Bestelling plaatsen bij Amazon tè makkelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ben ik de enige die vind dat een bestelling plaatsen bij Amazon tè makkelijk gaat?

Ik was net een product aan het bekijken en klikte op "Nu kopen". Normaal verwacht ik dat ik dan naar de "winkelwagen" wordt gebracht waar ik de verzendmethode en betaalwijze kan kiezen. Maar in dit geval verscheen een klein schermpje met 1 knop waarvan ik me niet eens kan herinneren wat het precies was. 1 klik verder en hij was besteld & betaald, vanzelf afgeschreven van de creditcard die ik daar ooit 1x eerder heb gebruikt :o

Ik had nog een afhaallocatie willen kiezen omdat ik dan geen verzendkosten betaal, maar het was automatisch op "standaardverzending" gegaan, heb geen keuze gezien.

De bestelling annuleren heb ik niet gedaan, omdat ik ergens het slechte gevoel heb dat als ik dat doe, ik het geld niet zo snel terug op mijn kaart heb als dat het is afgeschreven.

Ik heb hierna meteen mijn creditcard uit de "wallet" verwijderd in de hoop dat dit volgende keer niet kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:17

Reinier

\o/

Superhandig juist. En annuleren is zo gepiept. Terugboeken gaat ook snel zat. Geen probleem toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 12:36
1-Click aankopen is een instelling die niet default is ingeschakeld dus ik denk dat je dit in het verleden toch een keer hebt ingeschakeld. Voor beheerinstellingen zie:
https://www.amazon.nl/gp/...l?nodeId=GDZ8ZNZDSTL6ZYCP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:17

Reinier

\o/

Oh en je kunt het met één spreekwoordelijke klik uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
nadat ik in Prime video eens een film heb gekocht, en daardoor mijn creditcard moest koppelen, staat Amazon zelf, ineens ook ingesteld op betalen met creditcard en inderdaad ook 1-click buying. Is eenvoudig te veranderen, maar is idd. even een momentje dat je denkt van "hoe kan dat nou weer"

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Josefien schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:16:

De bestelling annuleren heb ik niet gedaan, omdat ik ergens het slechte gevoel heb dat als ik dat doe, ik het geld niet zo snel terug op mijn kaart heb als dat het is afgeschreven.

Ik heb hierna meteen mijn creditcard uit de "wallet" verwijderd in de hoop dat dit volgende keer niet kan gebeuren.
Normaal gesproken schrijft Amazon pas het bedrag van de CC af als het pakket daadwerkelijk verzonden is. En meestal zit er wel een paar uur tussen bestellen en verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Polster schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:20:
1-Click aankopen is een instelling die niet default is ingeschakeld dus ik denk dat je dit in het verleden toch een keer hebt ingeschakeld. Voor beheerinstellingen zie:
Bij mij staat "1-Click is uitgeschakeld in deze browser".

Blijkbaar is dat ook per browser ingesteld. Die aankoop vanochtend was op mijn smartphone. En daar heb ik in het verleden iets op besteld met creditcard, misschien is het wat @kendo zegt, dat na gebruik van een creditcard de "1-click-buying" vanzelf aan staat?

Ik heb nu op "uitschakelen op alle browsers" aangeklikt. Hoop dat het uit blijft.
Reinier schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:18:
Superhandig juist. En annuleren is zo gepiept. Terugboeken gaat ook snel zat. Geen probleem toch?
Afschrijven was binnen 30 seconden gebeurd. Gaat terugboeken ook zo snel als ik 'm annuleer?

Ik voel me er niet prettig bij als terugboeken niet ook meteen gebeurd en ik dus de boel regelmatig in de gaten moeten houden zodat terugboeken ook daadwerkelijk gebeurd.
downtime schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Normaal gesproken schrijft Amazon pas het bedrag van de CC af als het pakket daadwerkelijk verzonden is. En meestal zit er wel een paar uur tussen bestellen en verzenden.
Ik zag de afschrijving binnen 30 seconden al in mijn bank-app. Strikt gezien is het een "reservering", maar het gaat wel van de bestedingslimiet af.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 16:22
Ik vind dat je aan het zoeken bent naar problemen. Je kunt bij Amazon altijd annuleren of kosteloos retourneren. Ik zie het probleem niet. Maak je niet zo druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Josefien schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Ik zag de afschrijving binnen 30 seconden al in mijn bank-app. Strikt gezien is het een "reservering", maar het gaat wel van de bestedingslimiet af.
Klopt. Daar had ik geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
MarcoC schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:49:
Ik vind dat je aan het zoeken bent naar problemen. Je kunt bij Amazon altijd annuleren of kosteloos retourneren. Ik zie het probleem niet. Maak je niet zo druk.
Geld terugkrijgen bij annuleren of retourneren gaat vaak minder vlot dan geld uitgeven, is helaas mijn ervaring.

