Ongepast adverteren voor de piratenpartij?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.648 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-09 21:00

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
nieuws: Partijvoorzitter Mark van Treuren wordt nieuwe lijsttrekker van de Pi... @TijsZonderH

Wat mij betreft is dit ongepast. Prima natuurlijk om artikelen te schrijven over wetvoorstellen die de tech raken. Uiteraard kan deze partij dit niet, omdat ze 1 gemeenteraadszetel hebben, maar zouden ze nu echt met een grote actie om een specifiek probleem aan te pakken, dan kan ik me prima voorstellen dat je hier toch aandacht aan wilt geven. Maar dit artikel gaat over wie de lijsttrekker is. Dit is volstrek irrelevant, dit wordt voor geen enkele andere partij gedaan.

Dan kan je zeggen dat zij opkomen voor onze rechten/vrijheden, maar misschien ben ik het daar wel helemaal niet mee eens. Misschien vind ik de visie op deze punten van het CDA wel veel passender, waarom geen artikelen wie daar de lijsttrekker is van geworden? En dat is een partij die een redelijke kans heeft op een paar zetels in de kamer.

Als Tweakers politieke kleur wilt bekennen, dan is dit jullie keus, anders zou ik ver bij dit soort artikelen wegblijven. Prima als ze iets echts spraakmakend hebben, net zoals bij alle andere partijen, maar nu voelt het alsof iemands eigen politieke voorkeur deze site gebruikt om zieltjes te winnen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Ik mis de link met het aanstellen van een nieuwe partijvoorzitter en de tech een beetje. Politiek kan op Tweakers m.i. wel zijdelings interessant zijn, maar dan wanneer echt een tech-onderwerp naar voren komt.

Daarnaast begrijp ik de keuze niet zo in de BE-NED context. Ik denk niet dat de Nederlandse politiek een Belgische bezoeker heel erg interesseert evenmin ik mij heel erg interesseer in de Belgische :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Herman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:34:
Ik mis de link met het aanstellen van een nieuwe partijvoorzitter en de tech een beetje. Politiek kan op Tweakers m.i. wel zijdelings interessant zijn, maar dan wanneer echt een tech-onderwerp naar voren komt.
Eens. Als een nieuwsitem de kern van Tweakers raakt, dan is het prima om er over te berichten.
Daarnaast begrijp ik de keuze niet zo in de BE-NED context. Ik denk niet dat de Nederlandse politiek een Belgische bezoeker heel erg interesseert evenmin ik mij heel erg interesseer in de Belgische :)
Is die zo relevant? Ik zie vaak genoeg artikelen over Belgische providers, maar dat zullen Belgen ook zeggen over Nederlandse providers. Maar dat accepteren we van elkaar als Nederlandstaligen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:25

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik snap je punt @Benjamin-, vandaar ook mijn vraag onder het artikel. Dit vind ik zeker een randgeval, maar feit blijft wel dat de Piratenpartij veel meer dan andere politieke partijen in ieder geval van oudsher voornamelijk bekend stond als een ict-partij. Dat ze die punten de laatste jaren geleidelijk steeds breder hebben getrokken, maakt het discussiewaardig, maar we hebben deze partij van oudsher altijd nauwer bekeken dan pak-em-beet het CDA omdat tech, digitalisering, privacy en ict echt hét stokpaardje waren van de PP. Enkele jaren geleden had je dat zeker zelfs een one-issue-partij mogen noemen.

Dat je dat dan ook meteen probeert te framen als een website of redacteur (ik dus) die dat doet vanwege zijn eigen politieke voorkeur of dat 'gratis adverteren' noemt, vind ik jammer. Dat is namelijk simpelweg absoluut niet waar. Ik maak een afweging op basis van wat ik denk dat lezers interessant vinden. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en ik sta zeker open voor de discussie daarover, maar zet me alsjeblieft niet weg als partijdig.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
TijsZonderH schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:27:
Ik snap je punt @Benjamin-, vandaar ook mijn vraag onder het artikel. Dit vind ik zeker een randgeval, maar feit blijft wel dat de Piratenpartij veel meer dan andere politieke partijen in ieder geval van oudsher voornamelijk bekend stond als een ict-partij. Dat ze die punten de laatste jaren geleidelijk steeds breder hebben getrokken, maakt het discussiewaardig, maar we hebben deze partij van oudsher altijd nauwer bekeken dan pak-em-beet het CDA omdat tech, digitalisering, privacy en ict echt hét stokpaardje waren van de PP. Enkele jaren geleden had je dat zeker zelfs een one-issue-partij mogen noemen.

