Gaming Laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-12-2024
Hi!

Na een paar jaar op PlayStation gegamed te hebben, wil ik toch weer terug de overstap maken naar PC. Daar ik geen ruimte heb om een desktop neer te zetten, wil ik eigenlijk een gaming laptop aanschaffen waarmee ik jaren vooruit kan met de nieuwste games, liefst uiteraard op maximale settings. Nu kwam ik onderstaande tegen; een behoorlijke smak geld, maar ook (denk ik?) hele goede specs, waaronder:

NVIDIA GeForece RTX 4080 (12 GB werkgeheugen videokaart), 32 GB RAM intern werkgeheugen (2x16 GB), 240 Hz ververingssnelheid. Maar goed, voor 3600 euro betaal je daar ook flink voor.

Ben ik wel correct dat je met onderstaande gaming laptop jaren vooruit kan met de nieuwste games en de zware games ook echt op high-end settings kunt spelen? Of gaat dat tegenvallen? Ik heb er te weinig verstand van, ben simpelweg iemand die het gewoon tof vindt om te gamen haha.

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Beste antwoord (via Timbox88 op 08-08-2023 11:56)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:03
Die pc is in games zo'n 20% sneller dan die laptops van 4000 euro die je hebt overwogen en kan nog een heel aantal jaar mee ja.
Als ik zo kijk wat er nog meer is, dan heb je bijvoorbeeld deze met een iets snellere videokaart en cpu. (+10% ofzo)
Omdat deze pc een amd videokaart heeft is hij alleen niet zo sterk in games met raytracing.
uitvoering: Azerty Gaming Extreme 7900 XT Powered By ASUS

Of deze met een snelle i7 en een RTX 4080. uitvoering: Azerty Gaming Titanium iCUE Powered by ASUS Met een 4080 weet je zeker dat je in de top 1% van de game pc's zit qua snelheid op dit moment. Dus je bent van de mensen die dit jaar een pc bouwen een van de laatste die in de problemen komt.
Deze pc is 20-25% sneller qua fps gemiddeld genomen over verschillende games tov de Azerty die ik eerst linkte

Dan is er ook nog deze uitvoering: Azerty Gaming Extreme Snow - Powered By MSI die weer net 100 euro duurder is. Deze is bijna identiek aan Gaming Titanium Corsair, maar heeft een AMD CPU die op dit moment de aller snelste is voor gaming en minder stroom verbruikt.

En mocht je dan echt de aller snelste willen zijn, oftewel een RTX 4090 in je pc willen hebben. Dan kun je de hoofdprijs betalen voor deze pc: uitvoering: Azerty Gaming Diamond AMD iCUE Certified
Het enige mankement aan dit ding is dat de CPU meer op videobewerken en renderen is gericht en daardoor een paar procent inlevert in games. Dit kun je uitgebreid bekijken in deze gaming cpu review van tweakers: review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games
Mijn persoonlijke mening is dat een RTX 4090 gebaseerde gaming pc zo "uniek" is dat je dan eigenlijk beter je eigen lijstje kunt maken en laten assembleren zodat je alles kunt uitzoeken voor jouw soort gebruik. Dan kun je de cpu aanpassen naar die van de Azerty MSI bijvoorbeeld. Die CPU is ook nog eens 100-130 euro goedkoper.

[ Voor 46% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 11:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:54

Thomg

Aww yiss

Wanneer we het hebben over "geen ruimte" wat bedoel je dan precies?
Bedoel je dan een full-sized desktop of dat je ook geen schermen kwijt kan en/of het snel moet kunnen opbergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camanis
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-01-2024
Timbox88 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:28:
Hi!

Na een paar jaar op PlayStation gegamed te hebben, wil ik toch weer terug de overstap maken naar PC. Daar ik geen ruimte heb om een desktop neer te zetten, wil ik eigenlijk een gaming laptop aanschaffen waarmee ik jaren vooruit kan met de nieuwste games, liefst uiteraard op maximale settings. Nu kwam ik onderstaande tegen; een behoorlijke smak geld, maar ook (denk ik?) hele goede specs, waaronder:

NVIDIA GeForece RTX 4080 (12 GB werkgeheugen videokaart), 32 GB RAM intern werkgeheugen (2x16 GB), 240 Hz ververingssnelheid. Maar goed, voor 3600 euro betaal je daar ook flink voor.

Ben ik wel correct dat je met onderstaande gaming laptop jaren vooruit kan met de nieuwste games en de zware games ook echt op high-end settings kunt spelen? Of gaat dat tegenvallen? Ik heb er te weinig verstand van, ben simpelweg iemand die het gewoon tof vindt om te gamen haha.

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications
Ik denk dat het handig is om te weten welke games je wilt spelen in verband met systeem-eisen.
Zo is bijvoorbeeld een spel als Palia een stuk lichter dan Armored Core VI.

Ook is het handig om te weten of je aan uitbreidingsmogelijkheden hebt gedacht; een aparte SSD voor gaming kan helpen.

Kijk ook nar de mogelijkheden van een custom-built laptop; zoals Skikk of XMG of de laptops van Laptopparts4less. Voor de bedragen van de door jou genoemde laptops kun je een erg riant systeem in elkaar laten zetten; zelfs met waterkoeling, mocht je de laptop niet verplaatsen.

Laat de vragen maar komen; een bedrag als voor deze machines gevraagd wordt is geen klein bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Thomg schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:18:
Wanneer we het hebben over "geen ruimte" wat bedoel je dan precies?
Bedoel je dan een full-sized desktop of dat je ook geen schermen kwijt kan en/of het snel moet kunnen opbergen?
Jep, ik heb een klein bureau (en geen andere plek vrij) waar ik simpelweg alleen nog een laptop kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Camanis schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Ik denk dat het handig is om te weten welke games je wilt spelen in verband met systeem-eisen.
Zo is bijvoorbeeld een spel als Palia een stuk lichter dan Armored Core VI.

Ook is het handig om te weten of je aan uitbreidingsmogelijkheden hebt gedacht; een aparte SSD voor gaming kan helpen.

Kijk ook nar de mogelijkheden van een custom-built laptop; zoals Skikk of XMG of de laptops van Laptopparts4less. Voor de bedragen van de door jou genoemde laptops kun je een erg riant systeem in elkaar laten zetten; zelfs met waterkoeling, mocht je de laptop niet verplaatsen.

Laat de vragen maar komen; een bedrag als voor deze machines gevraagd wordt is geen klein bier.
In principe wil ik gewoon de nieuwste games spelen (armored core is dan weer niet mijn ding, maar dat ff ter zijde). De komende tijd zal dat vooral warzone zijn, diablo 4, microsoft flight simulator en dat wil ik dan het liefste op de hoogste settings spelen. Games die in de toekomst uit gaan komen, uiteraard ook. Als ik dan de settings van bovenstaande twee laptops zag, dacht ik eigenlijk dat dat meer dan moet lukken?

Klopt het dat de eerste laptop uit mijn tweede post in dit topic beter is dan die tweede laptop in dezelfde post?

Het probleem met zelf een systeem in elkaar zetten is ook wel dat ik er te weinig verstand van heb en niet eens weet waar te zoeken/waar te beginnen. Plus ik heb dus ook geen ruimte voor een groter scherm, dus vandaar voorkeur voor een laptop (die idd niet zal verplaatsen).

