Game PC voor mijn neefje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosek
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-12-2024
Mijn neefje (14) wil graag een Game PC. Hij heeft daar al flink voor gespaard. Nu wil hij graag van mij een advies over wat hij moet kopen. Hij denkt namelijk dat ik er verstand van heb omdat ik mijn eigen PC in elkaar gezet heb, maar dat was in 2014. Daarna heb ik de ontwikkelingen niet meer gevolgd. Nu weet ik wel wat er grofweg te koop is, maar ik kan moeilijk inschatten wat voor hem goed genoeg is. Bovendien is zelfbouw niet echt een optie waardoor ik een inschatting moet maken van pre-built systemen. Vandaar mijn vraag om hulp.

Hij zal vooral racespellen gaan spelen (F1, Forza, GTA) met af en toe wat FIFA en Fornite. Uiteraard zal er ook schoolwerk opgedaan moeten worden. Insteek is wel dat het systeem nog een paar jaar mee kan en hij ook de spellen die in 2024 of 2025 uitkomen kan spelen (zonder alles op ultra laag te zetten).

Hij heeft een budget van grofweg 1000 euro. Randapparatuur is niet nodig, alles mag aan het systeem besteed worden. Als het iets over budget gaat is dat ook niet erg, dan kan zijn oom nog bijspringen, maar niet te gek.

Zelf dacht ik voor de videokaart aan een RTX 3060 of 4060. Qua processor aan een Intel i5 of i7 van ten hoogte de 12e generatie. Verder gewoon DDR4 geheugen en een goede SSD van 1TB. Zelf heb ik een voorkeur voor Intel/Nvidea, maar daar heeft hij nog geen last van. Alleen heb ik van AMD helemaal geen kaas gegeten. Overklokken e.d. is niet aan de orde.

Hij heeft ook zitten rondneuzen en heeft een Game PC op Bol.com gevonden. Op zich geen hele slechte eerste poging. Alleen weet ik niet of een processor uit de 10de generatie niet te oud is inmiddels. Daarnaast vroeg ik me af of het beter is voor een 3060 12GB te gaan of een 4060 8GB. Veder ken ik het merk moederbord niet.

Mijn vraag is dus hoe mijn neefje de beste bang for zijn buck kan krijgen? Voor welke processor zouden jullie in deze situatie gaan en welke videokaart past daarbij? Kennen jullie misschien een winkel die het perfecte systeem voor hem heeft staan en waar moet je bij een pre-built het meest op letten. De videokaart is het belangrijkste, maar waar kunnen we op beknibbelen? Is AMD in dit geval de betere keus of toch Intel/Nvidea. Al het advies is welkom want ik wil mijn neefje natuurlijk zo goed mogelijk helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Check even de 2 prebuilds in mijn reactie op dit topic:

Gaming PC voor 1200 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:16
Denk dat als je voor een pre build wil gaan, dit een hele goede optie is en eventueel nog €200 over om extra upgrades te doen.

https://www.agando-shop.nl/product_info.php/info/p106151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Chaosek schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:58:
Alleen weet ik niet of een processor uit de 10de generatie niet te oud is inmiddels. Daarnaast vroeg ik me af of het beter is voor een 3060 12GB te gaan of een 4060 8GB.
10de en 11de generatie zijn inderdaad verouderd voor een PC van dit budget.

Als budget-CPU is AM4 geschikt met een Ryzen 5600(X) of 5700X, met DDR4-geheugen. Allemaal spotgoedkoop en toch redelijk modern, dat kan behoorlijk met de nieuwste generaties meekomen.

Voor het allernieuwste zit je op AM5 met een Ryzen 7600X (7700X en hoger zijn leuk maar nog wat duur), of Intel's 12de of 13de generatie. Enkel i5 is eigenlijk zinnig omdat 6 cores wel de sweet spot is. i3 is met dit budget gewoon 2 cores te weinig, i7 en i9 is overkill en voegt weinig toe voor de meerkosten.

RTX4060 is aardig, 8GB is doorgaans genoeg maar de hoogste resoluties op enkele spellen soms wat krap. De 3060 is wel met 12GB te krijgen maar is echt een stuk minder krachtig, de RTX3060Ti zit wel weer erg dichtbij de RTX4060 maar is weer niet met 12GB te krijgen. De RX 6700 XT 12GB presteert vergelijkbaar aan de RTX4060/RTX3060Ti en komt wel met 12GB.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Qua GPU zou ik een RX 6750 XT overwegen of de nieuwere 7700 XT. Kijk ook naar het stroomverbruik van de processor, daarnaast zegt het TDP ook niet alles over het stroomverbruik, daar zijn stroomgrafieken voor.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosek
Bedankt voor de verwijzingen in de juiste richting, maar hoe meer ik me er in verdiep, hoe lastiger ik het vind worden. Voor nu had ik de volgende opzet bedacht, gebaseerd op de genoemde aanbieding van Agando (die morgen overigens verloopt):

Processor: AMD Ryzen 7 5700X
Moederbord: MSI A520M-A-PRO, AMD 520
GPU: Nvidea Geforce RTX 4070
Geheugen: 16GB DDR4-RAM PC-3200 (2x 8GB)
SSD: NVME M.2 SSD 1TB Kingston
Koeler: Xilence Performance M403 Pro
Behuizing: Xilence Xilent Blade RGB
Voeding: Xilence Performance C+ XP750

