Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLJ
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-12-2024
Voor mijn werk schiet in maandelijks grote bedragen voor, welke ik middels een declaratie formulier weer terug vraag.
Nu lees ik op internet dat je maximaal 1.7% van je loon aan declaraties mag indienen. Ik kom hier ruim boven.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb voor het eerst sinds jaren een voorlopige aanslag gekregen ipv een definitieve aanslag. Dus ik ben bang dat dat hier iets mee te maken heeft?

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:40

DarkSide

theres no place like ::1

Geen idee.
Maar waarom moet je maandelijks geld voorschieten?
Als het zo structureel is dan lijkt me een andere oplossing handiger. Eigen CC bv.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

MLJ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:24:
Voor mijn werk schiet in maandelijks grote bedragen voor, welke ik middels een declaratie formulier weer terug vraag.
Nu lees ik op internet dat je maximaal 1.7% van je loon aan declaraties mag indienen. Ik kom hier ruim boven.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb voor het eerst sinds jaren een voorlopige aanslag gekregen ipv een definitieve aanslag. Dus ik ben bang dat dat hier iets mee te maken heeft?
Die 1,7% is de werkkostenregeling, wat ze "zonder bonnetjes" mogen uitkeren.

Zolang jij bonnetjes moet laten zien is er niks aan de hand. Voorlopig en definitief wisselt wel vaker, niks achter zoeken.

Ik heb jarenlang 10% van mijn loon in declaraties gehad, maak je er niet druk om.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Die 1,7% gaat om onkosten voor de werknemer zelf. Dus bijvoorbeeld eten en drinken onderweg. Als je daar geen limiet op zet zou de werkgever ook de weekboodschappen op zo'n manier belastingvrij kunnen geven.

Wat voor soort uitgaven schiet jij voor?

[ Voor 31% gewijzigd door Frame164 op 13-08-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Frame164 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:35:
Die 1,7% gaat om onkosten voor de werknemer zelf. Dus bijvoorbeeld eten en drinken onderweg. Als je daar geen limiet op zet zou de werkgever ook de weekboodschappen op zo'n manier belastingvrij kunnen geven.

Nope, heeft er niks mee te maken. Werkkostenregeling is een probleem van de werkgever ook en niet de werknemer.

Er zit geen limiet op declaraties voor zakelijke kosten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Probeer een CC van de zaak te krijgen met een ruime limiet. Geeft voor je zelf een hoop rust. Als je straks een keer zelf acuut geld nodig hebt en je het niet hebt door openstaande declaraties heb jij een probleem. Daarnaast, wat als het bedrijf failliet gaat..? Je kan dan fluiten naar je geld.

Geef het aan naar het bedrijf dat je over x maanden niet meer middels declaraties geld wil voorschieten en dat ze hier een passende oplossing voor verzorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Frame164 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:35:

De WKR gaat meestal om compleet andere dingen.

Ik ken het uit de context van dat als jouw werkgever een bedrijfsfeest geeft met gratis eten en drinken (kerstborrel, kerstpakket ed) dan is dat in principe loon in natura, om dat soort geneuzel ‘efficiënt’ te regelen is die WKR er.
Voeren die kosten op in WKR zodat je niet ineens complex bovenop de kosten van het eten nog loonbelasting mag aftikken ;)
https://www.belastingtips..._2011_onkostenvergoeding/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:10
Staat er in je contract dat je geld moet voorschieten? Vast niet... Vraag je werkgever dan gewoon op een bankpas van de zaak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 21:01

H-W

Het lijkt me sterk dat de ;Belastingdienst er iets van gaat vinden. Maar jij als werknemer moet dit niet willen natuurlijk. Koop je vaak bij dezelfde bedrijven? Zorg dan dat je er op rekening kan kopen. Jij je spullen, en de baas de factuur, zo hoort het!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MLJ
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-12-2024
Veel dank voor jullie snelle en geruststellende reacties en suggesties.
Ja ik ga zeker in overleg met mijn werkgever om dit anders in te richten, want voel mij er niet er comfortabel bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
MLJ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:08:
want voel mij er niet er comfortabel bij.
Terecht, geld voorschieten hoort ook niet zomaar.

Maar ligt er natuurlijk wel aan wat voor een geld je voorschieten. Is dat geld voor de lunch wat je later kan declareren, of zijn dat stapels hout welke in het bedrijf gebruikt worden om huisjes te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-07 20:04
of eerst een voorschot declareren en daarna pas betalen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bockelaar schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:30:
Meestal kan je pas declareren als je de bon/factuur hebt. Die krijg je natuurlijk pas aan het einde van de transactie, anders hoef je niets te declareren natuurlijk en slinger je de factuur op voorhand naar de werkgever. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

H-W schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:03:
Het lijkt me sterk dat de ;Belastingdienst er iets van gaat vinden. Maar jij als werknemer moet dit niet willen natuurlijk. Koop je vaak bij dezelfde bedrijven? Zorg dan dat je er op rekening kan kopen. Jij je spullen, en de baas de factuur, zo hoort het!
Niet alle bedrijven doen dit en hebben daar vaak hun redenen voor. Genoeg bedrijven die niet op tijd betalen bijvoorbeeld. Daar achteraan gaan kost ook een boel tijd en dus geld.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2023 09:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:36
Een risico vanuit belasting oogpunt is er niet voor jou.

Praktisch gezien vind ik het wel vreemd als je structureel hoge bedragen moet declareren, dan zou ik toch verwachten dat het bedrijf een company credit card verstrekt zodat dit niet allemaal uit eigen middelen hoeft.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 10-07 20:04
CH4OS schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:37:
[...]

Meestal kan je pas declareren als je de bon/factuur hebt. Die krijg je natuurlijk pas aan het einde van de transactie, anders hoef je niets te declareren natuurlijk en slinger je de factuur op voorhand naar de werkgever. ;)
je kunt prima een voorschot vragen/declareren en daarna na de transactie vereffenen. Boekhoudkundig maakt dat niets uit en neemt werkgever het financiële risico ipv de medewerker. Jaren gedaan op die manier, met name destijds congressen etc, effe de reis, hotels, toegang etc voorschieten, alsof ik ergens in de 3-5K voor wil schieten. Nee dus, doe maar voorschot van 5K, verrekenen we daarna wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Bockelaar op 13-08-2023 10:02 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 21:40
CH4OS schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:37:
[...]

Zijn veel meer oplossingen in procurement maar dat is afhankelijk van de transacties die de TS doet. Bijvoorbeeld inkoop goederen voor kantoor is wat anders dan declaraties voor reizen.

Voor de werkgever is het ook vrij lastig want je hebt liever dat je weet wat de kosten zijn dan dat TS na 3 maanden nog met een vergeten bonnetje komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Termi op 13-08-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bockelaar schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:01:
je kunt prima een voorschot vragen/declareren en daarna na de transactie vereffenen. Boekhoudkundig maakt dat niets uit en neemt werkgever het financiële risico ipv de medewerker. Jaren gedaan op die manier, met name destijds congressen etc, effe de reis, hotels, toegang etc voorschieten, alsof ik ergens in de 3-5K voor wil schieten. Nee dus, doe maar voorschot van 5K, verrekenen we daarna wel.
Een voorschot is natuurlijk wel wat anders dan vooraf declareren.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:43
Ik schiet ook wel eens wat voor, maar dan hebben we het over 5 tientjes tot max. 200 euro. Waarom zou je ooit meer moeten voorschieten denk ik dan, laat ze maar lekker vooraf een voorschot per maand overmaken of een CC of iets anders regelen.

