CV boiler kapot. Nieuwe CV of hybride combinatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 10:49
Mijn vraag:
Bij mijn pa heeft de boiler van de CV ketel (Nefit Ecomline classic uit 1999) het net begeven. We waren net bezig om een Quatt warmtepomp te bestellen naast zijn CV ketel. Deze kon dan op zijn plattedak welke ongeveer 10 meter van zijn CV ruimte was verwijderd. De leidingen gaan 90% door het huis, dus dit was nog te doen qua verlies.

Nu hebben we dus een compleet nieuwe situatie, omdat hij de CV ketel wil vervangen en tegelijk een bijpassende warmtepomp wil bestellen. Dus een hybride systeem.
Wat is nu wijsheid, want hij wil maandag met de lokale installateur bellen en die gaan natuurlijk van alles aanbevelen. Door de hogere druk van het vervangen, moet hij dan snel beslissen.

We hebben net al even gekeken naar mogelijke oplossingen en zowel Remeha als Nefit bieden hybride oplossingen. Dit ziet er op zich wel goed uit, maar ik lees prijzen van rond de 6000 euro en dit is vrij gortig. De Quatt was namelijk 2600 euro en een nieuwe CV kost zo'n 1500 euro incl installatie als ik op internet kijk.
We denken in ieder geval dat het nu beter is om niet meer voor een monoblock te gaan ivm de 10 meter afstand. Ik lees dat je minder verlies hebt bij een split systeem. Nu er meer ruimte komt in het CV hok kan dit wel, want de huidige CV is nogal een groot ding.

Heeft iemand wellicht wat advies uit een soortgelijke situatie, zodat we wat meer beslagen zijn in het gesprek met het installatiebedrijf?

Ps. om wat tijd te rekken zit ik te denken om een tweedehands boiler op MP voor de huidige CV te kopen. Hiermee kopen we in ieder geval wat extra tijd.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:04
Heb je inzicht in je verbruiksgegevens over de afgelopen jaren? Weet je of je het huis met lage temperatuur kunt verwarmen? Misschien kun je wel naar full electric? Zelf zou ik in jou situatie ook eerst voor hybride gaan (ben dat toevallig ook gegaan in april dit jaar...) Als je wat gegevens hebt kun je die hier misschien ook delen, kunnen andere tweakers ook goed meedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
2500m3 gas per jaar gemiddeld. Benedenverdieping ligt vloerverwarming die gelegd is bij de bouw van de woning in 1979. Bovenverdieping alles met radiatoren. Dus daarom denken we dat all-electric nog niet haalbaar is. Wil hij ook niet, oude generatie he ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dat is dan inderdaad nog een stapje te ver. (Tenzij die 2500m3 voor 600 m2 woonopp is... :+ )

De vvw zou misschien nog wel werken met lage temperatuur.

De hybride ondersteuning gaat zeker in de tijden dat de temperatuur net te hoog is voor mooi cv stook gedrag zijn steentje bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-08 00:08
@VivaAtloni hoe werkt die quatt warmte pomp samen met de cv ketel/welk communicatie protocol ?
(ik kan niet vinden of hij de cv ketel opentherm aanstuurt of gewoon aan uit of beide opties heeft)
de remeha hybride combinatie warmte pomp met bijv de avanta is wel goed op elkaar ingespeelt.
(open therm/remeha e twist kamer thermostaat de warmte pomp is aanspreek punt 1 ketel is nummer 2.
eventueel is een andere ketel van remeha ook prima. maar lees een beetje de reviews door etc.
de intergas combinatie is wat nieuwer in de markt geen ervaring met warmte pomp wel met de ketel.
de ketel wordt ietsje dikker 10 cm door het wp frame. dus technisch zal je hem wel kwijt kunnen.
en intergas kennende zullen ze de boel wel technisch/elektronisch goed aan elkaar hebben gekoppelt.
(eigenlijk voeg ik vooral 1 optie toe en maak het er dus niet makelijker op voor je sorry daarvoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
miciel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:23:
@VivaAtloni hoe werkt die quatt warmte pomp samen met de cv ketel/welk communicatie protocol ?
Zou met de nefit ecomline werken via aan/uit. Dus niet echt top, masr deze hebben we dus ook niet gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:19
Je kan nu een nieuwe combiketel nemen en later alsnog een warmtepomp, hybride warmtepompen kunnen met aan/uit en opentherm werken.

2500m3 dat is dus ong 230 p/m, mogelijk toch eens kijken naar vloerisolatie en die boiler eruit gooien en gewoon de doorstromer van de combiketel gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 05-08-2023 20:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
VivaAtloni schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Zou met de nefit ecomline werken via aan/uit. Dus niet echt top, masr deze hebben we dus ook niet gekocht.
ik heb ze even een berichtje gestuurt. hoe het met de andere cv ketels zit. misschien is er nog hoop.
de thermostaten zijn namelijk grotendeels wel ophenterm/modulerend. maar dat kan ook allen voor de
wp gelden. en dat ze er een simpel aan/uit conact in hebben gezet.

ik zie dat je op 2600M/3 gas zit. dat gaat met een nieuwe cv ketel wel iets minder worden.
er zit namelijk geen 20/30 liter boiler meer in. die op temperatuur gehouden wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-08 20:54
Als eerste: een huur CV met minimum termijn van een jaar haalt de druk van.... de ketel.

