Hulp gezocht elektrisch bord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb een oude spa in de tuin die het helaas heeft begeven. Het beestje was al aan vervanging toe, maar nu lijkt de pomp stuk te zijn. Althans, dat dacht ik. Ik heb het elektrisch paneel tevoorschijn getoverd en ik zie wat gekke dingen met de multimeter. Of, althans :-), dat denk ik.

Onderstaande foto betreft de stekker op het bord. Als ik met de multimeter een diode test doe (zonder spanning op het bord uiteraard) op de aarde en de nul van de connector naar de aarde en stroomvoorziening krijg ik een positieve test, goed dus. Maar zodra ik 1 van de andere punten op de connector (zwart/bruin) probeer op de fase draden, dan krijg ik geen positief signaal. Het gekke is dat ik dat bij alle connectoren (en zijn er ook wat ongebruikt) niet zie. Klopt dat wel?

Het ding is dat zodra het bedieningspaneel zegt de pomp aan te zetten (deze stekker dus) ik geen voltage vind op deze connector. Dan lijkt mij dit bord stuk? Of zie ik iets over het hoofd? En wat zou ervoor kunnen zorgen dat ik geen positieve test op de faseaansluiting zie op alle connectoren? Er zitten wat zekeringen op het bord die ik allemaal heb vervangen en die bovendien ook positief testen.

Ontzettend bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnYEHiOpUhaTSChSdcvifb_2KEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWTaFPzuAIm8kaypSDEX5bVG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Ik zou eens beginnen met een foto van het hele bord, zodat we goed kunnen zien hoe het ding werkt. De connector zelf is niet zo interessant in dit geval.

Verder zou een foto van de pomp (typeplaatje?) kunnen helpen om te bepalen wat voor motor erin zit. Het kan een delta 3 fasen motor zijn als die pomp een groot debiet heeft maar de meeste mensen hebben zoiets niet in de tuin staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:32

Rmg

nvmind

[ Voor 91% gewijzigd door Rmg op 07-08-2023 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51

joker1977

Tweakert

Ik vermoed dat het deze is https://www.tubs.parts/en...circuit-board-p-1169.html

Heel eerlijk begrijp ik je "diagnose" van 1 pin op de fase en 1 op de nul niet helemaal. Zonder verder schema lijkt me dit niet eenvoudig voor de leek om te diagnosticeren.

Ik zou in ieder gevla juist de spanning erop gooien en de pomp aanzetten en kijken of er uberhaupt spanning naar de pomp gaat. Daarmee kun je in ieder geval controleren of de pomp of de PCB defect is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Bedankt voor jullie reactie!

Ik bedacht me vanmiddag dat het logisch is dat ik geen diode test OK krijg op de fase draad omdat daar natuurlijk een schakelaar tussenzit die wordt bediend door het regelsysteem. Die schakelaar gaat het op een of andere manier ook op mis; die zegt de pomp staat aan maar geeft dus geen spanning op de connector naar de pomp.

Dan lijkt het mij een PCB (of regelsysteem, maar zit dat op die PCB? ik heb bijvoorbeeld geen idee wat dat grote blok is) defect en had inderdaad een spare ook gevonden van ongeveer dezelfde prijs, maar dat is hij al niet meer waard. Toch bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:36

M2M

medicijnman

stap 1, een fatsoenlijke foto van het gehele bord.

stap 2, zekering eruit halen en even doormeten. Zou 0 ohm moeten zijn, maar dat heb je al gedaan.

Mocht de pomp het dan niet doen, dan bestaat de kans dat de aansturing van het relais kapot is (al die zwarte blokjes zijn relais), of het relais zelf. Die worden met 12V gestuurd zo te zien.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Check of je het relais hoort schakelen als de pomp zou moeten draaien. Dat is goed nieuws want dan doet de aansturing naar het relais het nog. Meestal is het relais dan het probleem. Makkelijk door te meten met een Ohm meter als hij uit staat en als hij bekrachtigd is. Onder spanning meten (230V) raad ik je af omdat ik vermoed dat je daar niet voldoende ervaring mee hebt. Veilig doe je dat met scheidingstrafo (en zonder motor load). Heb je dat niet dan kun je het relais beter even de-solderen en los testen. Ik wil ze nog wel eens in-circuit testen door er gewoon 12V op te zetten, maar er is geen garantie dat er niet iets stuk door gaat (verkeerde polariteit bijvoorbeeld).