De totaalprijs (1094) ligt iets boven budget, maar dat is op zich geen probleem. Het idee is dat mijn neefje dan meteen op 4K kan gamen. Het wordt mij echter niet heel duidelijk of deze set-up daarvoor voldoende is en indien dat het geval is, hoe toekomstbesteding het op dat gebied is. Daarnaast zijn 4K monitoren een stuk duurder. Er zijn wel redelijk goedkope te vinden zoals deze LG maar die heeft maar een refresh rate van 60HZ. Dus vraag ik me af of we niet lager moeten inzetten (1080 of 1440p), maar dan is een RTX 4070 wellicht weer overdreven. De keus voor een goedkopere 4060 of zelfs een 3060/3070 is dan misschien genoeg.
Concreet zijn mijn vragen dus of het met deze opzet de moeite waard is te gamen op 4K met een goedkope monitor of dat ik beter kan kiezen voor 1080p of 1440p met een betere monitor, maar eventueel minder zware videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Chaosek schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:08:
Bedankt voor de verwijzingen in de juiste richting, maar hoe meer ik me er in verdiep, hoe lastiger ik het vind worden. Voor nu had ik de volgende opzet bedacht, gebaseerd op de genoemde aanbieding van Agando (die morgen overigens verloopt):

Moederbord: MSI A520M-A-PRO, AMD 520
GPU: Nvidea Geforce RTX 4070

De totaalprijs (1094) ligt iets boven budget, maar dat is op zich geen probleem. Het idee is dat mijn neefje dan meteen op 4K kan gamen. Het wordt mij echter niet heel duidelijk of deze set-up daarvoor voldoende is en indien dat het geval is, hoe toekomstbesteding het op dat gebied is. Daarnaast zijn 4K monitoren een stuk duurder. Er zijn wel redelijk goedkope te vinden zoals deze LG maar die heeft maar een refresh rate van 60HZ. Dus vraag ik me af of we niet lager moeten inzetten (1080 of 1440p), maar dan is een RTX 4070 wellicht weer overdreven. De keus voor een goedkopere 4060 of zelfs een 3060/3070 is dan misschien genoeg.
Concreet zijn mijn vragen dus of het met deze opzet de moeite waard is te gamen op 4K met een goedkope monitor of dat ik beter kan kiezen voor 1080p of 1440p met een betere monitor, maar eventueel minder zware videokaart.
toon volledige bericht
Ik ben het even kwijt, wilde je nou zelf bouwen of een prebuild? Hou er rekening mee dat je met dit budget niet lekker kunt gamen op 4k, dus richt je niet op 4k monitoren, maar bijvoorbeeld op een qhd monitor.

Mocht je zelf gaan bouwen, kies dan voor een AM5 build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Boxed€ 199,95€ 199,95
1MoederbordenASRock A620M Pro RS WiFi€ 135,18€ 135,18
1VideokaartenXFX Speedster SWFT 309 AMD Radeon RX 6700 XT CORE Gaming€ 359,-€ 359,-
1BehuizingenDeepCool CC360 ARGB Zwart€ 59,90€ 59,90
1ProcessorkoelingDeepCool AG400 BK ARGB€ 29,19€ 29,19
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1VoedingenNZXT C650 Bronze€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 43,90€ 43,90
Totaal€ 1.001,92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosek
Het moet een prebuild zijn, aangezien hij voor mijn neefje is en die geen pc in elkaar kan zetten. Dat limiteert enigszins de vrijheid om individuele onderdelen te kiezen. Ik kijk nu dus vooral bij Agando omdat ze daar wel een aantal standaard modellen hebben, waar je nog enigszins aan kan sleutelen. Het lukt me tot dus ver niet om een prebuild met een Ryzen 5 7500F te vinden, maar ook met de 7600 vallen ze steeds wat te duur uit.
Zodoende neig ik voor een AM4 processor te kiezen en kom ik op het volgende uit:
Moederbord: Asus B550M-A Wifi II, AMD 550
GPU: AMD Radeon RX 6750 XT, 12 GB of Radeon RX 6700XT, 12 GB (fabrikant niet gespecificeerd)

Deze setup met de 6750 is zo'n 150 euro goedkoper, maar heeft wel Wifi wat mijn neefje denk ik wel zal waarderen. Belangrijke vraag is wel of de 6750XT de extra prijs (90 euro) t.o.v. de 6700XT waard is. Ik zie niet zo snel een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-06 16:59

Thomg

Aww yiss

Nee, de 6750XT is niet 90 euro extra waard.

Doe jezelf wel een lol en neem een andere voeding. Die is echt heel erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosek
Is dit dan wel een goede voeding? De keus is vanwege de prebuild wat beperkt:

be quiet! System Power 10 650 Watt (80+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Je kan eventueel ook overwegen om een systeem in elkaar te laten zetten bij een webshop zoals Azerty, die een PC-assemblage service aanbieden. Je moet dan wel al je onderdelen bij dezelfde webshop halen.

Gamen op 4K kan je inderdaad beter vergeten voor dit budget. De build die @Kasj moet goed mee kunnen op 1440p, ga dan ook voor een scherm met hogere refresh rate van 120 of 144 hz, daar zul je in veel games wel profijt van hebben. Ik zou zeggen als je voor een 24 inch scherm gaan is 1080p voldoende, ga je voor groter zoals 27 inch, dan heeft 1440p wel toegevoegde waarde.

Boris96

Pagina: 1