• Varende
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-10-2024
In Duitsland is een hele rel sinds weken, dat er een onderbreking relais niet aanwezig is bij netstroom uitval in de micro-omvormers met stekker. Zogenaamd Balkon-kraftwerke
Merk Deye is in het nieuws, maar het gebrek speelt ook bij andere merken.
Volgens de goedkeuring richtlijn VDF Richtlinie: AR-N-4105. moet op 2 manieren de stroom onderbroken worden Elektronische en mechanisch d.m.v. een relais. Die er dan niet inzit, of via de achterkant is doorverbonden. Met micro-omvormers ( op je dak,) met veel panelen en aangesloten in je meterkast, wordt zo relais ingebouwd in de meterkast.
In Nederland hoor ik hier helemaal niets over dit probleem?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dit is inderdaad ook in NL wel aan de orde. Formeel is dat relais inderdaad nodig: oa. Enphase verplicht hiervoor in NL het 'Q-relay'. Aangezien het zonder ook werkt, is het niet raar dat er cowboys zijn die dit gewoon zonder verkopen.

In dit artikel is ook te lezen dat dit niet direct een risico vormt, maar niet voldoet aan de norm. Indien het in de toekomst voldoende veilig wordt geacht, zou het ook zo maar eens kunnen dat met het uitbrengen van een update vd norm, het opeens wél is toegestaan.

Update: een statement van Deye is alleen nog vindbaar in Google's cache.

[ Voor 23% gewijzigd door Cr3ator op 10-08-2023 10:45 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is reeds door @Domba behandeld in het Deye topic: Het grote Deye inverter (en accu) topic

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
In Duitsland is het wachten op een uitspraak van de toezichthouder en de VDE norm organisatie.
Deye heeft een losse module gecertificeerd met twee relais in serie, met elk een eigen aansturing voor de 600, 800 & 1000W versie, maar daar moet de toezichthouder en VDE nog een uitspraak doen.

Voor zover zouden er maar twee microinverter fabrikanten (is niet zelfde als merken) nog een relais intern in microinverter hebben en zelfs daar zijn vraagtekens omdat volgens VDE stelling name in hele Deye discussie er 2 relais in serie zouden moeten zijn, die elk onafhankelijk aangestuurd worden.
Het is wachten op een helder eind oordeel en/of netwerkbeheerders accepteren dat deze microinverters in hun gebied op de netaansluiting mogen gebruikt worden, want het gaat niet om het persoonbeschermings-deel , maar net en systeem beveiligings deel.

In Nederland, bij aanmelden van PV op energieleveren.nl, krijg je een lijst en als je omvormer erop voorkomt moet je er vanuit uitgaan die ook voor gebruik toegelaten is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:48

Pazo

Mroaw?

Mbt tot een relais en Enphase in NL, daar zijn ook hele discussies over geweest, ben er in het verleden wel eens ingedoken.

Q6: Is een Q-relais wel of niet verplicht?
A: Er spelen 2 zaken een belangrijk rol: de NEN1010 / VDE0126 norm, en het Bouwbesluit 2012. De NEN1010 en de VDE0126 norm verplichten een galvanische scheiding als overspanningsbeveiliging. Dat is in dit geval het Q-relais. Echter hebben de micro omvormers van zichzelf al een softwarematige overspanningsbeveiliging ingebouwd, waarbij het resultaat dus hetzelfde is als bij een galvanische scheiding. Zonder Q-relais is dus mogelijk. Maar de NEN1010 norm zegt dus anders. Echter is de NEN1010 dus een norm, en geen wet. Dus vanuit die invalshoek is het Q-relais niet verplicht.
Maar dan is er nog het Bouwbesluit 2012. Dat is wel een wet. En in het Bouwbesluit 2012 is de NEN1010 opgenomen. Dus vanuit die invalshoek is het Q-relais wel verplicht. Echter lijkt daar ook weer een uitzondering op te zitten. Het Bouwbesluit 2012 is ingewikkelde materie en lastig te lezen voor een leek. Zover ik het begrijp, is het bij nieuwbouw verplicht en bij bestaande bouw niet. Onder de streep zou het dus betekenen dat je in een bestaande woning een Enphase systeem zonder Q-relais kunt installeren, en bij nieuwbouw verplicht bent om wel het Q-relais te installeren (but please correct me if i'm wrong).
UPDATE 9-9-2022: Enphase heeft de whitepaper mbt de Q-relais geupdate. De laatste versie is hier te vinden (versie juli 2022). Belangrijkste zin daaruit: "Omdat de normen algemeen geldend zijn voor de hele markt en niet specifiek geschreven zijn op Enphase micro-omvormers, erkennen regelgevers de HF-transformator nog niet". Je kunt dat de conclusie trekken dat de Q-relais vereist is om volledig aan de norm te voldoen.
___
Domba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:39:
In Nederland, bij aanmelden van PV op energieleveren.nl, krijg je een lijst en als je omvormer erop voorkomt moet je er vanuit uitgaan die ook voor gebruik toegelaten is.
Die is niet compleet, wan de IQ8 serie van Enphase staat er (nog) niet bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 10-08-2023 11:46 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Pazo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:44:

[url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116596/0#verplicht]

Die is niet compleet, wan de IQ8 serie van Enphase staat er (nog) niet bij.
Dart wordt dan wachten tot iemand de discussie aangaat met energieleveren en netwerkbeheerder.

Heb ik ook gehad met mijn Deye 12k Hybride vorig jaar.
Ik had daarnaast, daar ik een eiland setup heb, hoe en welke PV ik moest opgegeven, daar ik een deel met eigen omvormer op microinverter ingang van de Deye hybride heb aangesloten.
En er was ook nog een vreemde 15kWp grens, wat nog kleine zonnepaneel installaties zijn, die is er nog steeds, soms zie je die nog voorbij komen zoals in deze mijlpaal van Enexis
In Juni '22 had ik gelijk de discussie (hybride omvormer) over aanmelden thuisaccu, de database was toen nog vrij primitief en in Februari dit jaar bleek dat ook niet helemaal goed was gegaan.

In Februari dit jaar was de database al verder ingericht, maar ik was ingedeeld in "thuisaccu" met 1-5MW vermogen en dat op een 3x25A aansluiting, voor dat vermogen zijn een paar extra regels :)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdp2001
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-05 18:32
Is het niet zo dat als de inkomende spanning van het netwerk uitgeschakeld wordt voor werken dat er geen spanning meer op het netwerk geïnjecteerd mag worden om het personeel te beschermen tijdens die werken !
Is in België verplicht voor gelijk welke solar installatie.
Pagina: 1