Waterleiding in badkamer verleggen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Mijn vraag:
Ik wil mijn badkamer binnenkort vernieuwen. Ik wilde in eerste instantie veel op dezelfde plek doen, maar mijn beter helft heeft er toch andere ideen over.

In de douche en boven het bad wil ik van opbouw naar inbouw. Tevens komen deze op andere plekken.
Daarnaast wil ik vloerverwarming aanleggen (warp) over de bestaande vloer, maar hier lopen ook de warm en koud waterleiding door naar wastafel en toilet. Dus om legionella te voorkomen moet ik de leiding verleggen via de muur (of toch een ltv radiator).

Ik ben dus op zoek hoe ik dit zelf kan doen. Ik heb wel vaker waterleiding gelegd met knelverbinding, maar nooit in de muur. Hier moet ik dan solderen of via perskoppeling.
Heeft iemand tips wat de beste en goedkoopste oplossing is, want ik begreep dat met name een perstang prijzig is?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:03

M2M

medicijnman

solderen is de smalste koppeling en met voldoende soldeer ook prima lekdicht. Maar voordat je de boel dichtsmeert, altijd even grondig druktesten op lekkage

overigens is zo'n flexibele buis tegenwoordig nogal populair. Daar zijn perskoppelingen voor die je enkel met een perstang aan kunt sluiten. Dat spul werkt vrij snel en gemakkelijk aangezien je de meeste bochten eenvoudig kunt leggen.

[ Voor 43% gewijzigd door M2M op 06-08-2023 19:38 ]

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:18
Lekker met perskoppelingen gaan werken, gewoon alles gereed maken en dan een middagje een perstang huren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 16:15
Perskoppelingen gebruiken icm kunststof leidingen. Ik heb op amazon voor een goede 100 euro een hydraulische perstang gekocht. Kon ik op eigen ritme de leidingen aanleggen in badkamer, keuken, berging enz. Huren zou me veel meer gekost hebben, alsook veel tijdverlies voor afhalen/brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
wittmann1982 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:04:
Perskoppelingen gebruiken icm kunststof leidingen. Ik heb op amazon voor een goede 100 euro een hydraulische perstang gekocht. Kon ik op eigen ritme de leidingen aanleggen in badkamer, keuken, berging enz. Huren zou me veel meer gekost hebben, alsook veel tijdverlies voor afhalen/brengen.
Goed idee. Ik zie verschillende soorten perskoppelingen, welke heb jij gebruikt?
Welke tang heb jij op amazon gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wittmann1982
Deze, mijne is groen van op de .de site: https://www.amazon.nl/Hyd...n-krimptang/dp/B08B62YFKS ff wat zoeken, dan vind je die wel nog goedkoper.
Koppelingen van FIV https://www.verwarming-sh.../persfittingen-ALupex-FIV
Wist ik zeker dat mijn persbekken zouden passen :+

[ Voor 8% gewijzigd door wittmann1982 op 06-08-2023 22:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 02:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als het huren van een perstang al zwaar ligt op het budget kan je misschien beter geen badkamer verbouwen. ;)

gewoon alles in orde maken en een rondje persen. ik heb een eigen accutang en doe het zo omdat ik geen zin heb om dat ding steeds te pakken en op te ruimen, (of lang uit te lenen) Vroeger huurde/leende we hem ook altijd bij warmteservice, in de meeste gevallen 1 keer voor een heel huis. een badkamer is helemaal simpel om tegelijk te doen. snap eigenlijk niet waarom mensen gaan prutsen met een handtang van ali/amazon. (en ja ik heb er zelf ook 1 gehad)