Zo koop je voor niet zot veel geld tijd voor een juiste beslissing.

Of all-electric haalbaar is hang af van wat er sinds 1979 verbeterd is aan de woning, wat er verbeterd is of verbeterd kan worden aan afgifte systeem boven.
Vloerverwarming is namelijk meestal (eenvoudig) geschikt (te maken).

Ja dit is even anders dan je op de meeste sites leest, maar het gaat om de balans tussen warmteverlies en afgifte bij (bij voorkeur zeer) lage temperatuur... Je kunt aan beide werken. De juiste oplossing is meestal ook een combinatie van beide - want isoleren tot het uiterste gaatje is heel extreem duur. Het laaghangende fruit isoleren moet je overigens gewoon doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Dank voor de antwoorden. Ik vervang tijdelijk wel ff de boiler met een gebruikte MP boiler.

Ik zit nu nog met de vraag welke hybride oplossing jullie zouden kiezen? Mijn pa wil niet naar een volledige elektrische oplossing, maar dus een cv houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@VivaAtloni Een hybride oplossing die later de boel stand-alone aan kan. Anders buy-twice naar mijn mening.

daarvoor wel dus even nadenken wat er realistisch verbeterd kan worden op isolatie. De rest zal uit afgifte verbetering moeten komen. Kan zo dus stapje voor stapje naar gasloos toewerken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Dank je. Je bedoelt dus een hybride wp die ook standalone kan draaien, dus eentje met voldoende kw. Klopt dat?
Mijn ouders zijn in de 70, dus die denken waarschijnlijk ook dat het hun tijd wel zal duren. Ze hebben beneden het meeste glas al vervangen door hr++, maar ik verwacht niet dat er nog meer geïsoleerd gaat worden. Ook zonnepanelen mogen bij hen niet geplaatst worden.
Dus ik denk ik denk niet dat ze nu voor een extra dure oplossing willen gaan. Mijn pa wil eigenlijk het liefst alleen de cv ketel vervangen en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Enkel meer kw installeren is meestal niet de oplossing. Je krijgt dan een veel te groot vermogen dat bij kleine vermogensbehoefte de energie niet kwijt kan. (Tenzij het systeem heel erg laag kan terug moduleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

VivaAtloni schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:58:
Dus ik denk ik denk niet dat ze nu voor een extra dure oplossing willen gaan. Mijn pa wil eigenlijk het liefst alleen de cv ketel vervangen en verder niets.
Het zou handig zijn als jouw pa eerst inzicht erin krijgt waarom er een warmtevraag van 2500m3 gas is....
Uit die analyse zouden dus de energievreters aangepakt veel gerichter kunnen worden.
Wat voor een soort huis is het: Een vrijstaand, rij, tussen of hoekwoning?

Zijn er nog verder opmerkingen over het huis te maken die voor de warmtevraag belangrijk zijn?

Als je gericht de isolatie aanpakt dan krijg je ook hetzelfde comfort of zelfs beter dan tot nu toe was, maar bij een veel lagere thermostaat stand. Als dat 2-3 graden lager is dat scheelt al heel veel m3 gas.

Ik ben meer van zo'n gericht aanpak in stappen dan een jump to a solution..... ook op die leeftijd, zit er zelf ook maar 3 jaar vanaf.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 06-08-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-08 20:18
Gewoon een nieuwe cv ketel kopen. Deze zijn zuiniger dan vroeger. Als je er dan 20 jaar mee doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
1999 waren er al HR Ketels. De huidige zijn niet significant beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Precies, dus wil je waar voor je geld, is eerst inzicht in warmtevraag & -verlies krijgen imho erg nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-08 20:18
Ronald schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:23:
Dat klopt, maar een cv ketel 1 op 1 vervangen is goedkoper dan een warmtepomp. Over 20 jaar zie je dan wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik zou dan toch het laag hangende gas besparingswerk ook doen... 2600m3 lijkt me een hoog verbruik, maar er is nog geen antwoord op eerdere vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Ronald schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:23:
Nou... kan best wel wat schelen. Wij hadden hier, toen we de woning kochten, een CW5 ketel uit 1998. Deze hebben we in 2019 vervangen door een nieuwe CW5+ ketel. Het verbruik daalde hiermee met zo'n 15-20%, waarschijnlijk (groten?)deels doordat de oude CV een fors warm water boilervat had intern (80L). Maar de nieuwe ketels kunnen echt wel wat schelen.