Ooit werkte ik bij een serieus groot bedrijf, winst in de tientallen miljoenen, en daar werden facturen structureel pas na 180 dagen betaald. Met als resultaat dat ik ooit bij een leverancier stond en het spul niet meekreeg (logisch!). Mijn manager vond dat ik het maar even moest voorschieten, het was een belangrijk stuk apparatuur wat echt nodig was. Heb hem verteld dat hij zelf op pad mocht of mocht zorgen dat de facturen op tijd betaald werden. Hele rel geworden natuurlijk. Ik heb sindsdien nooit meer wat afgehaald zonder vooraf te checken of er betaald was. Ik sta daar voor joker en dat weiger ik te doen. Mafklappers in de directie.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:58
Dan neem je toch een kaart waar je miles of cashback mee krijgt? Schiet je het voor en hoe je er nog wat aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Hooglander1 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

Nope, heeft er niks mee te maken. Werkkostenregeling is een probleem van de werkgever ook en niet de werknemer.

Er zit geen limiet op declaraties voor zakelijke kosten.
Vanuit de werkgever zit er wellicht geen limiet op, maar als werknemers ieder dag gaan lunchen bij een Michelinsterrenrestaurant als ze onderweg dan kan een werkgever dat echt niet allemaal belastingvrij vergoeden, ook al zijn het onkosten gemaakt tijdens het werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Gewoon niet aan beginnen. Bedrijven maken er handig gebruik van. De werknemer is geen bank tegen 0% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:34
Bockelaar schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:30:
Kans is ook groot dat deze constructie er mogelijk al gewoon is, maar TS hier geen gebruik van maakt.

De optie CC op de zaak, lijkt mij voor veel bedrijven een veel minder realistische optie. Eén en ander afhankelijk van functie. Maar indien ik zelf kijk. Is dit binnen de gezondheidszorg in ieder geval bijzonder ongebruikelijk bij loondienstconstructies.

Definitieve declaraties, welk soms hoog op kunnen lopen in kosten t.a.v. boekingskosten, vluchtkosten, congreskosten en vergoeding voor lokale reis- en etenskosten kennen een definitieve afhandeling zodra er een factuur en bankafschrift overhandigd wordt. Beetje aan jezelf of je dit op één hoop gooit of separaat afhandelt. In termijn van uitbetaling zie je hierin qua afhandeling een verschuiving ontstaan van in eerste instantie bij het eerstvolgend loon, naar hedendaags meer bedrijven (ziekenhuizen) welk dit wekelijks verrekenen. Termijn van voorschot is dan zo lang ook niet.

Maar mocht je om wat voor reden dan ook eerst geld willen zien, is dit ook geen probleem. Doet dan simpelweg een voorschot verzoek. Hoogte van het bedrag. Omschrijving van bestemming. Datum van bestemming. En klaar. Moet dan achteraf nog wel de factuur en bankafschrift aanleveren voor de definitieve verrekening. Anders wordt het ingehouden op een volgend loon omdat het als loonvoorschot verrekend is.

Een zakelijke CC is voor een bedrijf daarin toch riskanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:36
psychodude schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:04:
[...]
Een zakelijke CC is voor een bedrijf daarin toch riskanter.
Weinig risicovols aan tot de max van de credit card. Daarnaast zijn er standaard oplossingen die alle transacties automatisch in een tool zetten. Hoef je enkel je bonnetje toe te voegen en klaar.

Wij doen niet anders. Alle medewerkers die potentieel reizen (zo’n 90%) krijgen standaard company credit card.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vaak genoeg gezien dit soort zaken idd. Makkelijkste is creditcard plus afspreken dat declaraties al betaald worden voordat ze door de cc afgeschreven worden. Binnen een maand is dat allemaal prima te redden.

Edit: en voor degenen die zich afvragen wat zoiets dan allemaal is: denk aan paar keer per week een hotel, maaltijden, taxi, misschien lijnvluchten zelfs

@MLJ je zou ook even na kunnen kijken of je een dagvergoeding voor het eea kunt krijgen. Als we het over buitenland hebben is dat eigenlijk standaard.

[ Voor 42% gewijzigd door The Eagle op 13-08-2023 11:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan een CC via mijn werkgever krijgen. Hangt dan wel aan mijn eigen bankrekening. Officieel is het nog verplicht ook om één of andere reden, in de praktijk wordt die regel gelukkig genegeerd. Heeft nul voordeel voor mij.

Hoewel het onderbuikgevoel is, is het voor mij toch ook nog wel fundamenteel anders om die reis voor bijvoorbeeld een congres voor te schieten, als materialen voor je werkgever. Beide zijn natuurlijk onder de streep gewoon kosten die je maakt voor je werkgever, maar toch anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Sissors in jouw geval staat je werkgever garant bij de CC. Dus als jij meer moet uitgeven dan je eigen limiet, dan kan dat. Heb zo wel eens iemand 30k met een CC af zien rekenen (don't ask, lang verhaal).
Verplichte karakter zit er dan aan omdat er afspraken zijn gemaakt met CC maatschappij wat de financiële afhandeling makkelijker maakt voor werkgever, plus jij zit zelf nooit met een probleem ongeacht je eigen financiële situatie. Het dekt ook de randgevallen af, zeg maar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Frame164 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Vanuit de werkgever zit er wellicht geen limiet op, maar als werknemers ieder dag gaan lunchen bij een Michelinsterrenrestaurant als ze onderweg dan kan een werkgever dat echt niet allemaal belastingvrij vergoeden, ook al zijn het onkosten gemaakt tijdens het werk.
Klopt, de WKR kent maximumbedragen die gerekend mogen worden voor lunch/diner.

Verder is de hele discussie over wel/niet WKR niet zo relevant: als het kosten zijn die TS namens zijn werkgever betaalt, speelt de WKR geen rol. Die komt pas om de hoek kijken als de werkgever bepaalde kosten die de werknemer zélf maakt gaat vergoeden, zoals reiskosten, kosten voor eten en verblijf, etc. Als dit boven een bepaalde drempel komt (ik dacht 2% van de fiscale loonsom op bedrijfsniveau) betaalt de werkgever 80% extra belasting over het meerdere. Álle vergoedingen tellen hierbij mee, dus ook bedrijfsfeestjes die niet zakelijk zijn, kerstpakketten, de bedrijfskantine die onder kostprijs verkoopt, etc.

Als ik TS goed begrijp, zijn dit allemaal uitgaven die hij namens zijn werkgever doet. De werkgever zou dit ook niet op deze manier moeten willen; als de bonnetjes niet op naam van de zaak staan, mag hij de BTW ook niet verrekenen bijvoorbeeld. Gebeurt vast wel, maar bij controle ga je nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:34
VidaR-9 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Weinig risicovols aan tot de max van de credit card. Daarnaast zijn er standaard oplossingen die alle transacties automatisch in een tool zetten. Hoef je enkel je bonnetje toe te voegen en klaar.