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 06-08-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
wittmann1982 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:30:
Deze, mijne is groen van op de .de site: https://www.amazon.nl/Hyd...n-krimptang/dp/B08B62YFKS ff wat zoeken, dan vind je die wel nog goedkoper.
Koppelingen van FIV https://www.verwarming-sh.../persfittingen-ALupex-FIV
Wist ik zeker dat mijn persbekken zouden passen :+
Ok top. Heb je specifiek deze of er gewoon een gekozen als voorbeeld? Deze heeft nummer ASIN: B08B62YFKS. Ik koop namelijk zelf ook vaak op de amazon.de site omdat ik aan de duitse grens woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
twain4me schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:41:
als het huren van een perstang al zwaar ligt op het budget kan je misschien beter geen badkamer verbouwen. ;)

gewoon alles in orde maken en een rondje persen. ik heb een eigen accutang en doe het zo omdat ik geen zin heb om dat ding steeds te pakken en op te ruimen, (of lang uit te lenen) Vroeger huurde/leende we hem ook altijd bij warmteservice, in de meeste gevallen 1 keer voor een heel huis. een badkamer is helemaal simpel om tegelijk te doen. snap eigenlijk niet waarom mensen gaan prutsen met een handtang van ali/amazon. (en ja ik heb er zelf ook 1 gehad)
Ik vind het zelf wel handig om er 1 te hebben. Moet nog op meer plekken aan de gang met waterleiding.
Snap niet goed waarom je het prutsen noemt. Is zo'n tang van 100 euro niet goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
VivaAtloni schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Ik vind het zelf wel handig om er 1 te hebben. Moet nog op meer plekken aan de gang met waterleiding.
Snap niet goed waarom je het prutsen noemt. Is zo'n tang van 100 euro niet goed?
Tang is prima maar eens je met een accuperstang gewerkt hebt voelt met de hand pompen als prutsen.
Als je veel moet persen ben je na een paar koppelingen wel klaar met die handpomp zeg maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

VivaAtloni schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

je mag geen gas persen met een handtang, en dat is om een reden ;)
een accu tang bedien je een stuk makkelijker. en komt ook in basis in krappere ruimtes.
ik heb de handtang die wij als backup hadden voor de grap eens laten calibreren toen de accu tang zijn keuring ook moest krijgen.. hij was volgens de regels nieteens goed te krijgen. :+ ik heb er persoonlijk denk ik 300 persingen mee gedaan en sorry, maar vergeleken met een accu tang is het helemaal niets.

snap ook niet waarom je hem nog nog zou willen hebben, henco vision of de meeste andere klemkoppelingen mag je gewoon instorten. (Daar heb je hemaal geen tang voor nodig.) je gaat met water doorgaans toch niet boven de 26mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
VivaAtloni schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Ok top. Heb je specifiek deze of er gewoon een gekozen als voorbeeld? Deze heeft nummer ASIN: B08B62YFKS. Ik koop namelijk zelf ook vaak op de amazon.de site omdat ik aan de duitse grens woon.
Gewoon als voorbeeld. De mijne heeft een zwarte koffer, tang zelf is donkergroen, maar voor de rest ziet ze er identiek uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:24

Welke accutang heb je gekocht? En wat heeft die (ongeveer) gekost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tcw82 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:06:
[...]

Welke accutang heb je gekocht? En wat heeft die (ongeveer) gekost?
een klauke map1 (henco) zou ik nu zeker niet meer aanraden maar voor iets gaan met een courant accusysteem.

Koste toen 600 euro voor een jong gebruikte nieuw lagen ze nog ver boven de 1500 euro. inmiddels hebben meer merken een tang en mede omdat de samenwerking tussen klauke en makita er niet meer is heb ik het idee (geen onderbouwing) dat makita er ook met 1 gaat komen. wellicht is dat goed voor de concurentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:42

JustDutch

was ambtenaar :)

VivaAtloni schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:35:

Heeft iemand tips wat de beste en goedkoopste oplossing is, want ik begreep dat met name een perstang prijzig is?
De beste oplossing is om alles lekvrij te installeren. Bezuinigen op goed gereedschap, of slechte kwaliteit kan duurkoop zijn.

Forza Mucca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
twain4me schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:15:
[...]

een klauke map1 (henco) zou ik nu zeker niet meer aanraden maar voor iets gaan met een courant accusysteem.

