Meedenken over opties all-electric warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mijn cv-ketel is na 19 jaar aan vervanging toe. Als er een nieuwe cv-ketel komt zou ik kiezen voor een Intergas Xtreme vanwege de mogelijkheid om ver terug te moduleren. Ik weet niet in hoeverre we ook all-electric zouden kunnen gaan en dus de cv-ketel verwijderen en vervangen door een monobloc met boiler of split unit met boiler. De huidige cv-ketel hangt op zolder en heeft het afgelopen jaar met een cv-temperatuur van 50graden het huis net op temperatuur gehouden (de thermostaat schakelde in de nacht wel terug naar 17 graden).

Ik heb grofweg drie opties:
  • De huidige ketel vervangen door een Intergas Xtreme 36 (kosten inclusief installatie schat ik in op ongeveer € 2.500
  • De huidige ketel vervangen door een Intergas Xtreme 36 in combinatie met een Intergas warmtepomp (kosten na aftrek van subsidie ongeveer € 6.000) Nadelen zijn dan twee apparaten, extra kosten zonder van het gas af te kunnen en mogelijk geluidsoverlast van de warmtepomp. Voordeel zou moeten zijn lagere maandelijkse kosten.
  • De huidige ketel verwijderen en een all-electric warmtepomp installeren inclusief boilervat (kosten na aftrek van subsidie ongeveer € 10.000?). Nadelen zijn dan afhankelijkheid van capaciteit boiler bij warmwaterverbuik, hogere investering, mogelijk geluidsoverlast van de warmtepomp. Voordeel zou moeten zijn lagere maandelijkse kosten.
Over deze laatste optie gaat mijn vraag, ik ben namelijk niet zeker dat een all-electric warmtepomp voldoende gaat zijn om het huis op temperatuur te houden.
Historisch gasverbruik:
  • 2020: 1.311 m³
  • 2021: 1.540 m³
  • 2022: 1.250 m³
Afgiftesysteem:
VerdiepingRuimteTypeAfmetingenStatusWarmteafgifte 55/45/20 in WWaarvan altijd open
Begane GrondHalT1160x40Alleen hartje winter open219
WoonkamerT22100x90Altijd open11791179
T22240x30Altijd open12061206
KeukenT2270x90Altijd open889889
BijkeukenT1140x60Alleen hartje winter open219
Eerste verdiepingBadkamerT2280x70Via thermostaatknop790
Kamer 1T11240x40Nooit open876
Kamer 2T11120x40Nooit open438
Kamer 3T11120x40Soms open438
ZolderKamer 4T2240x70Soms open448
Kamer 5T11120x60Nooit open628
73303274

Ik weet niet het merk van de radiatoren maar heb bij Thermrad opgezocht wat de warmteafgifte zou zijn. Ik weet niet hoe ik achter de inhoud van de radiatoren kom en of er voldoende volume is voor een warmtepomp. Ook weet ik niet of ik de warmtecapaciteit mag vergelijken met de minimale warmtelevering van de warmtepomp en dus mag concluderen dat bij een warmteafgifte van 3274W de warmtepomp niet hoeft te gaan pendelen.

Geen vloerverwarming dus. Wel een WTW-installatie waardoor het op de bovenverdieping, ook als daar geen radiatoren open staan, nooit echt koud wordt.
SWW:
  • Plek voor boiler: ja, liefst op de vlizozolder, het zal dan een horziontale boiler moeten worden gezien de schuine puntdaken daar. Ik moet nog uitzoeken of de houten vloer het gewicht kan dragen
  • Aantal liter nodig: onbekend, we zijn met 4 personen
  • Er is geen DWTW
Warmtepompvoorkeur:
W/W is geen optie hier, het zal dan L/W worden. Deze zal tussen ons huis en het huis van de buren (blinde muur) komen te staan op een houten garagedak (of aan de stenen muur van het huis).
Ik heb op de plek waar de cv-ketel nu hangt 1 stopcontact op een gedeelde groep en zou vanuit de meterkast door de buis die nu voor de thermostaat wordt gebruikt 1 extra groep (1 fase) aan kunnen brengen. Ik heb geen 3-fase aansluiting en wil dat ook niet (ivm 1-fase laadpaal en SAP). Om van de ruimte waar nu de cv-ketel hangt op het platte dak te komen moeten de leidingen door 1 binnenmuur en vervolgens via de omtimmering onder de dakgoot naar het platte dak.

Ik zat te denken aan de Itho Daalderop Amber, ook aangezien Itho adverteert met horizontale vaten, maar sta open voor alternatieven. Ik kan niet goed inschatten of een split-unit nu voordeliger/slimmer/beter is dan een monobloc omdat ik in beide gevallen een installateur nodig heb.