Heel recent nog bij Bol.com een artikel verkeerd geleverd gekregen. Ruilen kon niet, alleen retourneren. Het heeft toen bijna 3 weken en 2 lange telefoontjes geduurd voordat ik mijn geld terug kreeg. Terwijl betalen minder dan een minuut kostte.

Het zal vaak vast goed gaan, maar als je net te vaak het omgekeerde ervaart, wordt je vanzelf achterdochtig. Ik ben dan ook iemand die als ik de tijd heb liever 2x50km rij om iets persoonlijk te gaan kopen/ophalen dan dat ik het bestel/laat bezorgen, dat geeft net iets meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bij Amazon gaat annuleren super vlot. De langste wachttijd zit bij je bank die het moet verwerken. Zodra je op de annuleren knop klikt, geeft amazon het al door aan je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 16:22
Josefien schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Geld terugkrijgen bij annuleren of retourneren gaat vaak minder vlot dan geld uitgeven, is helaas mijn ervaring.

Heel recent nog bij Bol.com een artikel verkeerd geleverd gekregen. Ruilen kon niet, alleen retourneren. Het heeft toen bijna 3 weken en 2 lange telefoontjes geduurd voordat ik mijn geld terug kreeg. Terwijl betalen minder dan een minuut kostte.

Het zal vaak vast goed gaan, maar als je net te vaak het omgekeerde ervaart, wordt je vanzelf achterdochtig. Ik ben dan ook iemand die als ik de tijd heb liever 2x50km rij om iets persoonlijk te gaan kopen/ophalen dan dat ik het bestel/laat bezorgen, dat geeft net iets meer zekerheid.
Het gaat bij Amazon altijd goed. Als je annuleert voordat het product verzonden is heb je heel snel je geld terug. Daarnaast is er ook eigen verantwoordelijkheid om op te letten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
Het hele systeem van Amazon is er op ingesteld om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken om te kopen. Dat is geen tekortkoming van het platform maar de gehele opzet.

Dat je daarbij het letterlijke onderscheid mist tussen de <gele knop : in winkelwagen> of de eronderstaande <oranje knop : nu kopen> is puur een kwestie van niet goed lezen/opletten.
De knop <nu kopen> beschrijft letterlijk tot in detail wat je aanklikt, namelijk: <nu kopen!>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:37
Ik was net een product aan het bekijken en klikte op "Nu kopen". Normaal verwacht ik dat ik dan naar de "winkelwagen" wordt gebracht waar ik de verzendmethode en betaalwijze kan kiezen. Maar in dit geval verscheen een klein schermpje met 1 knop waarvan ik me niet eens kan herinneren wat het precies was. 1 klik verder en hij was besteld & betaald, vanzelf afgeschreven van de creditcard die ik daar ooit 1x eerder heb gebruikt :o
In dat kleine schermpje staat een overzicht van je bestelling, inclusief leveringsadres, betaalmethode en totaalprijs.

Op de knop staat "Je bestelling plaatsen". Eronder staan nog de kleine lettertjes: "Door een bestelling te plaatsen ga je akkoord met de Verkoop- en gebruiksvoorwaarden van Amazon. Raadpleeg en bekijk hier onze Privacyverklaring, onze Cookieverklaring en ons beleid inzake op interesses gebaseerde advertenties. Door op "Je bestelling plaatsen" te klikken, ga je een bestelling met een betalingsverplichting aan."

Volgens mij is dit allemaal duidelijk genoeg, misschien moet je beter kijken waar je op klikt. ;)

Persoonlijk vind ik dit juist wel handig zo. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad; het is een keuze om dit ingeschakeld te hebben. Ik vind het lekker makkelijk - in combinatie met Prime vanwege de 'gratis' verzendkosten. Als ik eerst een winkelwagen wil vullen klik ik simpelweg niet op de 'nu'-knop.
[...]
Bij Amazon heb ik daar nooit enige moeite mee gehad.
Edit: Bol trouwens ook niet. Waarbij ik in beide gevallen zo mogelijk weg blijf van de 'verkoop door' / Marktplaats-achtige meuk.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 06-08-2023 13:30 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:21
Ik klik op nu kopen, en ik koop het meteen!

