Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:31
Inleiding
Vorig jaar hebben wij een twee-onder-een-kap woning uit 1967 gekocht. Deze woning heeft een volledig plat dak. De bovenste verdieping bestaat voor de helft uit een dakopbouw en dakterras. De totale oppervlakte van de woning inclusief garage is 175m2.
Wij hebben recent diverse investeringen gedaan met 24 zonnepanelen en 4 airco’s voor verwarmen en diverse isolatiemaatregelen waarmee wij volgend jaar ‘van het gas af’ af willen.
De feiten
Onze woning is als volgt geïsoleerd:

Vloerisolatie: PIF + Isolatieplaat bovenop de betonvloer. In totaal RC 5.0
Spouwmuurisolatie: RC 1.7
Dakisolatie (onder het dakterras 35m2): RC 1.55 (dit kan helaas zonder hele grote ingrepen niet hoger).
Dakisolatie (dakopbouw): RC 9.05 (PIR 20cm)
Beglazing: HR+

CV ketel: Remeha uit 2014. In iedere ruimte van het huis zijn radiatoren aanwezig.
Airco voor verwarmen: Zolder, 2 slaapkamers en woonkamer van MHI. Zie plattegronden voor exacte plaatsingslocatie
IR-paneel: op toilet beneden.
24 zonnepanelen met een verwachte jaaropbrengst van 7400kwh
Jaarverbruik
December vorig jaar zijn de vier airco’s geplaatst en in april dit jaar de zonnepanelen. We hadden verwacht met de airco’s ons gasverbruik fors te kunnen verminderen, maar in de praktijk krijgen de airco’s het huis volledig warm.

Het elektraverbruik over 2022 (zonder airco en pv): 2265kwh
Gas: 544 kuub. Wij verbruiken relatief weinig doordat we relatief weinig thuis zijn. Het huidige gasverbruik zonder verwarming ligt op zo’n 4 kuub per maand.
Ons probleem
Wij betalen op dit moment 300 euro per jaar aan het in stand houden van de gasaansluiting. De ketel heeft volgend jaar weer onderhoud nodig en gezien er PE PVC is gebruikt verwachten we dat daar ook best weer kosten achterweg gaan komen.

Onze wens is dus om komend jaar de gasaansluiting definitief vaarwel te zeggen. We zitten daarbij alleen met een ‘uitdaging’. In de bijkeuken, badkamer en één slaapkamer zit geen airco. Die laatste twee worden prima warm met de airco van de andere ruimte. Alleen wat als het buiten zo koud is dat de airco’s het niet meer warm krijgen en wat te doen met SWW?
Wat hebben we bekeken?
Allereerst hebben we twee installateurs een offerte laten maken voor een WPB om in het warm water te voorzien. Deze offertes waren niet mals. 4500 en 5000 euro. Groot gedeelte van het bedrag zit in het feit dat er heel veel leidingwerk verlegt moet worden van de trapkast (huidige locatie CV) naar de bijkeuken omdat de WPB niet op de plek van de CV past.

Daarmee wordt van het gas af ineens wel een hele dure investering. Een installateur wees ons erop dat een doorstromer in ons geval wel eens een uitkomst kan zijn. Wij verbruiken slechts 4 kuub per maand met dagelijks kort douchen en wat water in de keuken.

Tweede deel is dan de verwarming wanneer de airco het technisch niet meer kan bijbenen bij grote kou. Wij zaten te denken om hier een CV doorstromer aan te zetten.

We hebben nu het volgende idee ontwikkeld:

- Voor SWW: Een 13KW doorstromer (o.a. van Clage)
- Voor de back-up verwarming: CV Doorstromer: https://www.groenehoedduu...t-10-kw.html?id=186235177

Maar op de één of andere manier voelt het nog niet goed om twee COP1 toestellen het huis in te brengen. In aanschaf is het voordelig. Installatiekosten liggen ongeveer op 1000 euro voor het totaal.