Wij doen niet anders. Alle medewerkers die potentieel reizen (zo’n 90%) krijgen standaard company credit card.
Maar daar zit dus net het probleem, tot de max van de credit card. Stel jouw bedrijf heeft 5000 medewerkers, waarvan circa 1000 gebruik maken van dit soort vergoedingsstructuren en daarmee declaraties plaatsvinden tot circa 7500 Euro dan heb jij dus als risico een maand limiet van 7.5 miljoen Euro. Ik kan mij prima voorstellen dat er zat bedrijven zijn die hier helemaal niet op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29
Kijk ook eens wat de mogelijkheden zijn om kosten op rekening te maken.
Ik ben ook redelijk veel op weg voor de baas (binnen NL) en maak daarom ook veel declarabele kosten.

Maar ik heb een account bij een bedrijf met een toucan als logo, waar ik kan slapen en eten op rekening van de baas. En een tankpas waarmee ik kan tanken op kosten van de baas. Hierdoor hoef ik alleen nog de lunch (of als ik ergens anders wil eten) te declareren.

Voor naar het buitenland regel ik een voorschot met de verwachte kosten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

psychodude schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Maar daar zit dus net het probleem, tot de max van de credit card. Stel jouw bedrijf heeft 5000 medewerkers, waarvan circa 1000 gebruik maken van dit soort vergoedingsstructuren en daarmee declaraties plaatsvinden tot circa 7500 Euro dan heb jij dus als risico een maand limiet van 7.5 miljoen Euro. Ik kan mij prima voorstellen dat er zat bedrijven zijn die hier helemaal niet op zitten te wachten.
Tja, die beredeneringen in de trent van "met X duizend werknemers is het totaalbedrag heel groot" slaan natuurlijk nergens op. Een bedrijf met 5000 werknemers heeft ook een evenredig grotere omzet, veel meer dan 7,5 miljoen. De verhoudingen tussen risico/omzet zijn precies hetzelfde bij 5 of 5000 man personeel. Sterker nog, een klein bedrijf loopt meer risico op pech met gelijktijdige problemen bij verschillende werknemers.

Het bedrijf wil dat jij als werknemer dingen doet. En dat in jouw voorbeeld alle 5000 werknemers dat doen. Dan is het vrij gangbaar dat het bedrijf dat ook regelt, in ieder geval als de werknemer daarom vraagt.

On-topic, een andere oplossing, die een beetje afhankelijk is van de bedrijfscultuur: hotels en vliegreizen laten boeken door een secretaresse o.i.d. waardoor je zelf alleen nog maar het bonnetje van je tosti, je pakje melk en de shuttle-bus hoeft voor te schieten. Die paar tientjes declareren zal het probleem niet zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 13-08-2023 12:08 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

[...]

Onze standaard company kaarten gaan tot max 12,5K per maand. Voor de veel reizigers zijn er kaarten tot 25K.
En voor personeel dat kosten moet maken qua aanschaf zijn er speciale purchasing only cards. Daar zit een hogere limiet op maar geen reisverzekering.

Maar geeft bedrijf juist inzicht wat er voor kosten worden gemaakt. Als iedereen met hun prive kaarten aan de slag gaan is het gokken wat er qua kosten komen, daarnaast ook veel admin personeel nodig voor de controle en uitbetaling. Tegenwoordig gaat het allemaal met een app, dus veel admin is niet meer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Integendeel :)
Bij corporate cards gelden andere afspraken. CC draagt het risico, werkgever krijgt een seintje bij afwijkende transacties of bij een maandbedrag dat wel erg oploopt. CC company doet de rest.

Enig idee hoeveel geld het kost om een declaratie administratief af te handelen voor een bedrijf? Reken gemiddeld 10 euro per declaratie. Zeg vervolgens dat die 1000 man 25 declaraties per maand hebben. Praat je over 250k aan administratieve kosten voor de afhandeling, versus eenvoudige goedkope (geautomatiseerde ) aflettering tegen het overzicht van de CC maatschappij, plus nauwelijks financieel risico of extra liquiditeit nodig per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
MLJ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:08:
Veel dank voor jullie snelle en geruststellende reacties en suggesties.
Ja ik ga zeker in overleg met mijn werkgever om dit anders in te richten, want voel mij er niet er comfortabel bij.
Leg goed uit waarom je je er niet comfortabel bij voelt. Je belastingaangifte staat hier zoals uitgelegd helemaal los van.

Ik heb denk ik max ooit 25% van mijn netto salaris als declaratie ingediend. Vind het zelf geen issue maar kan als ik wil ook een company CC krijgen (maar doe ik bewust niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
flyguy schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:35:
Dan neem je toch een kaart waar je miles of cashback mee krijgt? Schiet je het voor en hoe je er nog wat aan over.
Dat kan, maar daarmee pleeg je in theorie wel diefstal. En de vraag is wat er gebeurd als zoiets uitkomt, ik denk dat het zomaar eens een officiële waarschuwing of ontslag op staande voet kan betekenen.

Ik zou er heel erg mee oppassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Dat kan, maar daarmee pleeg je in theorie wel diefstal. En de vraag is wat er gebeurd als zoiets uitkomt, ik denk dat het zomaar eens een officiële waarschuwing of ontslag op staande voet kan betekenen.

Wat uitkomt? Waarom zou dat diefstal zijn? Maakt jouw baas geen drol uit of hij €500 terug moet betalen aan je omdat je wat op je ene CC hebt betaald voor hem, of €500 terug moet betalen aan je omdat je een andere CC hebt gebruikt.

Wat je niet kan doen is een duurdere CC nemen om dit te kunnen doen, en dan de kosten van die duurdere CC zelf declareren. Dat is twijfelachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:58
[...]

Hoezo diefstal? Ik mag toch zelf kiezen welk betalingsmiddel ik gebruik om een bedrag voor te schieten (aangezien het in mijn geval niet specifiek benoemd wordt). Als dat mij perks oplevert, dan zij het zo.

Andersom is het voorschieten telkens een kort-lopende lening aan de werkgever. Op deze wijze hebben beide er wat aan. Willen ze dat ik een specifieke betaalmethode gebruik, dan mogen ze die leveren.

Als dit rede is voor ontslag, dan mag mijn advocaat er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 16:46

EiT

Voorlopige aanslag betekend gewoon dat je er tussen uit gevist bent en handmatig gecheckt wordt.

M.b.t. declaraties, hier staar 2 pagina’s met advies, je kan voor je zelf het beste beslissen hoe je organisatie er in staat. Het is wel allemaal makkelijk lullen vanaf de zijlijn.

Er zijn genoeg bedrijven die je het zelf uit laten zoeken, dus achteraf laten declareren en meer keus is er niet. Vaak hebben ‘Tweakers’ hier een mening over. Echter zit er naar mijn idee wel wat nuance achter, branche, beroep en salaris is wel een belangrijke factor.

Als ik minimum loon had zou ik ook niets voorschieten.

Mijn declaraties zijn ook tussen de 1500-3000 per maand. Ik zie de eerste maand als ingecalculeerde verlies en de rest gebruik is als voorschot op de volgende maand. Ik zie het zelf niet als een issue, maar daar is mijn salaris ook naar. Tevens was het een bewuste keuze, netto km vergoeding was beter dan bijtelling betalen over een auto in E segment.
Als je tickets en hotels moet voorschieten dan altijd via cashback sites boeken ;-). Jammer genoeg hebben wij daar een afdeling voor.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 09:06
[...]

