We willen onze nieuwe OLED tv laten kalibreren maar we kunnen niet zo snel iemand in Friesland vinden die een ISF kalibratie kan doen. Heeft iemand een adres waar we terecht kunnen hiervoor?
Lijkt je dit echt nodig? Tv’s en met name oleds komen tegenwoordig zo goed afgesteld uit de fabriek dat er weinig winst in te behalen valt. Er valt wel winst te behalen met een ISF calibratie. Maar dat ziet het blote oog waarschijnlijk toch niet.Kikunobehide schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:44:
We willen onze nieuwe OLED tv laten kalibreren maar we kunnen niet zo snel iemand in Friesland vinden die een ISF kalibratie kan doen. Heeft iemand een adres waar we terecht kunnen hiervoor?
Ik weet niet welke tv je hebt, maar zoek anders even een review er van op. Als ze daarin praten over afwijkende delta waardes dan is het misschien de moeite waard.
We hebben een Sony 55A90J en het is inderdaad niet nodig. Ik las gisteravond namelijk een post van iemand op avsforum en hij heeft de Custom mode gemeten met alle kleur, contrast en helderheid instellingen op default en de gemiddelde delta afwijking voor kleur en grayscale is 1.6 met een maximum van 2.4. Dat is met het blote oog niet waar te nemen dus we laten het mooi zo. Ik heb wel custom for pro 1 en 2 ontsleutelt en die zijn precies gelijk aan de normale custom mode (niet helemaal, reality creation is iets zwakker). Voor custom heb ik de piek helderheid op laag gezet voor s' avonds, pro 1 op midden en pro 2 op hoog. Zo kunnen we overdag snel kiezen tussen de helderheid afhankelijk van hoeveel licht de kamer in valt. Erg makkelijk.
Offtopic : De eotf lijn volgen is ook erg belangrijk. Vooral hoe deze dan uit zwart komt. Dus kalibreren is zeker die moeite waard. Vooral de lg c2 serie crusht standaard echt zwart zonder kalibratie. Sony komt weer te snel uit zwart en is moeilijk te compenseren. De nieuwere panasonics is de gradatie weer minder van.
Heb alleen geen flauw idee welke er in de buurt zitten. Ik begreep van dimitri die mijn tv’s altijd kalibreert dat er een partij gestopt was. Weet alleen niet meer welke dat was.
Heb alleen geen flauw idee welke er in de buurt zitten. Ik begreep van dimitri die mijn tv’s altijd kalibreert dat er een partij gestopt was. Weet alleen niet meer welke dat was.
[ Voor 82% gewijzigd door dantethedutch op 28-08-2023 00:07 ]
Beeldsound is het bedrijf van David Marlin. Hij is ISF level 3 gecertificeerd wat dus expert is. Heeft iemand zijn tv door hem laten kalibreren en zo ja, was de ervaring positief?
Daar heb je gelijk in maar dan moet je tijdens de kalibratie natuurlijk ook die zwartwaarden checken en aanpassen indien nodig.dantethedutch schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:01:
Offtopic : De eotf lijn volgen is ook erg belangrijk. Vooral hoe deze dan uit zwart komt. Dus kalibreren is zeker die moeite waard. Vooral de lg c2 serie crusht standaard echt zwart zonder kalibratie. Sony komt weer te snel uit zwart en is moeilijk te compenseren. De nieuwere panasonics is de gradatie weer minder van.
Bij mij is er een autocal gemaakt met calman voor HDR en DoVi maar zowel de HDR als Dolby Vision waren veel te donker. Een hele hoop "near black" bars die bij reference black liggen, waren gewoon allemaal weg. Dat was zonder kalibratie veel beter in dezelfde picture mode.
Gelukkig is SDR wel goed gekalibreerd en is er ook een handmatige HDR kalibratie gemaakt die ik nu gebruik.
Dit is de tweede keer dat ik een tv liet kalibreren. Maar ook echt de laatste keer. De eerste keer zijn er fouten gemaakt omdat de kalibrator alles veel te snel deed. Dat was nog op een plasma scherm enkele jaren geleden. Nu werd er wel de tijd genomen maar is het opnieuw niet goed in HDR en Dovi.
Jammer want ik dacht nu echt iemand gevonden te hebben die goed was, ik ga in dit geval geen namen noemen.
Ik heb mij de laatste dagen ook wat ingelezen in deze materie. Er zijn met Calman ook erg veel haken en ogen aan een correcte kalibratie. Als je ziet wat er allemaal fout kan gaan in de interne software van calman zelf of die van LG... Heb met grote ogen liggen lezen op Avsforum over deze materie.
90% van de kalibrators is hier niet volledig van op de hoogte, daar ben ik vrij zeker van.
De prijs die ze vragen is het alleen waard als alles perfect gedaan wordt. En dat is niet het geval.
[ Voor 9% gewijzigd door daffie82 op 24-04-2025 23:15 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
Pagina: 1