Dockerbeten: als Docker te moeilijk is / problemen geeft.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:43

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
N.a.v. een [Adguard Home] Ervaringen & discussie is dit onderwerp voor mensen die Docker niet snappen / het niet lukt om het werkend te krijgen.

Voor mijzelf: ooit had je op je (Synology) NAS veel apps die je "gewoon" kon installeren. Ze liepen soms wel wat achter qua versie maar het werkte wel. Nu is vrijwel geheel is afgeschaft moet je wel je toevlucht zoeken in Docker (of iets anders). Ik snap het idee, maar om het werkend te krijgen is - voor mij - erg complex. Uit de zij-discussie bleek dat ik hierin niet de enige ben. Dat je nu allerlei poorten moet mappen, scripts moet draaien en user ids moet koppelen (PUID, PGID en weet ik veel wat) is niet voor iedereen meteen duidelijk.

Ja, er is een [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic onderwerp, maar dat lijkt vooral geschikt voor mensen die het al wel onder de knie hebben.

Citaten uit [Adguard Home] Ervaringen & discussie:
Videopac schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Mijn docker upgrade van .25 naar .33.
Ik vind dat hele Docker erg complex en zo niet-intuïtief, maar ben kennelijk een van de weinigen die het niet snapt.
d-vine schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:57:
[...]

Ik heb AG in een container met Proxmox waar nog meer op draait. Een aanrader mocht je wat anders willen zoeken dan docker.
EverLast2002 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Ik ben er niet eens aan begonnen. Dat hele Docker concept ontgaat mij totaal. Waarom zou ik bepaalde software in aparte units willen draaien….
Je pakt een vm of een container met een dagelijkse backup erachter en meer hoef ik niet.
Vorkie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Dat is echt je leeftijd - alhoewel je maar ongeveer 10 jaar ouder bent.

Docker is trouwens een container?

Backup hoef je alleen te doen van je app data en config ipv tig vms :-)

En een stuk minder resources btw.
sjongenelen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:44:
Nou ik snap wel dat docker , als engine, lekker weg geabstraheerd kan worden door tooling, zoals proxmox dat doet.
Zware toekomst voor docker Inc iig
EverLast2002 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Dus als ik 41 zou zijn geweest, dan zou ik Docker wel gebruiken......
Ik denk dat ik gewoon niet de doelgroep ben, ongeacht mijn leeftijd ;)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ooit ben ik begonnen met Docker toen het nog heel veel bash glue scripts waren, heb ook heel veel gedaan met unshare... Zelf vond ik het heerlijk, kwam uit de hoek waar ik KVM images moest bouwen en ik altijd een conflict had met dingen gedeployed te krijgen.

Tegenwoordig is het zeer makkelijk om docker neer te zetten: Installeer Rancher desktop of 1 van de 1000den andere oplossingen, plugin in vscode en klaar. Maar waarvoor wil je dit topic openen? Zoek je tips, of gewoon lot genoten zoeken?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eigenlijk kan je heel snel beginnen met Docker op je Synology (mits ondersteund) door gebruik te maken van bijvoorbeeld Portainer.

Marius hosting heeft hier een hele handleiding voor geschreven:
https://mariushosting.com...ner-on-your-synology-nas/

Ook op een Debian Distributie is het bijna klik en klaar

https://www.wundertech.ne...-on-debian-based-distros/

Als je Portainer dan hebt draaien zie je hieronder een overzicht van mijn DEV/INT/PROD omgeving van Wordpress op mijn Debian installatie (VM)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxw_9DpSiDVrvAVUXPvJmwJBwC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uSHbZs85PeGivoNvwrpB9SUZ.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik op Synology ook een instance van Portainer en door de Portainer Agent kan ik dus kiezen met welk instance ik verbind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NKNq5lsM_JYadv6vDObZJy3o9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k8mdjjVIdXLWVpBnxTtT565y.png?f=user_large

