Advies/hulp nieuwe pc voor muziek produceren

Pagina: 1
Acties:

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 23:48
tgif schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:50:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- m-ATX behuizing
- betrouwbaar systeem en goede componenten maar niet tegen elke prijs
- stil en passief gekoeld
Passief gekoeld? Je hebt die ventilatoren hardstikke nodig. Actief dus.
- lage temperatuur voor duurzaamheid componenten
- Het systeem moet 8-10 jaar mee kunnen. Ik zal in de toekomst nog 2 x 16GB geheugen erbij zetten. En ik prik er toch altijd weer SSD drivers bij.
Huidige generatie gaat niet goed met 4x dimms. Je kunt nu kiezen tussen 1 of 2 dimms.
- Ik heb gekozen voor de i7-12700K omdat deze een base clock heeft van 3,6GHz ten opzichte van de i7-12700 met 2.1 GHz. Hierom: "You need multiple cores with a lot of single core performance (basis clock) to get the maximum performance out of your CPU." De i5-13600K produceert nog meer warmte. Tevens schrijft Spectrasonics een i7 voor.
Mis, de 12e gen is veel onzuiniger dan de 13gen en dus ook warmer bij gelijke prestaties. Uit de Intel presentatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofcEGi3aZs_6QCeEG7eywoJqRNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGPFnaOCUezcVCemuqPwGmlT.jpg?f=fotoalbum_large
Maak er dus een 13600k of 13700k van. Of een 7800X3D. DAW’s zijn dol op L3 cache. Daarmee kan extra snel audio uit het werkgeheugen geladen worden.
Vragen die ik nog heb:
- Is de ASUS ROG Strix B760-G GAMING WIFI compatible met Windows 11: TPM 2.0? Er staat wel dat dit mobo geschikt is voor Windows 11 maar niks over TPM 2.0.
Komt omdat TPM al jaren software matig op de CPU zit. Bij Intel heet dit TPP en dat zit er al jaren in. Sinds gen 4 geloof ik. Voor Windows 11 is echter bij Intel een gen 8 of later nodig.
- Is de Fractal Design Define 7 Mini Black Solid een goede keuze als stille m-ATX kast? Want in deze kast schijnt het warm te kunnen worden.
Nee, pak een ruime kast en het liefst een met airflow. Een Meshify 2 of iets dergelijks is beter. Wel de fans vervangen voor de Noctua’s. De NF-A type fans zijn trouwens met name goed voor intake. Voor een exhaust fan aan de achter zou ik een uitvoering: Noctua NF-F12 PWM Bruin, 120mm aanraden.
- Het systeem staat de hele dag/een groot deel van de dag aan. Vandaar dat ik de Be quiet! Pure Power 12 M 650 watt heb gekozen, bij minder belasting efficiënter dan de 550 watt. :'( >:) Echter is de 650 watt zo goed als niet meer verkrijgbaar. Wat is een goed alternatief?
uitvoering: ASUS ROG Strix 550W Gold is voldoende vermogen, stil en 10 jaar garantie.

Als je 50 euro meer uitgeven heb je ruim keus aan zuinigere en stillere voedingen, maar in mijn optiek zonde, want er zit geen graka in.
Pagina: 1