Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektrische CV-ketel i.c.m. verwarming en warmwater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:14
Goedemorgen!

Ik heb het afgelopen weekend onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor een elektrische CV-ketel. Het is erg energie-onzuinig, dat weet ik. Maar wij hebben geen gas op de betreffende locatie (buitenland) dus blijven er weinig betaalbare keuzes over.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd over de exacte werking.

Onze situatie:

- Vloerverwarming in de gehele woning
- 2 badkamers

Volstaat een elektrische CV om aan bovenstaande te voldoen? Ik wil namelijk wel hetzelfde comfort als een CV op gas.

Kan deze elektrische CV https://electraboiler.nl/...etel-senko-met-wifi-290m2 bijvoorbeeld voldoende warmwater leveren? En ik lees onbeperkt warm water bij een bereik van 30-55 graden. Dat is uiteraard perfect.

Hebben jullie nog advies?

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Ja: doe het niet.

Warmtepomp is de oplossing, je hebt al overal vloerverwarming.

• turkeyhakan
Wilke schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:31:
Ja: doe het niet.

Warmtepomp is de oplossing, je hebt al overal vloerverwarming.
Dat is helaas geen optie vanwege de aanschafprijs. De woning wordt maar een paar weken per jaar gebruikt dus totdat we gas krijgen is dit (of iets anders betaalbaars) een tijdelijke oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 07-08-2023 07:32 ]

• Wilke
De gelinkte ketel is leuk, heb je al opgezocht wat het capaciteitstarief is voor de minimaal vereiste 3x40A aansluiting? Om er over te zwijgen wat je rekening gaat doen zodra je hem aanzet. Je gaat hier financieel volledig op leeglopen.

• turkeyhakan
Wilke schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:36:
De gelinkte ketel is leuk, heb je al opgezocht wat het capaciteitstarief is voor de minimaal vereiste 3x40A aansluiting? Om er over te zwijgen wat je rekening gaat doen zodra je hem aanzet. Je gaat hier financieel volledig op leeglopen.
In het buitenland werken ze niet met capaciteitstarieven, dus dat scheelt nogal. Vandaar ook de keuze om een elektrische CV te overwegen.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:25
Hoeveel kost de stroom aldaar?
en wáár staat de woning?

[ Voor 31% gewijzigd door natural colour op 07-08-2023 07:41 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:13
Welk land (klimaat) hebben we het hier over en in welke periode (zomer/winter?) wordt deze woning bewoond? Hoe groot is de woning? Wat is de verwachtte verbruik/warmtevraag? Moet de woning de rest van het jaar ook nog enigsinds verwarmt worden vanwege schimmel e.d.?

• turkeyhakan
natural colour schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:40:
Hoeveel kost de stroom aldaar?
en wáár staat de woning?
Volgens mij 16 cent per kWh op dit moment (omgerekend). Dus ook dat is geen issue. We blijven er (Turkije) max. 6 weken per jaar en vaak ook nog eens in de zomer.

• turkeyhakan
Janpietertje89 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:41:
Welk land (klimaat) hebben we het hier over en in welke periode (zomer/winter?) wordt deze woning bewoond? Hoe groot is de woning? Wat is de verwachtte verbruik/warmtevraag? Moet de woning de rest van het jaar ook nog enigsinds verwarmt worden vanwege schimmel e.d.?
Turkije! Ongeveer 180 m2. Rest van het jaar zal de woning leeg zijn. Belangrijk is dat er in ieder geval 2 badkamers tegelijk warm water kunnen gebruiken met voldoende druk. That's all..

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-11 16:37
Waarom geen cv ketel op propaan? Moet je alleen af en toe gasfles wisselen maar gaat in gebruik stuk voordeliger zijn dan op electra.

• turkeyhakan
trippelb schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:46:
Waarom geen cv ketel op propaan? Moet je alleen af en toe gasfles wisselen maar gaat in gebruik stuk voordeliger zijn dan op electra.
Ik wist niet dat die mogelijkheid bestond! Heel interessant. Ik ga dit onderzoeken. Super!!

