Welk plafond badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:46

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi Tweakers,

Een vraag. Wij denken na over het renoveren van onze badkamer. Nu heb ik zelf al enig research gedaan over de mogelijkheden zoals een spanplafond, alu- of MDFplafond en plafondpanelen. Op dit moment hebben we een spack-plafond met één grote lamp. We willen spotjes plaatsen. Ik zal dus in ieder geval een aantal centimeter (ik denk een centimeter of 4 à 5?) naar beneden moeten met het plafond. Het plafond is 2.60 meter hoog en er zit een bovenlicht boven de deur.

Ik ben zelf niet heel handig, maar wat regels aan het plafond maken met goede schroeven en pluggen, en vervolgens daar plafondpanelen aan vast schroeven moet aardig lukken. Mijn voornaamste vraag zit het 'm er vooral in wat de absolute no-go's zijn van deze plafonds bij een een renovatie van een bestaande badkamer. Ik zou een plafond van gipsplaten die nog volledig afgewerkt moet worden (stucen, sausen etc) vb. laten uitbesteden. Een spanplafond oogt voor mijn gevoel wat goedkoop/basic en misschien zijn plafondplaten met groeven wat ouderwets.

'Plafond specs' 8)
- Ruimte/plafond van ongeveer 4,5 m2 / 15m3 totaal
- Koof van 90x40 cm, dus hoekwerk
- Plafondhoogte van 2.6 meter
- Klein ventilatieraampje van 60x60

Ik vind een spanplafond plafondplaten beiden wel mooi. Qua groeven maakt het mij niet uit. Het gaat mij vooral om wat praktisch is en doorgaans de beste optie. Wat zeggen jullie?

Hopelijk genoeg informatie :)

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 06-08-2023 22:43 . Reden: Dikke specs toegevoegd ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Regels er tegenaan, gips er tegenaan en stucen.

No go's Wat mij betreft alles van mdf :-)

M'n ouders hebben laatst de badkamer gedaan, en daar is een schrootjes plafonds van kunststof in gekomen. Die heb je tegenwoordig erg chique moet ik zeggen, en je hoeft het niet te (laten) stucen of afwerken. En er kunnen gewoon spotjes in!

Edit:

Deze schrootjes zitten ook gewoon op een houten regelwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Koekstra op 06-08-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Koekstra schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:41:
Regels er tegenaan, gips er tegenaan en stucen.

No go's Wat mij betreft alles van mdf :-)

M'n ouders hebben laatst de badkamer gedaan, en daar is een schrootjes plafonds van kunststof in gekomen. Die heb je tegenwoordig erg chique moet ik zeggen, en je hoeft het niet te (laten) stucen of afwerken. En er kunnen gewoon spotjes in!

Edit:

Deze schrootjes zitten ook gewoon op een houten regelwerk.
Schrootjes was de term die ik idd zocht :).

Overigens zijn sommige plafondplaten ook van groene MDF speciaal voor de badkamer en heb je ook volledig kunststof platen. Qua plaatsing zijn ze vrij identiek door montage met clips. Volledig kunststof zal alleen wat lichter zijn. Ik denk dat dat vooral op smaak aankomt, net als veel dingen met de badkamer 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwVi69pbNmsy-_tyhdn8C801DIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rg2JqHTXeww18ekAUYE2vo14.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hog8_bsHRFQDy-lxXHD6tAUDKOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElJBDZ1HtSGRx4SNtUnEr17K.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog even een plaatje bij het praatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:40

FreakNL

Well do ya punk?

Zoiets heb ik ook.

Gekocht bij De Graaf in Vlaardingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 22:29

Spinez0r

At your service.

Zijn dat zulke smalle platen? of is het zo'n idioot grote badkamer? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Smalle plaatjes. Staat ook mooier in een badkamer (imo).

Bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twcSkFIV4jf7SS6k6yNJkPuKyBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaLtCg0cwHK1xaj3wPJzsLr8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRj9FqFRxmjNJnVk1ac_qkFAmhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6agOspq7NJkcNvglgpd49sDA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GArBtqQFAgs4GmudWksYFQDEbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU9BdAqoM8Ddn8P4fF7aX0BJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2023 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Je hebt gewoon stucplaten voor badkamer. Laten stuccen en dan verf voor badkamerplafond. Niet te moeilijk denken. In ieder geval geen mdf gebruiken zoals eerder vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:59

ewf

Welke verf zou je aanraden??

Ik heb een aantal geprobeerd maar heb last van vocht/condens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
ewf schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:27:

Dan moet je eerst je ventilatie beter in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb zelf een aluminium plafond van Luxalon. https://www.luxalonplafonds.nl/
Is vrij eenvoudig op te hangen. Ik heb 2 bevestigingsprofielen die de badkamer oversteken en daar klik je de plafonddelen in. Plintje rondom klik je ook vast.