Bij 1000 kaarten heb je geen risico van 7.5 miljoen. Die kaarten vissen allemaal uit dezelfde belbundel en de grootte daarvan kan je zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Je kan er misschien iets bij bedenken dat werkgever misschien loonbelasting over de baten van de gratis airmiles of freebees zou moeten betalen, maar onder diefstal (van de baas) zal het absoluut niet vallen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:57

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Als je baten hebt door het voorschieten, punten, miles, etc zou je dat als loon kunnen beschouwen waar je dan belasting over zou moeten afdragen. Het is immers waarde die je via je werk verkregen hebt. Meestal wordt dat verder genegeerd door alle partijen.

Voorschieten doe ik zeer beperkt, een werkgever die je zulke hoge bedragen (ik heb nog geen hoogte gezien dus ik verzin dat het heel veel is) laat voorschieten lijkt me niet helemaal liquide, wat zou kunnen betekenen dat jij straks zonder je geld zit want discussie of erger ligt op de loer.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:15:
[...]

Wat uitkomt? Waarom zou dat diefstal zijn? Maakt jouw baas geen drol uit of hij €500 terug moet betalen aan je omdat je wat op je ene CC hebt betaald voor hem, of €500 terug moet betalen aan je omdat je een andere CC hebt gebruikt.

Wat je niet kan doen is een duurdere CC nemen om dit te kunnen doen, en dan de kosten van die duurdere CC zelf declareren. Dat is twijfelachtig.
Het is en blijft diefstal, jij pakt namelijk een financieel voordeel wat je werkgever anders gehad zou hebben. Als je daar geen moeite mee hebt zou je in theorie de dure iPhone die je van de baas krijgt kunnen verpatsen op MP en een Nokia 3310 terugkopen en zeggen dat je "toch bereikbaar bent, dus wat maakt het uit?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
flyguy schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Hoezo diefstal? Ik mag toch zelf kiezen welk betalingsmiddel ik gebruik om een bedrag voor te schieten (aangezien het in mijn geval niet specifiek benoemd wordt). Als dat mij perks oplevert, dan zij het zo.

Andersom is het voorschieten telkens een kort-lopende lening aan de werkgever. Op deze wijze hebben beide er wat aan. Willen ze dat ik een specifieke betaalmethode gebruik, dan mogen ze die leveren.

Als dit rede is voor ontslag, dan mag mijn advocaat er mee aan de slag.
Ik vind het schokkend dat sommige mensen hier diefstal goed praten. Het is en blijft het geld van de werkgever, dat kan en mag je niet zomaar achterover drukken wat mij betreft. Dan kan je gaan dreigen met een advocaat, verliezen ga je het in mijn ogen zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:32:
[...]

Het is en blijft diefstal, jij pakt namelijk een financieel voordeel wat je werkgever anders gehad zou hebben. Als je daar geen moeite mee hebt zou je in theorie de dure iPhone die je van de baas krijgt kunnen verpatsen op MP en een Nokia 3310 terugkopen en zeggen dat je "toch bereikbaar bent, dus wat maakt het uit?".
Welk voordeel zou je baas anders hebben gehad dan? Voor hem veranderd er absoluut niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
YakuzA schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Je kan er misschien iets bij bedenken dat werkgever misschien loonbelasting over de baten van de gratis airmiles of freebees zou moeten betalen, maar onder diefstal (van de baas) zal het absoluut niet vallen.
Dit heeft niets met de loonbelasting van doen, dat is een hele andere "tak van sport".

Jij vind het dus geen diefstal als je jouw werkgever 500 euro laat betalen terwijl je zelf 450 euro betaald? (om maar wat willekeurige bedragen te noemen). Tank je ook je privé auto vol met de tankkaart van je leaseauto? Want dat zal de werkgever toch ook niet zoveel uitmaken dan?

Je kan, in mijn ogen, enkel declareren wat je daadwerkelijk uitgeeft. En als dat 450 is omdat je ergens een voordeel behaald dan is dat simpelweg het bedrag wat je kan declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:34:
[...]

Welk voordeel zou je baas anders hebben gehad dan? Voor hem veranderd er absoluut niks.
Een lagere prijs? Dit zou in de VS gewoon onder anti bribery wetgeving vallen.

Als jij voor je werkgever een product moet kopen van zeg 500 euro en jij krijgt een cashback van 50 euro en betaald dus in feite maar 450 euro dan heb je 50 euro gestolen van je werkgever. Als je dat voordeel namelijk voor de werkgever had ingezet dan had hij maar 450 euro hoeven uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Drardollan op 13-08-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:36:
[...]
Dit heeft niets met de loonbelasting van doen, dat is een hele andere "tak van sport".

Jij vind het dus geen diefstal als je jouw werkgever 500 euro laat betalen terwijl je zelf 450 euro betaald? (om maar wat willekeurige bedragen te noemen). Tank je ook je privé auto vol met de tankkaart van je leaseauto? Want dat zal de werkgever toch ook niet zoveel uitmaken dan?

Je kan, in mijn ogen, enkel declareren wat je daadwerkelijk uitgeeft. En als dat 450 is omdat je ergens een voordeel behaald dan is dat simpelweg het bedrag wat je kan declareren.
Je verzint er nu vanzelf alles bij.

In de post ging het over de gratis airmiles etc die je krijgt bij het tanken. Als je je kaart scant, betaald je baas geen cent meer. Want zowel als je die wel of niet scant betaald de baas en jij 500.
Als 2e was genoemd een cashback via CC, is misschien discutabeler, maar daar betaald de baas nog steeds geen cent meer dan anders.
Want als je die cashback niet gebruikt betaalde de baas ook 500.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2023 18:42 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ja, en dan nu gaat erom dat je €2 aan airmiles ervoor krijgt. Net als dat iedereen die veel bedrijfsmatig reist ook gewoon die airmiles zelf mag opsparen. Als een werkgever die €2 zelf wil hebben, dan moeten ze je niet met jouw kaart laten betalen. Ja zou serieus gaan kijken of je dan je airmiles kan overzetten naar een kaart van je werkgever? Omdat het anders diefstal is? Dat kost die werkgever 10x zoveel aan administratie om het alleen al uit te zoeken. Waarbij als jij niks had gedaan, die werkgever ook €500 had moeten betalen. Dus er veranderd absoluut niks voor je werkgever aan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rb78
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-03 20:38
Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:37:
[...]

Een lagere prijs? Dit zou in de VS gewoon onder anti bribery wetgeving vallen.

Als jij voor je werkgever een product moet kopen van zeg 500 euro en jij krijgt een cashback van 50 euro en betaald dus in feite maar 450 euro dan heb je 50 euro gestolen van je werkgever. Als je dat voordeel namelijk voor de werkgever had ingezet dan had hij maar 450 euro hoeven uitgeven.
Als de werkgever niet de betaling faciliteert legt hij toch de verantwoording van de betaalde rekening bij jou. Jij kiest de methode om de betaling te voldoen.
Je vindt dus eigenlijk ook dat de werkgever zijn werknemer besteelt als huj vraagt om een rekening voor te schieten (want rentederving op spaargeld werknemer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
YakuzA schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:40:
[...]

Je verzint er nu vanzelf alles bij.

In de post ging het over de gratis airmiles etc die je krijgt bij het tanken. Als je je kaart scant, betaald je baas geen cent meer.
Dat is niet waar. Ten eerste is het een incentive om te kiezen voor Skyteam in dit geval, wat duurdere vluchten kunnen zijn. Ten tweede zijn die airmiles in principe van de werkgever en niet van jou, jij hebt de vlucht niet betaald.