Als de warmtepomp ook kan koelen is dat wat mij betreft een voordeel, ook al scheelt dat niet veel, het zou mooi zijn als de binnentemperatuur daar in de zomer net iets mee verlaagd kan worden (met name op zolder loopt die hoog op). Ik begrijp echter niet hoe het koelen van een warmtepomp samengaat met het opwarmen van de SWW-boiler.
Wie gaat het installeren?
Zal moeten worden uitbesteed. Wellicht kan ik de elektra en doorvoer naar buiten wel zelf voorbereiden.
Help!
Ondanks het doorlezen van meerdere topics, zit ik zoals je hierboven kunt lezen nog vol vragen. Fijn als er meegedacht wordt. Als er informatie mist hoor ik het graag.

Beste antwoord (via FAQ op 19-08-2023 20:21)

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:19
Ik denk dat je best eens berekend dat je afgifte per ruimte wel voldoende is. Je kan dit doen door bvb op de website van bouwenergie te gaan kijken. Houd er ook rekening mee dat hoe minder warm de temperatuur van je water is die door de radiatoren stroomt, hoe minder stroom dat de wp zal verbruiken. Indien je je radiatoren wil behouden vrees ik dat je die wel eens zal moeten verzwaren. Reken je afgifte maar eens uit met bvb een temperatuur van 40°C.Indien je radiator boosters zou willen gebruiken kan je op de site van climatebooster een handig rekentooltje terugvinden. Hoe is de isolatie van je huidige woning? Kan daar ook verbetering nog aangebracht worden? Hoe beter je huis geisoleerd is, hoe minder dat je zal verbruiken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nilos128
Ik denk dat je best eens berekend dat je afgifte per ruimte wel voldoende is. Je kan dit doen door bvb op de website van bouwenergie te gaan kijken. Houd er ook rekening mee dat hoe minder warm de temperatuur van je water is die door de radiatoren stroomt, hoe minder stroom dat de wp zal verbruiken. Indien je je radiatoren wil behouden vrees ik dat je die wel eens zal moeten verzwaren. Reken je afgifte maar eens uit met bvb een temperatuur van 40°C.Indien je radiator boosters zou willen gebruiken kan je op de site van climatebooster een handig rekentooltje terugvinden. Hoe is de isolatie van je huidige woning? Kan daar ook verbetering nog aangebracht worden? Hoe beter je huis geisoleerd is, hoe minder dat je zal verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Niet online
Dank voor het meedenken.

Als ik grofweg afgifte per ruimte ga berekenen komt de benedenverdieping (woonkamer en open keuken) echt tekort. Andere ruimtes zijn geen probleem (en op de eerste verdieping zou de airco bij kunnen springen als er incidenteel snel opgewarmd moet worden).

Isolatie kan in alle redelijkheid niet verder verbeterd worden. Tenzij ik HR++ glas ga vervangen door triple glas en dat lijkt me kapitaalvernietiging.

Risico dat benedenverdieping op koude dagen niet op temperatuur gehouden kan worden, in combinatie met verminderd comfort van een boiler versus een cv-ketel die on demand tapwater levert pleit dan niet voor all-electric.

Dan maar nadenken over een hybride start. Als de cv ketel dan blijft kan die altijd bijspringen. Boiler is dan vooralsnog ook niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilos128
Je kan eventueel de bestaande radiatoren vervangen door convectoren die eventueel ook kunnen koelen maar dan moet het leidingwerk ook veranderd worden...toch alleszins als je wil koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:41
@FAQ Die 240x30 T22 is een ideale om vervangen te worden door een grotere. Bijvoorbeeld een T33 of een Jaga T21. Die laatste heeft een afgifte van 2371W bij 55/45/20. Zet je er nog wat ventilatoren op dan zit je op 5177W (en kan de aanvoertemperatuur dus een stuk naar beneden).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je boven ook open zet blijft het plafond beneden warmer, dat scheelt dus capaciteit. Ook de wtw brengt de warmte weer naar beneden.
Het klinkt als verspilling, maar op 45 graden stoken is ~20% goedkoper dan op 55 dus je kunt je wat 'verlies' veroorloven voordat het duurder wordt. Zolang de buitenmuren veel beter geïsoleerd zijn dan de binnenmuren is overal stoken (met een warmtepomp) doorgaans zinvol.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• FAQ
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:37:
Als je boven ook open zet blijft het plafond beneden warmer, dat scheelt dus capaciteit. Ook de wtw brengt de warmte weer naar beneden.
Het klinkt als verspilling, maar op 45 graden stoken is ~20% goedkoper dan op 55 dus je kunt je wat 'verlies' veroorloven voordat het duurder wordt. Zolang de buitenmuren veel beter geïsoleerd zijn dan de binnenmuren is overal stoken (met een warmtepomp) doorgaans zinvol.
Dat is wel een goed punt, in de winter meer radiatoren open zetten en aanvoertemperatuur naar beneden kan dan dus alsnog zuiniger zijn.
Pagina: 1