Dat je dat dan ook meteen probeert te framen als een website of redacteur (ik dus) die dat doet vanwege zijn eigen politieke voorkeur of dat 'gratis adverteren' noemt, vind ik jammer. Dat is namelijk simpelweg absoluut niet waar. Ik maak een afweging op basis van wat ik denk dat lezers interessant vinden. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en ik sta zeker open voor de discussie daarover, maar zet me alsjeblieft niet weg als partijdig.
Je zegt dat het niet vanuit partijdigheid of politieke voorkeur is, maar het artikel bevat nul relevant informatie rondom ICT of andere relevante onderwerpen voor Tweakers, en het is tevens je 2de nieuwsbericht in korte tijd over deze partij, waarbij het vorige bericht ook al nul relevantie informatie had. Ook daar waren de reacties al dat er wel behoefte is als dit politiek breed wordt gedaan.

Dus een paar feiten op een rijtje:

- 2 nieuwsberichten over een partij die, eerlijk is eerlijk, weinig politiek gezien voorstelt
- Beide berichten hadden geen inhoudelijk informatie, maar was als bericht geschreven om ons bewust te maken van het bestaan van deze partij
- Volop reacties waarbij mensen dezelfde twijfels trekken als ik en/of om dit dan politiek breed te doen

Jij richt je nu op 1 partij. JIJ vindt dat die partij hier extra aandacht verdient. Vervolgens stel je dat partijdigheid en politieke kleur geen rol speelt.
Wij kennen jou niet, wij weten niet wat voor persoon je bent, we weten niet wat jouw stemgedrag is, wij weten al die dingen niet. Wel weten we dat je irrelevante berichten plaats over een partij die welgeteld 1 raadszetel heeft, zonder we berichten zien over andere partijen rondom ICT. Ja ik weet dat je eerder zo'n artikel hebt geschreven, en ook dat je er weer 1 wilt doen. Maar op dit moment is het 2 irrelevante berichten voor de Piratenpartij, en 0 voor alle andere partijen bij elkaar.

Ik wil best geloven dat jij overtuigd bent van jouw objectiviteit, maar ik zie dit er niet in terug.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou dit ook niet inschatten als vallend onder tech, maar als de auteur vindt van wel begrijp ik wel waarom.

Verder is het niet zo boeiend toch wat de politieke voorkeur is? Iedereen heeft een politieke voorkeur, als je een stuk over Musk of Twitter gaat schrijven is dat toch ook? Of berichten over of Donald Trump wel of niet op Twitter of Facebook mag ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 16-08-2023 12:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:06:
Ik zou dit ook niet inschatten als vallend onder tech, maar als de auteur vindt van wel begrijp ik wel waarom.

Verder is het niet zo boeiend toch wat de politieke voorkeur is? Iedereen heeft een politieke voorkeur, als je een stuk over Musk of Twitter gaat schrijven is dat toch ook? Of berichten over of Donald Trump wel of niet op Twitter of Facebook mag ;)
Alles wat je schrijft en plaatst is subjectief. Het zonder meer dat de toon die je aan een artikel geeft, al wat aangeeft hoe de schrijver er over denkt.

Toch zit er wel een wezenlijk verschil tussen de toon van een nieuwsartikel over Musk en Twitter/X, en een artikel over wie de nieuwe lijsttrekker is van de Piratenpartij.
Musk is geen politicus, en zeker ook geen Nederlands politicus, mensen van links tot rechts vinden hem of geweldig, of compleet bagger, en gaat het ene over een bedrijf, en de ander over een politieke partij.
Ter vergelijking: Trump die een Twitter alternatief maakte was tech nieuws, Trump die de zoveelste aanklacht heeft, is geen tech nieuws. Tenzij natuurlijk de aanklacht ook dat alternatief op Twitter betreft.