[ Voor 9% gewijzigd door Timbox88 op 08-08-2023 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Weet je heel erg zeker dat je voor dit bedrag echt geen kleine ITX desktop wilt? 4000 euro is een hoop geld. Voor dit bedrag kun je een pc met een desktop 4090 bouwen, die bijna 2x zo snel is als het mobile model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:51:
Weet je heel erg zeker dat je voor dit bedrag echt geen kleine ITX desktop wilt? 4000 euro is een hoop geld. Voor dit bedrag kun je een pc met een desktop 4090 bouwen, die bijna 2x zo snel is als het mobile model.
Heb je een linkje ter voorbeeld van zo'n desktop die ik kan kopen? Ik sta overal voor open, maar as said, ik kan dat zelf niet samenstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
product: Fractal Design Terra als je groot wilt, maar niet heel groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Thnx! Maar dit zegt mij dus helemaal niks. Hier moet ik alles nog in samenstellen en zelf in plaatsen?

Ik heb daar zelf simpelweg veel te weinig verstand van. Ik zou al niet eens weten wat voor geschikt scherm ik er bij moet halen (om over het gebrek aan ruimte nog te zwijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Als je klein wil zul je waarschijnlijk zelf moeten bouwen.

Met die FD Terra kun je dit systeem zelf bouwen, met hulp, of door iemand anders

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 341,-€ 341,-
1MoederbordenMSI MPG B650I EDGE WIFI€ 253,85€ 253,85
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Ti X3€ 835,-€ 835,-
1BehuizingenFractal Design Terra Grafiet€ 199,-€ 199,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 52,90€ 52,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair SF850L€ 185,20€ 185,20
1Solid state drivesLexar NM790 2TB€ 93,90€ 93,90
Totaal€ 2.080,75

Dit is de halve prijs (behalve dat de monitor enzo missen) en is ~10-20% sneller in games dan een laptop 4090.

Als je een kleine pc bouwen niet ziet zitten, kun je ook een iets conventionelere, simpelere pc (laten) bouwen en die op de grond zetten. Als hij op tapijt komt te staan moet je alleen even de voeding omkeren, of een kast gebruiken waar de voeding bovenin zit.

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:07:

Met die FD Terra kun je dit systeem zelf bouwen, met hulp, of door iemand anders

Totaal€ 2.080,75

Dit is de halve prijs (behalve dat de monitor enzo missen) en is ~10-20% sneller in games dan een laptop 4090.
Thnx maar dat is dus sowieso geen optie voor me. Ik kan dat niet (kom niet eens in de buurt) en heb ook geen vrienden/kennissen die dat kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:07:

Totaal€ 2.080,75

Als je een kleine pc bouwen niet ziet zitten, kun je ook een iets conventionelere, simpelere pc (laten) bouwen en die op de grond zetten. Als hij op tapijt komt te staan moet je alleen even de voeding omkeren, of een kast gebruiken waar de voeding bovenin zit.
Heb je zoiets groot kant en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
als het normaal formaat mag zijn, dus op de grond ofzo, dan ja uitvoering: HP OMEN 25L GT15-1125nd

Een alternatief is om, met behulp van dit forum een lijstje samen te stellen zoals ik daarboven heb geplakt en dat door een winkel als Azerty te laten assembleren. Dat is een service die zij bieden voor net iets onder de 100 euro. Je maakt gewoon een lijstje componenten op hun site (kun je via tweakers bij elkaar zoeken omdat je kunt filteren op winkel) en dan zet je het assemblage product erbij. Na 2-3 werkdagen + levertijd van de componenten heb je dan een complete pc waar alleen nog windows op moet.
https://azerty.nl/componenten/assemblage

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacticusa
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-02 14:22
Je kan je PC ook laten samenstellen door de winkel zelf op basis van door jou gekozen onderdelen - zie bvb azerty.

Als je graag de macht van de 4090 wil hebben in het kleine ITX formaat kan je eens hervragen op het desktop aankoopadvies forum - zoals deze post

[ Voor 3% gewijzigd door tacticusa op 08-08-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:19:
als het normaal formaat mag zijn, dus op de grond ofzo, dan ja uitvoering: HP OMEN 25L GT15-1125nd

Een alternatief is om, met behulp van dit forum een lijstje samen te stellen zoals ik daarboven heb geplakt en dat door een winkel als Azerty te laten assembleren. Dat is een service die zij bieden voor net iets onder de 100 euro. Je maakt gewoon een lijstje componenten op hun site (kun je via tweakers bij elkaar zoeken omdat je kunt filteren op winkel) en dan zet je het assemblage product erbij. Na 2-3 werkdagen + levertijd van de componenten heb je dan een complete pc waar alleen nog windows op moet.
https://azerty.nl/componenten/assemblage
En zijn er ook nog wat snellere/betere highend uitvoeringen kant en klaar? Ik weet niet zo goed hoe alle specs zich tot elkaar verhouden en wil eigenlijk een paar jaar wel aan de max settings kunnen zitten bij de nieuwste games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
tacticusa schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:21:
Je kan je PC ook laten samenstellen door de winkel zelf op basis van door jou gekozen onderdelen - zie bvb azerty.

Als je graag de macht van de 4090 wil hebben in het kleine ITX formaat kan je eens hervragen op het desktop aankoopadvies forum - zoals deze post
Thnx! Maar dat samenstellen is voor mij dus lastig, want ging net eens door al die onderdelen heen, maar het zegt me te weinig en heb dan dus geen idee hoe ik aan een krachtige samenstelling kom...

Voorwaarde is sowieso dat het high-end is, waarmee ik jaren op max/hoge settings vooruit kan met de nieuwste games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Samenstellen kunnen wij bij helpen.
Waar woon je ergens? Anders prik ik hem in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
99ruud99 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:45:
Samenstellen kunnen wij bij helpen.
Waar woon je ergens? Anders prik ik hem in elkaar
Waar zou je dan op uitkomen met mijn wensen?

En die zijn dus eigenlijk simpel; ik wil nu eigenlijk alles op max settings kunnen spelen en ook echt een paar jaar heel goed vooruit kunnen..

Bij die HP die hierboven werd gesuggereerd, zie ik bijvoorbeeld processor i7, terwijl die laptop dan i9 heeft. maar dat kun je gewoon niet vergelijken denk ik?
Ik wil wel graag dat het systeem lekker recent en krachtig is namelijk

Thx voor het aanbod!!

[ Voor 22% gewijzigd door Timbox88 op 08-08-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Nu, er zullen altijd spellen uitkomen die een NOG betere pc kunnen gebruiken. Want ja, elk jaar komt er nieuwe pc uit die nog sneller is. Dus het is onzin om te zeggen dat je voor altijd de snelst mogelijke hebt.

Vraag je eerder af;
Is er plek voor een muismat, toetsenbord en scherm.
Zonee, dan heb je toch een laptop nodig.
Zoja, dan kunnen we gaan kijken naar een pc. En ja, een pc is goedkoper voor dezelfde kwaliteit (en veel betere koeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
99ruud99 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:57:
Nu, er zullen altijd spellen uitkomen die een NOG betere pc kunnen gebruiken. Want ja, elk jaar komt er nieuwe pc uit die nog sneller is. Dus het is onzin om te zeggen dat je voor altijd de snelst mogelijke hebt.

