!

1. Dit zou voor mij prima werkbaar zijn!

2 en 3. Goede tip om de bovenverdieping in één keer (soort van) waterzijdig in te regelen. De nieuwe verdeler ga ik met nieuwe leiding direct op de warmtepomp aansluiten. Als ik je goed begrijp plaats ik daarnaast een tweetal kogelkranen. Beide in de aanvoerleiding, de ene richting keuken/boven, de andere richting benedenverdieping (daar hangen radiatoren maar die hebben we nog nooit aan gehad). Zie de vraagtekens op mijn foto.

Qua SWW zal ik nog eens verder inlezen. Als het moet kan ik een vat in de bijkeuken kwijt direct naast de buitenunit. De leiding vanaf daar naar de badkamer moet dan diagonaal door het huis naar zolder want alleen daar kan ik hem koppelen richting badkamer. Weet niet of dat te veel waterverlies en warmteverlies geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3jfoePs5EIj0U7IJKB2SOT1eho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdyMQgt62VaB4lZUSCdnEFRT.png?f=fotoalbum_large

• Separator
@Pejdref met indirect gestookt bedoel je een split boiler met buitenunit?

Qua vermogen zal ik nog eens in het Panasonic topic duiken. Ik kwam op de 5 uit op basis van Koevlaas, maar de zwaardere hebben hetzelfde minimum (2500 watt) dus als het meerwaarde heeft dan zal ik dat overwegen.

Wat bedoel je met geen onderbreking van de verwarming zonder boilervat? Dat de warmtepomp zijn vermogen gebruikt om het vat te verwarmen ipv het huis?

• Separator
MSXBas schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:36:
Een warmtepomp op zolder wordt ook wel gedaan, zie bv
Warmtepomp buitenunit op zolder?
Ziet er wel leuk uit! Maar ons dak ligt vol met panelen. En qua vloerverwarming is het juist fijn als ik daar beneden direct met dikkere nieuwe leidingen op kan inprikken.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 14:56
Om terug te komen op 2 en 3: Als je beneden de radiatoren niet aan hebt staan voegt een kraan weinig toe. Echter in ons geval hadden we beneden vloerverwarming maar bij erge kou toch de radiator in de hal bij de voordeur aan omdat het net iets aangenamer was. Een kraan nu plaatsen kost ook niet de wereld en is minder vervelend als achteraf.

Bij beide vraagtekens dan 1 kraan in de aanvoerleiding.

In ons geval werkte de verwarming ook met een stooklijn. De watertemperatuur van de warmtepomp hangt hierbij af van de buitentemperatuur. Hoe kouder buiten, hoe warmer het water. Hierdoor ging in het najaar de verwarming aan en bleef deze de hele winter door draaien.

Voor SWW: De lengte van de opwarm leiding vanaf de warmtepomp maakt niet heel veel uit. Ja een lange leiding geeft wat verlies, echter 9 maanden per jaar verliest deze de warmte in je huis waar ook de kachel aan staat. Het kleine beetje verlees scheelt iets qua stoken.

De waterleiding vanaf het boilervat naar de douche is een ander verhaal. Als deze erg lang is ben je langer aan het wachten op warm water. Dat zal niet minuten duren maar wel iets om over na te denken.

Is in de kelder bij de vloerverwarming verdeler misschien een optie?

Los van bovenstaand: Waar je met een warmtepomp nog meer rekening mee moet houden dat deze niet "even" je vloer warm krijgt. Waar een CV ketel al snel 20KW aan warmte kan leveren om de vloer snel op te stoken kan een warmtepomp dat niet zo snel. Zit je dus s'avonds achter de TV is een graad erbij niet echt voor elkaar te krijgen.
( ja, alles kan, warmte pomp op 100% vermogen, warmere aanvoer temperatuur water met als gevolg een lager rendement)
In het voor en najaar op een zonnige dag is het overdag vaak heerlijk ( of zelfs te warm en doe je de deur open ) maar in de avonden net te fris. Dan kan het niet handig zijn om de hele vloer op te warmen aangezien je een hoop van die warmte er ook weer uit ventileert.
Hier zou beneden een kleine airco kunnen helpen. Die zet je s'avonds om half 9 aan als je het net te fris vind en na 5 minuten is het behagelijk.