En op de Synology draai ik dan Adguard - een klein dingetje van TransIP voor Dynamisch DNS bijwerken, Plex en NGINX proxy manager voor de Synology (port-forward gaat naar deze proxy en dan pas naar de Syno)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1fl25_J7vNQEVdDUJjn_zSM10k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2rDyHpRYjx6n7oaxjh08vcpx.png?f=fotoalbum_large

Op de Synology is dan een Shared folder waar alles in zit van bovenstaande omgeving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_iH0x-JUOdtsUdy6gkQwoF2kOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4R9PVh3c3wjUdKlCWGiVld1T.png?f=user_large

En als je dan de container Adguard neemt - staat alles in die share, inclusief de certificaten die door NGINX worden gegeneerd (en ik zo dus TLS hebt met een Wildcard Let's Encrypt op de Adguard installatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfYf8o1sCyEGGgSBM41uVUXHrPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c377rDMn0ks8cFinqjWUD4jl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbgFt8D45x07TVELb6uqtHEStBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RF81UnD33HGB4dB4JUi0J6Je.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
init6 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:18:
Ooit ben ik begonnen met Docker toen het nog heel veel bash glue scripts waren, heb ook heel veel gedaan met unshare... Zelf vond ik het heerlijk, kwam uit de hoek waar ik KVM images moest bouwen en ik altijd een conflict had met dingen gedeployed te krijgen.

Tegenwoordig is het zeer makkelijk om docker neer te zetten: Installeer Rancher desktop of 1 van de 1000den andere oplossingen, plugin in vscode en klaar. Maar waarvoor wil je dit topic openen? Zoek je tips, of gewoon lot genoten zoeken?
Fijn dat het voor jou zeer makkelijk is, voor mij niet - helaas.
Voor mij is Docker een noodzakelijk kwaad om applicaties werkend te krijgen.
Helaas wel met allerlei vage (voor mij) fouten en problemen.

Neem nou Logitech Media Server: dat werkte als app altijd prima op mijn NAS. Nu "moet" het via Docker.
Na via omwegen enigszins duidelijk hebben gekregen wat Docker is en wat het doet nu de volgende problemen.

Probleem 1: ik kan hem niet benaderen op poort 9000, ondanks dat er geen andere container gebruik maakt van poort 9000 (Portainer mapt 19900 naar 9000 in de container maar dat zou niet uit moeten maken (toch?)). Als ik 9002:9002 toevoeg is LMS wel benaderbaar via poort 9002.

Probleem 2:
De Spotty plug-in van LMS zorgt ervoor dat alleen op de telefoon van mijn vrouw mijn muziekspelers zichtbaar zijn in Spotify. Op mijn telefoon niet. Oplossing zou volgens het slimdevices forum het in "host-mode" draaien van Docker moeten zijn. Wat is host-mode nou weer?

Probleem 3:
NAS uitgezet (moest verplaatst worden) en weer aangezet: nu is de LMS container niet gestart en krijg ik hem ook niet meer gestart. Oorzaak: werkelijk geen idee. Ik krijg foutmelding 400 of 500, als ik daar op zoek word ik niet veel wijzer.

Probleem / onduidelijkheid 4:
Volgens mijn logica zou het logisch zijn om per container een gebruiker aan te maken en die container dan als die user te draaien (over dat het PGID en PUID gedoe hebben we het maar even niet), maar als ik het goed begrijp moet je / wordt vaak geadviseerd om containers met admin-user rechten te draaien.
:?

Probleem 5: mijn AdGuardHome container blijft hangen op versie 1.07.33. Het is mij niet duidelijk waarom deze niet wordt opgewaardeerd naar versie 1.07.37; ik heb o.a. recreate from image (pull image) geprobeerd.