Dat er veel werkgevers zijn die dit prima vinden, dat is een ander verhaal. Maar dan moet je er iets over afspreken. In de originele post waarop ik reageerde werd gesteld dat je het maar "even moest doen".
Als 2e was genoemd een cashback via CC is misschien discutabeler, maar daar betaald de baas nog steeds geen cent meer dan anders.
Jawel, want als de werkgever deze cashback zelf had gedaan dan had hij minder betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rb78 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:41:
[...]

Als de werkgever niet de betaling faciliteert legt hij toch de verantwoording van de betaalde rekening bij jou. Jij kiest de methode om de betaling te voldoen.
Wat jij kiest, dat is aan jou. Maar als dat voordeel oplevert is dat in de basis een voordeel wat de werkgever toebehoord omdat hij/zij betaald.

Verder ben ik het met je eens dat de werkgever in principe moet zorgen voor een fatsoenlijke omgeving waarbij je helemaal niets hoeft voor te schieten.
Je vindt dus eigenlijk ook dat de werkgever zijn werknemer besteelt als huj vraagt om een rekening voor te schieten (want rentederving op spaargeld werknemer)?
Ja. Maar daar kies je als werknemer zelf voor. Je kan het ook niet doen, niemand kan je tot iets verplichten. Het kan ook prima zijn dat je daarover iets afspreekt. En als het gaat om kleine bedragen (zeg tot 200 euro) dan praat je over centenwerk op jaarbasis. Maar ja, dat zou de werkgever in theorie moeten vergoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:42:

[...]

Jawel, want als de werkgever deze cashback zelf had gedaan dan had hij minder betaald.
Dan had hij jou toch gewoon een zakelijke CC moeten geven. Het is te idioot voor woorden dat ik een duurdere CC zou nemen met cashback, zodat mijn werkgever via mijn CC goedkoper dingen kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

Dan had hij jou toch gewoon een zakelijke CC moeten geven. Het is te idioot voor woorden dat ik een duurdere CC zou nemen met cashback, zodat mijn werkgever via mijn CC goedkoper dingen kan kopen.
Maar dat is een hele andere discussie? Want daarover zijn we het, zoals ik al meermaals heb gezegd, meer dan eens. De werkgever moet gewoon zorgen voor een fatsoenlijke oplossing (voorschot, CC, toegang tot bankrekening, hand contant geld en weet ik wat je nog meer kan bedenken).

Jij hoeft helemaal niets te nemen verder, dat is allemaal eigen keuze. Maar als jij een financieel voordeel hebt, over de rug van de werkgever en zonder dit te melden, dan ben je fout bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb ooit een creditcard van een wetenschappelijke instituut gehad, dat was handig met reizen en etentjes met seminar sprekers. Maar ik zou die niet geaccepteerd hebben als die aan mijn eigen rekening was gekoppeld, dan ligt het risico nog steeds bij de werknemer.

Bij mijn huidige universiteit is het bijna onmogelijk een creditcard van het werk te krijgen. Bij ons is het "opgelost" door voor reis en verblijf verplicht via een speciaal reisbureau te moeten boeken, waardoor de reizen en co al betaald zijn en declaraties zeldzamer zijn.

Goede oplossing, helaas is het reisbureau zwaar incompetent...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Maar dat is een hele andere discussie? Want daarover zijn we het, zoals ik al meermaals heb gezegd, meer dan eens. De werkgever moet gewoon zorgen voor een fatsoenlijke oplossing (voorschot, CC, toegang tot bankrekening, hand contant geld en weet ik wat je nog meer kan bedenken).

Jij hoeft helemaal niets te nemen verder, dat is allemaal eigen keuze. Maar als jij een financieel voordeel hebt, over de rug van de werkgever en zonder dit te melden, dan ben je fout bezig.
Ik hoef niks te doen, maar als ik dan €2 aan airmiles voordeel heb van het faciliteren van de transactie voor mijn baas die het zelf niet wil faciliteren, dan ben ik een crimineel en steel ik van mijn baas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

Wat jij kiest, dat is aan jou. Maar als dat voordeel oplevert is dat in de basis een voordeel wat de werkgever toebehoord omdat hij/zij betaald.

Verder ben ik het met je eens dat de werkgever in principe moet zorgen voor een fatsoenlijke omgeving waarbij je helemaal niets hoeft voor te schieten.

[...]

Ja. Maar daar kies je als werknemer zelf voor. Je kan het ook niet doen, niemand kan je tot iets verplichten. Het kan ook prima zijn dat je daarover iets afspreekt. En als het gaat om kleine bedragen (zeg tot 200 euro) dan praat je over centenwerk op jaarbasis. Maar ja, dat zou de werkgever in theorie moeten vergoeden.
Maar de werkgever kiest er ook zelf voor, door de verantwoordelijkheid hiervoor bij de werknemer te leggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:42:
[...]
Dat is niet waar. Ten eerste is het een incentive om te kiezen voor Skyteam in dit geval, wat duurdere vluchten kunnen zijn. Ten tweede zijn die airmiles in principe van de werkgever en niet van jou, jij hebt de vlucht niet betaald.
Airmiles bij het tanken krijg je gratis bij bijv de Shell?
Wat heeft dat nu weer met duurdere vluchten kiezen te maken?

Zoals ik al zei, je verzint er weer vanalles bij.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2023 18:51 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:48:
[...]

Ik hoef niks te doen, maar als ik dan €2 aan airmiles voordeel heb van het faciliteren van de transactie voor mijn baas die het zelf niet wil faciliteren, dan ben ik een crimineel en steel ik van mijn baas?
Wel als je dit in het geniep doet, ja. Of vind jij dat er een grens aan stelen is? Bijvoorbeeld 100 euro uit de portemonnee van oma pakken dat is prima, maar 101 euro dan ga je over de grens?

Ook al is het 1 cent, als je het niet overlegd hebt met je werkgever dan is het diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
YakuzA schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Airmiles bij het tanken krijg je gratis bij bijv de Shell?
Wat heeft dat nu weer met duurdere vluchten kiezen te maken?

Zoals ik al zei, je verzint er weer vanalles bij.
Nee, jij mist kennis van de materie. Ga je eens inlezen in anti bribery zaken zou ik zeggen.

Die "gratis Airmiles" betaalt je werkgever, de benzine/diesel bij bv. de Shell is duurder dan bij de Tango. Dat is een prachtig voorbeeld van een bribery/omkoping: jij tankt duurdere benzine omdat je dan zelf Airmiles krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rb78 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Maar de werkgever kiest er ook zelf voor, door de verantwoordelijkheid hiervoor bij de werknemer te leggen
Nee, hij kiest ervoor (of beter gezegd: vraagt de werknemer) om iets voor te schieten. Het is een hele andere discussie of je hierin mee moet gaan of niet. Maar hij geeft jou de verantwoording om iets aan te schaffen van 500 euro en betaalt jou daar 500 euro voor. Als jij vervolgens een voordeel krijgt waardoor je maar 450 euro hoeft te betalen, dan dien je dit op zijn minst aan te geven bij de werkgever. Je kan dat niet zomaar in eigen zak stoppen.

Want andersom geredeneerd, wat als jij onverhoopt 550 euro moet betalen. Lap jij die 50 euro dan uit eigen zak bij of is het dan ineens wel zo dat de werkgever dit mag doen?

Je kan enkel declareren wat je daadwerkelijk uitgeeft. Niet meer, niet minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:51:
[...]