Vraag je eerder af;
Is er plek voor een muismat, toetsenbord en scherm.
Zonee, dan heb je toch een laptop nodig.
Zoja, dan kunnen we gaan kijken naar een pc. En ja, een pc is goedkoper voor dezelfde kwaliteit (en veel betere koeling).
Ja, dat snap ik. Maar ik wil dus sowieso een laptop/pc waar je wel jaren mee vooruit kunt. Snap dat de settings steeds wat naar beneden geschroeft moeten worden, maar voor dit geld wil ik niet over twee jaar alweer een nieuwe moeten kopen (if that makes sense)

toetsenbord en muis geen probleem, scherm zou ik een ander scherm weg moeten doen, maar dat zou dan ook kunnen. De PC kast zelf zou dan op de grond onder bureau moeten

Is bijvoorbeeld dit iets?

https://www.mediamarkt.nl...-rtx-4070-ti-1761702.html

of (iets goedkoper)

https://www.mediamarkt.nl...-rtx-4070-ti-1761701.html

en wat ben je eigenlijk kwijt voor een goede monitor?

[ Voor 8% gewijzigd door Timbox88 op 08-08-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ik lees je post zo even iets aandachtiger, maar op je laatste vraag: Een goede, 27 inch, 1440p, 144+ Hz monitor hoeft niet veel meer dan 300 euro te kosten.

Ik ben zelf overigens geen mega mediamarkt fan. Zowel ik als een hoop bekende van mij hebben gezeur gehad mbt laptop garantie in het verleden.

Ik vind deze interessanter uitvoering: Azerty Gaming Platinum AMD

[ Voor 51% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:05:
Ik lees je post zo even iets aandachtiger, maar op je laatste vraag: Een goede, 27 inch, 1440p, 144+ Hz monitor hoeft niet veel meer dan 300 euro te kosten.

Ik ben zelf overigens geen mega mediamarkt fan. Zowel ik als een hoop bekende van mij hebben gezeur gehad mbt laptop garantie in het verleden.

Ik vind deze interessanter uitvoering: Azerty Gaming Platinum AMD
Thanks! In welk opzicht is deze interessanter (los van het feit dat je geen mediamarkt fan bent) dan? In ieder geval een paar honderd euro goedkoper.

Kun je met die PC nu alles op max spelen en een paar jaar vooruit? Want dan zou ik voor 2350 euro plus laten we even ruim rekenen 400 euro voor een monitor = 2750 euro klaar zijn in plaats van die 3700 voor laptop (die dus veel minder goed is?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Hij is goedkoper en maakt gebruik van standaard componenten die je ook zou kopen wanneer je een pc zelf zou bouwen. Dit soort componenten zijn, omdat ze standaard zijn, makkelijker te vervangen en onderhouden. Bij een kant en klare pc zoals een hp is vaak de hele pc afgeschreven wanneer de videokaart te langzaam wordt bijvoorbeeld. Bij die Azerty kun je nog eens wat upgraden of bij prikken zonder problemen.

Ook staat er op de Azerty site expliciet vermeld van welke standaard componenten hij gemaakt is. Niet alleen de relevante specs, maar ook echt het model. Daardoor is het veel makkelijker te beoordelen wat voor kwaliteit je voor je centen krijgt (voor mij/tweakers op dit forum). Bij een HP weet je niet van te voren wat voor moederbord, voeding, koeler, etc je krijgt. Dat staat gewoon nergens en dus weet je ook niet of die voeding bijvoorbeeld na 4 jaar ineens stuk gaat omdat hp erop heeft bezuinigd.

Dit zijn de componenten in die azerty pc overigens (te vinden op de azerty product pagina van die pc):
Let op dat in onderstaande tabel, die door de pricewatch is gegenereerd, met de laagste prijs, ex verzendkosten, van alle mogelijke webshops wordt gerekend. Dit is dus niet alleen via Azerty.
1MoederbordenASRock B650 PG Lightning€ 204,90€ 204,90
1BehuizingenFractal Design Pop Air RGB Black TG Clear€ 90,77€ 90,77
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 112,87€ 112,87
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600Z36€ 94,90€ 94,90
1VoedingenCorsair RM850e V2€ 131,06€ 131,06
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 80,89€ 80,89
Totaal€ 1.961,29

Je zou dus wat kunnen besparen door de PC te bestellen als losse componenten met assemblage. Via de bestelkosten berekenen feature van tweakers wenslijsten kun je laten berekenen hoeveel het kost om alles bij 1 winkel te bestellen en bij azerty zou dat 2060 kosten ex assemblage. Dat is ~2150 inclusief assemblage. Dan moet je alleen nog even zelf windows regelen.
Azerty rekent ~200 euro marge voor het feit dat ze die pc op voorraad moeten zetten en dat hij gebruiksklaar en helemaal geinstalleerd uit de doos komt. Ondanks die ruime marge is de prijs van die pc nog steeds competitief vergeleken bijvoorbeeld HP, terwijl alle componenten van degelijke kwaliteit zijn.

Dit is de goedkoopste desktop in de pricewatch die zich kan meten met die azerty uitvoering: HP OMEN 25L GT15-1125nd en daar heb ik bijvoorbeeld geen idee wat voor moederbord of voeding of koeling erin zit.

[ Voor 108% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:45:
Hij is goedkoper en maakt gebruik van standaard componenten die je ook zou kopen wanneer je een pc zelf zou bouwen. Dit soort componenten zijn, omdat ze standaard zijn, makkelijker te vervangen en onderhouden. Bij een kant en klare pc zoals een hp is vaak de hele pc afgeschreven wanneer de videokaart te langzaam wordt bijvoorbeeld. Bij die Azerty kun je nog eens wat upgraden of bij prikken zonder problemen.

Ook staat er op de Azerty site expliciet vermeld van welke standaard componenten hij gemaakt is. Niet alleen de relevante specs, maar ook echt het model. Daardoor is het veel makkelijker te beoordelen wat voor kwaliteit je voor je centen krijgt (voor mij/tweakers op dit forum). Bij een HP weet je niet van te voren wat voor moederbord, voeding, koeler, etc je krijgt. Dat staat gewoon nergens en dus weet je ook niet of die voeding bijvoorbeeld na 4 jaar ineens stuk gaat omdat hp erop heeft bezuinigd.

Dit zijn de componenten in die azerty pc overigens (te vinden op de azerty product pagina van die pc):
Let op dat in onderstaande tabel, die door de pricewatch is gegenereerd, met de laagste prijs, ex verzendkosten, van alle mogelijke webshops wordt gerekend. Dit is dus niet alleen via Azerty.
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 112,87€ 112,87
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600Z36€ 94,90€ 94,90
1VoedingenCorsair RM850e V2€ 131,06€ 131,06
Totaal€ 1.961,29

Je zou dus wat kunnen besparen door de PC te bestellen als losse componenten met assemblage. Via de bestelkosten berekenen feature van tweakers wenslijsten kun je laten berekenen hoeveel het kost om alles bij 1 winkel te bestellen en bij azerty zou dat 2060 kosten ex assemblage. Dat is ~2150 inclusief assemblage. Dan moet je alleen nog even zelf windows regelen.
Azerty rekent ~200 euro marge voor het feit dat ze die pc op voorraad moeten zetten en dat hij gebruiksklaar en helemaal geinstalleerd uit de doos komt. Ondanks die ruime marge is de prijs van die pc nog steeds competitief vergeleken bijvoorbeeld HP, terwijl alle componenten van degelijke kwaliteit zijn.
Thanks! Ja, ik moet eerlijk zeggen; met mijn beperkte kennis etc, ga ik het liefst voor kant en klaar en vind ik het oke om daar dan 200 voor te betalen.

