Rechten bij niet goede reparatie laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-08 15:03
Hi, sinds 3 maanden heb ik een Asus laptop van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Echter net na de retourperiode kwam ik achter een defect. Het beeld van de laptop flikkert regelmatig en de speakers maken random een electrical noise geluid.

Eerste keer laptop opgestuurd, de reparatie service heeft het probleem niet gevonden en zonder iets te doen terug gestuurd. 3 weken laptop kwijt.

Nogmaals opgestuurd na overleg
Members only:
chat. Scherm en speakers vervangen. Laptop 4 weken kwijt.

Nu kwam die gisteren binnen, ik testen. Direct geconstateerd dat het probleem nog aanwezig is.

Contact met
Members only:
chat, moet hem weer opsturen. Als hun dan het probleem ook constateren krijg ik geld terug.

Dit betekend dat ik weer 3 weken moet wachten. De laptop heb ik echt hard nodig, hij is splinternieuw en ben hem al 7 weken kwijt geweest. Waarschijnlijk gaan hun gewoon weer zeggen defect niet kunnen vinden, omdat ze daar niet verder kijken dan hun neus lang is.

Moet ik hier mee akkoord gaan? Of heb recht op een betere oplossing?

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 04-08-2023 15:06 ]

Beste antwoord (via Thoraxx op 05-08-2023 13:10)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Thoraxx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:41:
***members only***

Echter net na de retourperiode kwam ik achter een defect. Het beeld van de laptop flikkert regelmatig en de speakers maken random een electrical noise geluid.

Eerste keer laptop opgestuurd, de reparatie service heeft het probleem niet gevonden en zonder iets te doen terug gestuurd. 3 weken laptop kwijt.

***members only***

Nu kwam die gisteren binnen, ik testen. Direct geconstateerd dat het probleem nog aanwezig is.

Contact met
***members only***
chat, moet hem weer opsturen. Als hun dan het probleem ook constateren krijg ik geld terug.

Dit betekend dat ik weer 3 weken moet wachten. De laptop heb ik echt hard nodig, hij is splinternieuw en ben hem al 7 weken kwijt geweest. Waarschijnlijk gaan hun gewoon weer zeggen defect niet kunnen vinden, omdat ze daar niet verder kijken dan hun neus lang is.

Je hebt recht op een deugdelijk product, en de verkoper moet zorgen dat je dat binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast krijgt. Dat is de verkoper niet gelukt: je hebt de laptop net iets meer dan twee weken kunnen gebruiken, bent hem daarna 7 weken kwijt geweest, en nu komen daar weer drie weken kwijt. Dat is geen redelijke termijn en het onnodige verzenden heen en weer zorgt voor ernstige overlast. Je kunt de koop ontbinden en je aankoopbedrag terugvorderen. Als het verzenden heen en weer is ook voor rekening van de winkel.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:32
Maak er filmbeelden van en stuur deze naar hun toe.

Daarnaast moeten zij de overlast beperken. ( door evt leenlaptop te bieden )

En anders vragen om een vervangend product als de reparatie nogmaals niet gelukt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:35
In principe wel, je moet de verkoper de kans geven het defect te repareren.

Wijze les voor de volgende keer: koop een laptop met garantie on-site. Komen ze gewoon bij je thuis repareren en kan je de problemen ook direct laten zien.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Drardollan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:49:
In principe wel, je moet de verkoper de kans geven het defect te repareren.

Wijze les voor de volgende keer: koop een laptop met garantie on-site. Komen ze gewoon bij je thuis repareren en kan je de problemen ook direct laten zien.
Goede tip, dankjewel.

Ik heb de verkoper al 2x de kans gegeven het te repareren, maar de laptop wordt gewoon niet goed getest, omdat het probleem niet direct optreed. De laptop 7 weken de laptop kwijt tov 3 maanden de laptop in bezit geeft naar mijn mening te veel overlast voor de klant.

Ben benieuwd of iemand de regels hierover weet. Of zelf ervaringen hiermee heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Er zijn geen vaste regels "na X keer repareren" of "binnen X weken", de verkoper moet de kans krijgen om het probleem op te lossen - en moet dat in een "redelijk" termijn doen.

https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden

Mijn 2 centen: Maak een opname van het probleem en vermeld exact hoe dit probleem gereproduceerd kan worden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Thoraxx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Goede tip, dankjewel.

Ik heb de verkoper al 2x de kans gegeven het te repareren, maar de laptop wordt gewoon niet goed getest, omdat het probleem niet direct optreed. De laptop 7 weken de laptop kwijt tov 3 maanden de laptop in bezit geeft naar mijn mening te veel overlast voor de klant.

Ben benieuwd of iemand de regels hierover weet. Of zelf ervaringen hiermee heeft.
Volgens mij is de richtlijn dat je ze 3 keer een kans op reparatie moet geven. Een vast aantal weken voor reparatie is er niet, 3 weken is vrij normaal naar mijn weten.

