Warmtepomp icm doorstromer goed alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusma
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-05 17:21
Ik ben aan het kijken naar manieren om gasverbruik te verminderen dmv warmntepomp. Maar er is een groot (prijs)verschil tussen installatie van een hybride oplossing of all-electric. All-electric is daardoor voor mij niet rendabel.

Echter, ik zou ook kunnen gaan voor de volgende optie:

- CV verwarming door warmtepomp met ingebouwde electrische bijverwarming voor als het echt koud wordt
- een quooker in de keuken
- heet water voor de douche via een elektrische doorstroom verwarmer van 10Kw

Lijkt mij een goedkoper alternatef (offertes installateurs nog even afwaxchten), het lijkt mij nog eenvoudiger dan een hybride installatie (doorstromer doe ik zelf) en omdat ik zonnepanelen krijg die +/-9Kw gaan opleveren waarvan 4,5Kw voor pomp en doorstromer over blijft kan extra elektriciteitsverbruik denk ik wel worden opgevangen.

Of zie ik hier iets over het hoofd?

Beste antwoord (via Paulusma op 10-08-2023 00:30)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een hele lange tijd gedouched op een 11 kW Wijas met een douche wtw (verticale)

Dus ja, het kan.

Nu heb ik een 450 ltr hygienebuffer die wordt opgewarmd word door een Aton power to heat element.
En de doorstromer erachter. Afgesteld op 45 graden, hoeft hij enkel nog maar in in de winter wat te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2023 18:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb een hele lange tijd gedouched op een 11 kW Wijas met een douche wtw (verticale)

Dus ja, het kan.

Nu heb ik een 450 ltr hygienebuffer die wordt opgewarmd word door een Aton power to heat element.
En de doorstromer erachter. Afgesteld op 45 graden, hoeft hij enkel nog maar in in de winter wat te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Doorstromer van 10kW is niet zo interessant op het moment dat je piekgebruik aangerekend wordt (is in België al het geval voor wie een digitale meter heeft en die komt er voor iedereen aan) of op het moment dat je met een variabel (gedurende de dag) tarief zit (en dat zie ik ook wel komen).

Je zou dus wel ergens moeten bufferen. Dat kan elektrisch (thuisbatterij), maar ik heb onlangs nog prijzen nagekeken voor een vriendin en dan is een warmtepompboiler toch een interessanter alternatief voor het warmwaterstuk.

Keuken is sowieso niet veel water, tenzij je met de hand afwast, dus dat maakt minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
COP1 is alleen leuk in aanschaf. Daarna huilen. Maar enkel SWW is te overleven, maar een WPB is ook niet duur.

Overigens zullen de meeste hybride pompen gewoon all-electric kunnen.

Hier een 13kW Clage met douchepijp WTW, gaat goed maar hoop toch echt mn hygienevat voor de winter aangesloten te hebben zodat de Pana het water kan maken, toch een stuk goedkoper.
Al was het alleen al maar omdat je met dynamische tarieven altijd op de duurste momenten van de dag aan het douchen bent.
Met een vat kun je hem lekker overdag als de stroom goedkoop is en de COP hoog laten opwarmen.

Overigens verbruikt de WP niet 4.5kW electrisch (gelukkig). Dat is het thermische vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Cop 2.5 heb je het dan over....(tapwater met een warmtepomp maken)

Qua investering Pana 5kW, 4000 euro vs wijas 11kW 249 euro duurt het toch wel wat langer om terug te verdienen.
Heb ook gewoon een reserve aangeschaft voor die prijs.

Maar bufferen is altijd goed natuurlijk voor de toekomst.
Ook bij stroomuitval nog (even) een warme douche.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusma
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-05 17:21
OK bufferen is dan inderdaad iets om tzt rekening mee te houden, mijn pv is daarop gelukkig voorbereid, en voor nu dan nog even profiteren van de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je het van plan bent, raad ik toch zeer dringend een douchewtw aan.
Dan kan hij het veel makkelijker aan (moet je wel langer dan 3 minuten douchen anders weinig nut)
https://www.vakhandeljanssen.nl/sanitair/douche-wtw/

En scheelt weer energie

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:46:
Cop 2.5 heb je het dan over....(tapwater met een warmtepomp maken)

Qua investering Pana 5kW, 4000 euro vs wijas 11kW 249 euro duurt het toch wel wat langer om terug te verdienen.
Heb ook gewoon een reserve aangeschaft voor die prijs.

Maar bufferen is altijd goed natuurlijk voor de toekomst.
Ook bij stroomuitval nog (even) een warme douche.
Ik hoef met jou de discussie niet aan, we zitten aardig op 1 lijn.

Maar voor de compleetheid: die 4k kost een Pana niet, hij stond er al, en niemand koopt een monoblock om enkel SWW te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
prijsverschil tussen Hybride en All-electric zit hem niet zo zeer in de warmtepomp zelf, maar in het feit dat voor een full electric de leidingen in je huis ook vergroot moeten worden (hoofdleiding 32 mm etc.). Als je de ambitie hebt om nog jaren in deze woning te wonen is er wat voor te zeggen het rigoureus te doen ipv een tijdelijke tussenstap met hybride warmptepomp

Met een buffervat creëer je eigenlijk een warmtebatterij, die je kan laden wanneer het je uit komt. Dat is euro / kwh goedkoper dan menig thuisbatterij.

Moet zeggen dat een douche WTW (zoals anderen hier aangeven) een prima oplossing is om te besparen. Mijn favoriete maatregel, met een prima terugverdientijd en (bij mij) 0 onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
johanPo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:32:
prijsverschil tussen Hybride en All-electric zit hem niet zo zeer in de warmtepomp zelf, maar in het feit dat voor een full electric de leidingen in je huis ook vergroot moeten worden (hoofdleiding 32 mm etc.). Als je de ambitie hebt om nog jaren in deze woning te wonen is er wat voor te zeggen het rigoureus te doen ipv een tijdelijke tussenstap met hybride warmptepomp

Met een buffervat creëer je eigenlijk een warmtebatterij, die je kan laden wanneer het je uit komt. Dat is euro / kwh goedkoper dan menig thuisbatterij.

Moet zeggen dat een douche WTW (zoals anderen hier aangeven) een prima oplossing is om te besparen. Mijn favoriete maatregel, met een prima terugverdientijd en (bij mij) 0 onderhoud.
Nee. Pas al een keer uitgelegd, in menig buffervat zit amper een (paar) kWh.
Buffervat kost dubbel geld: aanschaf en je COP verslechterd.
Maar ergens heb ik een vermoeden dat je wellicht een boilervat bedoeld.

En een hybride WP zal oook met het bestaande afgiftesysteem incl leidingen moeten werken dus die vlieger gaat ook niet helemaal op.
Pagina: 1