Koste toen 600 euro voor een jong gebruikte nieuw lagen ze nog ver boven de 1500 euro. inmiddels hebben meer merken een tang en mede omdat de samenwerking tussen klauke en makita er niet meer is heb ik het idee (geen onderbouwing) dat makita er ook met 1 gaat komen. wellicht is dat goed voor de concurentie.
600 is nog wel te overzien, maar een Milwaukee of REMs pers-tang... Is al snel 3 a 4 voudige daarvan
Die concurrentie mag nog wel een stapje harder.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tcw82 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:42:
[...]

600 is nog wel te overzien, maar een Milwaukee of REMs pers-tang... Is al snel 3 a 4 voudige daarvan
Die concurrentie mag nog wel een stapje harder.... O-)
mja, maar zoals ik al aangaf, eigenlijk is het niet meer nodig door de klemkoppelingen. geen tang nodig en geen onderhoud aan de tang. koppelingen zijn wel duurder maar voor iemand die niet al te veel koppelingen nodig heeft per jaar een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
twain4me schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:59:
[...]

mja, maar zoals ik al aangaf, eigenlijk is het niet meer nodig door de klemkoppelingen. geen tang nodig en geen onderhoud aan de tang. koppelingen zijn wel duurder maar voor iemand die niet al te veel koppelingen nodig heeft per jaar een prima oplossing.
Klemkoppeling, "mogen" die in de muur (en of vloer) weggewerkt worden? (Niet dat echt ontopic is, maar wee je gebeente als iemand een koppeling in een vloer of muur verstopt...🫣)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VivaAtloni
twain4me schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:55:
[...]
snap ook niet waarom je hem nog nog zou willen hebben, henco vision of de meeste andere klemkoppelingen mag je gewoon instorten. (Daar heb je hemaal geen tang voor nodig.) je gaat met water doorgaans toch niet boven de 26mm
Dit is natuurlijk helemaal interessant. Ik lees op hun website bij de voordelen '100% instortgarantie' en 'instorten is mogelijk zonder extra bescherming', dus waarom dan nog met een tang werken.

[ Voor 5% gewijzigd door VivaAtloni op 07-08-2023 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

VivaAtloni schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:03:
[...]

Dit is natuurlijk helemaal interessant. Ik lees op hun website bij de voordelen '100% instortgarantie' en 'instorten is mogelijk zonder extra bescherming', dus waarom dan nog met een tang werken.
Die vision neemt een beetje meer ruimte in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Ander puntje: als je met koper aan de slag gaat, zorg dat deze in een mantel zit in de muur en vloer, om corrosie te voorkomen. Je hebt ook zacht koperen leidingen die al in een mantel komen (wicu), dat is duurder maar ook makkelijk (let dan wel op steunhulzen, afhankelijk van hoe je het gaat koppelen). Inpakken met klussentape mag ook.

En nou je badkamer toch op de schop gaat, al eens gedacht aan een Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? ? Of ten minste voorbereiding daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Zwartoog schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:17:
Ander puntje: als je met koper aan de slag gaat, zorg dat deze in een mantel zit in de muur en vloer, om corrosie te voorkomen.
Hmmm, ik was eigenlijk van plan om alleen kunstof te gebruiken. Of is koper beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Zwartoog schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:17:
En nou je badkamer toch op de schop gaat, al eens gedacht aan een Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? ? Of ten minste voorbereiding daarop?
Wel aan gedacht, maar alweer vergeten. Ga ik ook nog opnieuw onderzoeken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
@VivaAtloni
Voor in infrezen van de leidingen, bij de lidl verkopen ze een goedkope zaag hiervoor:
https://www.lidl.nl/p/parkside-muurgroeffrees/p100341396 (nog in de aanbieding ook)
Eventueel kan je ook een diamantblad op je slijptol zetten, wordt iets minder mooi maar werkt perfect. Zorg dan wel voor een goed stofmasker :P

Qua fittingen, zelf heb ik goede ervaringen met Upenor RTM fittingen:
https://www.warmteservice...e-koppeling-16/p/49200105

Geen gereedschap nodig en ze kunnen nog draaien na vastklikken. Dus je bent wat flexibeler bij het installeren. Enige nadeel, duur en groot.