Waar je je content vandaan haalt, je accepteert altijd een bepaalde gekleurdheid, en op een site als deze, vermoed ik zo dat er veel verschillende kleuren zijn. Dat is natuurlijk prima, want deze site is gericht op tech, en niet politiek. Hier schrijf je dan ook niet over toeslagaffaires, of de staat van de zorg, maar wel over tech gerelateerde zaken zoals bijv elektrisch rijden, verandering in gebruik van zonnepanelen, digitale privacy enz.
Dat moet echter niet gericht zijn op 1 partij. Natuurlijk als de SGP morgen een plan voorstelt die veranderingen met zich meebrengt op dit soort onderwerpen, dan kan je daar prima in naam over schrijven. Echter is dit hier allemaal niet van toepassing. Dit ging over de lijsttrekker, en het vorige artikel van dezelfde schrijver, ging over dat ze samen een lijst aangingen met De Groenen. Dat is volstrekt irrelevante informatie. Waar zijn dan de artikelen over dat GL en PvdA samen een lijst doen, en dat Frans Timmermans de nieuwe lijsttrekker wordt?

Ja de schrijver zegt dat de Piratenpartij een ICT partij is, en dat klopt redelijk, maar GL en PvdA hebben er meer dan 70k bij elkaar, dat is ruim 40x zoveel als de Piratenpartij, daarnaast hebben ze veel meer invloed, dus wie is dan belangrijker voor de ICT'er om op te stemmen? Dat komt neer op de standpunten.
Verder is natuurlijk onzinnig om te denken dat een ICT partij goed voor ICT'ers is. Als zij in de kamer zitten, dan stemmen ze gewoon mee op alle punten, en ja hoe denken ze dan over minimumloon, zorg, de huizenmarkt, Europa enz?

Als dit een reguliere of zelfs een politieke nieuwssite was, dan zou je over langere tijd over alle partijen schrijven, en op een heel aantal onderwerpen. Maar wanneer je 1 piepklein partijtje eruit ligt, omdat dit mogelijk interessant is voor een gedeelte van de bezoekers van een tech site, dan ben je de site duidelijk kleur aan het geven.

En als ik dan ook nog de bekende kritiek herhalen op deze site. Tweakers is Tweakers niet meer. Het gros van de bezoekers is geen ICT'er.

Dus lekker van de site afhouden, prima om een keer alle partijen op tech gerelateerde onderwerpen te onderzoeken, en ja ondanks dat er veel grotere partijen zijn dan de piratenpartij, heb ik nog begrip dat deze wel wordt meegenomen in een vergelijking met de partijen in de tweede kamer (het artikel dat hij in 2021 schreef, waren de partijen in de kamer + alleen de piratenpartij, geen andere partijen die mogelijk wel een zetel zouden halen, zoals toen FvD, Volt enz enz, wat natuurlijk ook niet erg objectief is dan). En tevens zou ik zeker alle partijen vragen of je een interview kan doen met hun 'tech' kandidaat, en die aan de tand voelen en zo steeds weer een interview te plaatsen.
De aandacht voor deze piepkleine partij is echt gewoon keihard deze site kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:00
Vond het een prima artikel, een keer wat anders en nu lees ik er tenminste nog wat over.

[ Voor 19% gewijzigd door Nopheros op 16-08-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TijsZonderH schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:27:
Hoe kun je van jezelf zeker weten dat je eigen voorkeuren geen rol spelen? Het lijkt mij bijvoorbeeld extreem lastig om 'dit vind ik interessant' te scheiden van 'dit vind de Tweaker-bezoeker interessant.'