Ben bang dat je nog even door de zure appel heen moet. Hierna verwacht ik ofwel dat het opgelost is ofwel geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
D4NG3R schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:04:
Er zijn geen vaste regels "na X keer repareren" of "binnen X weken", de verkoper moet de kans krijgen om het probleem op te lossen - en moet dat in een "redelijk" termijn doen.

https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden

Mijn 2 centen: Maak een opname van het probleem en vermeld exact hoe dit probleem gereproduceerd kan worden.
Precies gedaan afgelopen reparatie. Toen hebben ze het scherm en de speakers dus vervangen. Maar daarna hebben ze dus blijkbaar niet getest of het opgelost is.

Redelijke termijn is idd vrij vaag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoraxx
Drardollan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Volgens mij is de richtlijn dat je ze 3 keer een kans op reparatie moet geven. Een vast aantal weken voor reparatie is er niet, 3 weken is vrij normaal naar mijn weten.

Ben bang dat je nog even door de zure appel heen moet. Hierna verwacht ik ofwel dat het opgelost is ofwel geld terug.
Ik ga hem vandaag opgesturen idd, denk dat er niets anders op zit. Ik zal hier nog even vermelden hoe het is afgelopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Je omschrijft een probleem, maar is het probleem echt het probleem? Ik heb vaker meegemaakt dat coil whine wordt aangezien voor een speaker probleem bijvoorbeeld.

Misschien moet je ze niet sturen naar de speakers, maar ze onderzoek laten doen, en dus de klachten echt omschrijven. Dat is ook met bewijs aan te tonen. Maak het bovendien smart, en elimineer zaken zoals "je eigen stroomnetwerk is gaar".

Ik zou zeggen: sluit het ding aan op een geaard stroompunt, en draai generieke tools zoals furmark en prime95. Misbruik, ik weet het, maar we zoeken een plek om problemen te laten ontstaan. Test eventueel ook interecties met de speaker, mocht de speaker het probleem zijn, tijdens een youtube filmpje ofzo.

Reparatie is wel wenselijk, en eigenlijk ook verstandig puur om o.a. e-waste te voorkomen. Asus heeft best een reputatie (maar ook wel wat gaardere modellen, ik weet niet welke laptop het is), en hun eigen reparatie service is vaak vrij grondig.

Een defecte interne displayport kabel is goed te repareren (hoewel de scherm unit vervangen ook iets is), maar bijvoorbeeld coil whine, hoewel te repareren, is meestal een board swap (itt een speaker swap).

Het lastige van online dingen kopen is dat je altijd met "opsturen" en bovendien het lastige van complexe apparaten is daarnaast: "opsturen naar niche-experts". Vandaar dat het ook zó belangrijk is om als eindgebruiker goed te omschrijven wát je probleem is (zonder zelf diagnose te doen), en de situatie te omschrijven hoe het probleem ontstaat (als ik een stuk software draai met zoveel en zoveel belasting dan hoor ik deze geluiden). Zo kan getest worden. Dus niet de: "ik speel mijn specifieke game wat natuurlijk voor jullie niet te testen is en dan hoor ik DAKKAKDAKKADAKKADAKKAWEEEEEEEEEEEEUUUUUUUUUUWEEEEEEEEEEEE" (coilwhine geluiden die bij framerate/gpu load aanpassen). Dan pas kunnen ze testen, reproduceren, en een oplossing implementeren.

Het internet bied een enorme selectie, maar langs gaan bij een winkel en gewoon laten zien wat je probleem is had zo z'n charmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Umbrah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:21:
Je omschrijft een probleem, maar is het probleem echt het probleem? Ik heb vaker meegemaakt dat coil whine wordt aangezien voor een speaker probleem bijvoorbeeld.

Misschien moet je ze niet sturen naar de speakers, maar ze onderzoek laten doen, en dus de klachten echt omschrijven. Dat is ook met bewijs aan te tonen. Maak het bovendien smart, en elimineer zaken zoals "je eigen stroomnetwerk is gaar".

Ik zou zeggen: sluit het ding aan op een geaard stroompunt, en draai generieke tools zoals furmark en prime95. Misbruik, ik weet het, maar we zoeken een plek om problemen te laten ontstaan. Test eventueel ook interecties met de speaker, mocht de speaker het probleem zijn, tijdens een youtube filmpje ofzo.

Reparatie is wel wenselijk, en eigenlijk ook verstandig puur om o.a. e-waste te voorkomen. Asus heeft best een reputatie (maar ook wel wat gaardere modellen, ik weet niet welke laptop het is), en hun eigen reparatie service is vaak vrij grondig.

Een defecte interne displayport kabel is goed te repareren (hoewel de scherm unit vervangen ook iets is), maar bijvoorbeeld coil whine, hoewel te repareren, is meestal een board swap (itt een speaker swap).

