Hoi allen,
Heb een fiscale vraag. Deze heb ik ook bij mijn boekhouder neergelegd en ook aan een fiscalist gevraagd. Die laatste is alleen ongelooflijk duur voor in mijn ogen ogenschijnlijk simpele vraag. Ben daarom benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een dergelijke situatie.
Ik heb twee vragen:
In december 2019 heb ik een elektrische motor aangeschaft op mijn eenmanszaak. Daar heb ik ook direct gebruik gemaakt van de KIA regeling, dus een mooie extra aftrekpost.
In 2023 heb ik naast de eenmanszaak een holding en werkmaatschappij opgericht. De eenmanszaak is voor mijn werkzaamheden als freelancer (omdat niet alle bedrijven met BV’s willen werken) en de BV’s voor mijn startups.
Wens
De motor staat te koop, helaas lijkt het erop dat ik er tweedehands minder voor kan krijgen dan ik zou willen. Ik wil de motor verkopen omdat ik hem (te) weinig gebruik en omdat ik mogelijk de eenmanszaak ga opheffen als de startup succesvol blijkt.
In plaats van een verkoop aan een derde, overweeg ik ook om de motor te verkopen aan mijn holding.
Ik denk dat een verkoop aan mijn holding wellicht fiscaal aantrekkelijker is dan voor hetzelfde bedrag aan een derde.
Op 1 januari 2024 is de motor fiscaal 5 jaar oud en zal ik vanaf dat moment bij verkoop vanuit mijn eenmanszaak ook geen desinvesteringsbijtelling meer hoeven te betalen. Daarnaast, omdat de BV een andere entiteit is, zou ik verwachten dat ik op deze motor opnieuw KIA kan toepassen maar dan in de BV.
Wat ik al uitgezocht heb
Er is geen recht op investeringsaftrek indien
Mijn vraag
Klopt mijn aanname dat ik per 1 januari 2024 geen desinvesteringsbijtelling meer toe hoef te passen bij verkoop? En kan ik bij een verkoop van de motor aan mijn holding inderdaad opnieuw KIA toepassen ondanks dat ik de KIA in mijn eenmanszaak destijds al KIA heb toegepast?
Als ik de site van de BD mag geloven, dan is het antwoord op beide vragen JA. Maar tja?
Heb een fiscale vraag. Deze heb ik ook bij mijn boekhouder neergelegd en ook aan een fiscalist gevraagd. Die laatste is alleen ongelooflijk duur voor in mijn ogen ogenschijnlijk simpele vraag. Ben daarom benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een dergelijke situatie.
Ik heb twee vragen:
- Als je op 31 december 2019 een drempel (circa 2400 uit mijn hoofd) investering doet en daar KIA op toepast, ben je dan vrijgesteld van desinvesteringsbijtelling als je op 1 januari 2024 (5 fiscale jaren) de oorspronkelijke investering weer verkoopt?
- Als je een bedrijfsmiddel in een eenmanszaak hebt gekocht en deze verkoopt aan een later opgerichte holding BV, mag deze BV dan opnieuw KIA toepassen op dat bedrijfsmiddel?
In december 2019 heb ik een elektrische motor aangeschaft op mijn eenmanszaak. Daar heb ik ook direct gebruik gemaakt van de KIA regeling, dus een mooie extra aftrekpost.
In 2023 heb ik naast de eenmanszaak een holding en werkmaatschappij opgericht. De eenmanszaak is voor mijn werkzaamheden als freelancer (omdat niet alle bedrijven met BV’s willen werken) en de BV’s voor mijn startups.
Wens
De motor staat te koop, helaas lijkt het erop dat ik er tweedehands minder voor kan krijgen dan ik zou willen. Ik wil de motor verkopen omdat ik hem (te) weinig gebruik en omdat ik mogelijk de eenmanszaak ga opheffen als de startup succesvol blijkt.
In plaats van een verkoop aan een derde, overweeg ik ook om de motor te verkopen aan mijn holding.
Ik denk dat een verkoop aan mijn holding wellicht fiscaal aantrekkelijker is dan voor hetzelfde bedrag aan een derde.
Op 1 januari 2024 is de motor fiscaal 5 jaar oud en zal ik vanaf dat moment bij verkoop vanuit mijn eenmanszaak ook geen desinvesteringsbijtelling meer hoeven te betalen. Daarnaast, omdat de BV een andere entiteit is, zou ik verwachten dat ik op deze motor opnieuw KIA kan toepassen maar dan in de BV.
Wat ik al uitgezocht heb
Er is geen recht op investeringsaftrek indien
- Investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen. Op sommige investeringen in woonhuizen kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen. —> Niet van toepassing op een motor
- Personenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer. Op sommige auto’s, zoals waterstofauto’s, kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen. —> Niet van toepassing op een motor
- Bedrijfsmiddelen die voor ten minste 70% zijn bestemd voor verhuur (alleen uitgesloten voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) of voor gebruik in het buitenland. —> Niet van toepassing
- Bedrijfsmiddelen die u overbrengt van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. —> Niet van toepassing? Hij staat op de balans van de eenmanszaak
- Investeringen waarvoor u verplichtingen aangaat tegenover personen die behoren tot uw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden. Als u bijvoorbeeld een bedrijfsmiddel koopt van uw vader hebt u in principe geen recht op investeringsaftrek. U kunt wel vragen om ontheffing van deze uitsluiting. —> Niet van toepassing
- Transacties tussen gerechtigden van een nalatenschap. Bij deze transacties is ontheffing mogelijk. —> Niet van toepassing
- Het kopen van een bedrijfsmiddel van de bv waarvan u aandeelhouder bent. U kunt wel vragen om ontheffing van de uitsluiting van de investeringsaftrek. —> Niet van toepassing, ze spreken immers expliciet over BV en niet over eenmanszaken?
Mijn vraag
Klopt mijn aanname dat ik per 1 januari 2024 geen desinvesteringsbijtelling meer toe hoef te passen bij verkoop? En kan ik bij een verkoop van de motor aan mijn holding inderdaad opnieuw KIA toepassen ondanks dat ik de KIA in mijn eenmanszaak destijds al KIA heb toegepast?
Als ik de site van de BD mag geloven, dan is het antwoord op beide vragen JA. Maar tja?