Monoblock naar verdeler een hoe aansluiten? (met foto's)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:18
Ik ben mij aan het verdiepen in de aanschaf van een L/W monoblock (Panasonic J5) om de vloerverwarming beneden aan te koppelen. Voor SWW blijf ik voorlopig de CV nog gebruiken, op termijn dan een warmtepompboiler. Keuken heeft alleen een quooker en koken inductie. De radiatoren boven meenemen in de warmtepomp zou leuk zijn maar is niet noodzakelijk ivm airco's boven. Een (echte) hybride configuratie zie ik niet zitten. Jaarverbruik all in 1000 m3, jaren 50 tweekap volledig geïsoleerd, PV aanwezig. 2 kleine kinderen.

Uitdaging is dat ik geen kruipruimte heb (door vorige bewoners volgestort met zand en beton erop) en ook geen informatie over waar leidingen exact zitten, welke diameters, etc. Zie tekening voor beoogde locatie buitenunit. Vanaf daar dan een koof onder het gestucte plafond (zodat ik die niet hoef te slopen) om via meterkast naar de trapkast met verdeler te gaan.

In de trapkast de verdeler dan vervangen voor een pomploze doorstroom. De aan- en afvoer (vraagtekens) weet ik niet van waar ze naartoe gaan. Beneden hangen ook radiatoren maar die hebben we nog nooit gebruikt. Is het zo simpel als de aan- en afvoer direct aan elkaar koppelen? Verdeler en dan tussenuit en aansluiten op de buitenunit? Ter info, de VV leidingen zijn 16x2 mm. Enige wat de vorige bewoners wisten is dat de lussen in de woonvertrekken dichter op elkaar liggen dan in de hal, bijkeuken en toilet.

Als ik toch de radiatoren boven wil meenemen en de CV alleen voor SWW wil gebruiken, hoe sluit ik dit dan aan? Is dat het proberen waard met dunne leidingen naar boven die ik niet kan isoleren? Afgifte oppervlak verhogen op slaapkamers is een optie. Vind ik comfortabeler dan met airco's verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3jfoePs5EIj0U7IJKB2SOT1eho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdyMQgt62VaB4lZUSCdnEFRT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0BHm2FvqlScTCPZ6TrpRvA1SLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEa31Jhfr6QaMffwW2PGOWVM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
CV buizen van de monobloc sluit je aan op een nieuwe pomploze verdeler. Gebruik minstens CV buis staal/koper 22 mm of meerlangenbuis 25/26 mm maar liever nog een maatje groter tussen monobloc en verdeler.

Als je de radiatoren wilt houden dan zet je er nog een T stukje tussen waar je die mee aansluit. Van tevoren even goed opschrijven wat aanvoer en retour is.

Probeer vanaf dat T stukje tot waar de buis voor de radiatoren de muur in gaat CV buis 22 mm te gebruiken. Als je radiatoren geen inregelventiel hebben, beter een inregelventiel toevoegen in het nieuwe leidingwerk zodat je de hoeveelheid water wat naar de radiatoren gaat kunt regelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In principe is het inderdaad gewoon aansluiten, maar je wil wel een vul/aftapmogelijkheid hebben en dan is een manometer daar ook wel handig. Circulatiepomp en expansievat zitten dacht ik in de Pana.
Overweeg ook een vuilafscheider.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Magneet vuilafscheider is essentieel, zonder zit de CV pomp binnen 2 jaar vast

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:15

Illusion

(the art of)

Let op dat je op het hoogste punt van de de aan- en afvoerleiding (liefst automatische) ontluchters moet plaatsen. Dat zal dan waarschijnlijk ergens in die koof zijn.. iets om rekening mee te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 13-08-2023 19:20 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:30
Geen automatische ontluchters in koven etc alsjeblieft. De vraag is niet óf maar alleen wanneer ze gaan lekken. Als ze dan weggestopt zijn is de schade enorm voor je het door hebt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1