Sowieso zie ik veelvuldig van de crew/mods dat ze beweren dat ze volstrekt objectief zijn, terwijl het volgens mij zo is dat niemand objectief is. Juist door dat te ontkennen wordt het onmogelijk om rekening te houden met je eigen voorkeuren. Als een redacteur bijvoorbeeld weet dat zij een voorkeur heeft voor Macs, dan zou zij er voor kunnen kiezen om de mening van iemand te vragen die niks heeft met Macs, wanneer een nieuwsitem over Macs langskomt dat niet overduidelijk geschikt is voor Tweakers. Maar die keuze kan zij niet maken als ze gelooft dat ze altijd objectief kan oordelen.

In de politiek en rechtspraak wordt ook geaccepteerd dat mensen voorkeuren en belangen kunnen hebben, en wordt niet verwacht dat mensen altijd objectief kunnen zijn, maar wordt wel verwacht dat mensen kunnen aangeven wanneer ze mogelijk niet in staat zijn tot een objectief oordeel, en zich dan laten vervangen door iemand die dat wel kan.

Je lijkt je nu heel erg aangevallen te voelen met je opmerking: 'zet me alsjeblieft niet weg als partijdig.' Maar ik heb zelf juist meer vertrouwen in mensen die erkennen dat ze soms partijdig zijn en daarnaar handelen.

Overigens vind ik het wel opvallend dat de 154 van de 155 reacties onder het betreffende artikel ingaan op de vraag die je in de comments stelt. Dit kun je interpreteren als een grote mate van desinteresse in dit nieuwsbericht op zich, want niemand lijkt ook maar iets kwijt te willen over het partijvoorzitterschap van Van Treuren.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ludewig schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Hoe kun je van jezelf zeker weten dat je eigen voorkeuren geen rol spelen? Het lijkt mij bijvoorbeeld extreem lastig om 'dit vind ik interessant' te scheiden van 'dit vind de Tweaker-bezoeker interessant.'
Het is wel grappig dat je denkt dat Tweakers geen redactie heeft die hier over meedenkt. Alsof Tijs alle knoppen krijgt en een beetje YOLO artikelen kan schrijven zonder enige controle of wat.

Hij stapt naar voren want uiteindelijk is dit zijn artikel en zijn ding, maar dit soort controlevragen zijn door meer mensen gevraagd en beantwoord.

Het is dus altijd "wij vinden dit interessant", niet "ik".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Het is wel grappig dat je denkt dat Tweakers geen redactie heeft die hier over meedenkt. Alsof Tijs alle knoppen krijgt en een beetje YOLO artikelen kan schrijven zonder enige controle of wat.

[...]

Het is dus altijd "wij vinden dit interessant", niet "ik".
Tijs schrijft zelf in de ik-vorm: "Ik maak een afweging op basis van wat ik denk dat lezers interessant vinden."

Dus waar haal je de informatie vandaan dat hij in dit geval ruggespraak gehouden heeft met anderen? Dat komt nergens naar voren in zijn reactie.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ludewig schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

Tijs schrijft zelf in de ik-vorm: "Ik maak een afweging op basis van wat ik denk dat lezers interessant vinden."

Dus waar haal je de informatie vandaan dat hij in dit geval ruggespraak gehouden heeft met anderen? Dat komt nergens naar voren in zijn reactie.
Sorry, als je niet snapt hoe nieuwsredacties werken kan ik weinig voor je betekenen. Tijs neemt eigenaarschap, maar beslist niet alleen wat er op de frontpage komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Sorry, als je niet snapt hoe nieuwsredacties werken kan ik weinig voor je betekenen. Tijs neemt eigenaarschap, maar beslist niet alleen wat er op de frontpage komt.
Ik weet eigenlijk niet wat je hier nu precies mee wilt zeggen. Is jouw claim dat Tijs niet zelfstandig heeft beslist om dit bericht te plaatsen?

Als je dat bedoelt, dan vraag ik mij af waar je dat op baseert? Tijs is nieuwscoördinator en volgens deze advertentie betekent dit dat hij de nieuwsverhalen selecteert. In de advertentie staat niets over het laten goedkeuren van de verhalen die de nieuwscoördinator schrijft door iemand anders.

Als jij andere informatie hebt, dan hoor ik dat graag, maar dan liefst wel iets dat controleerbaar is, en niet slechts 'alle nieuwsredacties werken zo.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ludewig schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Ik weet eigenlijk niet wat je hier nu precies mee wilt zeggen. Is jouw claim dat Tijs niet zelfstandig heeft beslist om dit bericht te plaatsen?

