Hallo mede Tweakers,
Het is een lang verhaal geworden omdat ik zoveel mogelijk informatie wil geven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Produceren, muziek maken: een Muziek Producer Computer (DAW).
Software dat voornamelijk op de DAW zal draaien zijn Spectrasonics Keyscape(1), Bitwig Studio (2) en software dat bij, muziek, hardwareapparatuur zoals (3) en (4) hoort.
(1) https://support.spectraso...ic/system-recommendations
(2) https://www.bitwig.com/su...rt/system-requirements-1/
(3) https://www.elektron.se/n...-overbridge-new#resources
(4) https://expressivee.happy...gital-audio-workstations/
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1.500 euro. Dit bedrag is inclusief de 32GB RAM en 4TB SATA-600 SSD drive die ik er in de toekomst bij wil plaatsen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- interface (geluidkaart): RME UCX wordt aansluiten via firewire en USB
- firewirekaart DAWcontrol DC-FW800 PCIe
- twee keer NF-A14 PWM
- Samsung SATA-600 SSD drive's
- toetsenbord, muis, via HDMI op tv, monitor: Eizo FlexScan SX2462W. Ga kijken voor een nieuwe monitor. Overweeg een touch monitor maar moet nog onderzoek doen. Heb je goede ervaring dan hoor ik het graag. Licentie voor windows 10 pro heb ik, als het goed is kan ik deze gebruiken voor een clean install van Windows 11 pro.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, kwaliteit en betrouwbaar vind ik belangrijkste. Op een of andere manier eindig ik voor mijn DAW mobo's bij ASUS: macht der gewoonte.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- m-ATX behuizing
- betrouwbaar systeem en goede componenten maar niet tegen elke prijs
- stil en passief gekoeld
- lage temperatuur voor duurzaamheid componenten
- Het systeem moet 8-10 jaar mee kunnen. Ik zal in de toekomst nog 2 x 16GB geheugen erbij zetten. En ik prik er toch altijd weer SSD drivers bij.
- Ik heb gekozen voor de i7-12700K omdat deze een base clock heeft van 3,6GHz ten opzichte van de i7-12700 met 2.1 GHz. Hierom: "You need multiple cores with a lot of single core performance (basis clock) to get the maximum performance out of your CPU." De i5-13600K produceert nog meer warmte. Tevens schrijft Spectrasonics een i7 voor.
- Mijn voorkeur ging uit naar het Asrock B760M PG SONIC WiFi mobo in verband met vier M.2.'s. Echter na het bekijken van meerder video's en het lezen van reviews heb ik voor de ASUS ROG Strix B760-G Gaming Wifi gekozen. Dit mobo zou betere componenten hebben.
- In de zomer wordt het tegenwoordig warm in de ruimte waar de computer staat, 28°c, vandaar de extra fans.
Ga je overklokken?
Geheugen XMP profiel. In de zomer misschien d.m.v. undervolt om lager temp te krijgen indien mogelijk met B760 chipset. Verder niet.
Wat verwacht je van ons?
Graag controle, advies en bijsturing of de losse onderdelen met elkaar werken en of ik wel heb gekozen voor een stil systeem. Advies over welke fans voor en achter, goede air flow, is ook welkom.
Vragen die ik nog heb:
- Is de ASUS ROG Strix B760-G GAMING WIFI compatible met Windows 11: TPM 2.0? Er staat wel dat dit mobo geschikt is voor Windows 11 maar niks over TPM 2.0.
- Is de Fractal Design Define 7 Mini Black Solid een goede keuze als stille m-ATX kast? Want in deze kast schijnt het warm te kunnen worden.
- Het systeem staat de hele dag/een groot deel van de dag aan. Vandaar dat ik de Be quiet! Pure Power 12 M 650 watt heb gekozen, bij minder belasting efficiënter dan de 550 watt. Echter is de 650 watt zo goed als niet meer verkrijgbaar. Wat is een goed alternatief?
Verder sta ik open voor verbeteringen en suggesties.
Het is een lang verhaal geworden omdat ik zoveel mogelijk informatie wil geven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Produceren, muziek maken: een Muziek Producer Computer (DAW).