Maar dan dus de vraag; https://azerty.nl/product...&utm_medium=cpc&utm_term= is deze goed genoeg voor de komende jaren? Kan ik er nu alles mee op max spelen? Of zou je wellicht nog iets meer investeren voor een krachtigere?

Over een tijdje componenten vervangen is voor mij sowieso niet aan de orde, dat kan ik allemaal niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
Die pc is in games zo'n 20% sneller dan die laptops van 4000 euro die je hebt overwogen en kan nog een heel aantal jaar mee ja.
Als ik zo kijk wat er nog meer is, dan heb je bijvoorbeeld deze met een iets snellere videokaart en cpu. (+10% ofzo)
Omdat deze pc een amd videokaart heeft is hij alleen niet zo sterk in games met raytracing.

Of deze met een snelle i7 en een RTX 4080. uitvoering: Azerty Gaming Titanium iCUE Powered by ASUS Met een 4080 weet je zeker dat je in de top 1% van de game pc's zit qua snelheid op dit moment. Dus je bent van de mensen die dit jaar een pc bouwen een van de laatste die in de problemen komt.
Deze pc is 20-25% sneller qua fps gemiddeld genomen over verschillende games tov de Azerty die ik eerst linkte

Dan is er ook nog deze uitvoering: Azerty Gaming Extreme Snow - Powered By MSI die weer net 100 euro duurder is. Deze is bijna identiek aan Gaming Titanium Corsair, maar heeft een AMD CPU die op dit moment de aller snelste is voor gaming en minder stroom verbruikt.

En mocht je dan echt de aller snelste willen zijn, oftewel een RTX 4090 in je pc willen hebben. Dan kun je de hoofdprijs betalen voor deze pc: uitvoering: Azerty Gaming Diamond AMD iCUE Certified
Het enige mankement aan dit ding is dat de CPU meer op videobewerken en renderen is gericht en daardoor een paar procent inlevert in games. Dit kun je uitgebreid bekijken in deze gaming cpu review van tweakers: review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games
Mijn persoonlijke mening is dat een RTX 4090 gebaseerde gaming pc zo "uniek" is dat je dan eigenlijk beter je eigen lijstje kunt maken en laten assembleren zodat je alles kunt uitzoeken voor jouw soort gebruik. Dan kun je de cpu aanpassen naar die van de Azerty MSI bijvoorbeeld. Die CPU is ook nog eens 100-130 euro goedkoper.

[ Voor 46% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:05:

Thanks voor de duidelijke uitleg en opties! Fijn!

als je ze alledrie dan op een rij zet:

uitvoering: Azerty Gaming Diamond AMD iCUE Certified

uitvoering: Azerty Gaming Extreme Snow - Powered By MSI

uitvoering: Azerty Gaming Titanium iCUE Powered by ASUS

Is die eerste dan aanzienlijk beter dan de twee goedkopere (ga ik dat duidelijk en lang merken)? En is die tweede dan veel beter dan de derde?

Mn voorkeur heeft qua prijs uiteraard de tweede of derde en als die vrijwel identiek zijn, neem ik liever de derde (want toch weer 100 euro goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Waarom niet gewoon 3en build die we voorstellen in elkaar laten zetten door winkel, heb je beste van 2 werelden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
99ruud99 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:02:
Waarom niet gewoon 3en build die we voorstellen in elkaar laten zetten door winkel, heb je beste van 2 werelden:)
Wat is '3en build'?

Ja terechte vraag hoor; maar vooral omdat ik er dus zo weinig verstand van heb en ik het gemak dat ik meteen een compleet pakket heb, wel wat waard vind. Of is dat heel dom geredeneerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Er is ook nog deze https://azerty.nl/product...semblage-installatie/9448 waarbij Azerty alles voor je doet. Dan krijg je zelf samengestelde pc volledig geassembleerd, geinstalleerd, getest inclusief drivers binnen met een jaar ondersteuning voor 125 euro. Daar zit alleen de windows licentie niet bij inbegrepen, dus die zul je of bij je winkelmandje moeten voegen, of zelf van internet moeten opduiken voor minder.

Bijvoorbeeld:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 463,66€ 463,66
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4080 16GB X3€ 1.198,-€ 1.198,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 119,90€ 119,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 138,90€ 138,90
Totaal€ 2.366,92

Deze lijst kun je voor 2400 euro bestellen bij Azerty. En is dus even snel als de Azerty Gaming Extreme Snow MSI. Daar zet je een Assemblage + installatie en een windows licentie bij en dan komt de pc kant en klaar uit de doos.
Dan ben je voor ~2700 klaar en heb je de snelst mogelijke game pc zonder RTX 4090 kant en klaar.

Het hoeft natuurlijk niet exact deze lijst te zijn. Als het maar compatible is en Azerty het levert is het mogelijk.

Schermpje erbij (slechts een voorbeeld) uitvoering: MSI G272QPF Zwart en een muis en toetsenbord naar keuze.

Azerty livestreamt de bouw van de custom pc's zoals deze trouwens. Je kunt aangeven dat je een heads up wil wanneer ze met die van jou beginnen en dan kun je mee kijken via youtube met de assemblage van jouw pc.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:31:
Er is ook nog deze https://azerty.nl/product...semblage-installatie/9448 waarbij Azerty alles voor je doet. Dan krijg je zelf samengestelde pc volledig geassembleerd, geinstalleerd, getest inclusief drivers binnen met een jaar ondersteuning voor 125 euro. Daar zit alleen de windows licentie niet bij inbegrepen, dus die zul je of bij je winkelmandje moeten voegen, of zelf van internet moeten opduiken voor minder.

Bijvoorbeeld:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 463,66€ 463,66
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4080 16GB X3€ 1.198,-€ 1.198,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 119,90€ 119,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 138,90€ 138,90
Totaal€ 2.366,92

Deze lijst kun je voor 2400 euro bestellen bij Azerty. En is dus even snel als de Azerty Gaming Extreme Snow MSI. Daar zet je een Assemblage + installatie en een windows licentie bij en dan komt de pc kant en klaar uit de doos.
Dan ben je voor ~2700 klaar en heb je de snelst mogelijke game pc zonder RTX 4090 kant en klaar.

Het hoeft natuurlijk niet exact deze lijst te zijn. Als het maar compatible is en Azerty het levert is het mogelijk.

Schermpje erbij (slechts een voorbeeld) uitvoering: MSI G272QPF Zwart en een muis en toetsenbord naar keuze.

Azerty livestreamt de bouw van de custom pc's zoals deze trouwens. Je kunt aangeven dat je een heads up wil wanneer ze met die van jou beginnen en dan kun je mee kijken via youtube met de assemblage van jouw pc.
Thanks. Just to be sure: zie onderstaande screens, heb ik dan alles goed gedaan, zit alles erbij en als ik dit afreken, krijg ik de desktop ready to go, met alles erop, thuis? Ik zag dat van die livestream idd --> hoe lang duurt het ongeveer voor je zo'n pc thuis krijgt?

