Mijn cv-ketel is na 19 jaar aan vervanging toe. Als er een nieuwe cv-ketel komt zou ik kiezen voor een Intergas Xtreme vanwege de mogelijkheid om ver terug te moduleren. Ik weet niet in hoeverre we ook all-electric zouden kunnen gaan en dus de cv-ketel verwijderen en vervangen door een monobloc met boiler of split unit met boiler. De huidige cv-ketel hangt op zolder en heeft het afgelopen jaar met een cv-temperatuur van 50graden het huis net op temperatuur gehouden (de thermostaat schakelde in de nacht wel terug naar 17 graden).
Ik heb grofweg drie opties:
Ik weet niet het merk van de radiatoren maar heb bij Thermrad opgezocht wat de warmteafgifte zou zijn. Ik weet niet hoe ik achter de inhoud van de radiatoren kom en of er voldoende volume is voor een warmtepomp. Ook weet ik niet of ik de warmtecapaciteit mag vergelijken met de minimale warmtelevering van de warmtepomp en dus mag concluderen dat bij een warmteafgifte van 3274W de warmtepomp niet hoeft te gaan pendelen.
Geen vloerverwarming dus. Wel een WTW-installatie waardoor het op de bovenverdieping, ook als daar geen radiatoren open staan, nooit echt koud wordt.
Ik heb op de plek waar de cv-ketel nu hangt 1 stopcontact op een gedeelde groep en zou vanuit de meterkast door de buis die nu voor de thermostaat wordt gebruikt 1 extra groep (1 fase) aan kunnen brengen. Ik heb geen 3-fase aansluiting en wil dat ook niet (ivm 1-fase laadpaal en SAP). Om van de ruimte waar nu de cv-ketel hangt op het platte dak te komen moeten de leidingen door 1 binnenmuur en vervolgens via de omtimmering onder de dakgoot naar het platte dak.
Ik zat te denken aan de Itho Daalderop Amber, ook aangezien Itho adverteert met horizontale vaten, maar sta open voor alternatieven. Ik kan niet goed inschatten of een split-unit nu voordeliger/slimmer/beter is dan een monobloc omdat ik in beide gevallen een installateur nodig heb.
Als de warmtepomp ook kan koelen is dat wat mij betreft een voordeel, ook al scheelt dat niet veel, het zou mooi zijn als de binnentemperatuur daar in de zomer net iets mee verlaagd kan worden (met name op zolder loopt die hoog op). Ik begrijp echter niet hoe het koelen van een warmtepomp samengaat met het opwarmen van de SWW-boiler.
Ik heb grofweg drie opties:
- De huidige ketel vervangen door een Intergas Xtreme 36 (kosten inclusief installatie schat ik in op ongeveer € 2.500
- De huidige ketel vervangen door een Intergas Xtreme 36 in combinatie met een Intergas warmtepomp (kosten na aftrek van subsidie ongeveer € 6.000) Nadelen zijn dan twee apparaten, extra kosten zonder van het gas af te kunnen en mogelijk geluidsoverlast van de warmtepomp. Voordeel zou moeten zijn lagere maandelijkse kosten.
- De huidige ketel verwijderen en een all-electric warmtepomp installeren inclusief boilervat (kosten na aftrek van subsidie ongeveer € 10.000?). Nadelen zijn dan afhankelijkheid van capaciteit boiler bij warmwaterverbuik, hogere investering, mogelijk geluidsoverlast van de warmtepomp. Voordeel zou moeten zijn lagere maandelijkse kosten.
Historisch gasverbruik:
- 2020: 1.311 m³
- 2021: 1.540 m³
- 2022: 1.250 m³
Afgiftesysteem:
Verdieping | Ruimte | Type | Afmetingen | Status | Warmteafgifte 55/45/20 in W | Waarvan altijd open |
Begane Grond | Hal | T11 | 60x40 | Alleen hartje winter open | 219 | |
Woonkamer | T22 | 100x90 | Altijd open | 1179 | 1179 | |
T22 | 240x30 | Altijd open | 1206 | 1206 | ||
Keuken | T22 | 70x90 | Altijd open | 889 | 889 | |
Bijkeuken | T11 | 40x60 | Alleen hartje winter open | 219 | ||
Eerste verdieping | Badkamer | T22 | 80x70 | Via thermostaatknop | 790 | |
Kamer 1 | T11 | 240x40 | Nooit open | 876 | ||
Kamer 2 | T11 | 120x40 | Nooit open | 438 | ||
Kamer 3 | T11 | 120x40 | Soms open | 438 | ||
Zolder | Kamer 4 | T22 | 40x70 | Soms open | 448 | |
Kamer 5 | T11 | 120x60 | Nooit open | 628 | ||
7330 | 3274 |
Ik weet niet het merk van de radiatoren maar heb bij Thermrad opgezocht wat de warmteafgifte zou zijn. Ik weet niet hoe ik achter de inhoud van de radiatoren kom en of er voldoende volume is voor een warmtepomp. Ook weet ik niet of ik de warmtecapaciteit mag vergelijken met de minimale warmtelevering van de warmtepomp en dus mag concluderen dat bij een warmteafgifte van 3274W de warmtepomp niet hoeft te gaan pendelen.
Geen vloerverwarming dus. Wel een WTW-installatie waardoor het op de bovenverdieping, ook als daar geen radiatoren open staan, nooit echt koud wordt.
SWW:
- Plek voor boiler: ja, liefst op de vlizozolder, het zal dan een horziontale boiler moeten worden gezien de schuine puntdaken daar. Ik moet nog uitzoeken of de houten vloer het gewicht kan dragen
- Aantal liter nodig: onbekend, we zijn met 4 personen
- Er is geen DWTW
Warmtepompvoorkeur:
W/W is geen optie hier, het zal dan L/W worden. Deze zal tussen ons huis en het huis van de buren (blinde muur) komen te staan op een houten garagedak (of aan de stenen muur van het huis).Ik heb op de plek waar de cv-ketel nu hangt 1 stopcontact op een gedeelde groep en zou vanuit de meterkast door de buis die nu voor de thermostaat wordt gebruikt 1 extra groep (1 fase) aan kunnen brengen. Ik heb geen 3-fase aansluiting en wil dat ook niet (ivm 1-fase laadpaal en SAP). Om van de ruimte waar nu de cv-ketel hangt op het platte dak te komen moeten de leidingen door 1 binnenmuur en vervolgens via de omtimmering onder de dakgoot naar het platte dak.
Ik zat te denken aan de Itho Daalderop Amber, ook aangezien Itho adverteert met horizontale vaten, maar sta open voor alternatieven. Ik kan niet goed inschatten of een split-unit nu voordeliger/slimmer/beter is dan een monobloc omdat ik in beide gevallen een installateur nodig heb.
Als de warmtepomp ook kan koelen is dat wat mij betreft een voordeel, ook al scheelt dat niet veel, het zou mooi zijn als de binnentemperatuur daar in de zomer net iets mee verlaagd kan worden (met name op zolder loopt die hoog op). Ik begrijp echter niet hoe het koelen van een warmtepomp samengaat met het opwarmen van de SWW-boiler.