Zouden jullie met mij mee willen denken of deze casus de uitzondering is die regel bevestigd? Of zie ik iets gigantisch over het hoofd en zijn er betere oplossingen te vinden?

Wij zoeken een oplossing voor de komende 10 jaar. Momenteel is er geen vloerverwarming en gezien alles net verbouwd is komt dat de komende jaren er ook niet. Over 10 jaar ziet de wereld er anders uit en is in combinatie met de VVW een warmtepomp ongetwijfeld wel interessant.
Plattegronden
Bijgaand de plattegronden van het huis. Groen is de locatie van de airco, blauw het IR-paneel op het toilet. Alle ruimtes hebben nog de radiator hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV0PfMgeKsq0RqNOYqPzIR8zVb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQVHVlPt8oYXZbr0cvMAN65V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOv9jZKFrF01SQQNOb1AqNXdQ3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ta81WfAS6IUzctiS03cgPC2z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvpP5QgqR9olqy4lU1Pv4M7hlAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/su5D6Aw1R9ucUdg6vKjJiw4s.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 12:37
Hoeveel liter warmtepompboiler was aangeboden?

kleine warmtepompboiler in trapkast in combinatie met een douche wtw?
trapkast vergroten door een grote kast aan te bouwen?

[ Voor 3% gewijzigd door MSXBas op 10-08-2023 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:22
voor 4 m3/maand is een doorstromer/kleine boiler die op de plek van de CV past prima. Voor de laatste hoeveelheid verwarming (544 kuub is toch nog vrij fiks - als het grootste gedeelte hiervan voor verwarming is kan het met een COP1 elektrische ketel wel prijzig worden) kan je een 'hybride' warmtepomp nemen. Ik gebruik die hier icm 1 airco en heb het gas afgesloten. Wel zorgen dat deze hybride stand-alone kan draaien - de Elga Ace die ik heb doet dat zonder problemen, maar anderen zijn wat lastiger daarin. Let op met hoge vermogens, zoals (met name) bij een doorstromer , de netwerktarieven gaan wellicht in de nabije toekomst over naar een prijs per maximum vermogen dat je van het net afneemt/teruglevert (vergelijkbaar met de situatie in België). Dat is in ieder geval wat de netbeheerders het liefst zien. Houdt er (ook qua ruimte!) dus rekening mee dat een doorstroomverwarmer die je nu installeert wellicht nog vervangen moet gaan worden door een boiler.

[ Voor 23% gewijzigd door JBtL op 10-08-2023 15:31 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
eigenlijk is er naar mijn idee al vanalles fout gegaan. je hebt geïnvesteerd in airco's maar bent bij voorbaat al bang dat die het niet warm gaan krijgen en nu moet er nog warm water komen.
Was alle investeringen bijelkaar niet ruim voldoende geweest voor een all electric warmte pomp?
Jij hebt vast niets meer aan mijn opmerking hier maar wellicht een ander die denkt dat met airco's verwarmen handig is wel.

[ Voor 17% gewijzigd door No Hands op 10-08-2023 15:33 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Ik had hier net een berekening van de opties voor warm water gezet. Nu ook even voor 5 m3/maand (het water is in de zomer wat warmer, in de winter gebruik je daarom wat meer gas voor warm water) = 60 m3/jaar.

gebruik 60 m3 gas voor warm water 60*9,797 (kWh/m3 gas)*0.8 (efficiëntie CV ketel bij warm water productie) = 470 kWh warmte voor warm water

gebruik doorstroomverwarmer: 470 kWh/jaar (COP 1.0)

stilstandsverlies 100l boiler = 0,75kW/dag = 274 kWh/jaar (in het stookseizoen is deze warmte overigens niet 'verloren' maar dat neem ik hier niet mee om het simpel te houden).

gebruik warmtepompboiler = (470+274)/3.0 = 248 kWh/jaar (COP van 3.0 bij warmte uit buitenlucht)

Voor de volledigheid: een elektrische boiler gebruikt dan 470 + 274 = 744 kWh/jaar