Als je dat bedoelt, dan vraag ik mij af waar je dat op baseert? Tijs is nieuwscoördinator en volgens deze advertentie betekent dit dat hij de nieuwsverhalen selecteert. In de advertentie staat niets over het laten goedkeuren van de verhalen die de nieuwscoördinator schrijft door iemand anders.

Als jij andere informatie hebt, dan hoor ik dat graag, maar dan liefst wel iets dat controleerbaar is, en niet slechts 'alle nieuwsredacties werken zo.'
Hahaha! Het staat niet in een ouwe vacature, dus je liegt. Goed verhaal chef.

Wat je je moet afvragen is niet waarom het er niet staat, maar waarom het er wel zou moeten staan.

Maar prima joh, jij je zin. Heeft Tijs helemaal zelluf besloten dat-ie dit online knalt. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ludewig schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Jouw werk komt 100% overeen met wat er in de vacature (niet advertentie) stond van jouw baan? Of gebeuren er ook wel eens dingen die niet in de vacature stonden? ;)

Ik heb zelf als nieuwsposter bij Tweakers gewerkt (alweer een flinke tijd geleden, maar toch) en destijds was het inderdaad zo dat je nieuwsberichten altijd langs iemand anders gingen voordat ze live gezet werden, om fouten te voorkomen.

Maar we hoeven niet te speculeren of te discussiëren overigens, we kunnen dit ook gewoon aan @TijsZonderH zelf vragen: heb je volledig in je eentje hieraan gewerkt en over beslist, of is er nog overleg of controle geweest?

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 18-08-2023 16:51 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:29:
[...]
Hahaha! Het staat niet in een ouwe vacature, dus je liegt.
Ik zeg niet dat je liegt en zou het waarderen als je mij geen woorden in mijn mond legt en sowieso wat vriendelijker reageert.

Tijs heeft het zelf over 'ik' en de advertentie suggereert dat de nieuwscoördinator zelfstandig zulke beslissingen maakt. Waarom zou ik dan een willekeurige reageerder geloven die naar eigen zeggen geen kennis van Tweakers zelf heeft, maar beweert dat alle zelfstandige nieuwsorganisaties precies hetzelfde doen. Dat vind ik niet bepaald een overtuigend verhaal, zeker als er geen enkel bewijs wordt geleverd.

@Hahn

Ok, dat is wel relevante informatie. Al betekent dat nog niet dat die controle ook inhoud dat er gekeken wordt of het artikel wel relevant is, of dat er wordt gekeken naar inhoudelijke fouten en dergelijke.

Maar ik zat eigenlijk ook te wachten op een reactie van @TijsZonderH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ludewig schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Ik zeg niet dat je liegt en zou het waarderen als je mij geen woorden in mijn mond legt en sowieso wat vriendelijker reageert.

Tijs heeft het zelf over 'ik' en de advertentie suggereert dat de nieuwscoördinator zelfstandig zulke beslissingen maakt. Waarom zou ik dan een willekeurige reageerder geloven die naar eigen zeggen geen kennis van Tweakers zelf heeft, maar beweert dat alle zelfstandige nieuwsorganisaties precies hetzelfde doen. Dat vind ik niet bepaald een overtuigend verhaal, zeker als er geen enkel bewijs wordt geleverd.

@Hahn

Ok, dat is wel relevante informatie. Al betekent dat nog niet dat die controle ook inhoud dat er gekeken wordt of het artikel wel relevant is, of dat er wordt gekeken naar inhoudelijke fouten en dergelijke.

Maar ik zat eigenlijk ook te wachten op een reactie van @TijsZonderH
Die reactie gaat er niet meer komen, want ik doe hier een slotje op. Dit forum is voor feedback aan de redactie, en niet om telkens jouw stokpaardjes over objectiviteit weer van stal te halen en andermans integriteit in twijfel te trekken. Dat zou je nou inmiddels wel eens moeten weten, het houdt hier op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.