Twee 3-fase omvormers op een kabel in de schuur aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraliam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-10-2023
Mijn vraag
Hallo,Ik heet Frank en heb een vraag,
Op dit moment heb ik op mijn schuurdak 36 zonnepanelen liggen van 400wp en een omvormer van growatt 10 kWh,aangesloten op een werkschakelaar..en een 35 mtr lange 5x6mm² kabel, die is gezekerd met een 3 x 16 Amp aardlekautomaat. De gehele installatie is gezekerd ( Hoofdzekeringen ) op 3 x 25 Amp.
De omvormer heeft 2 strings dus de panelen zijn verdeelt over 2x 18 stuks in een oost-west situatie en een hoek van ongeveer 22° en schakelen heel af en toe af op zeer zonnige dagen.
Wat ik nu wil is voor de niet zonnige dagen en om toch een hoog rendement te behalen een 5kWh windmolen plaatsen en die middels zijn eigen omvormer aansluiten op de bestaande 5x6mm².
Heeft iemand ervaring en is dit verstandig en zelfs mogelijk,
Ik wacht met spanning af,

Frank

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Kleine windmolens (<15kW-ish) zijn niet rendabel. Zie overige topics daarover in dit subforum.
De kabel kun je prima dubbel gebruiken: de zekering in de meterkast vervangen voor een 25A-versie en een onderverdeler ophangen waarop de omvormer en windmolen elk hun eigen zekering krijgen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Cr3ator schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:54:
Kleine windmolens (<15kW-ish) zijn niet rendabel. Zie overige topics daarover in dit subforum.
De kabel kun je prima dubbel gebruiken: de zekering in de meterkast vervangen voor een 25A-versie en een onderverdeler ophangen waarop de omvormer en windmolen elk hun eigen zekering krijgen.
Gooi je wel je selectiviteit in de vuilnisbak omdat de hoofdzekeringen ook 25A zijn.

Als TS ook de windmolen wil zal hij hiervoor een nieuwe groep met een nieuwe kabel moeten realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
De eerste kleine windmolen die rendabel is moet nog gemaakt worden.

Lees je even in: Aanschaf kleine windmolen, windturbine voor eigen gebruik.

Gooi er liever een stuk of 10 (gelijke!) panelen bij, gewoon op dezelfde omvormer. Beetje aftoppen geeft niets.

[ Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 08-08-2023 15:29 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:41
1 fase windmolen: 5kw/230 = 22A, past niet op een 16A zekering
3 fasen 16A = max 11.040 kW

is de windmolen 3 fasen? dan kan het misschien met 3x20A aardlekken

En wat doe je met al die stroom dat 36 panelen niet genoeg opleveren? :-)

[ Voor 19% gewijzigd door MSXBas op 08-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MSXBas schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:29:
1 fase windmolen: 5kw/230 = 22A, past niet op een 16A zekering
3 fasen 16A = max 11.040 kW

is de windmolen 3 fasen? dan kan het misschien met 3x20A aardlekken
Heb je de topictitel gemist :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraliam
MSXBas,
Voor de installatie van zonnepanelen gebruikte ik in een ingebouwde praktijkruimte in de schuur geheel gasloos met Airco''s en vloerverwarming en sinds kort een hybride auto en dan nog het woonhuis zo'n 13 kWh per jaar, dus ik kan de stroom wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
13kWh is best veel voor een woonhuis. Je hebt toch geen elektrische (vloer)verwarming hoop ik?
Misschien is de topic serieus elektriciteit besparen ook interessant voor je.

Heb je niet nog wat dakvlakken vrij op andere windrichtingen? Ik denk dat PV op Noord zelfs beter rendement geeft dan de windmolen. Of zit je vrij aan groot water en kan je windmolen 10m hoog?

@Wolly ja :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraliam
MSXBas
Energie besparen ben ik nu juist aan het doen met 36 panelen en ik zit inderdaad redelijk vrij met een groot open veld in de zuid-west richting, maar in de wintermaanden leveren 100 panelen nog niet genoeg op en wind waarschijnlijk wel, waar het om gaat is kan ik de eventuele windmolen met misschien wat technische veranderingen op dezelfde kabel aansluiten als waar nu de zonnepanelen op zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Fraliam schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:01:
Energie besparen ben ik nu juist aan het doen met 36 panelen
Je bent aan het compenseren, dat is iets anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Drie nieuwe aardlekken en een windmolen bestellen dan maar. Hoe groot zijn de wieken?

Laat a.u.b. nog wel de praktijkcijfers weten wat je opwek en terugverdientijd is, want misschien moet onze kennis van windmolens aangevuld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door MSXBas op 08-08-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Groningerkoek schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Gooi je wel je selectiviteit in de vuilnisbak omdat de hoofdzekeringen ook 25A zijn.
[rant]Tsja, moeten ze in NL een fatsoenlijke (3x35A of 3x40A oid) aansluiting maar eens betaalbaar maken, dan zou dat een stuk makkelijker zijn.[/rant]

Selectiviteit is leuk maar is op zich geen veiligheidsissue. Belangrijkste is dat de kabel voldoende beveiligd is. Met 5x6mm2 op 35m ben ik daar niet zo bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Groningerkoek schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Van iemand die dit roept verwacht ik ook kennis van afschakelkarakteristiek overlap.

16A automaat is slechts deel selectief.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Ronald schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:04:
[...]

Van iemand die dit roept verwacht ik ook kennis van afschakelkarakteristiek overlap.

16A automaat is slechts deel selectief.
Wat wil je dan? Dat TS gG of Z smeltzekeringen in zijn kast gaat zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
@Groningerkoek jij komt met de botte opmerking. Waarom kom je zelf niet met een oplossing?

Selectiviteit is niet verplicht volgens de zelf niet verplichte Nen1010.

Gebrek aan selectiviteit is geen beveiliging probleem, het is een diagnostisch en continuïteit probleem.
De eigenaar mag daar keuzes in maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
Fraliam schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:01:
MSXBas
Energie besparen ben ik nu juist aan het doen met 36 panelen en ik zit inderdaad redelijk vrij met een groot open veld in de zuid-west richting, maar in de wintermaanden leveren 100 panelen nog niet genoeg op en wind waarschijnlijk wel, waar het om gaat is kan ik de eventuele windmolen met misschien wat technische veranderingen op dezelfde kabel aansluiten als waar nu de zonnepanelen op zitten.
Zonnepanelen (en windmolens) besparen geen energie, ze helpen met het betaalbaar houden van de rekening. Je bent daarbij afhankelijk van de salderingsregeling, dus liever besparen. 13 MWh voor een woonhuis is HEEL veel, waar gaat dat aan op?

En lees je aub heel goed in over windmolens. Alle kleine molens zijn nutteloos, het begint pas bij 100m2 aan windvang een beetje te lonen. Je praat dan over wieken van 5,5 meter per stuk, en een mast van een meter of 15 hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 08-08-2023 19:44 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1