Lastigste is om alles mooi op maat te maken en de gaten voor je sportjes, maar ook weer niet heel erg lastig.

Ik ben voor de geborstelde aluminium look gegaan, maar ze kunnen ook in kleur.

[ Voor 10% gewijzigd door EU_RAZER op 07-08-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
mierenfokker schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:18:
Je hebt gewoon stucplaten voor badkamer. Laten stuccen en dan verf voor badkamerplafond. Niet te moeilijk denken. In ieder geval geen mdf gebruiken zoals eerder vermeld.
Dan gebruik ik denk ik toch liever kunststof voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens heb ik lekkage gehad bij mijn wasmachine terwijl ik niet thuis was.. Die zit recht boven de badkamer en er zit daar ook een gat (3cm diameter) in de vloer omdat mijn audiobron (van de speakers die je in het valse plafond ziet) op zolder staat...

Dat was echt een drama. Water van de trap af enzo.. En ook de badkamer stond blank omdat dat door dat gat was gegaan... Het hele plafond stond vol en het water kwam door de gaten van de spotjes en speakers.. Ik had echt verwacht dat ik alles weg kon gooien, zowel plafond als elektronica.. Maar wonderbaarlijk genoeg heeft het plafond zich prima gehouden.. Niet uitgezet, geen afbladderende toplaag, niks.. Heb 1 kapot spotje gehad in de jaren erna, that's it...

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2023 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@ViezeVis
Ben je van plan om überhaupt een stukadoor te laten komen?
Als je dit van plan bent, laat dan direct het plafond doen. Een mooi strak gestuct plafond is naar mijn mening toch het mooiste.
Enkel een stukadoor voor het plafond wordt erg prijzig en dan snap ik je voorkeur om iets van kunststof op het plafond te plaatsen.

Bedenk wel dat het aantrekkelijk kan zijn om een stukadoor te laten komen. Je kan dan namelijk alle muren kaal maken, alles in je muren frezen en vervolgens alles haaks en recht laten stucen. Tegels zetten wordt dan een stuk eenvoudiger, helemaal als je dat ook zelf wil laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:30
Had in mijn badkamer een plafond van een soort kunststof/laminaat.
Zag er op zich wel mooi uit maar op een gegeven moment kwam er spocht in dat er niet meer uit te krijgen was.

De boel eruit gesloopt en gipsplaten er tegenaan geschroefd. De naden dicht stucen en daarna goed schuren tot alles glad is. Alabastine antischimmel verf erover, plintje erlangs, kitten en klaar.

Je hoeft dan niet het hele plafond te stucen, alleen de naden tussen de platen dicht maken met voldoende overlap werkte voor mij ook goed.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
chrisborst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:25:
@ViezeVis
Ben je van plan om überhaupt een stukadoor te laten komen?
Als je dit van plan bent, laat dan direct het plafond doen. Een mooi strak gestuct plafond is naar mijn mening toch het mooiste.
Enkel een stukadoor voor het plafond wordt erg prijzig en dan snap ik je voorkeur om iets van kunststof op het plafond te plaatsen.

Bedenk wel dat het aantrekkelijk kan zijn om een stukadoor te laten komen. Je kan dan namelijk alle muren kaal maken, alles in je muren frezen en vervolgens alles haaks en recht laten stucen. Tegels zetten wordt dan een stuk eenvoudiger, helemaal als je dat ook zelf wil laten doen.
Als we de badkamer gaan doen dan ben ik van plan om alle tegels eruit te halen. Dat komt omdat een deel van de tegels los zit en ook vanwege de lekkage en het verleggen van leidingwerk lijkt ons dat makkelijker. De badkamer is eenmaal ook wat smaller, en met optegelen wordt dat steeds minder. Volgens mij is het niet perse nodig om een stukadoor te laten komen als de tegels eraf zijn omdat met een goede poeder tegellijm je oneffenheden wel redelijk opvult. En anders kan ik ook aan de gang met een cementgebonden middel om de grootste oneffenheden weg te krijgen. Ik ga overigens niet zelf tegelen.

@Koekstra @FreakNL Thnx voor jullie foto's. @Koekstra ; welk soort hebben jullie/je ouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ZtaaB schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:58:
Had in mijn badkamer een plafond van een soort kunststof/laminaat.
Zag er op zich wel mooi uit maar op een gegeven moment kwam er spocht in dat er niet meer uit te krijgen was.

De boel eruit gesloopt en gipsplaten er tegenaan geschroefd. De naden dicht stucen en daarna goed schuren tot alles glad is. Alabastine antischimmel verf erover, plintje erlangs, kitten en klaar.