Joh. Dat is toch ook precies wat die knop zegt?

Als je hem in de winkelwagen wil stoppen moet je op de 2e grote knop klikken waar bij staat: IN WINKELWAGEN.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 06-08-2023 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Het is ook nooit goed, hè. Gaat het snel, dan is het te snel. Gaat het langzaam, dan is het te langzaam :+

Maar sowieso heb je hier natuurlijk ook zelf een heel groot aandeel in. Je zegt:
Maar in dit geval verscheen een klein schermpje met 1 knop waarvan ik me niet eens kan herinneren wat het precies was.
Blijkbaar lees je dan zelf niet heel goed, wat je de website niet kan verwijten.

Verder, zoals al paar keer is benoemd: Amazon is altijd heel snel met annuleren en terugbetalen. Dus ik zou zeggen, beschouw het als een wijze les, en volgende keer niet meer op 'Nu kopen' klikken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Een wijze les zou ik het ook niet echt noemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:00
MarcoC schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:49:
Dit is gewoon een hele andere verwachting die vele mensen hebben, het zoeken naar problemen noemen vind ik wel erg overdreven…

Ik heb het zelf ook ingesteld blijkbaar. Ik koop bijna nooit bij Amazon omdat ik de website vind lijken op een goedkope Chinese webshop inclusief verre van duidelijke beschrijvingen, maar toen ik recentelijk iets kocht bij Amazon had ik het direct al aangeschaft. Annuleren kon niet, omdat het al verwerkt zou zijn. Vervolgens pakketje geweigerd aan de deur en retour laten sturen, waardoor ik mijn geld exact drie weken na het kopen weer terug had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
[...]

Dat klopt ook. Bij annuleren kost dat bij Amazon doordeweeks meestal een dag (bankverwerking, er bestaat geen iDEAL voor het terugstorten van bedragen, een cc terugboeking is ook niet direct verwerkt, een cc betaling wordt eerst gereserveerd op je kaart), bij retourneren moeten ze het product eerst ontvangen waarna je je geld terug krijgt. Logisch, lijkt mij.

Dit is echter overal zo en niet alleen bij Amazon. Bij Amazon is mijn persoonlijke ervaring dat het zelfs vaak veel sneller is dan andere (Nederlandse) webshops.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik merk als iemand met een gat in z'n hand dat het wel riskant is, want het is best wel eens zo dat ik een impulsaankoop doe die ik niet had gedaan als het meer moeite had gekost.
Maar dat is natuurlijk net het idee, ze willen de drempel zo laag mogelijk houden.

Ik bestel steeds minder bij Amazon omdat ze bijna altijd DHL of een of andere hippe nieuwe koerier langssturen tussen 7 en 11 's avonds terwijl ik overdag gewoon thuis ben en dat veel handiger zou zijn, maar Amazon is wel heel makkelijk geld uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 18:28
Polster schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:20:
Dit klopt niet helemaal.
Dit is een instelling die standaard aanstaat (er is meen ik ooit communicatie over geweest en via een opt out kon je aangeven dat je dit niet wilde).

Echter als ik nu een bezorg adres toevoeg dan staat standaard op dat bezorgadres 1 klik betalen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:09

FreakNL

Well do ya punk?

Orangelights23 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

Dit is gewoon een hele andere verwachting die vele mensen hebben, het zoeken naar problemen noemen vind ik wel erg overdreven…

Ik heb het zelf ook ingesteld blijkbaar. Ik koop bijna nooit bij Amazon omdat ik de website vind lijken op een goedkope Chinese webshop inclusief verre van duidelijke beschrijvingen, maar toen ik recentelijk iets kocht bij Amazon had ik het direct al aangeschaft. Annuleren kon niet, omdat het al verwerkt zou zijn. Vervolgens pakketje geweigerd aan de deur en retour laten sturen, waardoor ik mijn geld exact drie weken na het kopen weer terug had.
Dat is totaal niet mijn ervaring…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Comma schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:52:
Het hele systeem van Amazon is er op ingesteld om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken om te kopen. Dat is geen tekortkoming van het platform maar de gehele opzet.

