Eneco keert beloofde boetevergoeding niet uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 19:09
Beste Allen,

Ik heb een wellicht een interessante case. Volgens mij zijn er overigens meerdere dan alleen ik. Mijn rechtsbijstandverzekering geeft overigens aan dat ik in mijn recht staat maar dat het juridisch belang te laag is en ik verdien teveel voor het juridisch loket.

Mijn case:

Op 6 juni 2023 heb ik een 3 jarig energiecontract aangevraagd met als startdatum 1 juli. Bij mijn besteloverzicht stond aangegeven dat ik een boetevergoeding (wat niet ongebruikelijk is voor energieleveranciers) kon aanvragen, 14 dagen na mijn bestelling (oftewel 20 juni 2023, oftewel heel toevallig de 14 dagen bedenktijd).

Ik had op het moment van aanvragen binnen de 14 dagen overigens een andere leverancier welke onder de prijs dook van Eneco, oftewel Oxxio, welke geen boetevergoeding had maar wel nog eens 3 cent per kuub gas goedkoper was dan Eneco. Zij keerden echter geen boetevergoedingen uit. Ik rekende het de getallen uit en kwam er achter dat Eneco met de boetevergoeding alsnog lager was dan Oxxio dus heb mijn bestelling aangehouden.

Nu probeer ik deze boetevergoeding al geruime tijd aan te vragen ben ik onlangs, na lang wachten en het aanleveren van bewijs van het de ontvangen boete, vorige week (tijdens mijn vakantie) opgebeld door Eneco met de mededeling dat de boetevergoeding niet meer vergoed kan worden voor bestellingen na 1 juni 2023 en dat het betreffende regeltje een foutje was op hun website welke ze zijn vergeten te verwijderen. Ik kan nergens vinden waarin dit wettelijk is geregeld dus lijkt mij dit binnen Eneco zelf een wijziging te zijn geweest. Ik voel mij dus best misleid, vooral omdat het zo duidelijk in het besteloverzicht stond (en bleef staan). Er staat overigens op de website van Eneco nergens dat ze de boetevergoeding vanaf 1 juni niet meer uitkeren.

Hun coulance waar ze eventueel mee komen is dat ik voor 52 weken, 1 dag per week 1 uur gratis stroom van ze krijg welke ik zelf kan activeren. Dit wat dus totaal niet in overeenstemming staat met de boetevergoeding van 100 euro.

Mijn vraag is: Hoe kan ik die boetevergoeding nog steeds opeisen? En zo ja, hoe?

Bijlage: copy paste van besteloverzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9z6_tQLqWa8KNMhj8g_qZLxIOGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dw3PNNG5R4h8fBhjcJ9wmhvh.jpg?f=user_large

Met vriendelijke groet,
Bas van Rijckevorsel

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
Wellicht deze stappen volgen https://www.rijksoverheid...r-mijn-energieleverancier of https://www.consuwijzer.n.../wie-is-mijn-netbeheerder

Eerst schriftelijk in gebreke stellen en een redelijke termijn van boetevergoeding aangeven, indien hier geen gehoor aan wordt gegeven de Geschillencommissie Energie of ACM inschakelen

[ Voor 11% gewijzigd door Turismo op 08-08-2023 11:04 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:12
MrBas schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:41:
Beste Allen,

Ik heb een wellicht een interessante case. Volgens mij zijn er overigens meerdere dan alleen ik. Mijn rechtsbijstandverzekering geeft overigens aan dat ik in mijn recht staat maar dat het juridisch belang te laag is en ik verdien teveel voor het juridisch loket.

Mijn case:

Op 6 juni 2023 heb ik een 3 jarig energiecontract aangevraagd met als startdatum 1 juli. Bij mijn besteloverzicht stond aangegeven dat ik een boetevergoeding (wat niet ongebruikelijk is voor energieleveranciers) kon aanvragen, 14 dagen na mijn bestelling (oftewel 20 juni 2023, oftewel heel toevallig de 14 dagen bedenktijd).