Ander bijkomend voordeel van een airco beneden is een stukje redundantie. Stel dat het -10 is en je warmtepomp gaat defect dan kun jij met de airco verwarmen. Probeer dan maar eens een monteur te vinden als je geen service contract hebt.
Heb met bovenstaand in gedachten thuis alles redundant aangelegd:
Warmtepomp voor Boilervat en vloerverwarming
Spiraal in het boilervat voor het geval de warmtepomp defect gaat
Airco's door de woning heen voor het geval de warmtepomp defect gaat.

Plus als de warmtepomp echt defect is bij einde levensduur kan ik rustig op zoek naar iets nieuws

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:58
Separator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:39:
@Pejdref met indirect gestookt bedoel je een split boiler met buitenunit?

Qua vermogen zal ik nog eens in het Panasonic topic duiken. Ik kwam op de 5 uit op basis van Koevlaas, maar de zwaardere hebben hetzelfde minimum (2500 watt) dus als het meerwaarde heeft dan zal ik dat overwegen.

Wat bedoel je met geen onderbreking van de verwarming zonder boilervat? Dat de warmtepomp zijn vermogen gebruikt om het vat te verwarmen ipv het huis?
Indirect bedoel ik een SWW met spiraal die dus door de warmtepomp wordt opgewarmd. Dus geen warmtepompboiler. Ik weet niet of het de correcte term is.
Je kunt dan niet tegelijk het huis verwarmen en je SWW vat opwarmen.

Met een warmtepompboiler heb je 2 gescheiden systemen en kun je dus gelijktijdig je huis verwarmen en je SWW.

• Separator
@MrNOnamE Het is geen kelder maar een (verlaagde) trapkast. Daar kan ik geen boilervat kwijt. Overigens zit dat niet heel veel dichterbij de douche dus dan zou hij net zo goed in de bijkeuken kunnen. Warmtepompboiler als gescheiden systeem was ook mijn originele plan en vind ik prima. Grootste nadeel is dat ik dan straks vijf buitenunits heb :X

Qua redundantie, beneden heb ik ook al een airco dus dat is voorzien. Ook hebben we een gashaard die ik op termijn kan ombouwen naar propaan. Daarmee zouden we korte perioden van kou kunnen overbruggen. Overigens volg ik je logica daar niet helemaal. Ook met een CV is de vloerverwarming toch extreem traag én lage temperatuur? Ik zie het verschil daar niet met een warmtepomp, of zit dat in grotere delta t? We doen ook nu al niet aan nachtverlaging. Het is beneden dus altijd dezelfde temp (spikes in buitentemp daargelaten).

De hoofdvraag waar ik dus nog mee zit, is wat wijsheid is qua SWW: een aparte warmtepompboiler op zolder, of een boilervat aansluiten op de warmtepomp in de bijkeuken. Die keuze parkeren is eigenlijk niet handig aangezien ik nu ook al richting bijkeuken moet met leidingen en kabels. Dat zou ik dan nu moeten meenemen. Ook beïnvloed het de keuze voor vermogen warmtepomp.

• Separator
Pejdref schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Met een warmtepompboiler heb je 2 gescheiden systemen en kun je dus gelijktijdig je huis verwarmen en je SWW.
Ja die snap ik. Dan moet ik die twee dus even naast elkaar zetten en afwegen. Als ik het goed begrijp heb ik een drietal smaken:

1. Boilervat met spiraal aasluiten op de warmtepomp - verwarmt snel, onderbreekt verwarming huis, minder efficient vanwege spiraal (?)
2. Warmtepompboiler op basis van lucht - verwarmt langzamer, installatie simpeler, geluid binnenunit, onttrekt warmte aan huis in winter(?)
3. Warmtepompboiler split met buitenunit - verwarmt sneller, installatie ingrijpender, geluid buitenunit
(4. Doorstroomverwarmer - zie ik niet zitten)
5. Water-water warmtepompboiler. Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

[ Voor 8% gewijzigd door Separator op 18-08-2023 15:50 ]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:36
Hier jaren 60 2-1kapper nageisoleerd met een 5j en aparte wpboiler.