Dat je daarbij het letterlijke onderscheid mist tussen de <gele knop : in winkelwagen> of de eronderstaande <oranje knop : nu kopen> is puur een kwestie van niet goed lezen/opletten.
De knop <nu kopen> beschrijft letterlijk tot in detail wat je aanklikt, namelijk: <nu kopen!>
"Nu kopen" ken ik eerder alleen van eBay. En daar krijg je na aanklikken een groot scherm met dat het bindend is als je verder gaat. En daarna kan je rustig je betaalmethode kiezen en afronden. Dat verwacht ik ook bij zo'n knop i.p.v. dat met nog 1 klik alles incl. het betalen gedaan is.
Xander schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

In dat kleine schermpje staat een overzicht van je bestelling, inclusief leveringsadres, betaalmethode en totaalprijs.

Op de knop staat "Je bestelling plaatsen". Eronder staan nog de kleine lettertjes: "Door een bestelling te plaatsen ga je akkoord met de Verkoop- en gebruiksvoorwaarden van Amazon. Raadpleeg en bekijk hier onze Privacyverklaring, onze Cookieverklaring en ons beleid inzake op interesses gebaseerde advertenties. Door op "Je bestelling plaatsen" te klikken, ga je een bestelling met een betalingsverplichting aan."

Volgens mij is dit allemaal duidelijk genoeg, misschien moet je beter kijken waar je op klikt. ;)

Persoonlijk vind ik dit juist wel handig zo. :)
Ja, daar zeg je het al, kleine lettertjes die op een telefoon nog kleiner zijn. Zo gemaakt dat ze niet opvallen en dan 1 klik is het besteld en betaald...

Het voelde voor mij gewoon heel onnatuurlijk en zelfs best eng dat met letterlijk slechts 2 klikken de boel besteld en betaald is.
WEBGAMING schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:07:
Ik klik op nu kopen, en ik koop het meteen!

Joh. Dat is toch ook precies wat die knop zegt?

Als je hem in de winkelwagen wil stoppen moet je op de 2e grote knop klikken waar bij staat: IN WINKELWAGEN.
De meeste webshops waar ik besteld heb en 2 knoppen hebben is de ene "plaats in winkelwagen" waarbij je in de producten blijf en de andere wordt je direct naar de "kassa" gebracht om betaalwijze/verzend wijze te kiezen. Dat verwachtte ik hier achter de "nu kopen" knop ook.

"Nu kopen" betekent in mijn ogen dat je nog wel je betaal/verzend wijze mag kiezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WEBGAMING
En die grote andere knop, die er letterlijk boven staat, waar op staat "in winkelwagen" vergeten we voor het gemak maar even? Misschien gewoon een beetje opletten wat je doet?

"Nu kopen" betekent niet dat ik het nu wil kopen! Oke dan.

En wat denk je dat dat schermpje aangeeft als je op die knop drukt? Niets, omdat je daar ook niet naar gekeken hebt. Maar in dat schermpje staat (natuurlijk) aangegeven wat er dan precies gaat gebeuren, qua adres, betaling etc. Maar ja, als je daar meteen doorheen klikt... 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door WEBGAMING op 06-08-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Josefien schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

"Nu kopen" ken ik eerder alleen van eBay. En daar krijg je na aanklikken een groot scherm met dat het bindend is als je verder gaat. En daarna kan je rustig je betaalmethode kiezen en afronden. Dat verwacht ik ook bij zo'n knop i.p.v. dat met nog 1 klik alles incl. het betalen gedaan is.

[...]

Ja, daar zeg je het al, kleine lettertjes die op een telefoon nog kleiner zijn. Zo gemaakt dat ze niet opvallen en dan 1 klik is het besteld en betaald...

Het voelde voor mij gewoon heel onnatuurlijk en zelfs best eng dat met letterlijk slechts 2 klikken de boel besteld en betaald is.

[...]

De meeste webshops waar ik besteld heb en 2 knoppen hebben is de ene "plaats in winkelwagen" waarbij je in de producten blijf en de andere wordt je direct naar de "kassa" gebracht om betaalwijze/verzend wijze te kiezen. Dat verwachtte ik hier achter de "nu kopen" knop ook.

