Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-05 11:21
Hoi allen,

Heb een fiscale vraag. Deze heb ik ook bij mijn boekhouder neergelegd en ook aan een fiscalist gevraagd. Die laatste is alleen ongelooflijk duur voor in mijn ogen ogenschijnlijk simpele vraag. Ben daarom benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een dergelijke situatie.

Ik heb twee vragen:
  1. Als je op 31 december 2019 een drempel (circa 2400 uit mijn hoofd) investering doet en daar KIA op toepast, ben je dan vrijgesteld van desinvesteringsbijtelling als je op 1 januari 2024 (5 fiscale jaren) de oorspronkelijke investering weer verkoopt?
  2. Als je een bedrijfsmiddel in een eenmanszaak hebt gekocht en deze verkoopt aan een later opgerichte holding BV, mag deze BV dan opnieuw KIA toepassen op dat bedrijfsmiddel?
Achtergrond:
In december 2019 heb ik een elektrische motor aangeschaft op mijn eenmanszaak. Daar heb ik ook direct gebruik gemaakt van de KIA regeling, dus een mooie extra aftrekpost.

In 2023 heb ik naast de eenmanszaak een holding en werkmaatschappij opgericht. De eenmanszaak is voor mijn werkzaamheden als freelancer (omdat niet alle bedrijven met BV’s willen werken) en de BV’s voor mijn startups.

Wens
De motor staat te koop, helaas lijkt het erop dat ik er tweedehands minder voor kan krijgen dan ik zou willen. Ik wil de motor verkopen omdat ik hem (te) weinig gebruik en omdat ik mogelijk de eenmanszaak ga opheffen als de startup succesvol blijkt.

In plaats van een verkoop aan een derde, overweeg ik ook om de motor te verkopen aan mijn holding.
Ik denk dat een verkoop aan mijn holding wellicht fiscaal aantrekkelijker is dan voor hetzelfde bedrag aan een derde.

Op 1 januari 2024 is de motor fiscaal 5 jaar oud en zal ik vanaf dat moment bij verkoop vanuit mijn eenmanszaak ook geen desinvesteringsbijtelling meer hoeven te betalen. Daarnaast, omdat de BV een andere entiteit is, zou ik verwachten dat ik op deze motor opnieuw KIA kan toepassen maar dan in de BV.

Wat ik al uitgezocht heb
Er is geen recht op investeringsaftrek indien
  • Investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen. Op sommige investeringen in woonhuizen kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen. —> Niet van toepassing op een motor
  • Personenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer. Op sommige auto’s, zoals waterstofauto’s, kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen. —> Niet van toepassing op een motor
  • Bedrijfsmiddelen die voor ten minste 70% zijn bestemd voor verhuur (alleen uitgesloten voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) of voor gebruik in het buitenland. —> Niet van toepassing
  • Bedrijfsmiddelen die u overbrengt van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. —> Niet van toepassing? Hij staat op de balans van de eenmanszaak
  • Investeringen waarvoor u verplichtingen aangaat tegenover personen die behoren tot uw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden. Als u bijvoorbeeld een bedrijfsmiddel koopt van uw vader hebt u in principe geen recht op investeringsaftrek. U kunt wel vragen om ontheffing van deze uitsluiting. —> Niet van toepassing
  • Transacties tussen gerechtigden van een nalatenschap. Bij deze transacties is ontheffing mogelijk. —> Niet van toepassing
  • Het kopen van een bedrijfsmiddel van de bv waarvan u aandeelhouder bent. U kunt wel vragen om ontheffing van de uitsluiting van de investeringsaftrek. —> Niet van toepassing, ze spreken immers expliciet over BV en niet over eenmanszaken?
Bron: https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek

Mijn vraag
Klopt mijn aanname dat ik per 1 januari 2024 geen desinvesteringsbijtelling meer toe hoef te passen bij verkoop? En kan ik bij een verkoop van de motor aan mijn holding inderdaad opnieuw KIA toepassen ondanks dat ik de KIA in mijn eenmanszaak destijds al KIA heb toegepast?

Als ik de site van de BD mag geloven, dan is het antwoord op beide vragen JA. Maar tja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sluxor schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:36:
...Als ik de site van de BD mag geloven, dan is het antwoord op beide vragen JA. Maar tja?
Dan heb je toch een antwoord :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:23
Bedrijfsmiddelen die u overbrengt van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming.