Ik neem aan dat je keuken en bijkeuken bij elkaar zitten. Wij hebben in ons huis de warmtepompboiler ook in de bijkeuken geplaatst. Warmwater leiding door de muur van bijkeuken naar keuken, onder de plint door, op de bestaande warmwaterleiding die daar al zat voor de keukenkraan.

Wij hebben trouwens een Auer Edel Eau, die maakt gebruik van restwarmte uit je cv systeem. Is een water-water warmtepompboiler (optie 5). Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

• Separator
@Murkmans Dank, daar zal ik ook even naar kijken. Ik dacht al zó veel gelezen te hebben over de monoblock, maar er gaat weer een nieuwe wereld van SWW mogelijkheden voor me open...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Bij optie 2, lucht WPB moet je met dikke pijpen - 160mm oid naar buiten kunnen. De koude lucht wil je misschien zomers je huis in hebben… in de winter niet.

De juiste keuze te situatie afhankelijk. Dus beste is even de moeite doen alle opties te begrijpen, en dan de keuze te maken.

En ja vloerverwarming is ook met cv - op elke aanvoer temperatuur ultv. Met WP heb je de open - mengende verdeler niet nodig. Gesloten is efficiënter en open werkt niet altijd lekker. Wel opletten dat je het WP kleine deltaT draait, heel hoog debiet dus. Dikke leidingen zijn dus belangrijk

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:36
@Separator wij hebben er destijds ook over nagedacht om deze op de plek van de ketel te installeren. Immers ligt daar al koud en warm water, en aanvoer/retour van de cv. Als je systeem goed is ingereld zou dat zelfs ook nog kunnen. Weet alleen niet of het interne pompje dat trekt.

Hier een 150 liter variant (hangend niet staand) met wtw douche en klein bad.

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:06
Wij hebben een ariston nuos plus 250 liter geplaatst in de garage voor warm water apart van onze aircos voor verwarming. Wat mij betreft valt de ontrekking van warmte binnenshuis goed mee. Alleen de ruimte zelf is wel erg koud id winter, koele drankjes gegarandeerd en het hangt ook af van hoe groot de ruimte is waar je hem in zet. In ons geval vrij groot, denk zo´n 80m³.
De wpb heeft ook een gewone boilerfunctie voor als de lucht te koud wordt. Alleen als je die in een kleine ruimte zet, kan dat relatief snel gebeuren aangezien hij heeltijd zijn eigen gekoelde uitlaatlucht dan terug op pakt en nog eens warmte uit haalt, dus nog ns af koelt, enz.

In ons geval is ie nog nooit over moeten schakelen naar de gewone cop 1 boilerfunctie.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:40
Hier een 5J gebruiker met 2onder1kap 90m2 uit 1906. Sww door een wpb, 95% zelf geïnstalleerd en daarna laten controleren/ingebruikname met monteur.

Gekozen voor separaat systeem om 3 redenen:
1 gescheiden systemen is makkelijker (lees: kostenbesparing) aanleg, geen kleppen nodig etc in je systeem.
2 op koude dagen hoeft de wp niet de verwarming te onderbreken om je sww te verwarmen.
3 dubbele ISDE

De wpb pakt lucht uit het huis (gang 1e etage), dus uit de verwarmde schil. Theoretisch iets inefficiënt maar die ruimte is verwarmd door de wp. Uitblaas via dakdoorvoer.