"Nu kopen" betekent in mijn ogen dat je nog wel je betaal/verzend wijze mag kiezen.
Je hebt het over 'met 1 klik is alles gedaan', maar het is niet één klik, dat gaf je zelf al aan in je startpost, en heb ik net ook nog even gecontroleerd: zodra jij op 'Nu kopen' klikt beland je in de laatste stap van de checkout, waarin je alles nog even kan controleren en eventueel aanpassen (bijvoorbeeld betaalmethode of bezorgmethode wijzigen). En daar moet je nog een keer op 'Bestelling plaatsen' klikken.

Nu snap ik best dat dit sneller ging dan je verwacht had en/of gewend bent, maar het komt toch grotendeels neer op dat je zelf niet helemaal op hebt gelet.

En tip voor de volgende keer: geen opgeslagen creditcard gebruiken, dan kan je ook niet per ongeluk zomaar betaald hebben. Dat heb je al gedaan. Dus een volgende keer zal het allemaal niet zo snel meer gaan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ben ik de enige die vind dat een bestelling plaatsen bij Amazon tè makkelijk gaat?

Ik had nog een afhaallocatie willen kiezen omdat ik dan geen verzendkosten betaal, maar het was automatisch op "standaardverzending" gegaan, heb geen keuze gezien.

Sorry hoor, maar je kunt op het 'nu kopen' scherm zien welke betaalmethode wordt gebruikt en welk verzendadres wordt gebruikt, je kunt het daar aanpassen, EN je hebt op een slider geveegd om te bestellen.

Dit is 100% user error. Meer of minder kan ik er echt niet van maken 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi1-6Sl6Zr0IQFSn1kW5Fok7VlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYuLkJwqDXnVrM9qur4iXlt7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 06-08-2023 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Blijkbaar wordt het tegenwoordig normaal gevonden dat je met letterlijk 2 klikken geld kan uitgeven. Met héél weinig bevestiging. Ik snap nu steeds beter waarom er van die nieuwsberichten zijn waarbij kleuters een apparaat even in handen hebben en er opeens onbewust voor veel geld aan spullen is besteld.

Zoiets kan ik me bij Social Deal overigens ook herinneren. Als je 1x met iDeal heb betaald staat er de volgende keer automatisch al je bank en rekeningnr ingevuld. Als je dit kiest i.p.v. elke keer opnieuw ING=>bank dan heb je de aankoop meteen gedaan en innen ze het via automatische incasso. 1x die fout gemaakt destijds.

Ik vind dit soort dingen een erg slechte ontwikkeling. In een fysieke winkel pakken ze bij je 2e bezoek ook niet vanzelf alvast je pas uit je portemonnee. Het voelt bijna alsof ze erop hopen dat je even niet oplet en per ongeluk aankopen doet.

Als de retourknoppen eens ook zo vlot zouden werken... met 2 klikken het retourlabel op het scherm...
dragon2 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Sorry hoor, maar je kunt op het 'nu kopen' scherm zien welke betaalmethode wordt gebruikt en welk verzendadres wordt gebruikt, je kunt het daar aanpassen, EN je hebt op een slider geveegd om te bestellen.

Dit is 100% user error. Meer of minder kan ik er echt niet van maken 8)7

[Afbeelding]
Op mijn toestel was het geen swipe, maar een drukknop.

En ja, ik heb dat adres en rekening gezien en het zag er niet aanpasbaar uit (op jouw screenshot ook niet) en dan ga ik er vanzelf uit dat het wel bij de volgende stap is. Maar niet dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 11:39
@Josefien
Wat wil je nu met dit topic bereiken?

Veel webshops hebben de drempel om geld uit te geven zo laag mogelijk gemaakt. Zeker met de functie, direct kopen (of klarna met achteraf betalen). Maar hiervoor moet je wel zelf een creditcard toevoegen.
Maar dit is niet zo verschillend als de spullen die bij de kassa liggen in de supermarkt (of vroeger bestellen bij de wehkamp). Een makkelijke manier om impulsaankopen te veroorzaken.

Verder is amazon erg makkelijk met het annuleren en terug betalen. Mijn ervaring is dat het geld direct terug was zodra DHL de barcode had gescand. Sommige producten hoefde ik niet terug te sturen en had direct mijn geld terug. Past ook precies in de lijn om mensen het zo makkelijk mogelijk te maken om spullen te kopen (want geld terug krijgen is zo makkelijk).