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
xah5kiDe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:08:
Check of je het relais hoort schakelen als de pomp zou moeten draaien. Dat is goed nieuws want dan doet de aansturing naar het relais het nog. Meestal is het relais dan het probleem. Makkelijk door te meten met een Ohm meter als hij uit staat en als hij bekrachtigd is. Onder spanning meten (230V) raad ik je af omdat ik vermoed dat je daar niet voldoende ervaring mee hebt. Veilig doe je dat met scheidingstrafo (en zonder motor load). Heb je dat niet dan kun je het relais beter even de-solderen en los testen. Ik wil ze nog wel eens in-circuit testen door er gewoon 12V op te zetten, maar er is geen garantie dat er niet iets stuk door gaat (verkeerde polariteit bijvoorbeeld).
Bedankt! Dat bedacht ik me gisteren ook. Het schakelen van het relais hoor ik namelijk niet. Van geen enkel relais overigens. Dat grote blok wat erop zit is een transformator, vermoedelijk dan om die relais aan te sturen? Mijn vermoeden is dat het daar ergens fout gaat.

Ik lees hier dezelfde verhalen https://forum.digikey.com...c-441-transformer/16739/2

Het onderdeel lijkt dus zelfs niet te krijgen. Nouja… dan maar naar de schroot helaas.

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als de PCB trafo stuk ik, zou ik het nog proberen. Meet de primary en secondary door (primair misschien 100 Ohm, secundair minder). Als die inderdaad stuk is (open), kun je gewoon een nieuwe plaatsen. Mocht je niet precies een passende vinden, dan kun je nog creatief zijn door extra gaatjes te boren om het passend te maken. Eventueel vastzetten op een alternatieve manier zoals tyraps/lijm. Of een trafo op z'n kop plaatsen en alles met draadjes aansluiten. Hoog hobby gehalte, maar als je tijd gratis is?

Theo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een multimeter moet je toch de spanningen of de ohmse weerstand van de spoelen kunnen meten. Dan pas weet je zeker of het defect is.

En dan, met een beetje knutselen kan je iedere trafo wel passend krijgen....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
xah5kiDe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:19:
Als de PCB trafo stuk ik, zou ik het nog proberen. Meet de primary en secondary door (primair misschien 100 Ohm, secundair minder). Als die inderdaad stuk is (open), kun je gewoon een nieuwe plaatsen. Mocht je niet precies een passende vinden, dan kun je nog creatief zijn door extra gaatjes te boren om het passend te maken. Eventueel vastzetten op een alternatieve manier zoals tyraps/lijm. Of een trafo op z'n kop plaatsen en alles met draadjes aansluiten. Hoog hobby gehalte, maar als je tijd gratis is?
memphis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:07:
Met een multimeter moet je toch de spanningen of de ohmse weerstand van de spoelen kunnen meten. Dan pas weet je zeker of het defect is.

En dan, met een beetje knutselen kan je iedere trafo wel passend krijgen....
Dank!

Ik ga wel eens even kijken, ik heb toch niks te verliezen. Ik weet niet precies hoe ik een "open" test doe en Google helpt me niet echt, maar ik meet tussen de pins aan de ene kant (met verbinding naar de230V) 80ohm, aan de andere kant meet ik helemaal geen weerstand.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat deze transformator 10V levert, terwijl de relais 12V nodig hebben. Hoe kan dat?