Wel als je dit in het geniep doet, ja. Of vind jij dat er een grens aan stelen is? Bijvoorbeeld 100 euro uit de portemonnee van oma pakken dat is prima, maar 101 euro dan ga je over de grens?

Ook al is het 1 cent, als je het niet overlegd hebt met je werkgever dan is het diefstal.
8)7

Ben je echt serieus hier en niet aan het trollen? Het kost de werkgever niks extra. Het alternatief is dat ik mijn gewone CC gebruik die exact dezelfde prijs rekent aan de werkgever. En kom jij maar met het voorbeeld van een werknemer die veroordeeld is voor omkoping omdat hij met zijn eigen CC waar je kan sparen voor voordelen zakelijke aankopen heeft gedaan die de werkgever heeft gevraagd of hij wilde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

Nee, hij kiest ervoor (of beter gezegd: vraagt de werknemer) om iets voor te schieten. Het is een hele andere discussie of je hierin mee moet gaan of niet. Maar hij geeft jou de verantwoording om iets aan te schaffen van 500 euro en betaalt jou daar 500 euro voor. Als jij vervolgens een voordeel krijgt waardoor je maar 450 euro hoeft te betalen, dan dien je dit op zijn minst aan te geven bij de werkgever. Je kan dat niet zomaar in eigen zak stoppen.

Want andersom geredeneerd, wat als jij onverhoopt 550 euro moet betalen. Lap jij die 50 euro dan uit eigen zak bij of is het dan ineens wel zo dat de werkgever dit mag doen?

Je kan enkel declareren wat je daadwerkelijk uitgeeft. Niet meer, niet minder.
Raar vergelijk natuurlijk, de werkgever vraagt jou een rekening te voldoen, eventuele loyaliteitspunten is natuurlijk niet hetzelfde als 10% kassakorting oid.
In het geval van het tanken is ook hier een verantwoordelijkheid voor de werkgever om dit in hun regeling op te nemen. Ik heb een regeling gezien waarbij slechts een merk bezocht mocht worden en expliciet tankstations aan de snelweg op woon-werk route waren uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33

FreakNL

Well do ya punk?

Het gaat om redelijkheid.

Ik schiet ook weleens wat voor, voornamelijk in het buitenland als ik iets met lokale valuta betaal.

Maar het moet niet de spuigaten uitlopen, daarvoor hebben ze een zakelijke CC uitgevonden. Hoef je alleen maar de bonnetje te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

8)7

Ben je echt serieus hier en niet aan het trollen? Het kost de werkgever niks extra. Het alternatief is dat ik mijn gewone CC gebruik die exact dezelfde prijs rekent aan de werkgever. En kom jij maar met het voorbeeld van een werknemer die veroordeeld is voor omkoping omdat hij met zijn eigen CC waar je kan sparen voor voordelen zakelijke aankopen heeft gedaan die de werkgever heeft gevraagd of hij wilde doen.
https://ontslagspecialist...tslag-bij-fraude.amp.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33

FreakNL

Well do ya punk?

YakuzA schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Ik vlieg veel en “krijg” daarom veel Miles. Vorig jaar met het gezin gratis naar Curaçao gevlogen.

In theorie heb je gelijk, in de praktijk kraait er geen haan naar.

Zelfde als mensen met een tankpas die Freebees (ofzo) sparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rb78
De fraude was met geld werkgever spullen kopen voor jezelf. Is ff wat anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

8)7

Die spaarpunten komen op hetzelfde neer als iets kopen voor de werkgever bij een neef die daar toevallig in handelt. Neef maakt factuur 10% duurder en geeft jou op een verjaardag een Rolex in plaats van een Casio.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:55
jadjong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:37:
[...]

Die spaarpunten komen op hetzelfde neer als iets kopen voor de werkgever bij een neef die daar toevallig in handelt. Neef maakt factuur 10% duurder en geeft jou op een verjaardag een Rolex in plaats van een Casio.
Nee dat is echt een kromme vergelijking. In het ene geval krijg je iets extra zonder dat het je baas wat extra kost. In het 2e geval wordt de factuur daadwerkelijk 10% duurder en betaalt uiteindelijk je baas dus wel degelijk meer.

Hoe dan ook is het vaak heel simpel en meldt je dit aan je baas. Die geeft dan wel aan of die gratis extra's die je krijgt acceptabel zijn en of je die dus mag houden of niet. In het laatste geval zou ik dan wel gelijk terugmelden dat die baas dan maar moet regelen dat de boel beter georganiseerd is.

Bij ons is beide trouwens mogelijk, of je pakt de cc van de baas en dan is het declareren heel makkelijk, of je pakt je eigen cc, maar dan moet je voorschieten.

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 13-08-2023 21:43 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Denk dat je verkeerde hebt gelinkt, want daar gaat het totaal niet over cashback van een CC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:37:
[...]

Euhm nee? Dat heeft geen enkele overeenkomst. Het is alsof je ijsjes moet kopen voor een tractatie betaald door de werkgever, en je besluit om ipv exact dezelfde Ola ijsje bij de Plus voor €10 te kopen, bij de AH voor €10 te kopen, omdat je daar ook zegeltjes voor de Efteling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zoals gezegt wij hebben een Corp card maar wij moeten vluchten en hotels boeken via een broker. Dus wij hebben semi vrije airline keuze of hotels waar je eventueel meer miles zou kunnen krijgen, want we mogen wel gewoon de credits sparen en je lidmaatschap nummers staan gewoon in de tool.

Het kan zijn dat KLM /Accor /Hilton of andere waar je punten spaart in het lijstje staan maar als ze te duur zijn of slechtere voorwaarden dan andere lines /kamers krijg je dat te zien in de bookings tool en moet je verantwoorden waarom je er voor gekozen hebt, wat door je manager gereviewd wordt.

Want soms kan het nodig zijn , maar als je een lulverhaal hebt puur omdat je 5 euro aan miles kan scoren val je natuurlijk genadeloos door de mand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
(Bij mijn laatste boeking was het overigens heel gedoe om RyanAir te boeken. Want ja dat is niet de standaard. Wel gewoon een heel veel efficientere vlucht voor mij en goedkoper).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drardollan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:53:
[...]

Nee, jij mist kennis van de materie. Ga je eens inlezen in anti bribery zaken zou ik zeggen.

Die "gratis Airmiles" betaalt je werkgever, de benzine/diesel bij bv. de Shell is duurder dan bij de Tango. Dat is een prachtig voorbeeld van een bribery/omkoping: jij tankt duurdere benzine omdat je dan zelf Airmiles krijgt.
Dus als je bij de Shell tankt met de lease auto van de baas is alles prima.
Maar o wee als je bij de Shell tankt met de lease auto van de baas en je waagt het om je airmiles pas te scannen, dan ben je een dief van de baas?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Euhm nee? Dat heeft geen enkele overeenkomst. Het is alsof je ijsjes moet kopen voor een tractatie betaald door de werkgever, en je besluit om ipv exact dezelfde Ola ijsje bij de Plus voor €10 te kopen, bij de AH voor €10 te kopen, omdat je daar ook zegeltjes voor de Efteling krijgt.
Euhm ja? Dat ijsje bij de AH wordt geleverd inclusief zegeltjes voor de Efteling, die zegels zijn dan ook eigendom van de degene die voor het ijsje betaald. Declareer je het ijsje, dan horen de zegels er bij. Als je de komende drie dagen van HP een gratis toetsenbord krijgt bij iedere PC dan is het toetsenbord ook niet van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Euhm ja? Dat ijsje bij de AH wordt geleverd inclusief zegeltjes voor de Efteling, die zegels zijn dan ook eigendom van de degene die voor het ijsje betaald. Declareer je het ijsje, dan horen de zegels er bij. Als je de komende drie dagen van HP een gratis toetsenbord krijgt bij iedere PC dan is het toetsenbord ook niet van jou.
Maar dat is dus een heel ander verhaal dan waar jij mee kwam. En dan wordt je dus volgens een ander aangeklaagd voor omkoping en fraude nadat je op staande voet ontslagen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:13:
[...]