En die 1 jaar garantie betekent niet dat windows er na een jaar mee stopt en je weer zo'n licentie moet kopen neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAJ6HT1MRCG1DcXxeZY7PeGAKUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QnK58fVrbtPOcS9dsR802pwr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jYkYXYkdzoTbIqIausY7R9-uE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNktlrzcwmlwrJah5m9YQiJX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U2ATiGK-ZXQ7kBMCUsYzRRoGfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NozLpZp81hFKb4tUJoNweTs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Die 1 jaar ondersteuning betekent dat ze 1 jaar lang kostenloos helpen met problemen mbt de werking van de computer. Na dat jaar zul je waarschijnlijk gebruik moeten maken van de garantie van de losse onderdelen als iets ermee stopt ineens. Je kunt ook bij betalen voor 2 jaar.

Normale Windows licenties zijn altijd oneindig voor zover ik weet. Retail licenties, die jij nu hebt geselecteerd, zijn bovendien overdraagbaar van pc naar pc. Als ze maar op 1 pc tegelijk gebruikt worden is het oke. Ik gebruik al ik weet niet hoe lang dezelfde stok oude Windows 10 Pro licentie, die ook op W11 Pro werkt.

Ik zie dat je 2 kasten hebt geselecteerd. Dat lijkt me een beetje overbodig gezien hij maar in 1 doos tegelijk past.

Volgensmij las ik ergens bij het bladeren op de website dat je momenteel rekening moet houden met 5-10 dagen extra wachttijd voor het assembleren.

Gevonden: Direct onder het kopje product omschrijving https://azerty.nl/product...semblage-installatie/9448

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:52:
Die 1 jaar ondersteuning betekent dat ze 1 jaar lang kostenloos helpen met problemen mbt de werking van de computer. Na dat jaar zul je waarschijnlijk gebruik moeten maken van de garantie van de losse onderdelen als iets ermee stopt ineens. Je kunt ook bij betalen voor 2 jaar.

Normale Windows licenties zijn altijd oneindig voor zover ik weet. Retail licenties, die jij nu hebt geselecteerd, zijn bovendien overdraagbaar van pc naar pc. Als ze maar op 1 pc tegelijk gebruikt worden is het oke. Ik gebruik al ik weet niet hoe lang dezelfde stok oude Windows 10 Pro licentie, die ook op W11 Pro werkt.

Ik zie dat je 2 kasten hebt geselecteerd. Dat lijkt me een beetje overbodig gezien hij maar in 1 doos tegelijk past.

Volgensmij las ik ergens bij het bladeren op de website dat je momenteel rekening moet houden met 5-10 dagen extra wachttijd voor het assembleren.

Gevonden: Direct onder het kopje product omschrijving https://azerty.nl/product...semblage-installatie/9448
Shit, goed gezien. Had een andere kleur gezien en die geselcteerd, maar blijkbaar bleef die andere er ook bij staan. Heb er nu eentje afgehaald en dan is de totaalprijs 2642. Helemaal compleet zo? Want dan ga ik ervoor!

Stroomkabel enzo zit er gewoon bij neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Die blijft inderdaad staan. Het is een normaal winkelmandje, geen configurator ofzo. :)

Ik neem aan dat je alle spullen die meegeleverd worden met de losse componenten ook in de een of andere doos erbij krijgt. Je betaalt de volle prijs, dus daar heb je recht op. Bij de voeding wordt altijd een stroomkabel meegeleverd. Je krijgt bijvoorbeeld ook zeer waarschijnlijk alle schroefjes die nog over zijn van de kast omdat je niet alle mogelijkheden van de kast gebruikt en alle kabels die bij de voeding zaten die niet nodig waren voor jouw componenten, om maar wat te noemen.

Wat er niet bij zit, is wifi en bluetooth. Wil je dat?

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:03:
Die blijft inderdaad staan. Het is een normaal winkelmandje, geen configurator ofzo. :)

Ik neem aan dat je alle spullen die meegeleverd worden met de losse componenten ook in de een of andere doos erbij krijgt. Je betaalt de volle prijs, dus daar heb je recht op. Bij de voeding wordt altijd een stroomkabel meegeleverd. Je krijgt bijvoorbeeld ook zeer waarschijnlijk alle schroefjes die nog over zijn van de kast omdat je niet alle mogelijkheden van de kast gebruikt en alle kabels die bij de voeding zaten die niet nodig waren voor jouw componenten, om maar wat te noemen.

Wat er niet bij zit, is wifi en bluetooth. Wil je dat?
Oke!

Wifi zeker want zal hem waarschijnlijk niet bekabelen. Bluetooth op zich ook wel handig. De kast zal sowieso onder mijn bureau geplaatst worden, dus hoe ga ik dan uberhaupt mijn bedrade muis aan die kast krijgen? Die kabel zal niet lang genoeg zijn vrees ik (maar dit is wellicht ook een domme opmerking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Controleer nu even, als je de kabel achter je bureau gooit, haalt hij de grond?
later stierf is een scherm met ingebouwd docking station (hebben veel schermen tegenwoordig). Dan moet de kabel enkel het scherm halen.

Ps 3en moest een zijn, was onderweg en typte op mobiel.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 08-08-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Geen enkele vraag is dom. Ik heb vroeger mijn bedrade muis wel aan mijn kast op de grond gehad, maar ik moet zeggen dat ik al heel erg lang een wireless muis heb. Het ligt er ook aan hoe ver bij bij je vandaan staat. Eventueel kun je kijken voor een monitor met een ingebouwde USB hub, een losse usb hub of een wireless muis en toetsenbord.
Mijn ervaring is dat je het vaak wel haalt als je de usb poorten achterop de kast gebruikt.

uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0) Dit moederbord kun je bestellen ipv die ene die je nu in je winkelmandje hebt. Is compatible met je systeem, heeft goede reviews en heeft wifi en bluetooth.
Je kunt ook deze kiezen uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI De Tomahawk lijn van MSI is zo lang als ik mij kan herinneren al goede value for money, wat je in de reviews ook terug ziet.

[ Voor 15% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:18:
Geen enkele vraag is dom. Ik heb vroeger mijn bedrade muis wel aan mijn kast op de grond gehad, maar ik moet zeggen dat ik al heel erg lang een wireless muis heb. Het ligt er ook aan hoe ver bij bij je vandaan staat. Eventueel kun je kijken voor een monitor met een ingebouwde USB hub, een losse usb hub of een wireless muis en toetsenbord.
Mijn ervaring is dat je het vaak wel haalt als je de usb poorten achterop de kast gebruikt.

uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0) Dit moederbord kun je bestellen ipv die ene die je nu in je winkelmandje hebt. Is compatible met je systeem, heeft goede reviews en heeft wifi en bluetooth.
Je kunt ook deze kiezen uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI De Tomahawk lijn van MSI is zo lang als ik mij kan herinneren al goede value for money, wat je in de reviews ook terug ziet.
Just to be sure weer: zie afbeelding hieronder, die moet ik er dus afhalen? Die is wel duurder, maar dan dus zonder wifi en bluetooth? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G4IN4HCFvEC9Krm0xmLrPaLrnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ipefOjkcqyvn9Bxc4ffSYRBH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Ja die kan eraf. Daar zit inderdaad geen wifi of bluetooth op

[ Voor 58% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
99ruud99 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:14:
Controleer nu even, als je de kabel achter je bureau gooit, haalt hij de grond?
later stierf is een scherm met ingebouwd docking station (hebben veel schermen tegenwoordig). Dan moet de kabel enkel het scherm halen.