Wil je hier minder vatbaar voor zijn? Creditcard en bankpas doorknippen en enkel contant geld hebben. Verder niks meer via je telefoon bestellen.

PS; Ja, mensen geven te makkelijk geld uit en winkels krijgen hierin veel vrijheid. Maar onze hele maatschappij is ingericht op consumeren. Dus wil je dat dit anders wordt moet er echt heel veel veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 06-08-2023 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:36
Zonder TS aan te willen vallen, maar dit topic leest vooral als een betoog tegen mogelijkheden die Amazon en andere webwinkels aanbieden.

Uiteindelijk is altijd te kiezen voor meerdere bevestigingen en (vaak) betaling met iDEAL of zelfs achteraf, dat laatste is pas een serieus risico om iets goed mis te laten gaan. Is het dan nog lastig, dan blijft de fysieke optie open staan.

...Wat @chrisborst net iets sneller tikt.... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mr.D78 op 06-08-2023 18:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Josefien schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:20:
Blijkbaar wordt het tegenwoordig normaal gevonden dat je met letterlijk 2 klikken geld kan uitgeven. Met héél weinig bevestiging. Ik snap nu steeds beter waarom er van die nieuwsberichten zijn waarbij kleuters een apparaat even in handen hebben en er opeens onbewust voor veel geld aan spullen is besteld.

Zoiets kan ik me bij Social Deal overigens ook herinneren. Als je 1x met iDeal heb betaald staat er de volgende keer automatisch al je bank en rekeningnr ingevuld. Als je dit kiest i.p.v. elke keer opnieuw ING=>bank dan heb je de aankoop meteen gedaan en innen ze het via automatische incasso. 1x die fout gemaakt destijds.

Ik vind dit soort dingen een erg slechte ontwikkeling. In een fysieke winkel pakken ze bij je 2e bezoek ook niet vanzelf alvast je pas uit je portemonnee. Het voelt bijna alsof ze erop hopen dat je even niet oplet en per ongeluk aankopen doet.

Als de retourknoppen eens ook zo vlot zouden werken... met 2 klikken het retourlabel op het scherm...

[...]

Op mijn toestel was het geen swipe, maar een drukknop.

En ja, ik heb dat adres en rekening gezien en het zag er niet aanpasbaar uit (op jouw screenshot ook niet) en dan ga ik er vanzelf uit dat het wel bij de volgende stap is. Maar niet dus.
Sorry hoor, maar je piept nogal. Je bent toch geen 7 jaar oud? En je zit hier op een tech forum.

Sterker nog, wat een 'koop nu' knop/swipe doet, en dat je op een blauw linkje kunt drukken, dat weten m'n neefjes en nichtjes nog. Ook die onder de 10.
En 1click is ook niet nieuw ofzo, Amazon gebruikt dit al sinds 1999 meen ik :z

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Blijkbaar wordt het tegenwoordig normaal gevonden dat je met letterlijk 2 klikken geld kan uitgeven. Met héél weinig bevestiging.
Ogh. Het is al eeuwen normaal dat een knikje of opgestoken vinger genoeg is om een biertje besteld te hebben. Niets nieuws onder de zon.

Dat gezegd hebbende, als het niet de bedoeling is dat het kan, sla geen CC of bank-info op.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Jezelf vergelijken met een kleuter. Weet niet of dat zo'n sterk punt is als dat je denkt dat het is.

Retour aanmelden is ook maar een aantal klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je hebt het duidelijk nog niet geprobeerd, want ja, zo makkelijk is retourneren bij Amazon.
Misschien voor je hier komt klagen, zorgen dat je weet waar je het over hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 07:37
Ik vind eerlijk gezegd de toon in dit topic onnodig vijandig. Bijna iedereen vindt dit blijkbaar normaal en er zijn zo te lezen redelijke oplossingen voor, maar toch ben ik benieuwd wat @fopjurist hiervan vindt, in hoeverre maakt Amazon het in deze voldoende kenbaar dat je met 1 klik een betaalverplichting aangaat (ook al kan je deze in principe direct annuleren) en is dat bindend te verklaren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
Ionicawa schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:45:
Ik vind eerlijk gezegd de toon in dit topic onnodig vijandig. Bijna iedereen vindt dit blijkbaar normaal en er zijn zo te lezen redelijke oplossingen voor, maar toch ben ik benieuwd wat @fopjurist hiervan vindt, in hoeverre maakt Amazon het in deze voldoende kenbaar dat je met 1 klik een betaalverplichting aangaat (ook al kan je deze in principe direct annuleren) en is dat bindend te verklaren?
Nogmaals: je gaat niet met maar 1 klik een betaalverplichting aan, het kost sowieso (minimaal) 2 keer klikken, en als je een opgeslagen creditcard hebt, dan heb je in het verleden al meerdere stappen ondergaan. Betaal je met iDEAL, dan kan er sowieso niet zomaar betaald zijn.