Maar dat is dus een heel ander verhaal dan waar jij mee kwam. En dan wordt je dus volgens een ander aangeklaagd voor omkoping en fraude nadat je op staande voet ontslagen bent.
Het is beide een vorm van fraude/steekpenning/smeergeld alleen in jouw voorbeeld is de prijs toevallig gelijk. Dat zo goed als geen enkele werkgever er naar kraait omdat ze geen waarde hechten aan een Efteling spaarpunt is geen recht maar een mazzeltje. Ontslagen worden om Efteling spaarpunten bij een doos ijsjes ligt een beetje op het niveau van de Action die een kassière ontsloeg vanwege het ontvreemden van een paar plastic zakjes met een straatwaarde van enkele centen. Technisch gezien diefstal, maar ontslag is een beetje een paardenmiddel. :+
600.000 airmiles heeft een iets hogere straatwaarde, ook daar heb je als werknemer mazzel omdat menig werkgever geen zin heeft om een administratie van airmiles op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Het is beide een vorm van fraude/steekpenning/smeergeld alleen in jouw voorbeeld is de prijs toevallig gelijk.
Dat je als je heel creatief bent het op fraude kan gooien, oké. Maar hoe is het in hemelsnaam een steekpenning / smeergeld? Ik zie echt niet erin hoe je daarop kan uitkomen.

En in mijn voorbeeld is de prijs niet toevallig gelijk. Dat is het hele punt waar dit hele topic over gaat. Dat de prijs exact identiek is voor de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:55
jadjong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Het is beide een vorm van fraude/steekpenning/smeergeld alleen in jouw voorbeeld is de prijs toevallig gelijk.
Dat is niet toevallig, dat is precies het hele punt waarom het een heel andere situatie is dan jij schetst. In jouw geval betaalt je baas meer voor hetzelfde. In dit geval betaalt je baas precies hetzelfde, alleen krijg je er toevallig een extraatje bij. En ja, die zouden in principe van de baas zijn, maar zelfs als je ze zelf houdt is het nog steeds niet te vergelijken met jouw voorbeeld waarbij je de baas extra laat betalen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wij hebben in ons handboek gewoon staan dat miles en member ship punten mogen, alleen dat reiskeuzes daar niet op gebaseerd mogen worden. (Zie hierboven dat als ik buiten de preferred keuzes ga ik mezelf moet verantwoorden)

Ook dat prive reizen gemaakt met de miles buiten de verantwoordelijkheid van de werkgever vallen.

Wij mogen ook door onze werkgever onderhandelende prijzen bij hotelketens /autoverhuur gebruiken in de privé tijd, maar dan op eigen kosten (dus de Corp kaart en reisorganisatie mag niet hiervoor gebruikt worden) dat het aan het hotel is om die prijzen wel of niet aan te bieden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JRR
  • Laatst online: 09:46

JRR

Even wat praktijkvoorbeelden uit het voortgezet onderwijs waar ik werkzaam in ben en waar we helaas geen corporate creditcards hebben. En helaas een groot bestuur met meerdere scholen die daaronder vallen, wat nogal log werkt en geen voorschotten meer geeft.

Een aantal jaar terug met 26 leerlingen en een aantal collega's naar Noorwegen geweest op uitwisseling. Groepstickets bij KLM geboekt en de helft was al aanbetaald. Word ik op de dag van de tweede en laatste termijn gebeld door KLM dat termijn twee nog niet betaald is. De afdeling financiën had kennelijk niet zitten opletten en was vergeten te betalen. Uiteraard was het vrijdagmiddag en niemand die meer aanwezig was terwijl de reis voor maandag op het programma stond. Heb dus zelf mijn AMEX maar getrokken en voor 29 personen een ticket voorgeschoten. Ook zo lullig om een uitwisseling niet door te laten gaan vanwege incapabel gedoe bij de werkgever. Uiteraard stond het geld van de werkgever na een venijnige mail van mij maandag al wel weer op de rekening.

Dit jaar een reis naar Parijs met 60 leerlingen. Overigens een reis die ik niet georganiseerd had. Lekker uit eten geweest met 60 leerlingen en collega's. Komt de rekening en dan blijken de standaard bankpasjes van de werkgever niet te werken, omdat de werkgever vergeten is om de pasjes op 'buitenland' te zetten. Sta je dan mooi 's avonds. JRR heeft dus zijn AMEX maar weer eens getrokken om de rekening van 1200 Euro te voldoen.

Op deze manier kun je als simpele leraar ook nog eens long haul business class vliegen als de werkgever incompetent blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zoals anderen ook al hebben gezegd zou ik dit wel aankaarten bij je werkgever dat je dit op een andere manier op wil lossen bijvoorbeeld met een CC van de zaak. En daarbij ook duidelijk zijn dat een nee vanuit hun kant dan niet betekend dat het dan op de huidige manier doorgaat maar dat jij gewoon stopt met grote bedragen persoonlijk voor te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:39
Helemaal mee eens! Dat je af en toe eens iets moet voorschieten, snapt iedereen. Maar dat je als werknemer voor gratis bank moet spelen voor je eigen werkgever is te zot voor woorden. In mijn eerste baan moest ik ook meerdere keren honderden euro's (best een groot bedrag voor iemand die net van de universiteit komt) voorschieten voor opleidingen. Ik vond het belachelijk, maar ja, als groentje ga je daar niet moeilijk over lopen doen natuurlijk. De werkgever had best rechtstreeks de opleider kunnen betalen. Jaren later weer zoiets. Ik had een examen net niet gehaald en ik mocht het opnieuw doen, maar moest dan wel even een paar honderd euro voorschieten. Toen heb ik dat herexamen maar laten zitten. Best jammer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jadjong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Maar als je een bonus kaart hebt die 1,50 korting geeft, steel je dan ook van de baas als je niet je persoonlijke bonuskaart scant waar wel of niet je airmiles aan gekoppeld zijn? :p

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Koos Werkloos schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:39:
Toen heb ik dat herexamen maar laten zitten. Best jammer eigenlijk.
En nu in de bijstand? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
YakuzA schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:07:
[...]