Ps 3en moest een zijn, was onderweg en typte op mobiel.
Thanks! Ben nu niet thuis, maar ik heb een bijzonder diep bureau, vrees dat 'ie dat niet gaat halen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:24:
Ja die kan eraf. Daar zit inderdaad geen wifi of bluetooth op
Ok! Dus dan is 'ie nu compleet, en als 'ie thuis komt zet ik simpelweg de kast neer, sluit ik hem aan op beeldscherm en that's it, right? En kan ik ook direct verbinden met wifi?

En, belangrijkste, heb ik echt wel een dikke pc voor de komende jaren, toch? Alle tegenwoordige games op max geen probleem?

Qua scherm; zijn er ook goede schermen met ingebouwde speakers zodat ik niet altijd een koptelefoon op hoef? En dan het liefst met zo'n hub dat ik daar eventueel mijn toetsenbord en muis in kan doen ipv in de kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Op een RTX 4090 kopen na zie ik letterlijk geen manier om deze pc sneller te maken in games. Er valt niets meer te upgraden met wat er nu te koop is. De R7 7800X3D is dé top of the line gaming cpu op dit moment en 32GB RAM gaat ook de beperkende factor niet zijn voor deze pc. Het wordt niet beter dan dit behalve dat de videokaart 1 stap sneller zou kunnen.

Ik weet het niet zeker, maar het kan zijn dat Azerty een beetje verpakkings materiaal in de pc monteert om de videokaart te ondersteunen tijdens het vervoer. Kan dus zijn dat je dat even uit de kast moet halen. Even door het glas kijken om te zien of je iets van verpakkings materiaal ziet.

Monitor speakers vind ik altijd bagger, dus mijn eerlijk antwoord is nee dat bestaat niet. Dan zou ik losse speakers kopen. Dat van die USB hub trouwens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:36:
Op een RTX 4090 kopen na zie ik letterlijk geen manier om deze pc sneller te maken in games. Er valt niets meer te upgraden met wat er nu te koop is. De R7 7800X3D is dé top of the line gaming cpu op dit moment en 32GB RAM gaat ook de beperkende factor niet zijn voor deze pc. Het wordt niet beter dan dit behalve dat de videokaart 1 stap sneller zou kunnen.

Ik weet het niet zeker, maar het kan zijn dat Azerty een beetje verpakkings materiaal in de pc monteert om de videokaart te ondersteunen tijdens het vervoer. Kan dus zijn dat je dat even uit de kast moet halen. Even door het glas kijken om te zien of je iets van verpakkings materiaal ziet.

Monitor speakers vind ik altijd bagger, dus mijn eerlijk antwoord is nee dat bestaat niet. Dan zou ik losse speakers kopen. Dat van die USB hub trouwens wel.
Ok thanks! Dan ga ik hem bestellen! Dank voor alle hulp, wordt heel erg gewaardeerd!

Mocht je een goed scherm aan kunnen raden met zo'n hub, zou dat ook fijn zijn haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
uitvoering: Gigabyte G27Q Zwart Alleen de reviews beschrijven, zoals verwacht, matig geluid.

Er is ook een mapje voor speakers op dit forum: Beeld en geluid koopadvies

[ Voor 22% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:39:
uitvoering: Gigabyte G27Q Zwart Alleen de reviews beschrijven, zoals verwacht, matig geluid.
Ja dat heeft dan geen zin. Maar heeft zo'n hub dat aan een scherm zit ingangen voor zowel toetsenbord, muis als koptelefoon toevallig?

Anders kan het eventueel ook nog via bluetooth (mn koptelefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Er zit een 3.5mm audiojack op dat scherm voor je koptelefoon of speakers ja, al heb ik geen flauw benul hoe goed die is. Als je even door de foto's bladert vind je vanzelf een waar alle poorten op staan. Er zitten 2 usb poorten op.

[ Voor 10% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:39:

Er is ook een mapje voor speakers op dit forum: Beeld en geluid koopadvies
Ok, dus dit scherm heeft een goede kwaliteit qua beeld en ik kan mijn toetsenbord, muis én koptelefoon erop aansluiten, zodat ik niks in de kast (behalve stroom en hdmi richting scherm) hoef te doen?

Zo ja, dan bestel ik die ook bij azerty en ben ik helemaal compleet. Ik zie wel dat dit scherm een lagere ververssnelheid heeft dan die MSI die eerder hier werd aangeraden (maar volgens mij geen hub heeft), maakt dat nog veel verschil?

[ Voor 10% gewijzigd door Timbox88 op 08-08-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Je moet natuurlijk ook een usb kabel van scherm naar kast.
En kiezen of je je kast links of rechts wilt.
En de eerste keer ook je virusscanner etc keertje updaten.

Voor rest is het plug en play inderdaad, net als met elke nieuwe pc.

LET OP als je wifi of bluetooth wilt moet je ander bord / andere componenten pakken! Welke heb je nu geselecteerd?

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 08-08-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
99ruud99 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:53:
Je moet natuurlijk ook een usb kabel van scherm naar kast.
En kiezen of je je kast links of rechts wilt.
En de eerste keer ook je virusscanner etc keertje updaten.

Voor rest is het plug en play inderdaad, net als met elke nieuwe pc.

LET OP als je wifi of bluetooth wilt moet je ander bord / andere componenten pakken! Welke heb je nu geselecteerd?
Ja, maar die kabels zitten er allemaal bij neem ik aan?

wat bedoel je met ander bord/componenten voor wifi/bluetooth? Ik had het al gewijzigd op advies en toen werd gezegd dat het dan helemaal in orde was. Zie hieronder de complete bestelling: wat moet er anders voor wifi/bluetooth?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEspBDdEC_F01_3xGT8bEdzP9X4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fQu16wBj01C1XC5DaOLgerk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4Rp0f1cVt8XkkK5DYf93igMTKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U40z53eNQEn76YmNYHAXKLn8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAcrP6Mq73FlGC0-xrqPSRlRyOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unRKuP1uK7yDydWiKvNFzrxU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dat bord heeft wifi en bluetooth. Ik denk dat @99ruud99 het eerdere asrock model bedoelt.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:05:
Dat bord heeft wifi en bluetooth. Ik denk dat @99ruud99 het eerdere asrock model bedoelt.
OK, dus 100% dat ie zo goed is he? Want heb nu dat Gigabyte scherm erbij gedaan (is goede kwaliteit, ondanks 144 en dus lagere hrz verversingsnelheid?) en dan ga ik bestellen. Sorry, maar wil het echt zeker weten (omdat ik er zo weinig verstand van heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja, dit bord is in orde!
Enige dat ik persoonlijk vind is andere aio en ram zonder rgb, maar dat zijn voorkeuren en niet iets dat je pc 10x sneller maakt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
99ruud99 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:08:
Ja, dit bord is in orde!
Enige dat ik persoonlijk vind is andere aio en ram zonder rgb, maar dat zijn voorkeuren en niet iets dat je pc 10x sneller maakt oid.
Dit zegt mij niks, kun je uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tacticusa
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-02 14:22
Het is in orde zoals het eruit ziet. De opmerkingen van ruud zijn eerder cosmetisch van aard. De aio is een waterkoeler, maar zolang je niet gaat 'tweaken' of cpu's overclocken ga je hier niets merken van een beter model zoals uitvoering: Enermax Aquafusion 240mm Zwart.