Ik heb al vele tientallen uren besteed aan het begrijpen van Docker en het op proberen te lossen van problemen. Het resultaat is 1 werkende container, wel met een verouderde versie. Ik ben behoorlijk klaar met die Docker-ellende, maar er is geen alternatief en iedereen vindt het geweldig dus waarschijnlijk ligt het aan mij.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik zag dit topic en dacht, YES eindelijk,

eerlijk is eerlijk; ik kom met docker doorgaans ook niet veel verder dan, klik hier, klik daar typ zus, en doe zo.

maar boehhh, dit is niet het topic waar ik op had gehoopt - er is inderdaad het grote docker topic en ik ben het meet je eens, dat is niet een heel erg noob-vriendelijke omgeving, want laten we eerlijk zijn, tweakers willen ook gewoon over hun intresses praten en voor je het weet verzandt een simpele noobvraag in een discussie over de zin van Docker versus LXC VM's, lokale apps en nog 499 andere aanverwante ondewerpen / discussiepunten.

en toch krijg ik een nare smaak van dit topic:

het voelt toch een beetje als een asielzoeker die zelf ergens een AZC opricht om er vervolgens zelf te kunnen wonen. of een gehandicapte die die zelf beslist dat hij/zij recht heeft om een uitkering.

begrijp me niet verkeerd beide voorbeelden kunnen terecht of onterecht zijn maar het simpele feit dat er gecheat wordt maakt dat ik er al snel klaar mee ben.

dus toen de vraag kwam waarom dit topic en hoe we er iets moois van zouden gaan maken kwam wat mij betreft de aap snel uit de mauw, TS heeft 5 vragen/problemen en in plaats van deze volgens de huidige maten op te lossen / cq antwoorden te krijgen verschuilt ie zich achter, kritiek op het huidige topic.

even los nog van de vraag of dat wel de bedoeling is van GoT, wil ik in ieder geval wel zeggen dat ik het een ontzettend onhandige move vind, of om in spreekwoorden te spreken 'never bite the hand that feeds you'

in dat opzicht ben ik dus een groot voorstander van : klare taal en duidelijke intenties.

of als ik het in een voorbeeld moet gieten.

Titel: Docker topic voor noobs

Hoi lieve mede-tweakers. ik heb in <naam topic> al heel vaak gemerkt dat het nivo daar soms nét even wat hoger ligt dan waar ik (en wellicht ook anderen) me prettig bij voel, omdat ik toch wel relgelmatig met vragen zit (en ik me goed kan voorstellen dat anderen hetzelfde hebben), leek het me een goed idee om de topics te splitsen. ik heb daarom met de topic-starter van dat topic %pietjepuk% overlegd en die is het met me eens. dus vanaf nu: noobvragen in dit topic en interesante discussies en complexe problemen in dat topic. zo is er plek voor iedereen ....

post 2: om zelf dan maar het spits af te bijten dit zijn de problemen waar ik zelf mee zit, heeft iemand hier misschien wat tips?

offtopic:
en als laatste nog een persoonlijke opmerking voor @Videopac - ik proef in je reactie en in je toonzetting een hele nare bijsmaak die voor mij het midden houdt tussen, betweterigheid en minachting enerzijds, en slachtoffer-rol en entitlement (recht hebben op onmiddellijke hulp anderzijds),

ik geloof onmiddelijk dat je je posts niet zo bedoelt, maar zo kom je wel over, als je graag goed, en enthausiast geholpen wilt worden met je vragen dan beveel ik je van harte aan je toonzetting positiever, hoopvoller en vanuit vertrouwen maken. met een beetje vriendelijkheid en oprechte inzet zijn de meeste mensen wel bereid om te helpen. maar dan moet je ze daar wel toe 'uitnodigen' (lees: ik ben zielig dus ik heb recht op: is meer een vorm van emotionele chantage / guilttripping)
kortom:
misschien kun je hier nog iets aan fixen zodat dit topic wél de kans krijgt die het misschien wel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:34
Op YouTube staan genoeg filmpjes die stap voor stap uitleggen wat Docker precies is. Daarnaast loop je tegen problemen aan die makkelijk op te lossen zijn als je op de juiste termen zoekt en je erin verdiept. Nu komt het over als dat je wat probleempjes hebt en ‘eist’ dat iemand anders het voor je gaat oplossen. Gaat niet werken, want zo leer je nooit iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:09

MsG

Forumzwerver

Probleem 1: ik kan hem niet benaderen op poort 9000, ondanks dat er geen andere container gebruik maakt van poort 9000 (Portainer mapt 19900 naar 9000 in de container maar dat zou niet uit moeten maken (toch?)). Als ik 9002:9002 toevoeg is LMS wel benaderbaar via poort 9002.
Als dit letterlijk is hoe je het opgezet, dan moet je die container juist benaderen met IP:19900 , immers map je de 19900 vanuit de host naar 9000 in de container. Het maakt wel degelijk uit. De poort aan de linkerkant van de definiëring is welke poort je hem uiteindelijk vanuit de host kan benaderen, en de poort aan de rechterkant is het poortnummer binnen de container.