Het lastige van online dingen kopen is dat je altijd met "opsturen" en bovendien het lastige van complexe apparaten is daarnaast: "opsturen naar niche-experts". Vandaar dat het ook zó belangrijk is om als eindgebruiker goed te omschrijven wát je probleem is (zonder zelf diagnose te doen), en de situatie te omschrijven hoe het probleem ontstaat (als ik een stuk software draai met zoveel en zoveel belasting dan hoor ik deze geluiden). Zo kan getest worden. Dus niet de: "ik speel mijn specifieke game wat natuurlijk voor jullie niet te testen is en dan hoor ik DAKKAKDAKKADAKKADAKKAWEEEEEEEEEEEEUUUUUUUUUUWEEEEEEEEEEEE" (coilwhine geluiden die bij framerate/gpu load aanpassen). Dan pas kunnen ze testen, reproduceren, en een oplossing implementeren.

Het internet bied een enorme selectie, maar langs gaan bij een winkel en gewoon laten zien wat je probleem is had zo z'n charmes.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik heb eigenlijk in de probleemomschrijving puur het symptoom beschreven en wanneer dit het meest voorkomt. Alles wat ik had geprobeerd om het op te lossen (biosupdate, factoryreset, andere drivers etc ook benoemd.) Als bewijs een filmpje mee gestuurd. Maar ik denk dat ze niet goed de tijd hebben genomen om het goed te onderzoeken en na reparatie ook niet goed getest hebben. Dat is ook lastig met een probleem wat random lijkt op te komen, maar goed zodra ik hem thuis had was het binnen 10 minuten al weer duidelijk.

Eerlijk gezegd wil ik deze laptop niet meer, ik heb betaald voor een nieuwe laptop. Niet 1 waar vanalles aan gesleuteld en helft vervangen is waarna nog blijkt dat die mankementen vertoont. Het vertrouwen is weg. Mijn volgende laptop zou ook geen Asus meer zijn. 8 jaar geleden ook een Asus gehad en daar waren ook vage problemen mee, maar dit was zo'n goede aanbieding dat ik dacht ik geef ze nog een kans.
(betreft deze laptop btw)
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 04-08-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 17:15

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Topic titel aangepast en webshop naam verder in mo tags gezet conform beleid, zie ook Shopping Forum Beleid. Graag in vervolg rekening mee houden @Thoraxx

[ Voor 79% gewijzigd door Perkouw op 04-08-2023 16:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Thoraxx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:41:
***members only***

***members only***

Contact met
***members only***

Je hebt recht op een deugdelijk product, en de verkoper moet zorgen dat je dat binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast krijgt. Dat is de verkoper niet gelukt: je hebt de laptop net iets meer dan twee weken kunnen gebruiken, bent hem daarna 7 weken kwijt geweest, en nu komen daar weer drie weken kwijt. Dat is geen redelijke termijn en het onnodige verzenden heen en weer zorgt voor ernstige overlast. Je kunt de koop ontbinden en je aankoopbedrag terugvorderen. Als het verzenden heen en weer is ook voor rekening van de winkel.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Thoraxx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
Ik heb de verkoper al nog maar 2x de kans gegeven het te repareren…
Helaas is het zo dat niet alles in één keer goed, dat zie je aan jouw casus wel. Om nu te stellen dat je de laptop al 2 keer hebt opgestuurd en ze de kans hebt gegeven om de boel te repareren... Je hebt de laptop nog maar 2 keer opgestuurd om het probleem op te laten lossen. Ik zeg niet dat dit te vaak of te weinig is maar soms moet je je eisen even iets bijstellen.

Wanneer je écht afhankelijk bent van bepaalde dingen dan koop je dat niet online. Dan ga je naar een toko om de hoek waar je afspraken mee kunt maken, waar je met mensen kunt praten en producten daadwerkelijk even kunt aanraken om te kijken of het wat is.

Dat de reparatietijd aan de lange kant is: Tja, je bent vast niet de enige met een reparatieverzoek en de mensen die daar werken zitten misschien ook in vakantietijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thoraxx
Update, ik heb mijn geld terug gekregen nadat de reparatie service geconstateerd heeft dat de laptop niet meer gemaakt kon worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Thoraxx schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:44:
Update, ik heb mijn geld terug gekregen nadat de reparatie service geconstateerd heeft dat de laptop niet meer gemaakt kon worden
Goed opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Thoraxx schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:44:
Klinkt goed! Heb je de verzendkosten van steeds op moeten sturen ook teruggekregen? Daar heb je wel recht op namelijk.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoraxx
LankHoar schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Klinkt goed! Heb je de verzendkosten van steeds op moeten sturen ook teruggekregen? Daar heb je wel recht op namelijk.
Bij deze webshop was retour sturen gratis. Bedankt voor de oplettendheid!
Pagina: 1