Stille laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanddd
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb momenteel een Acer Aspire Intel I5, 8GB ram, Geforce 940MX en SSD .Dit is een super laptop die muisstil is, je moet al aandachtig naar de ventilatie luisteren om het te kunnen horen. Deze is ongeveer 6 jaar en is helaas ter hoogte van de scharnieren beginnen scheuren.

Tijd voor een nieuwe laptop. Ik gebruik deze niet voor games of zware programma's. Enkel voor internet en series/films.

Ik had vorige week een Acer Extensa Intel I5, 8GB Ram,SDD en Intel Iris XE besteld

Quasi dezelfde specificaties dus als mijn huidige laptop maar dan zet ik dan ding aan en wat een HERRIE!!!

Die ventilatie is zeer luid en begint bij het allerminste te draaien. Zelfs voor een nieuwswebsite!!

Hoe kan dit?! Mijn 6 kaar oude laptop waarvan de ventilatie nooit werd schoongemaakt is 1000 keer stiller dan deze gloednieuwe.

Ik ben dus op zoek naar een stille laptop 15 inch scherm budget max 700 euro.

Iemand ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Je openingspost getuigt nog niet van eigen onderzoek. Na langdurig lurchen op T.net is mijn indruk dat de consensus is dat de AMD zen3 cpu’s in de basis minder warm lopen dan hun intel evenknieën en dus niet throttlen. Zen4 weet ik niets van.

En dan hangt het natuurlijk af van de laptop zelf (een wat dikkere 15” is in de basis koeler dan een dunne 13”) en elk merk is weer anders.

Mijn Lenovo Yoga slim pro 14” met een 5800H (35W, zen3) is lekker stil, terwijl mijn 13,3”HP Elitebook 830 G6, met een i5 8365u (25W) absoluut niet stil is/warmer loopt. Met Throttlestop dat wil kunnen oplossen door cpu power te beperken tot 15W maar ja dan is ie nog minder snel.

En hoe je het gebruikt, in de bank op schoot is natuurlijk niet het best voor de koeling.

Mijn advies, ga lekker lezen in dit forum en er gaat een wereld voor je open: in het laptop aankoopadvies, reviews in pricewatch gebruik de zoekfunctie.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeryepes op 12-08-2023 11:28 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
In aanvulling op hierboven: dubbelcheck met reviews en houd bij online aanschaf er rekening mee dat het eventueel retour moet.

Ik heb een passief gekoelde Surface Pro. Heerlijk maar buiten budget.

Ook een Lenovo Yoga in huis die vrij stil kan zijn mits minimale energieprofiel in Windows en zonder oplaadkabel. Anders gaat de fan hoorbaar draaien zelfs bij idle.

De zakelijke Lenovos doen het iets beter maar buiten budget.

Het voordeel voor zover je daarvan kan spreken bij de Lenovos is dat het geluid redelijk laag frequent is. Dat is veel minder storend dan hoog frequent gepiep.

* Rukapul heeft verschillende laptops voor verschillend gebruik: stil voor bankgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:54
stefaanddd schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:28:
Die ventilatie is zeer luid en begint bij het allerminste te draaien. Zelfs voor een nieuwswebsite!!
Tja, bekend probleem bij veel van de nieuwere generatie laptops.
Door zeer agressief Turbo Boosten kan de temperatuur al snel (te) hoog oplopen tot zelfs thermal throttling aan toe en daardoor dus veel ventilator herrie.

Je kan de energie-instellingen van de CPU aanpassen naar een wat minder agressieve instelling.
Zie:
turbo slaat snel aan
CPU met opstarten 80 graden
Acer Nitro 5 ervaring oververhitting

Check hier voor extra info over de Processor Performance Boost Mode (Turbo Boost):
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De MacBook Air is passief gekoeld. Dit betekent dat er simpelweg geen onderdeel in zit wat geluid maakt.

Je kunt ook de MacBook Pro doen. De M1 versie kun je ook relatief goedkoop tweedehands krijgen. Deze hoor je ook nooit en heeft als voordeel een MiniLed scherm heeft: goede HDR weergave, zwart is echt zwart.

/edit/ oh €700 budget. Oops.

[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 12-08-2023 20:40 ]

🌞🍃