Ik had op het moment van aanvragen binnen de 14 dagen overigens een andere leverancier welke onder de prijs dook van Eneco, oftewel Oxxio, welke geen boetevergoeding had maar wel nog eens 3 cent per kuub gas goedkoper was dan Eneco. Zij keerden echter geen boetevergoedingen uit. Ik rekende het de getallen uit en kwam er achter dat Eneco met de boetevergoeding alsnog lager was dan Oxxio dus heb mijn bestelling aangehouden.

Nu probeer ik deze boetevergoeding al geruime tijd aan te vragen ben ik onlangs, na lang wachten en het aanleveren van bewijs van het de ontvangen boete, vorige week (tijdens mijn vakantie) opgebeld door Eneco met de mededeling dat de boetevergoeding niet meer vergoed kan worden voor bestellingen na 1 juni 2023 en dat het betreffende regeltje een foutje was op hun website welke ze zijn vergeten te verwijderen. Ik kan nergens vinden waarin dit wettelijk is geregeld dus lijkt mij dit binnen Eneco zelf een wijziging te zijn geweest. Ik voel mij dus best misleid, vooral omdat het zo duidelijk in het besteloverzicht stond (en bleef staan). Er staat overigens op de website van Eneco nergens dat ze de boetevergoeding vanaf 1 juni niet meer uitkeren.

Hun coulance waar ze eventueel mee komen is dat ik voor 52 weken, 1 dag per week 1 uur gratis stroom van ze krijg welke ik zelf kan activeren. Dit wat dus totaal niet in overeenstemming staat met de boetevergoeding van 100 euro.

Mijn vraag is: Hoe kan ik die boetevergoeding nog steeds opeisen? En zo ja, hoe?

Bijlage: copy paste van besteloverzicht:

[Afbeelding]

Met vriendelijke groet,
Bas van Rijckevorsel
toon volledige bericht
Als de rechtsbijstandverzekering het schadebedrag niet hoog genoeg vindt, waarom willen ze je dan niet schadeloosstellen? Dit lijkt mij de makkelijkste weg om je geld te krijgen.

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
52 weken gratis stroom op het door jou te bepalen uur. Dat is dus 52 uur. Ik ga even uit van 0,35 per kwh.
Hoeveel stroom moet je dan gebruiken om aan die 100 euro te komen?

Is het dan een optie om in dat uurtje alles wat veel stroom verbruikt aan te zetten. B.v. de wasmachine, de vaatwasser, de droger, evt je auto opladen..? Ik noem zo maar een paar dingen. Volgens mij kom je dan hoger uit dan die 100 euro vergoeding

In principe heb je wat mij betreft gelijk en zou je die vergoeding van 100 euro van hen moeten ontvangen. De tijd, kosten, energie wegen daar niet tegenop denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
RCBL schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

52 weken gratis stroom op het door jou te bepalen uur. Dat is dus 52 uur. Ik ga even uit van 0,35 per kwh.
Hoeveel stroom moet je dan gebruiken om aan die 100 euro te komen?

Is het dan een optie om in dat uurtje alles wat veel stroom verbruikt aan te zetten. B.v. de wasmachine, de vaatwasser, de droger, evt je auto opladen..? Ik noem zo maar een paar dingen. Volgens mij kom je dan hoger uit dan die 100 euro vergoeding

In principe heb je wat mij betreft gelijk en zou je die vergoeding van 100 euro van hen moeten ontvangen. De tijd, kosten, energie wegen daar niet tegenop denk ik.
Dank voor je bericht. Dat zou allemaal wel kunnen echter heb ik niet veel grootverbruikers in huis, en droger/wasmachine gaat niet echt op want je gebruikt de droger meestal na de wasmachine. Daarnaast heb ik geen elektrische auto (anders was het het wel waard geweest) maar je zit ook met de max van de aansluiting.

Ik vindt het gewoon misleiding dat ze met het één berichten, er op terugkomen, met een heel andere aanbieding aankomen en dat de consument het daar maar mee moet doen terwijl hij eigenlijk in zijn recht staat.

