Bankafschriften zelf categoriseren.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djuki
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik wil graag in Excel365 categorieën maken in een spreadsheet van mijn bankafschriften.
Ik download m'n afschriften en via CSV inporteer ik dit naar Excel. In de kolom "Naam Tegenpartij" wil ik graag de tekst analyseren om vervolgens in de naastliggende kolom het resultaat als categorie te krijgen. En categorieën bedoel ik mee: "verzekering", "boodschappen", "contante opname", "uit eten", etc, etc.

Ik heb dit geprobeerd met de ALS functie maar er zijn te veel variabelen om met de ALS te werken.
Heeft iemand een idee?
Ik heb niet al te veel ervaring met Excel maar het zou toch te doen moeten zijn om bepaalde tekst te labelen en daar me te kunnen rekenen,.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Je kan met SEARCH (VIND.SPEC in het Nederlands) aan de gang om te zoeken of een bepaalde tekst voorkomt (in plaats van een exacte match). Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgM7lJsR72zgempWvaEUUgyHC_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JpsktuytkYtGGExeY8lGgLQv.png?f=user_large

Echter wordt dat erg omslachtig met zoveel categorieën. Je kan beter naar een programma zoeken dat hier speciaal voor is gemaakt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09 09:01
Ipv op naam te zoeken kan je ook rekeningnummer gebruiken. 95% van alle gevallen doe je bij dezelfde winkels boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is het een idee om dit buiten Excel te doen maar met een programma wat speciaal voor deze doeleinden gemaakt is? Hiervoor kun je terecht in Programma om geld mee te beheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 17:31
Je kan op een aparte sheet een lijst makenmet namen van tegenpartijen en de categorie.
Vervolgens kan je in het afschrift met X.ZOEKEN de categorie zoeken bij de tegenpartij.