Je hoeft dan niet het hele plafond te stucen, alleen de naden tussen de platen dicht maken met voldoende overlap werkte voor mij ook goed.
Is spocht niet typisch voor een minder goed geventileerde badkamer en misschien niet de schuld van het kunststof? Met groene gipsplaten zou je het idd ook recht moeten kunnen maken en dan met wat stuc de naden wegwerken. Het enige wat me weerhoudt is dat je behoorlijk aan de slag moet met het sausen van alles. Is wel bewerkelijker. En stuc zou sneller kunnen scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ewf schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:27:

Je hebt speciale badkamerverf nodig. Die verf is ademend waardoor het vocht ook weer weg kan en het dus niet snel schimmelt. Koop dan wel een goed merk i.p.v. Flexa of Monodek. Doet ongetwijfeld de klus, maar je merkt het verschil in kwaliteit snel vind ik.

Wel idd eerst zorgen dat ventilatie goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:30
ViezeVis schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Is spocht niet typisch voor een minder goed geventileerde badkamer en misschien niet de schuld van het kunststof? Met groene gipsplaten zou je het idd ook recht moeten kunnen maken en dan met wat stuc de naden wegwerken. Het enige wat me weerhoudt is dat je behoorlijk aan de slag moet met het sausen van alles. Is wel bewerkelijker. En stuc zou sneller kunnen scheuren.
Dat zou je denken idd :)
Maar de mechanische ventilatie staat gewoon altijd aan. het kunststof plafond werd ook altijd nat van de condens. Met het gips plafond geen druppel meer gezien.

Ik denk zelf dat er gewoon teveel luchtlekken in het oude plafond zaten waardoor de ventilatie overal lucht vandaan trok behalve uit de badkamer. het nieuwe plafond zit langs de plinten dicht gekit waardoor er denk ik een beter luchtstroom is.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:02
ViezeVis schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Je hebt speciale badkamerverf nodig. Die verf is ademend waardoor het vocht ook weer weg kan en het dus niet snel schimmelt. Koop dan wel een goed merk i.p.v. Flexa of Monodek. Doet ongetwijfeld de klus, maar je merkt het verschil in kwaliteit snel vind ik.

Wel idd eerst zorgen dat ventilatie goed is.
Denk dat dat wel losloopt. Hier ook gestuct en geverfd (met goedkope verf) en vocht komt vooral door weinig isolatie en/of koude badkamer. Mijn plafond is nog nooit vochtig geweest, wel soms de tegels overigens.

Als je overal luchtlekken hebt dan heeft het weinig zin idd, maar je kan dit makkelijk verhelpen door meer te ventileren of warme lucht toe te voegen ipv koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb deze:

https://degraafplafonds.n...alpine-wit-carmo-3000-mm/

Is wel MDF, wordt dus door sommigen hier afgeraden.. Maar check mijn lekkage verhaal even...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zelf al 7 jaar een Agnes plafond in de badkamer, naar volle tevredenheid. Wel de vochtbestendige versie uiteraard. De naadjes uit voorzorg met acryl kit gedaan en de spotjes (IP65) hebben een ring die het enigszins afdichten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:24
Persoonlijk vind ik al die kant en klare plafondplaten niet mooi...

Gewoon groene gipsplaten met afgeschuinde kant en de naden vlak afwerken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Waterbeesje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:52:
Zelf al 7 jaar een Agnes plafond in de badkamer, naar volle tevredenheid. Wel de vochtbestendige versie uiteraard. De naadjes uit voorzorg met acryl kit gedaan en de spotjes (IP65) hebben een ring die het enigszins afdichten.
Die had ik idd ook vaker voorbij zien komen in verschillende reviews. Ook niet heel duur zo te zien (€50-70 per 2,88 m2 (pak) dus 2 pakken is €100-140 euro) en zijn ook nog eens goed beoordeeld.

/Edit
Volgens mij is de basis van die plaat echter spaanplaat. Dat is dan niet zo handig :9
En toegegeven, groene gipsplafondplaten kosten helemaal geen drol. Namelijk 4 stuks voor €39. Maar daar komt natuurlijk ook nog de voorstrijk bij, primer, badkamerverf, plamuur/pleister.

[ Voor 26% gewijzigd door ViezeVis op 07-08-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Makrolon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:43:
Persoonlijk vind ik al die kant en klare plafondplaten niet mooi...

