Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies: file & streaming server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• plong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11 12:46
Dag Tweakers,

Ik heb sinds lang een Synology NAS thuis draaien (DS414), en beheer een externe fileserver voor m'n streaming media noden (docker setupje *arr/plex/...). Nu wil ik beide samenbrengen.
Merk op: het moeilijkste voor mij in onderstaande zoektocht was de keuze van mobo, gezien ik hier het minst kaas van heb gegeten (compatibility, overkill of niet, uitbreidbaarheid).

Opmerkingen vooraf:
  • Ik heb geen merkvoorkeuren en draag ook geen andere hardware over om dit nieuw systeem te bouwen.
  • Exclusief SATA drives: max 800 eur.
  • Overklokken: neen
  • OS: unraid of debian (gebruiksgemak vs meer tinkering, ik moet er nog een ei over leggen).
Doeleinden thuisserver
Algemeen:
  • media download en streaming server voor thuisgebruik
  • backup oplossing voor allerhande (smartphones, thuisadmin, foto-archief,...)
  • smarthome hub
  • blijven (linux) leren/experimenteren (VM,...)
Specifiek (wellicht ten overvloede):
  • A) Docker stack
  • usenet: *arr, sabnzbd+
  • torrents
  • VPN
  • Plex
  • adguard
  • HA
  • Nog enkele andere tools als daar zijn: grafana, archive-box, wallabag, tt-rss,...
  • B) Data backup
  • C) NVME drive als download cache en plex metadata/docker app folder
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Future proof / uitbreidbaarheid van setup (storage, RAM, prestaties,..)
- Stil: server zal in de algemene werkbureau thuis staan. Deze ruimte is niet gekoeld, en het raam is Z-W gericht (fans?)
- Sabnzbd: systeem moet goed presteren onder unrar/repair load
- Power efficiency: binnen normale verwachtingen, ik zoek niet naar dé zuinigst te draaien server (anders houd ik wel m'n NAS, Rpi en VPSje). Ik wil echter geen onnodige zaken op mobo bvb (BT, wifi). Andere verbeterpunten mogen uiteraard aangegeven worden.
- CPU met igpu/quicksync (i.f.v. plex/transcoden), daarom ook onderstaande CPU keuze
- Case: mag ruim zijn. Dit is mijn eerste build ooit, dus mag voor mij praktisch makkelijk werken zijn om alles te monteren en om later toevoegingen uit te voeren.
- Plex: ik heb plex pass, dus server mag transcode proof zijn voor de toekomst (CPU passmark voor CPU hieronder is OK)

Mijn verwachting van Tweakers:
Schiet gerust op m'n setupje, met graag extra aandacht voor:
- keuze mobo incl. uitbreidbaarheid. Hier heb ik het minst kaas van gegeten.
- keuze voeding: is modulair voor dergelijke ruime case voor mij mogelijks toch een betere keuze?
- cooling: is de setup afdoende? Standaard coolers zitten in case en cpu is ook standaard voorzien.
- future proof, dus toch beter kijken voor 2,5Gbps ethernet?

Mijn vooropgestelde setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 120,50€ 120,50
1MoederbordenMSI Pro B760M-P DDR4€ 98,58€ 98,58
4Interne harde schijvenSeagate Exos X18 (SATA, Standard model), 10TB€ 236,87€ 947,48
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 142,45€ 142,45
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BB/32€ 70,36€ 70,36
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 52,70€ 52,70
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 118,49€ 118,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.550,56

Bedankt

- plong

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Misschien 3x uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB pakken ipv van 4x 10TB.

De uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB is zuiniger en sneller dan de 980 Pro.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je zegt je hoeft niet de zuinigste setup te hebben.
Maar blader voor de aardigheid eens door deze draad heen.
Hier staat een schat aan info over (extreem) zuinige server setups.
Als je toch nog moet gaan kopen....

[ Voor 16% gewijzigd door eheijnen op 13-08-2023 23:43 ]

Wie du mir, so ich dir.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 21:57
Ik heb, op Plex na, alles wat je hier noemt draaien op een N5105, qua performance zit je denk ik wel goed. Snel unpacken is leuk, maar hoe vaak zit je daar echt op te wachten?

Je geeft aan dat je niet de aller zuinigste build zoekt, maar iedere watt die je eenvoudig kunt besparen is er weer een die je niet af hoeft te rekenen. Zeker als t spul 24/7 aan staat wel de moeite waard om naar te kijken.

Qua schijven zou ik voor grotere versies en minder aantallen gaan, dat is de makkelijkste besparing die je kunt doen. Verder kun je je afvragen of je (je noemt t nergens, aanname) raid nodig hebt voor je media.

Ik zou ook eens zoals al genoemd in het grote zuinige server topic kijken. Daar staan genoeg builds die vergelijkbaar zijn en veel achtergrond informatie over welke specifieke componenten zuinig zijn (met dezelfde performance als de minder zuinige versies).

• plong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11 12:46
Bedankt voor de goede tips @eheijnen @Djarune @gastje01

Het zuinige server topic had ik op voorhand geraadpleegd.
Ik denk dat ik met jullie bovenstaande tips (1) reduceren # SATA drives 2) zuiniger SSD) een goede setup heb:
- Geen onnodige hardware voorzieningen op mobo (wifi/bt)
- 1 latje RAM, voldoende groot
- OK CPU
- PSU zuinig en stil

Wat betreft het mobo, verwijs ik nog even naar deze post.
Zowel de uitvoering: MSI Pro B760M-P DDR4 als de uitvoering: Gigabyte B760M GAMING X DDR4 stonden op m'n shortlist.
Daaruit dan de keuze gemaakt voor het MSI bord.

Deze wissel van mobo zou ik enkel nog durven doen voor de grotere ethernet poort.

Wat betreft de cooling: ik heb geen referentie (is m'n eerste build) dus ik zal starten met de standaard fans. Is die niet toereikend, dan kan ik steeds verder uitbouwen.

Zouden jullie tips hebben wat betreft de PSU: modulair of niet?

Ik ben niet van plan een raid op te zetten @gastje01

bedankt opnieuw

• eheijnen
  • Niet online
1 watt verbruik continue = 8700 uur per jaar = 8.7 KWatt P/J
Als je dan 20 watt p/u kan besparen met niet teveel sores kom je al snel aan de 160 KW P/J
Das best wel wat voor een enkel systeem...

Wie du mir, so ich dir.

• eheijnen
  • Niet online
Als je verder er niet meer naar om kijkt is een modulaire niet echt een "noodzaak", wel gemakkelijk en het is allemaal wat opgeruimder.

Wil er een mooie kijkdoos van maken met flink lempkes en zo dan kun je er eigelijk niet meer omheen...

Wie du mir, so ich dir.

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 20:25
Kijk voor je storage ook eens naar de hdd failure stats van Backblaze (een cloud storage provider).

Zou persoonlijk geen Seagate nemen.

Hoe wil je je disks gaan configureren? Iets met redundancy of gewoon 40TB op 4 losse disks?
ZFS werkt mooi...

1Gbps is snel genoeg. Tenzij je met veel users tegelijk 4K videos gaat Plexen oid...

[ Voor 31% gewijzigd door Mirickle op 24-08-2023 19:25 ]

Pagina: 1