5j heeft nieuwe 32mm pex leiding gekregen direct naar een nieuwe pomploze verdeler, boven heb ik twee kleine radiatoren T11 en T20 vervangen voor T33 (marktplaats) en dat zijn nu ook prima warmtebronnen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:09

martijn v o

Certified by Enphase.

4. bij gescheiden systemen heeft het ene systeem geen last bij een storing/defect van het andere systeem.
5. geluid WP buiten is beperkter omdat hij geen warmwater hoeft te maken en hoog toeren draait.
6. Op warme dagen hoeft de WP de koeling niet te onderbreken om warm water te maken
7. Over de theoretische inefficiëntie valt wat te zeggen. Als je de WP gebruikt als vervanging van de mechanische ventilatie zie ik het als winst omdat je anders verwarmde lucht naar buiten blaast en je er nu energie uithaalt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Separator
@stevenP Gisteren tot laat aan het Googelen geweest en je reactie bevestigt mijn keuze om het te gaan splitsen. Bedankt voor de info!

Wat was je afweging voor de 5J vs de 7J? Ik had de 5 in gedachten vanwege huidig verbruik (1000 kuub incl SWW in 2022) maar lees hier ook de tip om voor iets zwaarder te gaan. Het minimum vermogen is bij de 7J hetzelfde. Als ik het forum zo lees kan hij dan de defrosts beter opvangen (sneller herstel na afwezigheid door defrost). Heb je de warmtepomp al lang en hoe is je ervaring?

Warmtepompboiler staat op je overloop? Geen geluidsoverlast van in de slaapkamers? En dat aanzuigen zocht niet voor veel tocht? Overloop zou bij mij handiger uitkomen dan zolder, maar had hem vanwege geluid al afgeschreven.

@martijn v o Dank voor de aanvullingen! Kan je de mechanische ventilatie toelichten? Die heb ik nu (nog) niet, alleen roosters boven de ramen. De warmtepompboiler zal dus koude lucht door de roosters aanzuigen.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:09

martijn v o

Certified by Enphase.

klopt. Dan heb je een oude huis. Het is de bedoeling at de ruimten geventileerd worden zeker als je de kierdichtheid van de woning of de isolatie verbeterd. Normaal zuigt een ventilatiebox een bepaalde hoeveelheid (ergens 150-250 m3/h) af uit je woning. Die lucht zal dus via de roosters weer worden toegevoerd.
In nieuwere woningen bestaat dat systeem uit een gebalanceerde ventilatie met warmteterugwinning daar wordt de lucht ook aangezogen en middels de wisselaar opgewarmd alvorens het de woning wordt ingeblazen.
Als je roosters hebt gaat dat helaas zonder veel ingrepen niet.
Ik had dus het afzuigsysteem zonder balans en zonder WTW. Ik heb daar de warmtepompboiler op gezet die dus de lucht afzuigt en de warmte er nog uithaalt voordat ie het naar buiten blaast.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
stevenP schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:38:

Gekozen voor separaat systeem om 3 redenen:
1 gescheiden systemen is makkelijker (lees: kostenbesparing) aanleg, geen kleppen nodig etc in je systeem.
2 op koude dagen hoeft de wp niet de verwarming te onderbreken om je sww te verwarmen.
3 dubbele ISDE
martijn v o schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:33:
4. bij gescheiden systemen heeft het ene systeem geen last bij een storing/defect van het andere systeem.
5. geluid WP buiten is beperkter omdat hij geen warmwater hoeft te maken en hoog toeren draait.
6. Op warme dagen hoeft de WP de koeling niet te onderbreken om warm water te maken
7. Over de theoretische inefficiëntie valt wat te zeggen. Als je de WP gebruikt als vervanging van de mechanische ventilatie zie ik het als winst omdat je anders verwarmde lucht naar buiten blaast en je er nu energie uithaalt.
Laten we dan wel compleet zijn en ook de voordelen van warmtepomp met een losse boiler benoemen.
1. Geen extra apparaat in huis dat geluid maakt
2. Vermogen van een warmtepompboiler is beperkt, warmtepomp heeft veel meer vermogen, zodat je met een kleiner boiletvat af kunt.