Overigens blijkt de verlichting ook op laag voltage te werken en die werkte ook niet, wat mijn vermoeden over de kapotte transformator versterkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

10v AC, na gelijkrichting wordt dat al snel een 13v

Als je geen ohmse weerstand meet is inderdaad de spoel door. (of een thermische zekering dat wel eens in de behuizing verstopt zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Primaire wikkeling is dan stuk. Even sporen volgen om er zeker van te zijn dat dit inderdaad de primaire aansluit punten zijn. 12V AC spanning levert rond de 17V DC spanning op (peak versus RMS). Verwijder de trafo en sluit een 12V batterij aan op de secundaire kant. Dan zou het (tijdelijk) weer moeten werken.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:18
Yordi- schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

aan de andere kant meet ik helemaal geen weerstand.
Bedoel je dan 0 weerstand of oneindig veel weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:33:

Als je geen ohmse weerstand meet is inderdaad de spoel door. (of een thermische zekering dat wel eens in de behuizing verstopt zit)
memphis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:33:

xah5kiDe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:36:
Primaire wikkeling is dan stuk. Even sporen volgen om er zeker van te zijn dat dit inderdaad de primaire aansluit punten zijn. 12V AC spanning levert rond de 17V DC spanning op (peak versus RMS). Verwijder de trafo en sluit een 12V batterij aan op de secundaire kant. Dan zou het (tijdelijk) weer moeten werken.
Tom-Z schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Bedoel je dan 0 weerstand of oneindig veel weerstand?
Nu we toch bezig zijn, ik zal het laten zien wat ik zie. Wat ik nog helemaal snap is waarom de 10V buitenkant 4 pins heeft... De andere kant zou 115V/230V moeten zijn, die volg ik, maar andere transformatoren die ik online vind hebben gewoon een 230V en 10V zijde. Ik moet nog eens kijken hoe ik dat dan zou moeten aansluiten, want wat deze pins doen is erg onduidelijk door de behuizing van die transformator (en geen info online). Ik volg niet helemaal waarom ik weerstand tussen die 2 pins zie aan de ene kant, maar niet aan de andere kant (maar dan wel weer 0 ohm tussen die "paren").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:18
Ik denk dat die transformator twee van elkaar gescheiden 10 V uitgangen heeft.
Die kan je in serie schakelen zodat je 20 V krijgt (of als split supply gebruiken, dus 10 V en -10 V, vaak gebruikt in versterkers), of parallel zodat je een twee keer zo sterke 10 V krijgt. Ik gok dat dat laatste hier het geval is.

Hij lijkt inderdaad doorgebrand vanwege die oneindige weerstand die je meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

0 ohm voor een spoel is niet goed. Gezien je 2x 0 ohm meet vraag ik mij af of dit een dubbelspoels is waarvan de wikkelingen parallel zijn gezet, is niet geheel vreemd dat men dat doet. Als dan 1 spoel het begeeft duurt het niet lang dat de ander dat ook doet. Waarschijnlijk kan je ook printsporen tussen de 0-Ohm punten zien (duidelijke foto?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb een tijd terug een spa / jacuzzi gekocht met een kapotte aansturing, de aansturing eruit gehaald en met een Raspberry Pi icm een relais board een nieuwe aansturing gemaakt op basis van Nymea. Wellicht dat je hiermee je spa nog een tweede leven kan in blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:15:
Ik denk dat die transformator twee van elkaar gescheiden 10 V uitgangen heeft.
Die kan je in serie schakelen zodat je 20 V krijgt (of als split supply gebruiken, dus 10 V en -10 V, vaak gebruikt in versterkers), of parallel zodat je een twee keer zo sterke 10 V krijgt. Ik gok dat dat laatste hier het geval is.

Hij lijkt inderdaad doorgebrand vanwege die oneindige weerstand die je meet.
memphis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:17:
0 ohm voor een spoel is niet goed. Gezien je 2x 0 ohm meet vraag ik mij af of dit een dubbelspoels is waarvan de wikkelingen parallel zijn gezet, is niet geheel vreemd dat men dat doet. Als dan 1 spoel het begeeft duurt het niet lang dat de ander dat ook doet. Waarschijnlijk kan je ook printsporen tussen de 0-Ohm punten zien (duidelijke foto?).
Helder, ontzettend bedankt, ik ga gewoon eens proberen de trafo te vervangen. Nu is voor mij eigenlijk alleen nog de vraag of ik een "gewone" 2 pins trafo ertussen kan zetten en die punten met elkaar kan verbinden. Vond deze bijvoorbeeld: https://bosmajacuzzi.nl/b...-transformer-230v-10v-3a/ dat lijkt op de nieuwe versie van deze, maar dan 2/2 pins. Dit zou het mooiste zijn, ik moet toch iets met draad en dit kan ik vast ergens monteren: https://nl.rs-online.com/...transformers/2500142?gb=b, maar dat is allemaal weer 12V, 230-10 lijkt weer een exotische te zijn.

