Acer Nitro 5 ervaring oververhitting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm54
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-05 18:39
Hallo,
Ik kocht vorig jaar een Acer Nitro 5, met i7, Nvidia rtx 2060, ssd en 32 Gb intern. Kostte 1600 euro.
Het is voor het gewone werk een prettige laptop, vlot, verlicht toetsenbord, kortom daar is niets mis mee. Maar als je een spelletje speelt (Unreal, F1 etc) verwarmt de laptop tot boven de 96 graden en begint te stinken.

De laptop is 3 keer terug geweest bij Acer, koelpasta is vervangen, ook de fan, maar dat lost het probleem niet op. Ik kon een vergelijkbare laptop krijgen, maar die zou hetzelfde probleem hebben.

Ik heb Acer gevraagd waarom een gamelaptop -want zo wordt ie verkocht- geen enkel spelletje kan spelen, maar heb nooit antwoord gekregen.

Verwacht ik teveel van een gamelaptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-05 11:58
Een laptop zal altijd warmer worden dan een desktop maar dat had je zelf denk ik ook al bedacht.
Hoe warm worden de CPU en GPU ieder? Ik neem aan dat 96c de hoogste temperatuur was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm54
Uiteraard, dat wist ik wel. CPU wordt 96-98 graden, een goed moment om af te sluiten. GPU gaat naar de 80 graden. Op basis van het aflezen van NitroSense. Maar aangezien de laptop begint te stinken geloof ik die 96+ graden wel.

[ Voor 33% gewijzigd door wm54 op 04-01-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:02
Ik krijg bij Acer altijd een beetje het idee dat ze zo goed mogelijke specs tegen een zo laag mogelijke prijs proberen te pushen. Waar ze dan waarschijnlijk op bezuinigen is alles wat niet direct de laptop kenmerkt in de folder.

Kwalitatief mindere behuizing/ koeling/ wifi en bluetoothchip/ toetsenbord is dan het eindresultaat.

Het is nu wellicht wat laat maar ik zou voor 100-150 euro extra een apparaat met wat betere randzaken kopen. Het oververhitten en throttlen is helaas iets dat ingecalculeerd wordt door de fabrikant.

Helaas zijn je 14 dagen retourrecht al een tijdje over.

Je zou er voor kunnen kiezen om handmatig het energieschema wat te veranderen. Wellicht vind je dan een betere mix tussen prestatie/ lawaai.

Als je dat ding niet op de accu gebruikt werkt het waarschijnlijk ook om de accu los te koppelen en slechts te spelen met de adapter aangesloten. Opladen genereert warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm54
WillemJan, ik denk dat veel fabrikanten dat zullen proberen, goede specs verkopen immers. Maar hier is Acer wel erg zuinig geweest met de koeling.

Mijn accu is intern, kan niet losgekoppeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Laatst online: 18:02
Dat klopt. Mijn andere laptop. Eentje van Apple throttlet net zo hard bij inspanning.

Een interne accu kun je prima loskoppelen als je de achterkant los schroeft. Eventueel even op YouTube kijken hoe hij open gaat.
Dan kun je gelijk je ventilator weer van stof ontdoen.

Daar heb je natuurlijk alleen wat aan als je de accu wilt opgeven en het is nog maar de vraag hoeveel het gaat schelen.

Je zou ook bij de action zo’n laptopstandaard kunnen kopen? Misschien dat wat ventilatie al wonderen doet.

Nu zijn mijn ideeën op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De Nitro 5 heeft inderdaad verschrikkelijk slechte koeling. Het is al genoemd maar een laptopstandaard met fan kan evt. helpen en daarnaast (als het mogelijk is) undervolten van de CPU en evt. turbo boost disablen. Dit zijn alleen allemaal wel nasty workarounds voor een slechte koelsetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377816

wm54 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:36:
Hallo,
Ik kocht vorig jaar een Acer Nitro 5, met i7, Nvidia rtx 2060, ssd en 32 Gb intern. Kostte 1600 euro.
Het is voor het gewone werk een prettige laptop, vlot, verlicht toetsenbord, kortom daar is niets mis mee. Maar als je een spelletje speelt (Unreal, F1 etc) verwarmt de laptop tot boven de 96 graden en begint te stinken.

De laptop is 3 keer terug geweest bij Acer, koelpasta is vervangen, ook de fan, maar dat lost het probleem niet op. Ik kon een vergelijkbare laptop krijgen, maar die zou hetzelfde probleem hebben.

Ik heb Acer gevraagd waarom een gamelaptop -want zo wordt ie verkocht- geen enkel spelletje kan spelen, maar heb nooit antwoord gekregen.

Altijd letten op de koeling, koeling, koeling voordat je een game laptop koopt !
Ik zou proberen hem te refunden als zijnde 'niet deugdelijk' product.
En dan een andere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm54
Toch blijft het bizar, als ik een zeilboot verkoop die niet kan zeilen, zou ik afgebrand worden, terwijl Acer in feite het zelfde doet met haar 'Game'-laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-06 17:24
wm54 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:36:
Nee, je verwacht te veel van Acer ;)
Acer heeft al lang geleden zijn glans verloren als laptop fabrikant en focust met name op low budget met bijbehorende crappy materialen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm54
Meekoh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Nee, je verwacht te veel van Acer ;)
Acer heeft al lang geleden zijn glans verloren als laptop fabrikant en focust met name op low budget met bijbehorende crappy materialen.
Mee eens....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm54
Dank voor de tip, The Doman,

Maar, het is mijn 3e Acer en tevens mijn laatste. Nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 19:22
Ik weet niet welke "Acer Nitro 5" je hebt met welke I7 CPU?
Naast het aanpassen van de turbo functie kan je dan ook proberen het voltage van je CPU te reduceren?

Bijvoorbeeld:
Youtube: Fix Overheating Laptop I7 9750H/8750H Undervolt Guide 30C+ Lower Temps | FPS Increase | 100% Safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm54
Het is de Intel(R) Core(TM) i7-10750H CPU @ 2.60GHz 2.59 GHz.
Ik heb het filmpje gezien, maar eigenlijk is het te gek dat dit nodig zou zijn toch? Het is toch een soort begrenzer in je dure sportwagen ;-)
Pagina: 1