En bij de twee 'Bestelling plaatsen'-knoppen staat het er direct bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuSDYhmY6g0ZE3McvJZNUqZV4ro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7XZOKEVHrpL9WUmHiluNuPTS.png?f=user_large

Dat is geen vage taal, en het is ook niet weggestopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 06-08-2023 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:51

Kheos

FP ProMod
Blijkbaar wordt het tegenwoordig normaal gevonden dat je met letterlijk 2 klikken geld kan uitgeven.
Net zoals het tegenwoordig normaal gevonden wordt dat je kan betalen door een QR code te scannen of je bankkaart tegen een lezer te houden. Wat is je punt precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oon schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:33:
Ik merk als iemand met een gat in z'n hand dat het wel riskant is, want het is best wel eens zo dat ik een impulsaankoop doe die ik niet had gedaan als het meer moeite had gekost.
Maar dat is natuurlijk net het idee, ze willen de drempel zo laag mogelijk houden.
Gelukkig gaat retour net zo soepel en heb zelf ook regelmatig kunnen annuleren voordat het verzonden was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Misschien is het handig als je niks wilt kopen om ook niet op verkoopsites rond te hangen dan kom je ook niet in de verleiding om wat te kopen, al helemaal niet als je het financieel niet kan veroorloven om te wachten op de retourbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:08
Cave_Boy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:39:
Dit klopt niet helemaal.
Dit is een instelling die standaard aanstaat (er is meen ik ooit communicatie over geweest en via een opt out kon je aangeven dat je dit niet wilde).

Echter als ik nu een bezorg adres toevoeg dan staat standaard op dat bezorgadres 1 klik betalen aan.
Nog een aanvulling: volgens mij doet die setting überhaupt niets in de EU.

Op deze pagina staat het op 1-Click is uitgeschakeld in deze browser, maar ook als ik het aanzet krijg ik nog steeds de flow die @Hahn hierboven min-of-meer weergeeft.

De 'echte' 1-Click gaat daadwerkelijk over één klik ('Buy now with 1-Click'), iets waarvan ik me kan voorstellen dat Amazon dat niet aanbiedt in de EU ivm. de strenge wetgeving over het aangaan van een betalingsverplichting.

Ze laten je in ieder geval altijd twee keer bevestigen: 'nu kopen' en 'je bestelling plaatsen'. Klagen mag pas als ze het vervolgens niet komen brengen :+

[ Voor 25% gewijzigd door Thralas op 09-08-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Thralas schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:23:
[...]

Mierenneukerij, maar volgens mij is dat de weergave als het product ook in je mandje zit. Als het er niet in zit krijg je een popup die er net iets anders uitziet. Maakt voor de strekking verder niet uit.
Je zet nu mijn tekst en screenshot bij iemand anders z'n naam/post, wel handig om dat even recht te zetten.

En nee, mijn screenshot is van een product waarbij ik op 'Nu kopen' klikte en ik naar de laatste pagina in de checkout ging, waarbij het product niet in mijn mandje zat. Dit is op desktop, dus het kan zijn dat het op mobiel of andere devices er anders uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:08
Hahn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:26:
Je zet nu mijn tekst en screenshot bij iemand anders z'n naam/post, wel handig om dat even recht te zetten.
Huh, wat een gepruts. Maar helemaal weggehaald, want mijn toevoeging klopte toch niet.
En nee, mijn screenshot is van een product waarbij ik op 'Nu kopen' klikte en ik naar de laatste pagina in de checkout ging, waarbij het product niet in mijn mandje zat. Dit is op desktop, dus het kan zijn dat het op mobiel of andere devices er anders uitziet.
Vreemd. Ik krijg meestal een popup, maar nu ik het nog een paar keer probeer: niet altijd, soms kom ik inderdaad wél uit bij de pagina uit je screenshot.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 09-08-2023 21:41 ]

Pagina: 1