Hierbij nog een foto van de printsporen aan de 10V zijde. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGRlU-A8bUK-3sHW03tOPO6vYrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEsqbtEK7B0IUWjilOaDRU45.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Maak eens een duidelijke foto van beide kanten van de pcb zien (dus niet een hoekje zonder de trafo). Mogelijk dat we dan kunnen helpen met punten aanwijzen die je kunt meten. De component kant laat bijvoorbeeld zien waar de gelijkricht diodes/brugcel zit, de ander kant laat de verbindingen zien. Ik heb namelijk nog geen foto van de trafo gezien.
Als dit inderdaad de secundaire kant is, dan is die er niet meer. De spoortjes zijn zeer minimaal wat duidt op een heel laag stroomverbruik. Dat soort trafos gaan normaal gesproken niet zo snel stuk. Vervangen is dan ook niet zo kritisch.

[ Voor 25% gewijzigd door xah5kiDe op 09-08-2023 14:41 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De trafo is custom made: https://www.zettlermagnetics.eu/applications/
Die laatste link is een 3VA, veel te zwak, de originele trafo is 20VA (10v-2A).

Even gekeken:
https://nl.aliexpress.com/item/4000231219222.html
https://elektrodump.nl/nl...o/2034-transformator.html

Maar ik denk dat 11v ook prima gaat werken en heel misschien ook wel 9v

Haal anders even de trafo van de print, dan kunnen we de printsporen zien en kan je ook de trafo uit de schakeling doormeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-07 07:50
Ik zou eens beginnen (als de spanning er compleet af is) om alle zekeringen door te meten. Verder zi ik best wat relais op de print zitten en die willen na jaren van dienst ook wel eens de geest geven. Een relais doormeten is niet goed mogelijk zonder spanning op de spoel te zetten (meestal is dit 12V). De spoel van een relais brandt niet snel door, maar die zo he wel kunnen doormeten: je zou een weerstand tussen ca 200 Ohm en 1kOhm moeten meten.

Onder spanning kan je wellicht meer meten, maar dat is erg oppassen geblazen: ik zie ook een klein lijntravotje wat hoogstwaarschijnlijk een spanning van 12V levert, maar het zou ook zomaar een veel hoger spanning kunnen zijn, oppassen dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-07 07:50
Omcirkelde verbinding vragen erom om door gesoldeerd te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoOjPTIdyLLo02mlcLQrjNE0yh4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yHYLyR2XN6O38oG3nrRTYLoO.png?f=fotoalbum_large

• Yordi-
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:31:
De trafo is custom made: https://www.zettlermagnetics.eu/applications/
Die laatste link is een 3VA, veel te zwak, de originele trafo is 20VA (10v-2A).

Even gekeken:
https://nl.aliexpress.com/item/4000231219222.html
https://elektrodump.nl/nl...o/2034-transformator.html

Maar ik denk dat 11v ook prima gaat werken en heel misschien ook wel 9v

Haal anders even de trafo van de print, dan kunnen we de printsporen zien en kan je ook de trafo uit de schakeling doormeten.
Bijgaand de foto van de trafo. Ligt het aan mij of zijn de middelste 2 pins gewoon loze pins? Dan is het niet gek dat ik niks mat. De 2 buitenste aan die kant meet ik nog steeds 0 ohm. Dank voor je oplettendheid overigens met de VA, ik had inderdaad even 2 ipv 20 in m’n hoofd.

Eigenlijk wil ik eens 230 op de ene kant zetten en meten wat de andere kant mee komt. Ik heb hem overigens wel een beetje toegetakeld met de bout :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4E5uVM7abpPDHFZVxEJHVBM460=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JcLdlfkmc2W4QL9PEM14RsI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 10-08-2023 20:28 ]

• Yordi-
  • Niet online
Hmmm, ik denk dat ik het op moet geven 😵‍💫

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fB6ZLbAnfHEqByZv0GsjodiJJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHknkZrEsHJ35hiOIs28mvJz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het kan dat die 2 pinnen loos zijn en er alleen zitten voor een ander geconfigureerde trafo of voor extra stevigheid met de montage aan de print.