Kijkende naar wat TS hier zegt, met 2500m3 verbruik, zelfs met alleen een nieuwe CW5 ketel zou je best van 2500 naar 2200 of 2300m3 kunnen gaan of nog minder. Zonder verder veel meer te weten over de situatie (isolatie, glaswerk, stookgedrag etc.) is een nieuwe CV een veilige keuze. Op termijn misschien niet de meest rendabele, maar indien blijkt dat je eerst 5-10k moet investeren in isolatie, nieuwe radiatoren/vloerverwarming, meterkast aanpassingen, vervanging van glas etc. om een warmtepomp rendabel te maken, dan is een nieuwe CV de beste keuze.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@Moi_in_actie wat je zegt. een ketel met een kleine boiler is best een kosten post.

maar het zou me niet verbazen als er technisch ergens wat niet goed zit zoals een open bypass.
mogenlijk zit er nog een weersafhankelijke regeling. met eventueel een veerbelaste klep.
(weg met dat kamer thermostaat is prima voor woonhuizen. en anders evohome of tado.)
(evohome werkt niet goed samen met de quat tado schijnt iets beter samen te gaan)

of een niet goed werkende vloerverdeler. (graag een foto van posten aub) mogenlijk nog tyleen ?
in dat geval een platen wisselaartje plaatsen icm met een zelf aanzuigende verdeler.
of een pomploze verdeler icm met een platen wisselaartje en zelf de pomp ertussen bouwen.
zodat je over het platen wisselaartje circuleert. (thermostaatkraan voor het platen wisselaart cv zijdig opnemen.) en maximaal thermostaat ergens plaatsen/pomp stekker met elektronisch element.

@ ts wil je toch nog quat hybride overwegen klik op link
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2112548
(topic met leesvoer kan je gelijk vragen of hij open term/modulernt werkt met bijv remeha avanta of intergas cv ketel
(zodat je ook na het instaleren van de warmte pomp nog netjes modulerend stookt wat best erg fijn is)
zou zonde zijn als die 4 kw die toevoegdt door je cv ketel op aan/uit weer ten gronde gericht wordt. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 06-08-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Moi_in_actie Als je appels en peren gaat vergelijken, moet je als enige conclusie trekken dat een appel anders is dan een peer.

Die kleine kak geïsoleerde boilers in CV ketels zijn rustig goed voor 1/2 kuub per dag standverlies... Dan heb je 10-15% deftig snel te pakken als de vervanging dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hybride -> niet aan beginnen
FE -> afhankelijk van je afgifte

Als je binnen 3 jaar FE kunt (na betere isolatie en wellicht betere warmte afgifte) dan zou ik een huurketel doen, anders gewoon een cv ketel. Dan zit je nog goed voor de komende 15 jaar.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VivaAtloni
Een aantal antwoorden en verduidelijkingen:
- het gaat om een grote tussen woning. 800m3 inhoud. Hele huis onderkelderd (incl verwarming) en een zolder met 2 ruime kamers.
- dakisolatie van 1979. Dus niet al te best. Alles is afgetimmerd en beperkte isolatielaag.
- eerste verdieping nog enkel glas. Begane grond overal hr+ of ++ glas.
- vloerverwarming uit 1979, dus tyleen en diep. Er is een jaar of 5 geleden een nieuwe vloerverwarming pomp tussen gekomen. Ik hen toen ook een pompregelaar gekocht en geplaatst, zodatbde pomp niet meer 24/7 draait. Daarnaast ook de aanvoertemp van de CV ketel naar 65 graden gezet. Daarom zitten ze nu op 2600m3 gas ipv ruim 3000 daarvoor.
- verwarming is in de basis overdag aan, omdat ze gepensioneerd zijn en ze vinden het anders te lang duren voordat het huis weer warm wordt door de trage vloerverwarming. Thermostaat staat overdag op 21/22 graden.
- Thermostaat is een nefit moduline 30 die bij de ketel hoort. Staat ook op moduleren. Is niet op weersafhankelijk ingesteld.

Mijn pa wil geen aanpassingen meer doen zoals dubbel glas op de eerste verdieping of dakisolatie.

Hopelijk geeft dit voldoende info.

Persoonlijk zou ik meer op verbruik letten, maar ze willen het aangenaam hebben. Wellicht is het wel mogelijk om de vloerverwarming nog wat verder te tweaken.

[ Voor 5% gewijzigd door VivaAtloni op 06-08-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

VivaAtloni schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:11:
Een aantal antwoorden en verduidelijkingen..
(y)
Mijn pa wil geen aanpassingen meer doen zoals dubbel glas op de eerste verdieping of dakisolatie.
Dat is dan een persoonlijke te respecteren keuze. Mss is er door de VV expert idd nog wat te tweaken maar verder is dan de room to maneuver erg klein.
Persoonlijk zou ik meer op verbruik letten, maar ze willen het aangenaam hebben.
De een sluit het ander toch niet uit? Worden ze gezond heel oud (richting 90 of ouder) dan zitten ze nog wel al die tijd, ca 20 jaar, met een hoog verbruik van ca 2500m3 of iets lager als de ketel heel veel beter is. En das maar de vraag.... wij hadden eerst een VR-ketel van 27 jaar oud en op een bepaald moment dachten we.. een goede HR ketel (met maar een klein ww-voorziening) zou toch wel flink wat besparen... Hmm dat viel flink tegen, tis ruim 10 j geleden, exacte getallen even niet in het hoofd.
De keuze blijft hun keuze uiteraard, het zijn wat overwegingen, net zoals je ze zelf maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 06-08-2023 19:35 ]

Pagina: 1