Eve Single S-line ombouwen van socket naar vaste kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan SU
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-07 15:41
Weet iemand zeker of je bij een Eve Single S-line met socket een vaste laadkabel aan kan sluiten op de contacten die naar de socket gaan?
Volgens mij moet er dan ook wat geregeld worden met de PP-draad van de stekker.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-07 22:20

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Jan SU schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:02:
Weet iemand zeker of je bij een Eve Single S-line met socket een vaste laadkabel aan kan sluiten op de contacten die naar de socket gaan?
Volgens mij moet er dan ook wat geregeld worden met de PP-draad van de stekker.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Jan
Heb het geprobeert, afgelopen weekend. Uiteindelijk krijg ik de vaste kabel wel aangesloten, maar de lader vraagt nog steeds om een stekker in de socket te stoppen. De lader detecteerd wel dat de kabel in de auto geprikt is, maar verwacht nog steeds te kunnen communiceren met de socket vergrendeling en de 'stekker er in stoppen' detectie van de ssocket.
Ik weet ook niet of je dit in de ACE Installer zou kunnen uitschakelen, want ik heb noig geen toegang tot de laadpaal via de ACE Installer.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan SU
Hoi,

Dit had ik al verwacht.
Ik kan wel in de ACE Sevice Installer en heb alle instellingen al geprobeerd maar het is niet mogelijk zonder de stekker eruit te halen het laden te starten.
Ook heb ik de vraag naar Alfen gedaan en die hebben geantwoord dat ik bij de leverancier moet zijn. Daar heb ik het ook gevraagd, maar nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jan SU Als je weet hoe de socketvergrendeling wordt gestuurd kan je waarschijnlijk met een paar relais de detectie wel faken.
Is er al iets van een aansluitschema gevonden?
@DaRealRenzel heb je toevallig foto's en typenummers van de dingen onder de kap?

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 14-08-2023 17:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7QUM--2_ZIHkvMZ5GId5XeDRF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoZsBfrzw9DAstuMhOJ5hsdE.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluitkabeltje van de control signalen op de S Line en Pro Line met socket uitvoering.

Zwart, Rood en Blauw gaan naar de solenoid die de stekkerdetectie en socketvergrendeling aanstuurt. Geel is de CP aansluiting, paars de PP. Groen is aan PE gekoppeld.

In de variant zonder socket is alleen CP en de groene draad voorzien, op de plek van de gele aansluiting zit dan de rode draad met contrastekkertje waar de rode draad van de vaste laadkabel in kan.

Volgens het protocol zit er in een laadkabel in de stekker die in de wall outlet gaat, een weerstand tussen PP en PE, welke de wall box verteld welk vermogen de kabel aan kan:

1500 Ω resistor – 13A cable
680 Ω resistor – 20A cable
220 Ω resistor – 32A cable
100 Ω resistor – 63A cable

Dus zal je een weerstand tussen de paarse draad en PE moeten leggen, zodat de wallbox weet welk vermogen er door mag. De wallbox zal die weerstand mogelijk ook gebruiken om uberhaupt te detecteren of er een kabel in de socket is geplugd, en of derhalve de socket vergrendeld kan worden.
Daarnaast is mijn wallbox dus zo ingesteld, dat die de laad-sesssie pas definitef be-eindigd als ook de stekker uit de socket is genomen. Wellicht door middel van detectie van die weerstand op de PP lijn. dat zou dus betekenen dat ik een klein schakelaartje oid in de wallbox moet monteren, zodat ik van buitenaf deze PP weerstand los kan koppelen, om zo het 'uit het stopcontact halen' van de laadkabel te simuleren. Of je moet in de ACE Installer ergens kunnen aangeven of het apparaat een socket of vaste kabel heeft, zodat die bepaalde signalen gaat negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ik ga binnenkort eens met de multimeter aan de slag. Denk namelijk dat er geen mechanische detectie in de socket zit, om te detecteren of er al dan niet een stekker in zit, maar dat dit puur op basis van de PP weerstand gebeurt.
Dan is het een kwestie van de juiste draadjes aftakken en aansluiten op de vaste kabel, dus CP lijn op kabel, PP lijn via weerstand op PE, met een schakelaar of verbreek pushbutton er tussen.