Dus voor warm water is er de keuze:
- 60 m3 gas met combiketel (87 euro/jaar obv 1.45 euro/m3 gas + 250 euro/jaar netwerkkosten etc.)
- doorstroomverwarmer (180 euro/jaar obv 0.4 euro/kWh stroom)
- warmtepompboiler (99 euro/jaar -> + kan goed op zonnestroom bij afloop saldering)
- elektrische boiler (298 euro/jaar -> + kan goed op zonnestroom bij afloop saldering)

Ik zou in dit geval goed kijken of een kleinere warmtepompboiler misschien toch ergens past, en anders een elektrische boiler nemen die op zonnestroom schakelt.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
No Hands schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:33:
eigenlijk is er naar mijn idee al vanalles fout gegaan. je hebt geïnvesteerd in airco's maar bent bij voorbaat al bang dat die het niet warm gaan krijgen en nu moet er nog warm water komen.
Was alle investeringen bijelkaar niet ruim voldoende geweest voor een all electric warmte pomp?
Jij hebt vast niets meer aan mijn opmerking hier maar wellicht een ander die denkt dat met airco's verwarmen handig is wel.
Dankjewel voor de reactie. Naar ons idee is er niet iets fout gegaan. Wij hebben de aircos primair gekocht om te kunnen koelen en om bij te verwarmen. Alleen in de praktijk doen ze het voor ons véél beter dan verwacht. Ons gasverbruik is daarmee alleen nog voor water en een zeer incidentele dag dat het te koud is voor de airco's om het warm te krijgen. Dat is afgelopen stookseizoen niet gebeurd, maar ik wil voorkomen dat als we wel een echt koude periode hebben we in de kou zitten.

• TwingyTwingy
JBtL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:25:
voor 4 m3/maand is een doorstromer/kleine boiler die op de plek van de CV past prima. Voor de laatste hoeveelheid verwarming (544 kuub is toch nog vrij fiks - als het grootste gedeelte hiervan voor verwarming is kan het met een COP1 elektrische ketel wel prijzig worden) kan je een 'hybride' warmtepomp nemen. Ik gebruik die hier icm 1 airco en heb het gas afgesloten. Wel zorgen dat deze hybride stand-alone kan draaien - de Elga Ace die ik heb doet dat zonder problemen, maar anderen zijn wat lastiger daarin. Let op met hoge vermogens, zoals (met name) bij een doorstromer , de netwerktarieven gaan wellicht in de nabije toekomst over naar een prijs per maximum vermogen dat je van het net afneemt/teruglevert (vergelijkbaar met de situatie in België). Dat is in ieder geval wat de netbeheerders het liefst zien. Houdt er (ook qua ruimte!) dus rekening mee dat een doorstroomverwarmer die je nu installeert wellicht nog vervangen moet gaan worden door een boiler.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Het gasverbruik is van voor de installatie van de airco's. Na december vorig jaar alleen nog voor warm water, zo'n 4m3 per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:08
Tsja. Als die airco’s het in 99% van de gevallen warm krijgen, kun je altijd nog een COP1 kacheltje bijplaatsen. Ook niet ideaal, maar goed te doen in geval van nood.

Kook je al wel op inductie?

• TwingyTwingy
JBtL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:41:
Ik had hier net een berekening van de opties voor warm water gezet. Nu ook even voor 5 m3/maand (het water is in de zomer wat warmer, in de winter gebruik je daarom wat meer gas voor warm water) = 60 m3/jaar.

gebruik 60 m3 gas voor warm water 60*9,797 (kWh/m3 gas)*0.8 (efficiëntie CV ketel bij warm water productie) = 470 kWh warmte voor warm water

gebruik doorstroomverwarmer: 470 kWh/jaar (COP 1.0)

stilstandsverlies 100l boiler = 0,75kW/dag = 274 kWh/jaar (in het stookseizoen is deze warmte overigens niet 'verloren' maar dat neem ik hier niet mee om het simpel te houden).

gebruik warmtepompboiler = (470+274)/3.0 = 248 kWh/jaar (COP van 3.0 bij warmte uit buitenlucht)