Niet van toepassing? Hij staat op de balans van de eenmanszaak
De balans van de EMZ is onderdeel van jouw prive vermogen vziw? Je kunt de motor immers ook niet van de EMZ aan jezelf verkopen --> Hij staat al op jouw naam, er is geen onderscheid tussen prive en zakelijk vermogen bij een EMZ.

[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 09-08-2023 09:06 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
KillaZ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

De balans van de EMZ is onderdeel van jouw prive vermogen vziw? Je kunt de motor immers ook niet van de EMZ aan jezelf verkopen --> Hij staat al op jouw naam, er is geen onderscheid tussen prive en zakelijk vermogen bij een EMZ.
Ik kan hem inderdaad niet aan mijzelf privé verkopen. Maar, ik mag hem wel aan een andere BV verkopen, ook al ben ik daar zelf aandeelhouder in.

Maar je verwijst naar deze regel op de site van de BD:
Bedrijfsmiddelen die u overbrengt van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming.
Ik lees deze zin nu wel anders na jouw opmerking inderdaad. Juridisch is er geen verschil tussen het privé vermogen het vermogen van de eenmanszaak. Dat gezegd hebbende, fiscaal is er volgens mij wel een verschil. Bijv. ik kan ook in mijn eenmanszaak een reserve hebben dat niet in box 3 valt toch? Dat is wel wat mijn boekhouder al jaren doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 13:53
Inzake 1:
U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed.
2019 telt dus niet mee als fiscaal jaar, 2020 is daarin het 1e jaar. Vanaf daar 5 fiscale jaren. Dus 1 januari 2024 kan niet.

Inzake 2, ja dat mag, mits boven de € 2.500 en ook dan telt de desinvesteringsbijtelling weer voor de komende 5 jaar.

Edit; fiscaal kun je niet verkopen van privé naar de eenmanszaak en andersom, omdat je een natuurlijk persoon bent (het is vermogens etikettering). Je kan wel leveren aan de B.V. en vice versa.

Rekent jouw accountant daar serieus geld voor, als je zo'n vraag stelt? Dat is toch parate kennis en in enkele ogenblikken antwoorden. Ik zie het al voor me dat ik daar iets voor zou rekenen. Ze zien me aankomen.

[ Voor 34% gewijzigd door __1337__ op 08-08-2023 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluxor
__1337__ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:57:
Inzake 1:

[...]
2019 telt dus niet mee als fiscaal jaar, 2020 is daarin het 1e jaar. Vanaf daar 5 fiscale jaren. Dus 1 januari 2024 kan niet.
Helder. Vraag me alleen af waarom 2019 dan niet mee telt als de aanschaf en factuurdatum van de investering wel in 2019 vallen?

2019 is namelijk het jaar waarin de investering is gedaan.
Inzake 1:

Inzake 2, ja dat mag, mits boven de € 2.500 en ook dan telt de desinvesteringsbijtelling weer voor de komende 5 jaar.

Edit; fiscaal kun je niet verkopen van privé naar de eenmanszaak en andersom, omdat je een natuurlijk persoon bent (het is vermogens etikettering). Je kan wel leveren aan de B.V. en vice versa.
Helder. Dus wat KillaZ eerder zei is niet van toepassing?

Rekent jouw accountant daar serieus geld voor, als je zo'n vraag stelt? Dat is toch parate kennis en in enkele ogenblikken antwoorden. Ik zie het al voor me dat ik daar iets voor zou rekenen. Ze zien me aankomen.
Nee mijn accountant rekent hier niets geks voor, maar hij geeft wel aan dat ik het eigenlijk met een fiscalist moet controleren. En bij het aanvragen van twee offertes kwam een uit op 300 en de andere 900 euro...

[ Voor 3% gewijzigd door Sluxor op 08-08-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 00:55

Herman

FP ProMod
Ik denk dat @KillaZ het juiste antwoord geeft.
Er is geen onderscheid tussen jou en de EZ. Jij en je EZ zijn fiscaal transparant. Dus ik vermoed dat bovenstaande roet in het eten gooit. Van eigen BV naar eigen BV heb ik het overigens wel succesvol toegepast gezien, mits er zakelijk wordt gehandels (en mits buiten de fiscale eenheid).