Keep you Posted...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan SU
Hoi allemaal,

Ik heb een klein normaly open schakelaartje op stekker gebouwd wat de PP draad onderbreekt.
Dit schakelaartje zit zo in de stekker dat de klep van de socket dit schakelaartje sluit. Als ik nu ga laden steek ik de stekker in de auto en licht even de klep op, dan ga het laadproces beginnen.
Simpel maar gemakkelijk.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Jan SU schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:00:
Hoi allemaal,

Ik heb een klein normaly open schakelaartje op stekker gebouwd wat de PP draad onderbreekt.
Dit schakelaartje zit zo in de stekker dat de klep van de socket dit schakelaartje sluit. Als ik nu ga laden steek ik de stekker in de auto en licht even de klep op, dan ga het laadproces beginnen.
Simpel maar gemakkelijk.
Als ik je goed begrijp heb je dus ook een Alfen met Socket, waarbij je ook telkens de stekker uit de socket moet halen, om de laadpaal te kennen te geven dat de laadsessie is afgelopen. En dus eigenlijk de stekker even uit de paal en er weer in moet stoppen, voordat de volgende laadsessie begint.

Dan is mijn conclusie dat de laadpaal de PP link gebruikt voor stekkerdetectie, en dus bij een ombouw naar vaste kabel je dit signaal dus moet kunnen onderbreken, om het 'verwijderen' van de stekker te simuleren.

Heb jij het model met socket ook van een vaste kabel voorzien ?

Danku ;-)

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Hoi allemaal,

Simpel maar gemakkelijk.
P.S. heb je ook een weerstand in de PP lijn gezet ?

• Jan SU
De bestaande weerstand heb ik in de stekker laten zitten. Nu dus het schakelaartje in serie met de weerstand.
De weerstandswaarde is afhankelijk van laadkabel.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Jan SU schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:35:
De bestaande weerstand heb ik in de stekker laten zitten. Nu dus het schakelaartje in serie met de weerstand.
De weerstandswaarde is afhankelijk van laadkabel.
Ik Snap ;-). Dus je hebt nu gewoon een stekker in je socket zitten, en je simuleert het uit de socket halen door de deksel even op te lichten. Dus geen 'vaste laadkabel' maar wel dat je de plug kan laten zitten. Slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan SU
Klopt, zo werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan SU
hoi allemaal,

Weet iemand misschien de SSA code van Alfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelo
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-11-2023
Hi,

Je kan in ACE Service Installer aangeven dat je een vaste kabel hebt. Mits je toegang hebt.

Power settings -> Connector 1 (Advanced settings) -> Connector type -> Fixed Cable

Dan kan je de kabel in de socket laten zitten na het laden. Of een kabel installeren met open einde.

Ik heb firmware 5.8.1 en alleen de pro-line.

Mvg. Michel.

[ Voor 3% gewijzigd door michelo op 03-09-2023 16:53 ]

• Jan SU
Hoi,

Dat werkt niet mee bij versie 6.4.0

MVG Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik31
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-03 16:23
Hoi allemaal,

Simpel maar gemakkelijk.
Hoi Jan,

Dat is heel slim! Heb je een foto daarvan voordat ikzelf allerlei dingen ga "uitvinden"? Dankjewel alvast. groet erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik31
Hoi allemaal,

Simpel maar gemakkelijk.
En welk schakelaartje/waar te bestellen : _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt ook een normally closed drukknop in de PP draad in de box opnemen, dat wordt dan een startknop.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik31
Dat doe ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik31
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:58
Guys, ik krijg hier een vaste kabel Alfen, kan die omtoveren tot een losse kabel? Omgekeerd dus ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidio2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-07 21:33
Ik kwam hier terecht via een google search omdat ik hetzelfde wilde doen met een ABB Terra AC laadpaal met ingebouwde socket.

Als er nog iemand naar op zoek is:

De laadpaal heeft geen beveiliging/check of de kabel er nog in zit om het laden te stoppen/terug te starten.
Zodra je de kabel uit de auto trekt ontgrendeld hij de laadkabel in de socket en stopt hij de laadsessie.

De laadpaal is reeds voorzien van een invoer voor de laadkabel, het lijkt erop dat men dezelfde behuizing gebruikt voor de laadpaal met en zonder socket.
Met een weerstand tussen PE en PP ging het direct goed, in mijn geval 680ohm.
De PP en CP zitten bovenaan rechts in de laadpaal op 1 connector.
Deze heb ik doorgeknipt en met wago's verbonden met de laadkabel en weerstand naar de PE.

Er is niet direct een mogelijkheid om connectie met de aarding te maken.
ik heb op de laadkabel adereind hulzen geperst, en die van de PE een extra kabeltje bij gestoken om met de weerstand en PP te verbinden.

Ik heb de laadkabel vergrendeling niet afgekoppeld.
Deze zit op een onhandige plaats ingeklikt in het moederbord waardoor ik het display en dergelijke zou moeten demonteren en daar wilde ik met niet aan wagen.
Ik weet niet wat de laadpaal zou doen als hij deze niet meer detecteert maar in mijn geval stoort het niet.
Pagina: 1