TLDR qua prestaties niets op aan te merken, is goed zo

[ Voor 19% gewijzigd door tacticusa op 08-08-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
De processorkoeler is technisch gezien niet de meest premium optie. Het is voor de 7800X3D niet echt nodig vanwege de zeer beperkte warmte productie, maar je zou bijvoorbeeld een uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 240 of uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 280 (maatje groter) kunnen kiezen voor wat extra koelvermogen.

Enermax zou ik niet doen. Die hebben in het verleden te veel problemen gehad met corrosie en pomp uitval. Ik zou het een aantal jaar aankijken met hun voordat je dat weer probeert. Arctic heeft ook laatst een klein probleem gehad, maar die hebben toen gelijk een global recall gedaan op al hun waterkoelers en alles is toen teruggestuurd om te laten fixen.

[ Voor 43% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:20:
De processorkoeler is technisch gezien niet de meest premium optie. Het is voor de 7800X3D niet echt nodig vanwege de zeer beperkte warmte productie, maar je zou bijvoorbeeld een uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 240 of uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 280 (maatje groter) kunnen kiezen voor wat extra koelvermogen.

Enermax zou ik niet doen. Die hebben in het verleden te veel problemen gehad met corrosie en pomp uitval. Ik zou het een aantal jaar aankijken met hun voordat je dat weer probeert. Arctic heeft ook laatst een klein probleem gehad, maar die hebben toen gelijk een global recall gedaan op al hun waterkoelers en alles is toen teruggestuurd om te laten fixen.
En deze: uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 280

Zou dan in plaats van deze moeten: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB - Vloeistof-koelsysteem

Correct? Koelt 'ie dan veel beter? Zo ja, vervang ik die nog ff en anders laat ik het zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ja die koelt beter. Die 280 is alleen wel te groot om bovenin te passen. Waarschijnlijk plaatsen ze hem dan gewoon voorin en plaatsen ze de meegeleverde ventilatoren van de kast bovenin. Kan ook zijn dat je daar dan een mailtje of telefoontje van Azerty over krijgt. Maakt in principe niet uit wat ze doen.
Persoonlijk plaats ik hem bij het bouwen liever bovenin. Het is geen harde eis, maar als hij bovenin hangt is het makkelijker om de slangen naar de processor te krijgen omdat er bij moderne kasten in de bovenste helft eigenlijk alleen maar lege ruimte is en blaast hij de warme lucht direct de kast uit. In de praktijk maakt dit echter geen bal uit voor temperaturen en is het puur mijn voorkeur.

De 240 past zowel bovenin als voorin en is ook ruim voldoende voor jouw processor.

[ Voor 43% gewijzigd door youridv1 op 08-08-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:16:
Ja die koelt beter. Die 280 is alleen wel te groot om bovenin te passen. Waarschijnlijk plaatsen ze hem dan gewoon voorin en plaatsen ze de meegeleverde ventilatoren van de kast bovenin. Kan ook zijn dat je daar dan een mailtje of telefoontje van Azerty over krijgt. Maakt in principe niet uit wat ze doen.
Persoonlijk plaats ik hem bij het bouwen liever bovenin. Het is geen harde eis, maar als hij bovenin hangt is het makkelijker om de slangen naar de processor te krijgen omdat er bij moderne kasten in de bovenste helft eigenlijk alleen maar lege ruimte is en blaast hij de warme lucht direct de kast uit. In de praktijk maakt dit echter geen bal uit voor temperaturen en is het puur mijn voorkeur.

De 240 past zowel bovenin als voorin en is ook ruim voldoende voor jouw processor.
Ok, dan doe ik gewoon die 240 denk ik.

En ik moet deze (Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB - Vloeistof-koelsysteem) eraf halen he?

[ Voor 5% gewijzigd door Timbox88 op 08-08-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ja die moet er dan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timbox88
Besteld, inclusief het scherm! Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timbox88
Heb hem gisteren opgehaald en straks maar eens neerzetten en opstarten! Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Leuk! Laat vooral weten wat je ervan vindt. Maak eventueel een fotootje van de binnenkant en het kabel management enzo. Dan is dit topic een leuke resource om naar te linken wanneer mensen vragen naar deze bouwservice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:32:
Leuk! Laat vooral weten wat je ervan vindt. Maak eventueel een fotootje van de binnenkant en het kabel management enzo. Dan is dit topic een leuke resource om naar te linken wanneer mensen vragen naar deze bouwservice :)
Zal ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Moet ik nog iets doen om dat wifi aan te zetten ofzo? Ben die windows installatie aan het doen en die derde stap is het verbinden met wifi netwerk. Maar hij vindt geen enkel netwerk. Al mn andere apparaten zijn gewoon verbonden met wifi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Verse windows installatie, dus je hebt nog geen drivers en daardoor geen wifi. Dat wordt zoeken naar een ethernet kabel of een usb wifi dongle

of je verbindt niet met internet, rondt de installatie af, downloadt de drivers via een andere computer naar een usb stickje en verbindt daarna met internet

[ Voor 35% gewijzigd door youridv1 op 18-08-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:14:
Verse windows installatie, dus je hebt nog geen drivers en daardoor geen wifi. Dat wordt zoeken naar een ethernet kabel of een usb wifi dongle

of je verbindt niet met internet, rondt de installatie af, downloadt de drivers via een andere computer naar een usb stickje en verbindt daarna met internet
Ik heb ff verbonden met de hotspot van mn telefoon en de installatie afgerond en zit nu gewoon in het hoofdmenu, maar nu nog vindt hij mijn wifi-netwerk niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dat is niet zo vreemd. Hij heeft na de intallatie niet ineens magisch wel drivers. Die zitten gewoon niet in windows. Meestal vindt windows update ze wel, maar dat is geen garantie. Je zult de drivers moeten downloaden van de support pagina van je moederbord en trouwens ook niet vergeten de meegeleverde wifi antenne erop te schroeven.

[ Voor 13% gewijzigd door youridv1 op 18-08-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:24:
Dat is niet zo vreemd. Hij heeft na de intallatie niet ineens magisch wel drivers. Die zitten gewoon niet in windows. Meestal vindt windows update ze wel, maar dat is geen garantie. Je zult de drivers moeten downloaden van de support pagina van je moederbord en trouwens ook niet vergeten de meegeleverde wifi antenne erop te schroeven.
Oke, en waar vind ik dat dan? Want dit is ook algebra voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
https://www.gigabyte.com/...#support-dl-driver-wlanbt Hier staan de wireless drivers voor jouw moederbord.

[ Voor 21% gewijzigd door youridv1 op 18-08-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Die moet ik ff downloaden en installeren op die nieuwe pc?

Welke moet ik dan hebben, de meest recente intel wifi driver of amd wifi driver? En nog iets met bluetooth doen?

[ Voor 15% gewijzigd door Timbox88 op 18-08-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ja, maar je moet even kijken of je Rev 1.0 of Rev 1.1 van t moederbord hebt. De ene heeft een AMD wifi controller en de andere een Intel.

Edit; Azerty levert alleen maar Rev 1.0. Pak de AMD wifi driver zodra je internet hebt zou windows update alle andere drivers moeten beginnen binnen te harken. Alternatief is ook de andere drivers manueel installeren. Je hebt voor een compleet systeem Chipset, Audio, Wifi en BT nodig. De rest is optioneel.