Software dat voornamelijk op de DAW zal draaien zijn Spectrasonics Keyscape(1), Bitwig Studio (2) en software dat bij, muziek, hardwareapparatuur zoals (3) en (4) hoort.
(1) https://support.spectraso...ic/system-recommendations
(2) https://www.bitwig.com/su...rt/system-requirements-1/
(3) https://www.elektron.se/n...-overbridge-new#resources
(4) https://expressivee.happy...gital-audio-workstations/
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1.500 euro. Dit bedrag is inclusief de 32GB RAM en 4TB SATA-600 SSD drive die ik er in de toekomst bij wil plaatsen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- interface (geluidkaart): RME UCX wordt aansluiten via firewire en USB
- firewirekaart DAWcontrol DC-FW800 PCIe
- twee keer NF-A14 PWM
- Samsung SATA-600 SSD drive's
- toetsenbord, muis, via HDMI op tv, monitor: Eizo FlexScan SX2462W. Ga kijken voor een nieuwe monitor. Overweeg een touch monitor maar moet nog onderzoek doen. Heb je goede ervaring dan hoor ik het graag. Licentie voor windows 10 pro heb ik, als het goed is kan ik deze gebruiken voor een clean install van Windows 11 pro.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, kwaliteit en betrouwbaar vind ik belangrijkste. Op een of andere manier eindig ik voor mijn DAW mobo's bij ASUS: macht der gewoonte.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- m-ATX behuizing
- betrouwbaar systeem en goede componenten maar niet tegen elke prijs
- stil en passief gekoeld
- lage temperatuur voor duurzaamheid componenten
- Het systeem moet 8-10 jaar mee kunnen. Ik zal in de toekomst nog 2 x 16GB geheugen erbij zetten. En ik prik er toch altijd weer SSD drivers bij.
- Ik heb gekozen voor de i7-12700K omdat deze een base clock heeft van 3,6GHz ten opzichte van de i7-12700 met 2.1 GHz. Hierom: "You need multiple cores with a lot of single core performance (basis clock) to get the maximum performance out of your CPU." De i5-13600K produceert nog meer warmte. Tevens schrijft Spectrasonics een i7 voor.
- Mijn voorkeur ging uit naar het Asrock B760M PG SONIC WiFi mobo in verband met vier M.2.'s. Echter na het bekijken van meerder video's en het lezen van reviews heb ik voor de ASUS ROG Strix B760-G Gaming Wifi gekozen. Dit mobo zou betere componenten hebben.
- In de zomer wordt het tegenwoordig warm in de ruimte waar de computer staat, 28°c, vandaar de extra fans.
Ga je overklokken?
Geheugen XMP profiel. In de zomer misschien d.m.v. undervolt om lager temp te krijgen indien mogelijk met B760 chipset. Verder niet.
Wat verwacht je van ons?
Graag controle, advies en bijsturing of de losse onderdelen met elkaar werken en of ik wel heb gekozen voor een stil systeem. Advies over welke fans voor en achter, goede air flow, is ook welkom.
Vragen die ik nog heb:
- Is de ASUS ROG Strix B760-G GAMING WIFI compatible met Windows 11: TPM 2.0? Er staat wel dat dit mobo geschikt is voor Windows 11 maar niks over TPM 2.0.
- Is de Fractal Design Define 7 Mini Black Solid een goede keuze als stille m-ATX kast? Want in deze kast schijnt het warm te kunnen worden.
- Het systeem staat de hele dag/een groot deel van de dag aan. Vandaar dat ik de Be quiet! Pure Power 12 M 650 watt heb gekozen, bij minder belasting efficiënter dan de 550 watt. Echter is de 650 watt zo goed als niet meer verkrijgbaar. Wat is een goed alternatief?
Verder sta ik open voor verbeteringen en suggesties.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-12700K Boxed | € 314,21 | € 314,21 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B760-G GAMING WIFI | € 229,- | € 229,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Mini Black Solid | € 128,60 | € 128,60 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 99,90 | € 99,90 |
2 | Ventilators | Noctua NF-A12x15-PWM, 120mm | € 22,90 | € 45,80 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 99,- | € 99,- |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 650W | € 113,85 | € 113,85 |
1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 118,28 | € 118,28 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 51,90 | € 51,90 |
Totaal | € 1.200,54 |