Een tweede show-stopper kan het zgn. 'fraus legis' zijn; ofwel misbruik van recht. Als jij geen niet-fiscaal motief hebt om zo te handelen kan de rechter er een streep door zetten :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 14-05 13:53
De B.V. is een rechtspersoon en staat volledig los van jouw natuurlijk persoon. Dus fiscaal gezien mag jij verkopen van je EMZ/privé (natuurlijk persoon) aan de B.V., mits goede zakelijke onderbouwing (dus een taxatie o.i.d.)

Je mag niet zomaar zaken ontrekken aan de eenmanszaak als jij die zakelijk hebt geëtiketteerd. Dus wat @KillaZ zegt klopt inderdaad v.w.b. de eenmanszaak/privé situatie.

Edit op je tweede vraag:
Sluxor schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Helder. Vraag me alleen af waarom 2019 dan niet mee telt als de aanschaf en factuurdatum van de investering wel in 2019 vallen?

2019 is namelijk het jaar waarin de investering is gedaan.
Tja, dan moet je bij de Belastingdienst zijn. Zij hebben dit voorgeschreven. Ik vermoed om misbruik tegen te gaan door op 31-12-2019 iets aan te schaffen en 1-1-2024 weer te verkopen o.i.d. en dus 'misbruik' maakt van het tellen van fiscale jaren.

[ Voor 42% gewijzigd door __1337__ op 09-08-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
__1337__ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:50:
Tja, dan moet je bij de Belastingdienst zijn. Zij hebben dit voorgeschreven. Ik vermoed om misbruik tegen te gaan door op 31-12-2019 iets aan te schaffen en 1-1-2024 weer te verkopen o.i.d. en dus 'misbruik' maakt van het tellen van fiscale jaren.
Duidelijk en begrijpelijk. Waar ligt de grens precies dan? Telt een aanschaf op 01-12-2019 wel dan?
Of bedoel je te zeggen dat ik in dit geval moet wachten tot 31-12-2024 totdat de 5 fiscale jaren zijn bereikt?
Herman schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:15:
Ik denk dat @KillaZ het juiste antwoord geeft.

[...]

Er is geen onderscheid tussen jou en de EZ. Jij en je EZ zijn fiscaal transparant. Dus ik vermoed dat bovenstaande roet in het eten gooit. Van eigen BV naar eigen BV heb ik het overigens wel succesvol toegepast gezien, mits er zakelijk wordt gehandels (en mits buiten de fiscale eenheid).

Een tweede show-stopper kan het zgn. 'fraus legis' zijn; ofwel misbruik van recht. Als jij geen niet-fiscaal motief hebt om zo te handelen kan de rechter er een streep door zetten :)
Ah de term 'fiscaal transparant' kende ik nog niet. Als we daarmee inderdaad deze motor dus fiscaal als privé eigendom kunnen beschouwen dan gaat het hele feest niet door.

Het lijkt wel die kant op te gaan maar heb nog niet echt 100% zeker. Zal de BD eens bellen om te vragen hoe zij hier tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16
In de geschetste context, waarin je bezig bent je activiteiten over te hevelen van EMZ -> BV kan dit, mits er natuurlijk enig zakelijk belang is bij het gebruik ten behoeve van de BV.
Met de termijnen zit je volgens mij goed, want volgens https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling heb je desinvesteringsbijtelling wanneer je verkoopt binnen vijf jaar na het begin van het jaar waarin je investeerde. Dus investering in 2019 betekent dat je op 1-1-2024 geen desinvesteringsbijtelling hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 00:55

Herman

FP ProMod
Sluxor schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:22:
(...)
Het lijkt wel die kant op te gaan maar heb nog niet echt 100% zeker. Zal de BD eens bellen om te vragen hoe zij hier tegenaan kijken.
De kans dat de belastingtelefoon je hierbij verder gaat helpen, acht ik bijzonder klein. Los van het feit dat de kwaliteit erg 'wisselend' is, zijn de uitspraken van de telefonisten (bij mijn weten) niet bindend. Je kunt er v.z.i.w. geen rechten aan ontlenen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:10
IANAL, maar volgens mij kan dit niet.