Maar als je een bonus kaart hebt die 1,50 korting geeft, steel je dan ook van de baas als je niet je persoonlijke bonuskaart scant waar wel of niet je airmiles aan gekoppeld zijn? :p
Ik zou ze over tien jaar, als de AEX index 200 punten gestegen is, vragen om de winst van jouw investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 20:44
Incidenteel een uitgave voorschieten is niets mis mee, maar structureel honderden euros in de maand is een ander verhaal. Ik heb 1 werkgever gehad die geen CC van de werkgever mee gaf en dat was altijd gezeik met declaraties. Duurde lang, ieder drankje en hapje was een eindeloos gezeik. Uiteindelijk aangegeven dat ik niet meer ging reizen totdat er een fatsoenlijke oplossing kwam. Daar nooit opgelost en ondertussen al weer 6 jaar bij een andere werkgever.
Lang verhaal kort, of je krijgt een CC, of je werkgever mag voorschieten. Nooit zelf voorschieten, sta je altijd 2-0 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Nee, een paar maanden later ben ik overgestapt naar een andere werkgever en daar werk ik nu nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:15

Mr Pingu

Professioneel Prutser

flyguy schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:35:
Dit, levert me ieder jaar gratis vliegvakantie op (samen met de Miles die ik sowieso voor werk al vlieg)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Je loopt ook gewoon een risico door geld voor te schieten. Niet alleen omdat je werkgever failliet kan gaan, maar ook omdat je werkgever om uiteenlopende redenen gewoon kan weigeren je declaratie uit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-07 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@MLJ En zeg gerust "Nee" tegen je werkgever bij de volgende keer dat je dit doet. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Falcon schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:36:
@MLJ En zeg gerust "Nee" tegen je werkgever bij de volgende keer dat je dit doet. ;)
Ik zou dat eerst anders aanpakken. Aangeven dat je het persoonlijk vervelend vindt om (grote) bedragen voor te schieten en de open vraag stellen hoe dit gezamenlijk op te kunnen lossen wat voor beide partijen fijn is.
Als dat niet werkt, dan is "nee" zeggen de volgende stap. Vooral het probleem bij de werkgever neerleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Graag ontopic blijven, het reilen en zeilen over airmiles, fraude en over hoeveel rente je betaalt over je CC is niet van toepassing op de situatie / vraagstuk van de TS.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-07 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

SURFivor schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Ik zou dat eerst anders aanpakken. Aangeven dat je het persoonlijk vervelend vindt om (grote) bedragen voor te schieten en de open vraag stellen hoe dit gezamenlijk op te kunnen lossen wat voor beide partijen fijn is.
Als dat niet werkt, dan is "nee" zeggen de volgende stap. Vooral het probleem bij de werkgever neerleggen.
Nee zeggen is ook een prima "neerleggen bij de werkgever" na mijn inzicht. :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:13
Ik heb zelf bij verschillende bedrijven 2 constructies gezien:

- Medewerker nam zelf een creditcard, betaalde daarmee alleen zakelijke kosten, en aan het eind van de maand stuurde hij zijn afschrift door naar de financiële afdeling, die het totaalbedrag direct aan de CC-maatschappij overmaakte. De enkele keer dat dat vertraagd gebeurde, en er rente op geheven werd, betaalden zij bij het volgende afschrift ook de rente (omdat ze het hele saldo steeds betaalden).

- Latere werkgever had Corporate Creditcards van ICS. Hiervoor moest de medewerker ook wel een overeenkomst tekenen waarin een deel van de verantwoordelijkheid bij de medewerker ligt (vooral om misbruik te voorkomen). Wij hadden dan SRXP als app om alle bonnetjes in te scannen, wanneer de CC-afrekening eind van de maand ingeboekt was, moest je dan je maandoverzicht insturen (met de CC-regels gekoppeld, ging grotendeels automatisch) en dat werd dan door je leidinggevende gecontroleerd en goedgekeurd.
Voor reizen hadden we bij die werkgever een portal van een zakelijk reisbureau, waar vluchten en hotels automatisch werden vergeleken met de bedrijfsregels (max bedrag per nacht (deels afhankelijk van plaats), vluchtklasse (afhankelijk van afstand). In dat portal kon je overigens ook je loyalty-nummers van hotelketens en vliegmaatschappijen invoeren, dan spaarde je ook punten op je eigen account.

Die laatste constructie was duidelijk de professionelere, maar dat was ook een bedrijf waar een paarhonderd man over de wereld reisde. Daar was ook een duidelijk beleid voor wat acceptabel gevonden werd qua kosten en qua luxe. En dat was door die portals / apps ook controleerbaar.
Als je als werkgever de controle wilt hebben, dan moet je het ook gewoon knap organiseren!

Bij de eerste werkgever betrof het maar 5 medewerkers ofzo, die regelmatig voor de zaak reisden. En daar ging het voor het grootste deel op vertrouwen. De stelregel was, ga met het bedrijfsgeld om zoals je met je eigen geld omgaat. De enkele keer dat ik daar reisde, boekten we de tickets meestal met de creditcard van mijn leidinggevende, en de kosten onderweg schoot ik dan zelf voor (al dan niet met mijn eigen CC). Maar dat ging maar om 1 keer per jaar, gemiddeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:30

Jorissie87

No diggity

Ik werk als consultant en bij de klant op locatie betaal ik voor parkeren 38 euro (utrecht centrum). Ik werk meerdere dagen per week op locatie dus dat is al snel 500+ euro aan declaraties die ik mag indienen. Dat is in mijn geval ook meer dan 1,7% van mijn (maand)salaris. Ik zie dit overigens niet als probleem maar kan me voorstellen dat dit voor mensen een issue kan zijn

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Jorissie87 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:30:
Ik werk als consultant en bij de klant op locatie betaal ik voor parkeren 38 euro (utrecht centrum). Ik werk meerdere dagen per week op locatie dus dat is al snel 500+ euro aan declaraties die ik mag indienen. Dat is in mijn geval ook meer dan 1,7% van mijn (maand)salaris. Ik zie dit overigens niet als probleem maar kan me voorstellen dat dit voor mensen een issue kan zijn
Je wordt gewoon genept. Check je uurtarief. Waarom moet je deze kosten nog declareren?
Waarom spelen werknemers nog voor bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:46
Behalve dat het voor jou geen issue is, vind ik 500+ structureel iedere maand echt wel bizar om voor te schieten. Al kan je t nog zo goed missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Dat kan toch veel goedkoper:
https://www.parkeren-utrecht.nl/pr/transferium-pr-westraven

Desnoods auto bij p en r parkeren en op de (vouw)fiets naar de klant...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Ook ik schiet een significant bedrag maandelijks voor. Ik reis veel voor het werk en declareer maandelijks circa EUR 2000 (exc. vliegtickets, dat gaat via een bedrijfsaccount) met mijn persoonlijke credit card. Ik werk voor de semi-overheid, de kans dat wij failliet gaan is verwaarloosbaar. Bovendien ontvang ik na het indienen van de declaratie met bonnetjes binnen 2 werkdagen het bedrag op mijn bankrekening.

De Belastingdienst heeft er nog nooit een probleem van gemaakt, en er is naar mijn weten tevens geen wet-of regelgeving die nopen tot andere een andere werkwijze bij mij of werkgever.

Ik vind het geen enkel probleem om zulke bedragen voor te schieten en mijn werkgever vind het ook geen probleem als ik een diner declareer van EUR 80 tijdens een dienstreis. Wat ik hiermee vooral wil zeggen is dat het een kwestie van geven en nemen is. In mijn geval kan ik er natuurlijk voor kiezen om naar een lokale supermarkt te gaan en daar een kant-en-klaar maaltijd van EUR 3,50 te kopen. Dat drukt de kosten aanzienlijk, en daarmee dus het bedrag wat ik moet voorschieten. Ik kies echter zelf mijn hotels, diners, lunches, parkeergelegenheden, taxi's etc. etc. Altijd uiteraard wel binnen het redelijke.

What's a cube to you?

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.