Halogeen transformator met potmeter gezocht

Pagina: 1
Acties:

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 23:33
Helaas is de transformator van de inbouw halogeenverlichting van de keuken er mee opgehouden en moet ik deze vervangen.

De oorpronkelijke transformator is de TCI EF70 uit 1998.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX4661yKqvzBRruk9yZmlKkBleE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0mr86rhztsU449vYhItg82s.jpg?f=fotoalbum_large
TCI verkoopt nog steeds een transformator met dit modelnummer, maar hierop ontbreekt een aansluiting voor een potmeter om de transformator te dimmen.

Bij mijn zoektocht naar een geschikte vervanger kom ik hooguit 1 exemplaar tegen, maar van een onbekend merk: https://www.ruttenelektro...5-105w-met-potentiometer/

Ik zou liever wat meer alternatieven willen hebben om uit te kunnen kiezen.
Het zou me verbazen dat zulke dimmers niet meer gemaakt worden, dus vermoedelijk gebruik ik de verkeerde zoektermen. Kan iemand mij vertellen hoe dit soort trafo's (met een aansluiting voor een potentiometer) heten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:56
En gewoon de schakelaar voor een dimmer vervangen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Er is geen schakelaar. De trafo is dmv een stekker aangesloten op een stopcontact. Het stopcontact zit op 2m30 in een van de keukenkastjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je die inbouwverlichting niet meteen vervangen voor led-varianten, en daar een passende transformator bij zoeken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:05
WON >>> MME

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Mooi moment om vervangende LED-exemplaren te zoeken inderdaad.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Question Mark schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:08:
Kun je die inbouwverlichting niet meteen vervangen voor led-varianten, en daar een passende transformator bij zoeken?
Dat is zeker een mooi moment.
De vraag is dan hoe schakel je die leds.

Een dimmer aan de muur ga ik niet doen. De huidige buizen zitten al tjokvol.
Dus ik moet ergens een transformator zoeken die ik aan kan sturen met dimmer die aan de transformator hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 19-08-2023 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@job waar zit die dimmer nu dan? Die zit toch ook ergens?

Verder zijn er legio systemen verkrijgbaar die je kunt gebruiken om led verlichting te dimmen. Met een draadloze knop die je b.v. ergens op een muur kan plakken, heb ik ook weleens gezien. Dus gewoon vervangen die oude spullen. Heb je ook zo weer terugverdient door de stroombesparing.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
De huidige dimmer zit nu boven het aanrecht onderop een keukenkastje geplakt. Het liefst komt de nieuwe dimmer op dezelfde plek zonder aanpassingen aan de kabels. De huidige bekabeling vanaf de transformator zit in de bodem van de kastjes verwerkt en alle kasten van de muur loshalen doe ik liever niet.

Draadloos dimmen is een idee. Heb je wat merken/productnamen om te zoeken?
Als ik zoek vind ik dimmers die in de muur moeten komen (voorbeeld), of het is goedkope troep op aliexpress of amazon. Of het is gelijk een complete dure set van trafo + armaturen.

De huidige armaturen kunnen nog prima gebruikt worden, er zijn ook leds met een g4 fitting krijgen. Dus ik ben nu alleen opzoek naar een transformator met dimmer maar lijk die door gebrek aan kennis over de juiste zoektermen niet te vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 19-08-2023 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
perongeluk dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door job op 19-08-2023 02:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bijvoorbeeld:
Shelly Dimmer 2 https://www.robbshop.nl/shelly-dimmer-2-wifi
Met een opbouw pulsdrukker: https://www.girastore.nl/...t/opbouw-wit-pulsdrukker/
Of als je dat op die plek kwijt kan een inbouw pulsdrukker: https://www.robbshop.nl/gira-pulsdrukker-1v
Deze pulsdrukkers zijn bedraad aangesloten. 2 aderig.

Dit is dan allemaal spul waar 230V doorheen gaat (geen transformator dus). Dus dan heb je ook (dimbare!) led verlichting nodig voor 230V.
De bediening met de pulsdrukker is als volgt: korte puls is aan/uit. Ingedrukt houden is feller/zwakker.

Bijkomend voordeel: de shelly dimmer kan aan de wifi en daarmee ook worden bestuurd. Maar is niet noodzakelijk. (Wel even doen voor zijn eerste config).

Meer info over Shelly producten: [Shelly] Ervaringen & Discussie

Dit is dan een voorbeeld met Shelly, maar zo zijn er wel meer. Werkt prima, ik doe hier mijm hele woonkamer mee.

Alles kan stuk.

Pagina: 1