Voor de volledigheid: een elektrische boiler gebruikt dan 470 + 274 = 744 kWh/jaar

Dus voor warm water is er de keuze:
- 60 m3 gas met combiketel (87 euro/jaar obv 1.45 euro/m3 gas + 250 euro/jaar netwerkkosten etc.)
- doorstroomverwarmer (180 euro/jaar obv 0.4 euro/kWh stroom)
- warmtepompboiler (99 euro/jaar -> + kan goed op zonnestroom bij afloop saldering)
- elektrische boiler (298 euro/jaar -> + kan goed op zonnestroom bij afloop saldering)

Ik zou in dit geval goed kijken of een kleinere warmtepompboiler misschien toch ergens past, en anders een elektrische boiler nemen die op zonnestroom schakelt.
Dankjewel voor de uitgebreide uiteenzetting en berekeningen. Erg verhelderend. De optie van een e-boiler die zoveel mogelijk op zonnestroom loopt is daarmee ook een serieuze optie.

De terugverdientijd van een wpb wordt wel erg hoog in vergelijking met een doorstromer. Met een prijsverschil van 3500 euro op de aanschaf en 100 euro per jaar duurt het 35 jaar op basis van huidige tarieven...

• TwingyTwingy
Gramser schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:32:
Tsja. Als die airco’s het in 99% van de gevallen warm krijgen, kun je altijd nog een COP1 kacheltje bijplaatsen. Ook niet ideaal, maar goed te doen in geval van nood.

Kook je al wel op inductie?
Ja, koken doen we idd op inductie. Een kacheltje is inderdaad ook nog een optie, hoewel we het liefst wel het huis warm willen hebben op zo'n ijsdag, voor zover die er ooit nog gaan komen...

• JBtL
Wat ik me nog wel afvraag, waar komt die 544 m3 gas per jaar nog vandaan, als het niet van koken, maar beperkt van warm water en maar voor 1% van verwarming komt?

• TwingyTwingy
JBtL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:44:
Wat ik me nog wel afvraag, waar komt die 544 m3 gas per jaar nog vandaan, als het niet van koken, maar beperkt van warm water en maar voor 1% van verwarming komt?
Is verbruik van voor de airco's. Over 2022 toen de airco's er nog niet waren. Beetje verwarrend opgeschreven :+

• JBtL
Ah, ok, laat die hybride warmtepomp dan maar zitten, dat is het niet waard voor zo weinig verbruik. Enig idee hoeveel vermogen je nog mist? (hoeveel gas had je nog nodig op een koude dag, bijv. 13 december 2022)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 12:01
TwingyTwingy schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:55:
Alleen wat als het buiten zo koud is dat de airco’s het niet meer warm krijgen en wat te doen met SWW?
Ik denk dat je PV 'overschot' je huidige verbruik met airco's en meer kan dekken.
Daarom zou ik kijken, wat ook al eerder genoemd is, of je tijdens die ijsdagen niet met een simpele elektrische radiator oid het behaaglijk kunt krijgen.
(Naar mijn mening hoeft een badkamer en slaapkamer ook niet (heel) warm te zijn. Mijn badkamer warmt op als ik douche en verder ben ik er nooit lang genoeg om het koud te krijgen. En op de slaapkamer lig ik in bed onder een dekbed, heb ik ook geen verwarming nodig. Maar ja, ik heb ook geen verwarming op het toilet... Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen comfortniveau!)
En ik zou kijken naar een elektrische boiler voor SWW.

En met dat laatste kun je nu al beginnen, voor nog geen €200 heb je er al een van 80L, dan bespaar je nu al dat deel van die €300 uit. Volgend jaar (of later, of als je meer zicht hebt op verbruik en erachter zou komen dat dit dan toch meer is dan wat je PV opwekt, of als salderen stopt) zou je alsnog kunnen kijken voor zuinigere opties.

(Ben er zelf mee bezig.)