Gewoon groene gipsplaten met afgeschuinde kant en de naden vlak afwerken.
Waarmee kun je het beste de naden afwerken eigenlijk? En moet je na het vullen van de kieren dan het geheel nog opschuren (afgezien van wat je hebt opgevuld) of kun je dan direct een dekkende voorstrijk gebruiken gevolgd door matte badkamerverf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:00
Absoluut spanplafond doen, bij ons zit die er nu al een jaar of 8 in. Nog nooit geen ellende qua vocht of scheuren gehad wat je met een beetje pech met een ander soort materiaal wel gaat hebben. Het zal iets meer kosten maar je hebt er ook nooit geen omkijken meer naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:16
Vochtwerende agnesplaten. Strak en ideaal voor spots. Ok, je ziet naden maar ik vind het juist wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
@ViezeVis agnesplaat is MDF met een dampdichte folie. Kan je evt nog latexen. Heb hier in de keuken een verlaagd plafond met dat spul zitten, ik vind het er vrij goedkoop uitzien (maar zal ook te maken hebben met het doorhangen, vorige eigenaar was niet zo'n beste klusser).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
blatenja schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:11:
Vochtwerende agnesplaten. Strak en ideaal voor spots. Ok, je ziet naden maar ik vind het juist wel wat hebben.
Heb ik ook gebruikt in onze badkamer, ook voor plafond verlagen en spotjes.

Makkelijk mee te werken, strak resultaat.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Agnes platen zijn inderdaad mdf, maar de vochtwerende platen zijn ook watervast verlijmd :) daar zit hem ook gelijk het prijsverschil in met de 'gewone' platen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Na alle reacties te hebben gelezen overweeg ik een vochtwerend Agnes plafondsysteem (vanwege ervaringen hier maar ook online) of een gipsplatenplafond waarbij ik alleen de naadjes dicht. Persoonlijk gaat op dit moment mijn voorkeur uit naar Agnes vochtwerende platen, ondanks mdf. Spanplafond valt voor mij af. Dat lijkt mij toch niet wat omdat het inbouwen van spotjes mij daar wat lastiger lijkt met spothouders enzovoort.

Gipsplafond
+ Platen zijn goedkoop
+ Is overschilderbaar en kan hersteld worden bij verkleuring
- Veel meer werk dan kant-en-klaar plafond door vlakmaken, schuren, voorstrijken, schilderen
- Egale afwerking hangt af van hoe secuur je bent

Agnes plafond
+ Schilderen niet nodig
+ Montage eenvoudiger
- Kan wat goedkoper ogen door houtlooks/matglans
- Wordt misschien sneller lelijk waardoor je het plafond wellicht eerder moet vervangen, omdat schilderen niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Agnesplaten kan je gewoon overschilderen met latex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Zou het voldoende zijn om de eerste basisconstructie rachels van 22x50 mm te maken en daarbovenop ook weer een 22x50mm verticale rachel? Dan krijg je theoretisch een totale verlaging van +/- 44mm. Dat zou voldoende moeten zijn voor PVC buizen t.b.v. de elektra van de spotjes, maar ook voor de spotjes zelf met een max. inbouwdiepte van 35mm. Tegenwoordig hebben die spots allemaal losse drivers i.p.v. één trafo die ook niet heel dik meer zijn.

/edit
ff een fotootje toegevoegd met mogelijk lichtplan
Rood is de basis, oranje de 'verticale rachel'
Bij nader inzien denk ik dat de rode basis geen latten van 22x50 moeten zijn maar eerder 44 o.i.d. omdat IP65 inbouwspots wel wat dieper zijn. Volgens mij wordt 60mm teveel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8CFJ5xQ.png

[ Voor 27% gewijzigd door ViezeVis op 09-08-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ViezeVis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:28:
Zou het voldoende zijn om de eerste basisconstructie rachels van 22x50 mm te maken en daarbovenop ook weer een 22x50mm verticale rachel? Dan krijg je theoretisch een totale verlaging van +/- 44mm. Dat zou voldoende moeten zijn voor PVC buizen t.b.v. de elektra van de spotjes, maar ook voor de spotjes zelf met een max. inbouwdiepte van 35mm. Tegenwoordig hebben die spots allemaal losse drivers i.p.v. één trafo die ook niet heel dik meer zijn.

/edit
ff een fotootje toegevoegd met mogelijk lichtplan
Rood is de basis, oranje de 'verticale rachel'
Bij nader inzien denk ik dat de rode basis geen latten van 22x50 moeten zijn maar eerder 44 o.i.d. omdat IP65 inbouwspots wel wat dieper zijn. Volgens mij wordt 60mm teveel.

[Afbeelding]
Iemand hierop nog geniaal advies? :D

/edit
Wij hebben voor 3 spotjes gekozen (2 bij meubel, 1 bij douche). Plafond is Heering Florence plafonds.

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 09-06-2024 20:01 ]

Pagina: 1