Een vraag die mij wel te binnen schiet: wat gebeurt er als de gasfles leeg is? Schiet de CV dan in storing of is dat schadelijk? Even de mogelijkheden bekijken..

Stel je verbruikt 10 m3 per dag dan betekent dit dat je elke dag een gasfles moet wisselen. 1 m3 aardgas komt overeen met 1,33 liter vloeibaar gemaakt propaan (of andersom 1 liter vloeibaar gemaakt propaan komt overeen met 0,751 m3 aardgas).

[ Voor 38% gewijzigd door turkeyhakan op 07-08-2023 07:53 ]

• trippelb
Je hebt ook systemen waar je 2 flessen op aansluit die automatisch overnemen (zeker in caravans en campers wel regelmatig aanwezig)

Of dat schadelijk is voor de cv geen idee.

Ik zou je bij zo’n installatie wel laten adviseren door een vakman. Zeker voor de installatie, gas blijft een risicovol dingetje natuurlijk.

• trippelb
Als je voornaamste warmte vraag douchen is ga je bij lange na niet 10m3 per dag aan gas verbruiken.

Als je dat wel doet dan is een elektrische cv ook een bijzonder prijzige aangelegenheid want dat betekent dat je circa 90kWh per dag aan electra gaat gebruiken.

• turkeyhakan
trippelb schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:59:
Als je voornaamste warmte vraag douchen is ga je bij lange na niet 10m3 per dag aan gas verbruiken.

Als je dat wel doet dan is een elektrische cv ook een bijzonder prijzige aangelegenheid want dat betekent dat je circa 90kWh per dag aan electra gaat gebruiken.
Je hebt gelijk hoor. In de winterse maanden in NL gebruiken wij ongeveer 15 m3 per dag. Dus het is en blijft een dilemma wat we op dit moment moeten doen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:57
Wat is de e-aansluiting die je hebt daar dan?
Kan mij toch niet voorstellen dat een vakantiehuis zomaar 3x63A heeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• trippelb
Je kan ook altijd nog 50kg flessen laten leveren.

1kg propaan is ongeveer 1,25 m3 aardgas

Heb je er dan 2 op een automatische omschakelaar heb je 125m3 aardgas.

Moet je toch wel een weekje op door komen in de winter

• turkeyhakan
Jim423 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:05:
Wat is de e-aansluiting die je hebt daar dan?
Kan mij toch niet voorstellen dat een vakantiehuis zomaar 3x63A heeft.
Navraag gedaan. Wij krijgen 3x380V met 60A zekeringen. In Turkije betaal je niet meer of minder als je een andere type aansluiting hebt. Je betaalt naar verbruik.

• Wilke
turkeyhakan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:41:
Navraag gedaan. Wij krijgen 3x380V met 60A zekeringen. In Turkije betaal je niet meer of minder als je een andere type aansluiting hebt. Je betaalt naar verbruik.
Ok had gemist dat het buitenland was, dat verandert er wel wat aan idd - weet niet waar in Turkije het is en hoe koud het wordt en hoe lang. Ook als je er niet bent zal de ruimte wel vorstvrij gehouden moeten worden, of is dat niet aan de orde?

• turkeyhakan
Wilke schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

Ok had gemist dat het buitenland was, dat verandert er wel wat aan idd - weet niet waar in Turkije het is en hoe koud het wordt en hoe lang. Ook als je er niet bent zal de ruimte wel vorstvrij gehouden moeten worden, of is dat niet aan de orde?
Goede vraag! Ik weet niet of het in huis kan gaan vriezen. Denk het niet?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
turkeyhakan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:39:
[...]

In het buitenland werken ze niet met capaciteitstarieven, dus dat scheelt nogal. Vandaar ook de keuze om een elektrische CV te overwegen.
Ligt er aan welk buitenland het om gaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
turkeyhakan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:43:
[...]

Turkije! Ongeveer 180 m2. Rest van het jaar zal de woning leeg zijn. Belangrijk is dat er in ieder geval 2 badkamers tegelijk warm water kunnen gebruiken met voldoende druk. That's all..
In dat geval een warmtepomp boiler, of twee.
Hoeveel personen moeten er achter elkaar gebruik maken van douche of bad?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:57
turkeyhakan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:41:
[...]