Oh en dan die natuurlijk: Gas de deur uit doen: Gratis! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 10-08-2023 19:23 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Kun je niet in keuken aansluiten op het waternetwerk? Is toch vlak bij de bijkeuken?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:43
TwingyTwingy schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:55:
Groot gedeelte van het bedrag zit in het feit dat er heel veel leidingwerk verlegt moet worden van de trapkast (huidige locatie CV) naar de bijkeuken omdat de WPB niet op de plek van de CV past.
Dit begrijp ik niet, een WPB kan in principe toch overal staan waar deze aangesloten kan worden op warm/koud water, elektra en buitenlucht?

Er zijn ook nog split WPB's, waarbij je het voorraadvat op plek A binnen hangt en een buitenunit op plek B met een aircoleiding ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15
@ASW1 Dat klopt, locatie maakt niet uit in je systeem. Wel heb je warm, koud en afvoer nodig. Kijkend naar de plattegrond lijkt dit met keuken/toilet in de buurt relatief makkelijk te realiseren.

Aantal vragen voor @TwingyTwingy Ivm WPB:
- mooi, 4m/mnd is een nette score inderdaad. Wat is jullie warmwater-gewoonte? (In de ochtend 3man achter elkaad? Verspreid over de dag? Etc)
- wat voor douchekop / warmwaterbronnen heb je in huis?
- heb je kruipruimte in huis, en is deze ook naar je garage?
- een wpb is (in ieder geval dit jaar) nog behoorlijk gesubsidieerd. Ik heb mijn halve aankoopsom teruggehad en gebruik nu nog geen 1kwh/dag - makkelijk op mijn zonnepanelen het jaar rond douchen dus.
- wil je alles uitbesteden of durf/wil/kan je wat DIY? Kan veel schelen in de huidige arbeidsmarkt om bijvoorbeeld alleen afknellen & controleren te laten doen door een prof
- heb je een foto van je huidige CV opstelling? kleinere wpb's kunnen vaak wel op zo'n locatie hangen, of bijvoorbeeld het boilervat daar en de wpb zelf ergens anders (leidingen via kruipruimte? Denk aan Hewalex, Calyspo Split etc).
- vergeet niet dat een doorstromer van dat kaliber eigenlijk altijd aan krachtstroom gaat. Heb je een 3f aansluiting, ruimte in je groepenkast en mogelijkheden om draden bij te trekken door je huis?

Nu nog investeren in een COP1 oplossing zou ik zonde van je geld vinden..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Dank weer aan allen voor de reacties.

@ASW1 @stevenP Het probleem met de locatie van de CV is dat er slechts één afvoerkanaal naar buiten gaat via de schoorsteen. Die is te klein heb ik mij laten vertellen. Er zou minimaal 125mm nodig zijn terwijl dit kanaal 100/110 is. Daardoor moet de locatie naar de bijkeuken. Daar zit geen kruipruimte onder (rest van het huis wel).

De bijkeuken zal qua leidingwerk wel lukken maar vraagt gewoon meer leidingwerk. Op de plek waar je van de kruipruimte naar de garage kunt zit bijvoorbeeld weer net een radiator die dan ook weer verwijderd moet worden...

@stevenP
- Wij zijn met z'n tweeën. Korte douchers van max 5 minuten. Vaak binnen een halfuur na elkaar.
- We hebben een energiebesparende douchekop erop. Rest van het warmwater gebruik is alleen de keukenkraan en de wastafel.
- Kruipruimte in het huis wel, garage niet.
- Wat sloopwerk ben ik nooit te beroerd voor. Een simpel schroefje boren of een stukje elektra-aanleggen gaat ook nog. Maar daar houdt het ook op :P
- Ik zal dit weekend even een foto nemen.
- Ja, we krijgen op korte termijn 3-fasen. De meterkast is onlangs vernieuwd en geschikt gemaakt voor 3F. Binnenkort komt Enexis langs om nieuwe kabels te leggen (dat doen ze in de hele wijk) dan wordt alles direct aangesloten als 3F. Kabels vanuit de meterkast naar bijvoorbeeld de trapkast is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 21:43
TwingyTwingy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:22:

@ASW1 @stevenP Het probleem met de locatie van de CV is dat er slechts één afvoerkanaal naar buiten gaat via de schoorsteen. Die is te klein heb ik mij laten vertellen. Er zou minimaal 125mm nodig zijn terwijl dit kanaal 100/110 is.
Kijk dan eens naar een atlantic calypso split, dan kun je een aircoleiding trekken door dat kanaal en dan komt er een warmtewisselaar op je dak. Zo'n (dubbele) aircoleiding heb je maar 7 cm voor nodig inclusief de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15
TwingyTwingy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:22:

@ASW1 @stevenP Het probleem met de locatie van de CV is dat er slechts één afvoerkanaal naar buiten gaat via de schoorsteen. Die is te klein heb ik mij laten vertellen. Er zou minimaal 125mm nodig zijn terwijl dit kanaal 100/110 is. Daardoor moet de locatie naar de bijkeuken. Daar zit geen kruipruimte onder (rest van het huis wel).

De bijkeuken zal qua leidingwerk wel lukken maar vraagt gewoon meer leidingwerk. Op de plek waar je van de kruipruimte naar de garage kunt zit bijvoorbeeld weer net een radiator die dan ook weer verwijderd moet worden...

@stevenP
- Wij zijn met z'n tweeën. Korte douchers van max 5 minuten. Vaak binnen een halfuur na elkaar.
- We hebben een energiebesparende douchekop erop. Rest van het warmwater gebruik is alleen de keukenkraan en de wastafel.
- Kruipruimte in het huis wel, garage niet.
- Wat sloopwerk ben ik nooit te beroerd voor. Een simpel schroefje boren of een stukje elektra-aanleggen gaat ook nog. Maar daar houdt het ook op :P
- Ik zal dit weekend even een foto nemen.
- Ja, we krijgen op korte termijn 3-fasen. De meterkast is onlangs vernieuwd en geschikt gemaakt voor 3F. Binnenkort komt Enexis langs om nieuwe kabels te leggen (dat doen ze in de hele wijk) dan wordt alles direct aangesloten als 3F. Kabels vanuit de meterkast naar bijvoorbeeld de trapkast is geen probleem.
Top, ongeacht de warmtebron is dat natuurlijk prima op te lossen met een boilervat.

Kanaal is inderdaad (te) klein voor een wpb. Heb je een afzuiger / mvbox toevallig? Hier kan je moeilijk ook op inhaken.

Wat zou je willen qua verwarming?
Uiteraard kan je naar een l/w Warmtepomp die zowel je vat als je radiatoren van warmte voorziet. De vraag is, wil je de radiatoren gebruiken, of vind je vorm van verwarmen (luchtverwarming) van de airco prima?

En budgetwise, wat heb je voor ogen?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Inmiddels zijn we een kleine twee jaar verder. We hebben twee winters inmiddels op de airco gedraaid. Daarnaast hebben we afgelopen mei al het glas op de 1e verdieping vervangen voor triple glas, wat de warmtebehoefte fors naar beneden heeft gesnoeid.

Beide winters zijn we zonder enig probleem heerlijk doorgekomen op de airco's. We zetten de airco's in de koudste periode 24/7 aan waardoor ze heerlijk rustig pruttelen en een optimaal verbruik hebben. Boven is het standaard 18 graden en beneden overdag 21 en 's nachts zetten we de airco op 18. We hebben om die reden voorlopig dus ook geen plannen om ergens vloerverwarming aan te leggen, wij vinden de airco's voldoende comfort geven.

De CV-ketel is twee winters lang niet meer aan geweest voor de warmtevoorziening. Voor het warm water hebben we zo'n 50 kuub per jaar verbruik nog. Gezien de kosten van de gasaansluiting en ons PV-overschot waar we vanaf 2027 niets meer kunnen zitten we te denken aan de volgende opstelling.