Overigens voor die 100 euro zou ik dan dat ene uur 7,15 kW moeten verbruiken om uit te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door MrBas op 14-08-2023 09:38 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Chewmonkey schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Als de rechtsbijstandverzekering het schadebedrag niet hoog genoeg vindt, waarom willen ze je dan niet schadeloosstellen? Dit lijkt mij de makkelijkste weg om je geld te krijgen.
Ik neem aan dat ze er dan zelf mee waren gekomen denk ik? Zij gaven aan verder niks te kunnen doen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-06 23:38
Dat gratis uurtje stroom heeft iedereen bij eneco, genoemd happy power.

https://www.eneco.nl/duurzame-energie/happypower/

Niet echt een coulance naar mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Ik heb met interesse even zitten lezen alleen Eneco heeft het niet over een drempel van 2,5kW.
Maar dan is het al helemaal geen coulance inderdaad. Is dat ook 1 uur per week?

[ Voor 30% gewijzigd door MrBas op 14-08-2023 10:15 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-06 23:38
MrBas schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:14:
Ik heb met interesse even zitten lezen alleen Eneco heeft het niet over een drempel van 2,5kW.
Maar dan is het al helemaal geen coulance inderdaad. Is dat ook 1 uur per week?
Het is een uur per week, dag en tijdstip kan zelf gekozen worden,het plaatje is een printscreen van mijn eigen happy power moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-LnSiZvrJhrppYxTqP_lsj2g20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIeHRkrtLERtmP7fVhHIc2vl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Voor dat HappyPower (en in het verlengde daarvan: deze "coulance") moet je wel betalen met je data d.m.v. constant uitlezen van de slimme meter he. I know - de meeste mensen interesseert dat helemaal niets, maar toch.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Ik heb inmiddels aangegeven niet akkoord te gaan met het aanbod en dat ze 14 dagen hebben om te reageren en 30 dagen hebben om de vergoeding uit te keren. Zo niet, dat ik dan naar de ACM consuwijzer stap en naar de geschillencommissie Energie.

[ Voor 8% gewijzigd door MrBas op 15-08-2023 15:12 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:39
Tijdens deze HappyPower momenten ontvang je de variabele leveringskosten cadeau tot een maximaal verbruik van 2,5 kWh.
Die max van 2,5 kWh weegt dus niet op tegen de boetevergoeding.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Eneco zegt telefonisch vrij makkelijk "dat was een foutje" deden ze bij mij ook met een email waarin ze de tarieven aangaven. Ik heb ze toen gevraagd hun verhaal in een email of brief te zetten in plaats van telefonisch zodat ik een klacht kon indienen bij de ACM. Dat deden ze niet, maar na een reminder kreeg ik ineens een email dat ze toch gingen betalen.

Dus volgens mij zegt de klantenservice vaak maar iets, en wordt het naar iemand anders doorgezet zodra ze het op schrift moeten vastleggen. Die andere persoon leek in mijn geval zelf al bedacht te hebben dat ze beter konden betalen dan eerst een klacht krijgen bij de ACM en daarna alsnog betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
NTS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:32:
Eneco zegt telefonisch vrij makkelijk "dat was een foutje" deden ze bij mij ook met een email waarin ze de tarieven aangaven. Ik heb ze toen gevraagd hun verhaal in een email of brief te zetten in plaats van telefonisch zodat ik een klacht kon indienen bij de ACM. Dat deden ze niet, maar na een reminder kreeg ik ineens een email dat ze toch gingen betalen.

Dus volgens mij zegt de klantenservice vaak maar iets, en wordt het naar iemand anders doorgezet zodra ze het op schrift moeten vastleggen. Die andere persoon leek in mijn geval zelf al bedacht te hebben dat ze beter konden betalen dan eerst een klacht krijgen bij de ACM en daarna alsnog betalen.
Dit was al nadat een medewerker mijn verhaal had doorgezet naar de juiste afdeling. Deze had contact met mij opgenomen en aangegeven dat het een foutje was. Ik heb inmiddels het bericht gestuurd en wacht de reactie af. Zodra ik wat weet horen jullie dit ook

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Pagina: 1