Zie ook: https://docs.docker.com/network/

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 15:05
Videopac schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

Fijn dat het voor jou zeer makkelijk is, voor mij niet - helaas.
Voor mij is Docker een noodzakelijk kwaad om applicaties werkend te krijgen.
Helaas wel met allerlei vage (voor mij) fouten en problemen.

Neem nou Logitech Media Server: dat werkte als app altijd prima op mijn NAS. Nu "moet" het via Docker.
Na via omwegen enigszins duidelijk hebben gekregen wat Docker is en wat het doet nu de volgende problemen.

Probleem 2:
De Spotty plug-in van LMS zorgt ervoor dat alleen op de telefoon van mijn vrouw mijn muziekspelers zichtbaar zijn in Spotify. Op mijn telefoon niet. Oplossing zou volgens het slimdevices forum het in "host-mode" draaien van Docker moeten zijn. Wat is host-mode nou weer?

Probleem 3:
NAS uitgezet (moest verplaatst worden) en weer aangezet: nu is de LMS container niet gestart en krijg ik hem ook niet meer gestart. Oorzaak: werkelijk geen idee. Ik krijg foutmelding 400 of 500, als ik daar op zoek word ik niet veel wijzer.

Probleem / onduidelijkheid 4:
Volgens mijn logica zou het logisch zijn om per container een gebruiker aan te maken en die container dan als die user te draaien (over dat het PGID en PUID gedoe hebben we het maar even niet), maar als ik het goed begrijp moet je / wordt vaak geadviseerd om containers met admin-user rechten te draaien.
:?

Probleem 5: mijn AdGuardHome container blijft hangen op versie 1.07.33. Het is mij niet duidelijk waarom deze niet wordt opgewaardeerd naar versie 1.07.37; ik heb o.a. recreate from image (pull image) geprobeerd.

Ik heb al vele tientallen uren besteed aan het begrijpen van Docker en het op proberen te lossen van problemen. Het resultaat is 1 werkende container, wel met een verouderde versie. Ik ben behoorlijk klaar met die Docker-ellende, maar er is geen alternatief en iedereen vindt het geweldig dus waarschijnlijk ligt het aan mij.
toon volledige bericht
Probleem 2: Je hebt verschillende netwerk mogelijkheden in Docker. Je kan poorten forwarden naar een container (zo ben je in controle welke poorten jij wel of niet wil gebruiken van en container). Maar wat wellicht nog wel belangrijker is mocht je 2 containers hebben die dezelfde poorten gebruiken kan je zelf dit sturen door bijvoorbeeld de ene op poort 81 beschikbaar maken en de ander op poort 82. Zo zijn er geen overlappende poorten. Ik hoop dat je dit kan volgen.
Bij Host mode forward je alle porten van een container naar je host. Dit kan je doen door
code:
1
--net=host
en zo kan je alle "-p" flags verwijderen uit je docker commando.

Probleem 3: is heel moeilijk te beoordelen maar dit lijkt wel een probleem in de container zelf vanwege de
HTTP codes die je geeft. Je zou eens met
code:
1
docker logs CONTAINERNAAM
kunnen troubleshooten. Of je kan container verwijderen en helemaal opnieuw beginnen (dan ben je ook de (configuratie)data kwijt.

Probleem 4: Zou je eens een voorbeeld kunnen geven van een container waar je dit bij tegenkomt. Admin rechten kan bijvoorbeeld te maken hebben met hardware benodigdheden (hardware decoding oid).