Dat is nogal wat. Ik wist niet eens dat 60A zekeringen bestonden :+
Als het budget maximaal 4-5k is wordt het wel lastig.
Ik zou dan kiezen voor een 270L warmtepompboiler (zoals de Atlantic Explorer V4 oid) en deze dan aansluiten op de e-cv. Alleen de vloerverwarming draait dan onzuinig maar misschien kun je hier spaarzaam mee omgaan door hier en daar wat IR panelen op te hangen van 400Watt.

Het mooiste zou zijn een monoblock of split warmtepomp met een 400L vat voor tapwater maar dan praten we minimaal over het dubbele qua prijs. Ook moet de installatie gebeuren in Turkije door iemand met kennis van zaken. Bij een WPB+e-CV is dit wat minder lastig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Turkije?
Warm?

Airco dus... Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

En douchen op een doorstromer.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 07-08-2023 21:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• turkeyhakan
Warm is het zeker niet ;-) Niet in de winter in ieder geval.

We hebben de keuze gemaakt: we gaan voor een elektrische CV!

• trippelb
Dus je vraagt hier advies, iedereen adviseert je om het niet te doen, en je doet het toch.

Ben wel benieuwd welke afweging dan uiteindelijk de doorslag gegeven hebben?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een airco kost wat, €1000? Een warmtepompboiler houd die toko ook prima warm voor 30% van het stroomverbruik. Ja kost nu meer centjes maar dat verdien je terug.
Als je toch met een cop van 1 gaat vervangen kun je net zo goed een elektrisch kacheltje neerzetten, dat is veel goedkoper in aanschaf.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@turkeyhakan zonder argument kiezen voor iets wat unaniem afgeraden wordt komt zeer ondankbaar over.

En de zomer in Turkije (Istanbul althans) is zeer zeker warm met een gemiddelde maximum jaar temperatuur van 33 graden.

Met de airco koop je en lagere verbruik kosten in de winter, en comfort in de zomer.

Ik snap geen drol van jouw beweegredenen om om advies te vragen en het zo naast je neer te leggen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• turkeyhakan
@trippelb ik had al aangegeven dat ik voor een elektrische CV zou gaan. De vraag was meer of dit zal voldoen aan onze vraag. Of eventueel of er betaalbare alternatieven beschikbaar waren (bijvoorbeeld een CV op propaangas blijkbaar)

@Erasmo We hebben meer dan 10 kamers. En ik wil elke kamer apart kunnen verwarmen. Dat wordt een dure optie..

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 09-08-2023 12:11 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

turkeyhakan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:11:@Erasmo We hebben meer dan 10 kamers. En ik wil elke kamer apart kunnen verwarmen. Dat wordt een dure optie..
Je zou dan haast denken aan een buizen systeem waar je of warme of koele lucht door heen blaast? Ben daar een leek in, maar dan kan (ook qua buizen aanleg) het wel met 1 verwarmingssysteem?
Regelen van de warme of koele lucht op de kamers met een klepje, das handmatig voor een paar weken wel te doen.... (is mijn leken idee..). Tja, je wilt toch geen 10 airco's.....?

• turkeyhakan
route99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:22:
[...]
Je zou dan haast denken aan een buizen systeem waar je of warme of koele lucht door heen blaast? Ben daar een leek in, maar dan kan (ook qua buizen aanleg) het wel met 1 verwarmingssysteem?
Regelen van de warme of koele lucht op de kamers met een klepje, das handmatig voor een paar weken wel te doen.... (is mijn leken idee..). Tja, je wilt toch geen 10 airco's.....?
We gaan het meemaken :-) Ik begrijp de gedachte van sommige Tweakers en ben het daar zeker mee eens.

Maar voor die 6 weken in een jaar stoken we misschien max 250 euro aan stroom, maar hebben we wel de voordelen van onbeperkt warmwater + verwarming.
Pagina: 1