Meet je nu nog steeds 0 ohm over de buitenste 2 pinnen? Het is normaal dat het laag ohmig moet zijn aan de 10v kant maar dat moet alsnog een paar ohm zijn, geen 0
Of meet je op de print 0 op die aansluitingen? Indien dat het geval is moet er ergens een zekering door zijn.

Dan wordt het misschien toch tijd om het aan te sluiten en spanningen te meten.

Ah, dat heb je dus gedaan....

[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 10-08-2023 21:29 ]

• Yordi-
  • Niet online
memphis schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:27:
Het kan dat die 2 pinnen loos zijn en er alleen zitten voor een ander geconfigureerde trafo of voor extra stevigheid met de montage aan de print.

Meet je nu nog steeds 0 ohm over de buitenste 2 pinnen? Het is normaal dat het laag ohmig moet zijn aan de 10v kant maar dat moet alsnog een paar ohm zijn, geen 0
Of meet je op de print 0 op die aansluitingen? Indien dat het geval is moet er ergens een zekering door zijn.

Dan wordt het misschien toch tijd om het aan te sluiten en spanningen te meten.

Ah, dat heb je dus gedaan....
Ja, toch erg bedankt voor alle hulp hoor. Alle zekeringen had ik vervangen en nu ook doorgemeten, alles lijkt daar ok. Ik heb echt geen idee waarom die relais nu niet schakelen, de trafo leek me ook plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-07 13:54
Test de relais eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:20
Zet die pomp eens aan een stekker (ervan uitgaande dat die 230v is). Dan weet je dat die pomp het nog doet. En de pcb even goed fotograferen aan beide zijden zoals al een aantal keer gesuggereerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-07 07:50
Yordi- schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:41:

[...]

Wat ik niet zo goed begrijp is dat deze transformator 10V levert, terwijl de relais 12V nodig hebben. Hoe kan dat?
10V wissel is de effectieve spanning van een sinusvorm. Die piek spanning is 10V * ✓ 2 = 14.2 V. Echter, er zit iik nog een diode gelijkrichtbrug tussen, dus daar verlies je ook nog 2 * 0,7V ->

14.2 -1,4 = 12,8V bij nulllast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
fastedje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

10V wissel is de effectieve spanning van een sinusvorm. Die piek spanning is 10V * ✓ 2 = 14.2 V. Echter, er zit iik nog een diode gelijkrichtbrug tussen, dus daar verlies je ook nog 2 * 0,7V ->

14.2 -1,4 = 12,8V bij nulllast.
Ja, interessant genoeg gaf die trafo toch 12V wissel, zoals boven gemeten.

Het spul zit weer in elkaar en natuurlijk is het nog niet magisch gaan werken. Bij de Ali hebben ze die relais voor een prikkie... ik ga ze gewoon allemaal vervangen en dan eens verder kijken. Weer verder over een week of 2...

Toen ik dit topic begon had ik werkelijk geen enkel idee, nu een heel klein beetje een idee. Leuk, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yordi- schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:37:
[...]

Ja, interessant genoeg gaf die trafo toch 12V wissel, zoals boven gemeten.
Onbelast... bij maximale belasting zakt het wel iets in.

Maar kan je nu ook nog de spanningen meten als het apparaat is aangesloten?
Dat zou ik dan toch als eerste doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De dikke draden zijn 12V. Zet daar eens 12V of 6V AC (beltrafo) op. Dan meet je voorzichtig of er 110V op de dunne wikkeling staat. Kan zijn dat het twee primaire wikkelingen zijn. In serie voor 230V, een enkele voor 115V.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Laat maar. Ik was nog niet bij :+

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@Yordi- Ik tel vijf mensen die je om een duidelijke foto van de gehele printplaat vragen. Niet voor henzelf, maar om jou te helpen. Waarom blijf je dat stug negeren?
Pagina: 1