Sowieso, als er een warmteservice bij je in de buurt zit, ga daar langs. Goed advies en nette prijzen. Gewoon je probleem uitleggen en ze pakken alles erbij wat je nodig hebt.

[ Voor 57% gewijzigd door chrisborst op 07-08-2023 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

VivaAtloni schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:03:
[...]

Vision is wat groter, vision heeft minder keuze in het soort koppelinen en vision is wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tcw82 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 00:12:
[...]

Klemkoppeling, "mogen" die in de muur (en of vloer) weggewerkt worden? (Niet dat echt ontopic is, maar wee je gebeente als iemand een koppeling in een vloer of muur verstopt...🫣)
Uiteraard wel de opgave van de fabrikant volgen, maar henco vision mag je bv onbeschermd instorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07
VivaAtloni schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:11:
Ik zie verschillende soorten perskoppelingen, welke heb jij gebruikt?
Ik zou het af laten hangen van verkrijgbaarheid. Als je de buis en koppelingen om de hoek kunt kopen werkt dat makkelijker dan wanneer je steeds op de postbode moet wachten. Mijn ervaring is dat je dingen vaak toch net even anders lopen dan je bedacht had.
Een handtang kopen is net zo duur als een elektrische één dag huren. Het gaat er niet om dat het zwaar op het budget ligt, het gaat erom dat je het op je gemak kan doen, en als je over een jaar de keuken gaat doen heb je de eerste honderd euro al bespaard.
Ronald.42 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:51:
Als je veel moet persen ben je na een paar koppelingen wel klaar met die handpomp zeg maar.
We hebben het hier over een particulier die zijn eigen badkamer gaat doen. Hoeveel persingen denk je dat daarbij komen kijken?

Voor bedrijfsmatig gebruik snap ik dat een tang van 1500 (of een veelvoud ervan) uit kan. Voor mezelf ga ik er dat dus ECHT NIET aan uitgeven. Dat is 100 euro per persing, en voor 100 euro pomp ik graag 20 seconde met een handtang in plaats van dat ik 5 seconde een knopje indruk.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
VivaAtloni schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Hmmm, ik was eigenlijk van plan om alleen kunstof te gebruiken. Of is koper beter?
Koper is iets beter ivm legionella. Of legionella überhaupt een risico is, is een discussie apart.

Voordeel van kunststof is dat je hele stukken kunt gebruiken zonder koppelingen, en makkelijk te leiden/leggen is. Hoe minder koppelingen, hoe minder kans op lekkage. En kan zonder mantel in de vloer/muur gelegd worden.

Verder is het vooral voorkeur: ik heb van iemand leren solderen, dus dat is makkelijk voor mij. Achteraf had ik voor verwarming liever kunststof gebruikt, dat had mij vele weken zwoegen en vloeken gescheeld :P Voor water blijf ik bij koper.

Voor warm water is een mantelbuis (geen isolatiemantel!) sowieso aan te bevelen: anders ben je vooral je vloer/muur te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VivaAtloni
chrisborst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:43:
@VivaAtloni
Voor in infrezen van de leidingen, bij de lidl verkopen ze een goedkope zaag hiervoor:
https://www.lidl.nl/p/parkside-muurgroeffrees/p100341396 (nog in de aanbieding ook)
Eventueel kan je ook een diamantblad op je slijptol
Goede tip. Ik wilde dit met mijn makita 125mm slijptol doen, maar dit lijkt me stuk handiger.
Ik wil eigenlijk de tegels (dunne 20x20cm tegels) op de bakstenen muur laten zitten en dus daar doorheen slijpen. Kan dat met die diamandschijven op die parkside frees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Paul schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:23:

Een handtang kopen is net zo duur als een elektrische één dag huren. Het gaat er niet om dat het zwaar op het budget ligt, het gaat erom dat je het op je gemak kan doen, en als je over een jaar de keuken gaat doen heb je de eerste honderd euro al bespaard.
wij huurde ze voor ~25 euro bij warmte service kocht je daar ook een berg kopelingen kreeg je hem vaak gratis mee. inmiddels zal het iets duurder zijn, maar ~100 euro denk ik niet, bij arsenius kon je ook voordelig huren maar daar moet je toevallig in de buurt wonen (als ze het nog doen)

En als het over een paar koppelingen gaat is zelfs vergeleken met een perstang klemkoppelingen gewoon goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 19:50
Denk ook om legionella. Dus warm en koud niet te dicht bij elkaar en afstand houden van de vloerverwarming.
Even inlezen. Zie bijv. https://documenten.isso.n...list-hotspots-bewerkt.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

wij huurde ze voor ~25 euro bij warmte service kocht je daar ook een berg kopelingen kreeg je hem vaak gratis mee. inmiddels zal het iets duurder zijn, maar ~100 euro denk ik niet, bij arsenius kon je ook voordelig huren maar daar moet je toevallig in de buurt wonen (als ze het nog doen)

En als het over een paar koppelingen gaat is zelfs vergeleken met een perstang klemkoppelingen gewoon goedkoper.
Vorige maand nog twee keer gehuurd. Gewoon weer 25 euro. Borg was zelfs van 1500 naar 750 gegaan.

Apart dat die Henco tangen niet meer op makita accus draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07
Je moet duidelijk je adresjes kennen; warmteservice lijkt er niets over te zeggen op de website, bij arsenius zit het verstopt op een productpagina. Bij Boels kost het de door mij genoemde € 100 per dag (al komt bo-rent ook omhoog bij Google voor €54).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
VivaAtloni schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Goede tip. Ik wilde dit met mijn makita 125mm slijptol doen, maar dit lijkt me stuk handiger.
Ik wil eigenlijk de tegels (dunne 20x20cm tegels) op de bakstenen muur laten zitten en dus daar doorheen slijpen. Kan dat met die diamandschijven op die parkside frees?
Met die frees zou je in beton moeten kunnen, dus een tegel zal geen probleem zijn. Sowieso handig om je slijptol standby te hebben staan.

Maar ik zou nog wel overwegen om je oude tegels weg te halen als dat makkelijk kan. Uiteindelijk is dat het beste, anders wordt het laag op laag en wellicht komt er ellende achter de tegels tevoorschijn die je anders had gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

chrisborst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Met die frees zou je in beton moeten kunnen, dus een tegel zal geen probleem zijn. Sowieso handig om je slijptol standby te hebben staan.
Keramische tegels zijn harder dan beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VivaAtloni
Dank iedereen.
Inmiddels de muurfrees gekocht en een plan gemaakt. Zoals ik het nu geschetst heb hoeft er maar 1 koppeling daadwerkelijk in de muur, dus dat kan prima met Henco Vision. Uiteraard met uitzondering van de aansluitingen op de groghe universal inbouwbox voor de douchekraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
MikeyMan schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Keramische tegels zijn harder dan beton.
Zo stellig kan je dat niet stellen. Zowel beton als Keramische tegels verschillen enorm qua hardheid onderling. Beton kan tussen de 3 en 9 op de schaal van Mohs zijn en Keramische tegels variëren ook enorm. Ik verwacht dat een goedkope tegel niet zo hard zijn of anders maar een heel dun laagje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:55
Bij Technische Unie heb ik een Wavin accu perstang voor 20-25 € incl. Btw voor 24uur gehuurd. Een weekend is ook 24uur als je hem dan maar maandagochtend vroeg terug komt brengen.

Wat een verademing zo'n ding. Werkt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:55
VivaAtloni schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Ik heb dezelfde muurfrees. Ik noet eerlijk zeggen dat met een slijptol 2 sleuven maken net zo makkelijk gaat. Het grote voordeel van de muurfrees is stofafzuiging.
Je kan zeker door tegels en baksteen met diamandschijf. Baksteen is vrij zacht. Een tegels is ook zacht op de toplaag na.
Pagina: 1