Probleem 5: Zou je eens kunnen laten zien welke commando's je uitvoert en wat daar de resulataten van zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
i-chat schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:38:
ik zag dit topic en dacht, YES eindelijk,

eerlijk is eerlijk; ik kom met docker doorgaans ook niet veel verder dan, klik hier, klik daar typ zus, en doe zo.

maar boehhh, dit is niet het topic waar ik op had gehoopt - er is inderdaad het grote docker topic en ik ben het meet je eens, dat is niet een heel erg noob-vriendelijke omgeving, want laten we eerlijk zijn, tweakers willen ook gewoon over hun intresses praten en voor je het weet verzandt een simpele noobvraag in een discussie over de zin van Docker versus LXC VM's, lokale apps en nog 499 andere aanverwante ondewerpen / discussiepunten.

en toch krijg ik een nare smaak van dit topic:

het voelt toch een beetje als een asielzoeker die zelf ergens een AZC opricht om er vervolgens zelf te kunnen wonen. of een gehandicapte die die zelf beslist dat hij/zij recht heeft om een uitkering.

begrijp me niet verkeerd beide voorbeelden kunnen terecht of onterecht zijn maar het simpele feit dat er gecheat wordt maakt dat ik er al snel klaar mee ben.

dus toen de vraag kwam waarom dit topic en hoe we er iets moois van zouden gaan maken kwam wat mij betreft de aap snel uit de mauw, TS heeft 5 vragen/problemen en in plaats van deze volgens de huidige maten op te lossen / cq antwoorden te krijgen verschuilt ie zich achter, kritiek op het huidige topic.

even los nog van de vraag of dat wel de bedoeling is van GoT, wil ik in ieder geval wel zeggen dat ik het een ontzettend onhandige move vind, of om in spreekwoorden te spreken 'never bite the hand that feeds you'

in dat opzicht ben ik dus een groot voorstander van : klare taal en duidelijke intenties.

of als ik het in een voorbeeld moet gieten.

Titel: Docker topic voor noobs

Hoi lieve mede-tweakers. ik heb in <naam topic> al heel vaak gemerkt dat het nivo daar soms nét even wat hoger ligt dan waar ik (en wellicht ook anderen) me prettig bij voel, omdat ik toch wel relgelmatig met vragen zit (en ik me goed kan voorstellen dat anderen hetzelfde hebben), leek het me een goed idee om de topics te splitsen. ik heb daarom met de topic-starter van dat topic %pietjepuk% overlegd en die is het met me eens. dus vanaf nu: noobvragen in dit topic en interesante discussies en complexe problemen in dat topic. zo is er plek voor iedereen ....

post 2: om zelf dan maar het spits af te bijten dit zijn de problemen waar ik zelf mee zit, heeft iemand hier misschien wat tips?

offtopic:
en als laatste nog een persoonlijke opmerking voor @Videopac - ik proef in je reactie en in je toonzetting een hele nare bijsmaak die voor mij het midden houdt tussen, betweterigheid en minachting enerzijds, en slachtoffer-rol en entitlement (recht hebben op onmiddellijke hulp anderzijds),

ik geloof onmiddelijk dat je je posts niet zo bedoelt, maar zo kom je wel over, als je graag goed, en enthausiast geholpen wilt worden met je vragen dan beveel ik je van harte aan je toonzetting positiever, hoopvoller en vanuit vertrouwen maken. met een beetje vriendelijkheid en oprechte inzet zijn de meeste mensen wel bereid om te helpen. maar dan moet je ze daar wel toe 'uitnodigen' (lees: ik ben zielig dus ik heb recht op: is meer een vorm van emotionele chantage / guilttripping)
kortom:
misschien kun je hier nog iets aan fixen zodat dit topic wél de kans krijgt die het misschien wel verdient.
toon volledige bericht
Ik heb hier even over nagedacht maar ben het grotendeels wel met je eens. Dank voor je feedback.
Ik had het constructiever kunnen verwoorden; excuses dat ik te gefrustreerd gereageerd heb.

<knip>
Dit soort werving zien we liever in: https://tweakers.net/aanbod/ :)
</knip>

[ Voor 2% gewijzigd door Question Mark op 30-10-2023 08:07 ]

Pagina: 1