Art. 8 lid 8 Vpb bepaalt dat:
Voor de toepassing van de artikelen 3.40 tot en met 3.46 van de Wet inkomstenbelasting 2001 worden niet in aanmerking genomen verplichtingen aangegaan door een vennootschap welker kapitaal geheel of ten dele in aandelen is verdeeld:
[...]
b. tegenover een persoon die of een lichaam dat voor ten minste een derde gedeelte van het nominaal gestorte kapitaal onmiddellijk of middellijk aandeelhouder is of in de loop van de laatste vijf jaren is geweest in die vennootschap;
Je bent aandeelhouder van je holding, dus je kan geen investeringsaftrek claimen als het uit je privé komt (en gezien de eenmanszaak fiscaal transparant is, is dat zo). Daar zijn uitzonderingen op, maar in de hoofdmoot komt dat erop neer dat je tot maximaal de hoogte van de desinvesteringsbijtelling weer investeringsaftrek kan krijgen. Als je geen desinvesteringsbijtelling betaalt is er dus ook geen aftrek (zie 5.4.3 in het gelinkte besluit).

Tot slot moet het wel om een bedrijfsmiddel gaan, en uit je omschrijving kan ik niet echt halen of je de motor ook zakelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16
MikeN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:34:

[...]

Je bent aandeelhouder van je holding, dus je kan geen investeringsaftrek claimen als het uit je privé komt (en gezien de eenmanszaak fiscaal transparant is, is dat zo). Daar zijn uitzonderingen op, maar in de hoofdmoot komt dat erop neer dat je tot maximaal de hoogte van de desinvesteringsbijtelling weer investeringsaftrek kan krijgen. Als je geen desinvesteringsbijtelling betaalt is er dus ook geen aftrek (zie 5.4.3 in het gelinkte besluit).

Tot slot moet het wel om een bedrijfsmiddel gaan, en uit je omschrijving kan ik niet echt halen of je de motor ook zakelijk gebruikt.
Spot on. Wet VPB heb ik me nooit echt in verdiept omdat dat nooit nodig was, maar de weg zoals TS die wil bewandelen is duidelijk geblokkeerd door de wetgever.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
Super! Dank allen

Het is ook niet onredelijk om dit te verbieden maar wel jammer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:06
MikeN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:34:

[...]

Ik heb een gerelateerde vraag. Voor de moderators: Als ik beter een eigen topic kan starten, laat maar weten.

In mijn geval heb ik op het moment een eenmanszaak en recentelijk een B.V. Ik ben voornemens binnenkort de eenmanszaak te staken en uitsluitend vanuit de B.V. te gaan werken. Ik heb bedrijfsmiddelen ter waarde van ongeveer 4000 euro in de eenmanszaak zitten. Gezien ik de eenmanszaak minder dan 5 jaar heb, zal ik hier sowieso desinvesteringsbijtelling over moeten betalen.

Mijn vraag is: mag ik na het verkopen aan de B.V. (tegen WEV) de KIA mag toepassen?

Op basis van 5.4.3 in de door jou gelinkte tekst zou ik neigen naar 'ja', maar het is voor mij wel een behoorlijk complexe wetstekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:10
Skamba schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Ik heb een gerelateerde vraag. Voor de moderators: Als ik beter een eigen topic kan starten, laat maar weten.

In mijn geval heb ik op het moment een eenmanszaak en recentelijk een B.V. Ik ben voornemens binnenkort de eenmanszaak te staken en uitsluitend vanuit de B.V. te gaan werken. Ik heb bedrijfsmiddelen ter waarde van ongeveer 4000 euro in de eenmanszaak zitten. Gezien ik de eenmanszaak minder dan 5 jaar heb, zal ik hier sowieso desinvesteringsbijtelling over moeten betalen.

Mijn vraag is: mag ik na het verkopen aan de B.V. (tegen WEV) de KIA mag toepassen?

Op basis van 5.4.3 in de door jou gelinkte tekst zou ik neigen naar 'ja', maar het is voor mij wel een behoorlijk complexe wetstekst.
Op basis van 5.3.3 of 5.4.3 kan dat inderdaad, maar ik durf je niet te zeggen of je hier nog expliciet iets voor moet doen/toestemming moet vragen/wat dan ook. Het zou beter zijn deze specifieke situatie met een fiscalist te bespreken (wat sowieso geen kwaad kan als je vanuit een EMZ naar een BV gaat).
Pagina: 1