Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn systeem voor het spelen van games o.a. Anno 1800, GTA 5, Civilization VI. Daarnaast gebruik ik hem ook voor foto- en videobewerking e.d. met name met de software van Adobe; Photoshop, Premiere Pro, After Effects, Indesign. videobewerking ook zeker in 4K.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximumprijs, het systeem wat ik nu heb samengesteld komt op 3500. Ik koop niet heel vaak een nieuw systeem, mijn huidige is van 2015 en hoop er weer een aantal jaren mee te kunnen doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik als monitor een Dell UltraSharp U3014 (2560x1600) die al vele jaren meegaat.
In de nabije toekomst overweeg ik om een 4K monitor aan te schaffen, bijvoorbeeld de Gigabyte M32UC Zwart.
Het geluid is, via SPDIF, aangesloten op een Denon AVR-X2000 versterker.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel nog tussen de 7800x3d (gamen) en de 13700K (meer allround). Ik denk dat gamen iets meer de doorslag heeft, qua gebruik. Verder lees ik veel over het hoge stroomverbruik (en bijbehorende warmteproductie) van de Intel. Is dat voldoende reden om dan toch de AMD te overwegen?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Bij de videokaart zie ik wel wat prijsverschil tussen bijvoorbeeld Inno3d en Asus. Zit dit ook echt in het kwaliteitsverschil tussen beide merken of betaal je ook voor de naam?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mij is een stille pc belangrijker dan het uiterlijk.
Qua gebruik, ik werk regelmatig thuis (2 tot 3 dagen in de week) maar doe dan de standaardzaken op de pc. In de avond en in het weekend komen dan de games en de Adobe toepassingen.
Op het moederbord dient een SPDIF aansluiting te zitten en die zit er bij veel moederborden niet standaard op. Zo zie in de BBG bij de moederborden er geen die wordt aanbevolen met een SPDIF aansluiting.
Het moederbord in het mijn lijst heb ik dus een beetje 'op de gok' gekozen.
Ik wil graag voldoende opslag op de pc. In de huidige heb ik een SSD van 1 TB en een harde schijf van 4 TB. Zeker gezien de schijfruimte benodigd voor 4K beelden wil ik graag verdubbelen en vandaar de keuze voor een 2TB NVMe en een 8 TB SSD.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al even in dit forum gekeken bij het topic Rtx 4090 Build
Dat gaat al om een systeem wat bij mijn wensen past.
De vragen die ik nog heb zijn:
Welke processor is het beste, misschien nog wel een andere als de twee genoemde.
Welke moederbord (met SPDIF) zouden jullie adviseren
Welke behuizing zouden jullie adviseren, ik heb nu gekozen voor een Fractal Design Define 7 Zwart.
Zijn de standaard meegeleverde ventilatoren voldoende.
Past het allemaal bij mekaar en hebben jullie nog adviezen.
Ik gebruik mijn systeem voor het spelen van games o.a. Anno 1800, GTA 5, Civilization VI. Daarnaast gebruik ik hem ook voor foto- en videobewerking e.d. met name met de software van Adobe; Photoshop, Premiere Pro, After Effects, Indesign. videobewerking ook zeker in 4K.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximumprijs, het systeem wat ik nu heb samengesteld komt op 3500. Ik koop niet heel vaak een nieuw systeem, mijn huidige is van 2015 en hoop er weer een aantal jaren mee te kunnen doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik als monitor een Dell UltraSharp U3014 (2560x1600) die al vele jaren meegaat.
In de nabije toekomst overweeg ik om een 4K monitor aan te schaffen, bijvoorbeeld de Gigabyte M32UC Zwart.
Het geluid is, via SPDIF, aangesloten op een Denon AVR-X2000 versterker.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel nog tussen de 7800x3d (gamen) en de 13700K (meer allround). Ik denk dat gamen iets meer de doorslag heeft, qua gebruik. Verder lees ik veel over het hoge stroomverbruik (en bijbehorende warmteproductie) van de Intel. Is dat voldoende reden om dan toch de AMD te overwegen?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Bij de videokaart zie ik wel wat prijsverschil tussen bijvoorbeeld Inno3d en Asus. Zit dit ook echt in het kwaliteitsverschil tussen beide merken of betaal je ook voor de naam?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mij is een stille pc belangrijker dan het uiterlijk.
Qua gebruik, ik werk regelmatig thuis (2 tot 3 dagen in de week) maar doe dan de standaardzaken op de pc. In de avond en in het weekend komen dan de games en de Adobe toepassingen.
Op het moederbord dient een SPDIF aansluiting te zitten en die zit er bij veel moederborden niet standaard op. Zo zie in de BBG bij de moederborden er geen die wordt aanbevolen met een SPDIF aansluiting.
Het moederbord in het mijn lijst heb ik dus een beetje 'op de gok' gekozen.
Ik wil graag voldoende opslag op de pc. In de huidige heb ik een SSD van 1 TB en een harde schijf van 4 TB. Zeker gezien de schijfruimte benodigd voor 4K beelden wil ik graag verdubbelen en vandaar de keuze voor een 2TB NVMe en een 8 TB SSD.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al even in dit forum gekeken bij het topic Rtx 4090 Build
Dat gaat al om een systeem wat bij mijn wensen past.
De vragen die ik nog heb zijn:
Welke processor is het beste, misschien nog wel een andere als de twee genoemde.
Welke moederbord (met SPDIF) zouden jullie adviseren
Welke behuizing zouden jullie adviseren, ik heb nu gekozen voor een Fractal Design Define 7 Zwart.
Zijn de standaard meegeleverde ventilatoren voldoende.
Past het allemaal bij mekaar en hebben jullie nog adviezen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 460,80 | € 460,80 |
| 1 | Moederborden | ASRock X670E Pro RS | € 297,83 | € 297,83 |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4090 X3 OC | € 1.658,99 | € 1.658,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 166,68 | € 166,68 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Black Edition Rev.C | € 69,- | € 69,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-5600J3636D32GX2-FX5 | € 186,12 | € 186,12 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 1000W | € 162,59 | € 162,59 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 8TB | € 374,50 | € 374,50 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 124,90 | € 124,90 |
| Totaal | € 3.501,41 | |||