- Elektrische boiler van 30 liter + mengventiel + doorstromer 11kw. De elektrische boiler krijgen we 75% van het jaar verwarmd met zonne-energie. Wij douchen altijd heel kort, maar mochten we langer douchen dan gewenst kan de doorstromer altijd bijschakelen. De totale materiaalkosten hiervoor zijn zo'n 500 euro.

Wij zien geen interessante businesscase voor iets wat niet COP1 is voor het warm water. Gezien het PV-overschot is het vanaf 2027 wel erg voordelig om dit hierin te stoppen. De 30liter boiler is met een uurtje op 75 graden en mochten we onverhoopt behoefte hebben aan meer direct water hebben we altijd de doorstromer erachter.

- De CV/warmtevoorziening. Dit vinden we een iets lastigere. De vrouw des huizes wil absoluut de bestaande CV voorziening en radiatoren als backup hebben. Mocht er een airco om welke reden dan ook mee ophouden willen we het wel warm in huis hebben. Wij beginnen hier toch ook naar E-CV te kijken. De airco's zijn onze primaire voorziening met als backup de E-CV van bijvoorbeeld Bosch. Deze zijn heel klein en daarmee is alles goed in de huidige CV-kast te plaatsen. Ik vind ze wel vrij duur met 1200 euro, maar ik zou ook niet zo goed weten wat je anders als backup voorziening kunt aansluiten op het bestaande circuit. Wij willen dit circuit juist behouden om maximale vrijheid in de toekomst te hebben en ik vertik het om met losse kacheltjes in de weer te gaan. Ik zit nog te denken aan een monoblock warmtepomp, die met subsidie niet eens veel duurder is dan een E-CV, maar ik lees dat de Vincent van de markt is en echte alternatieven zie ik niet. Maar misschien mensen die hier ideeën over hebben? Anders kunnen we altijd zo'n E-CV van Marktplaats afhalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Laatst online: 22:53
TwingyTwingy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:30:

- De CV/warmtevoorziening. Dit vinden we een iets lastigere. De vrouw des huizes wil absoluut de bestaande CV voorziening en radiatoren als backup hebben. Mocht er een airco om welke reden dan ook mee ophouden willen we het wel warm in huis hebben. Wij beginnen hier toch ook naar E-CV te kijken. De airco's zijn onze primaire voorziening met als backup de E-CV van bijvoorbeeld Bosch. Deze zijn heel klein en daarmee is alles goed in de huidige CV-kast te plaatsen. Ik vind ze wel vrij duur met 1200 euro, maar ik zou ook niet zo goed weten wat je anders als backup voorziening kunt aansluiten op het bestaande circuit. Wij willen dit circuit juist behouden om maximale vrijheid in de toekomst te hebben en ik vertik het om met losse kacheltjes in de weer te gaan. Ik zit nog te denken aan een monoblock warmtepomp, die met subsidie niet eens veel duurder is dan een E-CV, maar ik lees dat de Vincent van de markt is en echte alternatieven zie ik niet. Maar misschien mensen die hier ideeën over hebben? Anders kunnen we altijd zo'n E-CV van Marktplaats afhalen :+
Een cv ketel kan ook op een fles propaan aangesloten worden. Dan kan het aardgas dus alsnog afgesloten worden en je cv-systeem blijft intact. 1,35 liter propaan staat gelijk aan 1m3 aardgas qua warmte dus met 1 fles kom je dan ook wel een koud weekend door.

[ Voor 36% gewijzigd door mathelicious op 09-04-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
mathelicious schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:57:
[...]

Een cv ketel kan ook op een fles propaan aangesloten worden. Dan kan het aardgas dus alsnog afgesloten worden en je cv-systeem blijft intact. 1,35 liter propaan staat gelijk aan 1m3 aardgas qua warmte dus met 1 fles kom je dan ook wel een koud weekend door.
Creatief bedacht, maar gezien de huidige ketel 11 jaar is ga ik geen ombouw meer betalen en stiekem ook geen zin om met propaangas in de weer te gaan :+
Pagina: 1