Aantal van bovenstaande argumenten vind ik erg gezocht. Zoals 6. hoeveel warm water verbruik je nu op warme dagen? Als we 20 minuten niet de vloer koelen gaan we dat echt niet merken met de traagheid van het systeem.

• stevenP
Separator schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:40:
@stevenP Gisteren tot laat aan het Googelen geweest en je reactie bevestigt mijn keuze om het te gaan splitsen. Bedankt voor de info!

Wat was je afweging voor de 5J vs de 7J? Ik had de 5 in gedachten vanwege huidig verbruik (1000 kuub incl SWW in 2022) maar lees hier ook de tip om voor iets zwaarder te gaan. Het minimum vermogen is bij de 7J hetzelfde. Als ik het forum zo lees kan hij dan de defrosts beter opvangen (sneller herstel na afwezigheid door defrost). Heb je de warmtepomp al lang en hoe is je ervaring?

Warmtepompboiler staat op je overloop? Geen geluidsoverlast van in de slaapkamers? En dat aanzuigen zocht niet voor veel tocht? Overloop zou bij mij handiger uitkomen dan zolder, maar had hem vanwege geluid al afgeschreven.

@martijn v o Dank voor de aanvullingen! Kan je de mechanische ventilatie toelichten? Die heb ik nu (nog) niet, alleen roosters boven de ramen. De warmtepompboiler zal dus koude lucht door de roosters aanzuigen.
Klinkt heel bekend! Bij aankoop huis ~1250kuub/jr, na wat renovatie 950, en ik wist dat met de laatste aanpassingen het alleen maar minder werd. Koevlaas zat in de hoge 3 meen ik, 5was goed beschikbaar en toerijkend. In maart gekocht en zeker toen was de 7j slecht beschikbaar. Ook was ik eerlijk gezegd iets naïef om daarna te concluderen dat 5kW > koevlaas dus ook zeker voldoende. Heb er geen spijt van, maar ik heb nog geen defrost dagen meegemaakt.

Wpb is de Calypso VM (zie wpb topic), deze is uiterst stil. Maakt minder herrie dan mijn afzuiger in de badkamer. Vochtige lucht uit badkamer wordt bijna altijd afgeraden als aanzuig-bron door hoge condensvorming. Verder kan bijvoorbeeld een split ook, dat is zeker wel een overweging ivm geluid. Binnen fluisterstil, buiten 1 a 2 uur een lichte airco unit die staat te draaien - thats it. Overigens draait mijn wpb altijd overdag na het douchen dus nooit in de nacht en irritant met slapen.

• stevenP
Oilman schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

[...]

Laten we dan wel compleet zijn en ook de voordelen van warmtepomp met een losse boiler benoemen.
1. Geen extra apparaat in huis dat geluid maakt
2. Vermogen van een warmtepompboiler is beperkt, warmtepomp heeft veel meer vermogen, zodat je met een kleiner boiletvat af kunt.

Aantal van bovenstaande argumenten vind ik erg gezocht. Zoals 6. hoeveel warm water verbruik je nu op warme dagen? Als we 20 minuten niet de vloer koelen gaan we dat echt niet merken met de traagheid van het systeem.
Ik snap zeker wat je zegt. Ook zijn er mensen voorstander van KISS en is mijn interpretatie 2 eenvoudige systemen die los van elkaar functioneren, terwijl anderen zeggen dat je dan juist 1 bron wil hebben met meerdere mogelijkheden. Minder onderhoud, minder verschillende partijen etc.

Koeling ga je inderdaad niet merken, maar ik douche ons vat van 150L behoorlijk leeg op een dag. Een wp blaft dit zo weer warm (lees: vermogen factor 4-6 ongeveer), maar ik zou niet naar een kleiner vat kunnen hoor. Het is en blijft een buffer en geen doorstromer :)

Pagina: 1