Welke verzwaring is nodig voor een 3 fase laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 19:03
Ik krijg binnenkort een Tesla Model Y. Deze is via een 3 fase aansluiting met 11kW te laden.
Nu moet ik mijn aansluiting laten verzwaren naar een een 3 fase aansluiting.

Het is mij niet goed duidelijk welke aansluiting ik moet kiezen. Op dit moment zit er 1x40A als hoofdzekering.
Wij koken op een inductie kookplaat met een maximaal vermogen van 7350W (nagenoeg elke inductieplaat heeft dit vremogen zo lijkt het) en deze zit aangesloten op een kookgroep (dus 2x16A).

Als ik dan zo reken dan kom ik uit op 32A als de kookplaat vol aan staat (in de praktijk natuurlijk niet echt realistisch). De leverancier van de laadpaal beveelt een 3x25A aansluiting aan maar gaat dat dan wel goed met de kookgroep en kookplaat?
Op dit moment zijn er nog geen zonnepanelen maar die gaan er in de toekomst waarschijnlijk wel komen eventals dat de kans best groot is dat er een airco komt. (verwarming en warm water gaat via de stadsverwarming).

Een 3x40A aansluiting kost €900 per jaar meer dus daar zit ik ook niet direct op te wachten.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:59
Een 3x 25A aansluiting is in de praktijk voldoende. De laadpaal kun je kopen met loadbalancing. Die meet hoeveel stroom erinhuis wordt gebruikt en rekent uit met hoeveel stroom de EV geladen kan worden.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
Hoeveel rij je en verwacht je te moeten laden? Je kunt ook prima met 1x32 (of wellicht 1x16) laden in de nacht. Verzwaren is lang niet alijd nodig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
Ik heb een kookplaat met het identieke vermogen, 2 airco's, 17 zonnepanelen, een 11 kW laadpaal, een oven, wasmachine, afwasmachine en nog wat andere verbruikers. Dat gaat prima op 3x25A. De verdeling is belangrijk, maar ik neem aan dat je installateur dat wel weet.

Volgens mij is het advies wel om je kookgroep up te graden naar een 3 fasen kookgroep. Maar dit heb ik zelf ook niet en het werkt voor alsnog prima.

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 15-08-2023 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een 3x25A kan.

Je zal dan ook je kookgroep (enkelfase 2x16a) naar een krachtstroom moeten ombouwen, en de kookplaat opnieuw moeten aansluiten. En dan kan je of de auto opladen, of koken, en niet beide tegelijk gebruiken

De kans dat je meer dan 25a gaat trekken over 1 fase is namelijk zeer groot. Want 16a voor de auto en 16a voor de kookplaat als je ze beide gebruikt, wil je 32a over een 25a zekering gooien, en die klapt er dan uit, en dan mag je in het ergste geval de netbeheerder bellen om er een nieuwe smeltzekering in te zetten, want dat is afgezegeld.

Edit: Wat @turkeyhakan zegt klopt. Dit moet je niet als leek zelf willen doen, daar huur je een professional voor in ;)

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 15-08-2023 15:46 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
RaZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:44:
in het ergste geval de netbeheerder bellen om er een nieuwe smeltzekering in te zetten, want dat is afgezegeld.
Worden die nog nieuw geplaatst door netbeheerders?? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

turkeyhakan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Worden die nog nieuw geplaatst door netbeheerders?? 8)
Geen idee 8) Bij mij wel, bouwjaar 1980. Smeltzekeringen. Brr..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
RaZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Geen idee 8) Bij mij wel, bouwjaar 1980. Smeltzekeringen. Brr..
Hier niet hoor, ik heb mijn meterkast 2 jaar geleden laten vervangen en ook de hoofdzekeringen. Daar zaten smeltzekeringen in, automaten voor in de plaats gekomen.
RaZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:47:
[...]En dan kan je of de auto opladen, of koken, en niet beide tegelijk gebruiken
Ik houd hier geen rekening mee en tot op heden zowel de auto tegelijk geladen als de kookplaat + oven gebruikt. Maar je kan altijd loadbalancing nemen op de laadpaal indien die dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
RaZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:44:
Een 3x25A kan.

Je zal dan ook je kookgroep (enkelfase 2x16a) naar een krachtstroom moeten ombouwen, en de kookplaat opnieuw moeten aansluiten. En dan kan je of de auto opladen, of koken, en niet beide tegelijk gebruiken

De kans dat je meer dan 25a gaat trekken over 1 fase is namelijk zeer groot. Want 16a voor de auto en 16a voor de kookplaat als je ze beide gebruikt, wil je 32a over een 25a zekering gooien, en die klapt er dan uit, en dan mag je in het ergste geval de netbeheerder bellen om er een nieuwe smeltzekering in te zetten, want dat is afgezegeld.

Edit: Wat @turkeyhakan zegt klopt. Dit moet je niet als leek zelf willen doen, daar huur je een professional voor in ;)
De laadpaal krijgt sowieso load balancing. Het punt is dat je zelf de verzwaring aan moet vragen en de installateur (Vattenfall In-charge) verwijst naar Liander en Liander verwijst naar Vattenfall In-charge dus je krijgt geen antwoord.
De kookgroep om laten bouwen naar een krachtgroep is zeker een goede tip, het betekend wel nieuwe draden trekken (er zit nu 2x bruin, 2x blauw en 1x aarde in voor de kookgroep. Dat mag de installateur dan wel oplossen.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

golfdiesel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

De kookgroep om laten bouwen naar een krachtgroep is zeker een goede tip, het betekend wel nieuwe draden trekken (er zit nu 2x bruin, 2x blauw en 1x aarde in voor de kookgroep. Dat mag de installateur dan wel oplossen.
Dan hoop ik voor je dat je niet een installateur hebt die het dan zo aansluit: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Kookgroep over 2 fases verdelen? Nee dat hoop ik niet, maar dat zal ik ook niet laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
golfdiesel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

De laadpaal krijgt sowieso load balancing. Het punt is dat je zelf de verzwaring aan moet vragen en de installateur (Vattenfall In-charge) verwijst naar Liander en Liander verwijst naar Vattenfall In-charge dus je krijgt geen antwoord.
Verzwaring van de aansluiting moet je gewoon bij de netbeheerder aanvragen. Is gewoon een standaard portal/formulier voor.

https://www.liander.nl/verzwaren-aansluiting-consument

Zou ook kunnen zijn dat je flink wat kosten moet maken om de meterkast aan te laten passen. Vandaar ook de vraag of die 35A meer wel nodig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 15-08-2023 16:11 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1