En gpu driver natuurlijk https://www.nvidia.com/do...esults.aspx/210517/en-us/

[ Voor 66% gewijzigd door youridv1 op 18-08-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:28:
Ja, maar je moet even kijken of je Rev 1.0 of Rev 1.1 van t moederbord hebt. De ene heeft een AMD wifi controller en de andere een Intel.

Edit; Azerty levert alleen maar Rev 1.0. Pak de AMD wifi driver zodra je internet hebt zou windows update alle andere drivers moeten beginnen binnen te harken. Alternatief is ook de andere drivers manueel installeren. Je hebt voor een compleet systeem Chipset, Audio, Wifi en BT nodig. De rest is optioneel.
Dit is de achterkant van de doos. Daar zie ik bovenaan wel AMD op staan. Dus moet ik dan de AMD Wifi Driver pakken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrwigOyerggjdYAHUi1sXl7ja8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IpAhG1OPADXTa94zAPQi9r6f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Timbox88 op 18-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Op de doos lijkt geen nuttige info te staan over de wifi kaart versie, maar Azerty levert alleen de uitvoering met AMD wifi kaart, dus je moet de AMD Wifi en AMD BT driver hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:35:
Op de doos lijkt geen nuttige info te staan over de wifi kaart versie, maar Azerty levert alleen de uitvoering met AMD wifi kaart, dus je moet de AMD Wifi en AMD BT driver hebben
Als ik die amd wifi installeer, krijg ik dit. Zelfde bij bluetooth Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4j5Tt0rq2vgG4rdQbnGP55Kebs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ivi22JJ2WSwinqv08XN0ObNd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Nou, ik heb echt geen idee, pfff. Krijg geen enkel netwerk te zien (bij de eerste keer opstarten zag ik tenminste nog mn eigen netwerk, maar kon ik niet verbinden). Nu zie ik alleen maar mn iPhone hotspot waar ik wel mee kan verbinden, maar verder niks

Windows is al wel gewoon up-to-date, alle updates zijn uitgevoerd geeft 'ie aan

soms komt er bij netwerken een 'onbekend netwerk' te staan, maar dan probeer ik te verbinden door de SSID int e vullen maar dat lukt ook niet

[ Voor 31% gewijzigd door Timbox88 op 18-08-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Antenne's zitten wel op je moederbord gemonteerd? Als ie alle updates binnen heeft gehaald, zouden het de drivers het probleem niet meer moeten zijn

[ Voor 50% gewijzigd door youridv1 op 18-08-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
youridv1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:20:
Antenne's zitten wel op je moederbord gemonteerd? Als ie alle updates binnen heeft gehaald, zouden het de drivers het probleem niet meer moeten zijn
Hoe zie ik dat? Kun jij het zien als ik foto stuur van de binnenkant van de kast?

Updates zijn idd geinstalleerd. Ik had ook die installatie van azerty gekocht he. En net was er een kleine update beschikbaar die ik zelf nog gedaan hebAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt0fA1575p7xNlru5FyuJ9lHU2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/00n5A4giyQUoQnTm72YKKHw4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Timbox88 op 18-08-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Dit zit nog in het doosje van het moederbord, maar geen idee of dat een antenne is? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKdrTD8nYtIzSgzDlqGN5J-vjWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KiDmnjy7PXpuzQA2ccDXKxR6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
En dit ook Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-JYfyl5rVfA5pJjoFPlDYq4K_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99BF2DwLKNSfT9pJTmP1dK4s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Timbox88 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:01:
Dit zit nog in het doosje van het moederbord, maar geen idee of dat een antenne is? [Afbeelding]
Zou het kunnen dat dit wel de antenne is en dat ik hem hierin, de twee gouden aansluitingen, (dit zit op de achterkant van de pc kast) moet pluggen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvFluIiB-mBm_JCiIdiiyO71OQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zAafdIz6VYrj8dMDI5UgRdtz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timbox88
Nou, toch een beetje trots op mezelf! Dat is het inderdaad. Heb hem aangesloten en hij vond meteen alle netwerken. Zit nu op wifi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Goed bezig! Dat is inderdaad de antenne. Zonder dat ding wordt het niet zo veel met de wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timbox88
Nou, weekje kunnen gamen - helaas nog niet zoveel als ik gewild had, maar goed - en dat bevalt heel goed! Stuk fijner dan laptop, inderdaad veel sneller en ook prettig: stiller. Speel toffe games op de hoogste settings (warzone, flight sim, apex, baldurs gate 3) en dat loopt allemaal smooth!

Zal binnenkort nog ff een toffe foto maken van de binnenkant van de kast als 'ie aanstaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Nice. Fijn dat de pc bevalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timbox88
Hier zoals belooft nog twee foto's! (helaas niet de scherpste)

Nog steeds veel plezier van hoor, bevalt echt top! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoytpJNhf8XQubbIk54pvyV5OgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lybq7f23BcENjpEfLA1RcwGS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvjWzkKmcKBzMXuTJh3QUao0YC4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MF4K0N8BdDW1DFfowQq4JhcI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHJVaartjes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 10:02
Hoi Allen,

Heb deze discussie met veel plezier gelezen.

Vraag die ik heb is waarom een Ryzen processor en niet bijvoorbeeld een I9 laatste generatie?

Lijkt me leuk hem zelf in elkaar te zetten, maar laatste keer dat ik hardware heb aangeraakt was 15 jaar geleden. Dus vooral moederbord en koeling etc. Geen idee.

Zou de pc vooral willen gebruiken voor cities skylines 2 en in de toekomst red dead redemtion 2 / 3 en GTA 6.

PS5 zou er inderedaad uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:54

Thomg

Aww yiss

MHJVaartjes schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:19:
Hoi Allen,

Heb deze discussie met veel plezier gelezen.

Vraag die ik heb is waarom een Ryzen processor en niet bijvoorbeeld een I9 laatste generatie?

Lijkt me leuk hem zelf in elkaar te zetten, maar laatste keer dat ik hardware heb aangeraakt was 15 jaar geleden. Dus vooral moederbord en koeling etc. Geen idee.

Zou de pc vooral willen gebruiken voor cities skylines 2 en in de toekomst red dead redemtion 2 / 3 en GTA 6.

PS5 zou er inderedaad uitgaan.
De reden waarom i9 eigenlijk altijd genegeerd word is omdat de 7800X3D de i9 in gaming typisch outperformed voor 3 tot 5x minder verbruik.
Zie hier
review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games
en hier
review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games
Dus bij de 7800X3D kom je weg met een budget moederbord en een simpele luchtkoeler (zelfs stock zou kunnen) waar je met een 13900K(S) je een duur moederbord moet hebben met goede VRM, (effectief) verplicht bent een dure AIO te nemen, hoger verbruik hebt en bij het kiezen van onderdelen (kast & airflow) goed rekening moet houden met het wegwerken van de hitte.
Dus waarom zou je dan de 13900K(S) halen?

Maar je kan het beste zelf een topic maken als je wat specifieker advies wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHJVaartjes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 10:02
Duidelijk, wilde de discussie niet kapen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2211064

[ Voor 46% gewijzigd door MHJVaartjes op 07-10-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timbox88
Ik moet zeggen, deze pc blaast wel hoor! Speel alles echt op ultra!
Pagina: 1