Cat 6 of 6a

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Excuus voor het zoveelste “welke kabel” topic maar mijn beoogde gebruik sloot niet helemaal aan bij eerdere topics

Vraag: is het verstandiger dat ik cat6a kies ipv cat 6 voor mijn vaste bekabeling door het huis vanwege gepland PoE gebruik voor beveiligingscamera’s?

Situatie:
- vrijwel complete renovatie woonhuis waarbij er sowieso buizen gelegd gaan worden en utp kabels geïnstalleerd
- wil graag stabiel thuisnetwerk aanleggen, toekomst proof. Momenteel geen netwerk toepassingen gepland die enorme snelheden nodig hebben (wat NAS werk, 500mbit-1gbit internet aansluiting, aantal PoE beveiligingscamera’s
- 2 aansluitingen per kamer (5x en 4 aansluitingen naar woonkamer)
- verwacht geen lengtes van meer dan 30 meter
- patchkastje in de kelder waar alles samen zal komen

Nu begreep ik dat:
-er weinig meerwaarde van cat6a boven cat6 is en cat 7/ cat8 helemaal nutteloos ?
- ik sowieso voor unshielded harde kern volledig koper kabel moet gaan en deze niet moet krimpen maar met keystones en wcd moet afwerken?
- PoE minder energie verlies heeft over de dikkere cat 6a koperen kabel? Maar: weegt dit op tegen de “nadelen “ van cat6a (dikker, stugger, lastiger af te werken?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
Justin_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:55:
- PoE minder energie verlies heeft over de dikkere cat 6a koperen kabel? Maar: weegt dit op tegen de “nadelen “ van cat6a (dikker, stugger, lastiger af te werken?)
Cat6a is vaak stugger/dikker door meer afscherming en bv een plastic kruis om de aderparen beter van elkaar te scheiden. Dit maakt allemaal niets uit voor PoE, daar is vooral van belang om 100% koper solide aders te hebben. De dikte van de aders is wel van belang, aangeduid in awg waarbij lager dikker is. Echter is zowel 6 als 6a vaak awg 23, dus geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Cat 6a is nutteloos voor thuisgebruik neem gewoon cat 6 utp, dus ook geen shieled.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:13
Met CAT6a kan je max 10 Gbps trekken over langere afstanden dan CAT6, maar voor thuisgebruik is dat sowieso complete overkill.
Liever geen connectoren rechtstreeks op de kabels aansluiten, maar via een patchpaneel of wallsocket o.i.d.

Dit is een prima kabel bij een prima webshop -> https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 22:19
Bovengenoemde kabel heb ik ook gebruikt voor een vergelijkbare usecase, en werkt erg fijn.

Tip: neem 2 dozen, zodat je de 2 kabels tegelijk uit 2 dozen kan trekken, en zo samen door een buis kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Dank allen! Had die kabel al op t oog en is nu besteld! Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
Als je "geen enorme snelheden" nodig hebt, kun je er in principe net zo goed cat5e in knallen. Geeft alsnog zat upgrade mogelijkheden (2,5/5gbit over niet al te lange afstanden) voor thuisgebruik. Voor de camera's etc is het sowieso totaal irrelevant.

Enige argument voor cat6 is dat het prijsverschil minimaal is, dus als je toch bezig bent, waarom niet.

Waar je voor op moet passen is dat je geen troep koopt die helemaal niet aan standaarden voldoet (zie Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels ). En geschikt is voor vaste installatie uiteraard. Voor de rest is de cat-* "arms race" grotendeels onzin.

• Justin_
Aanvullend vraagje.

De kabel (https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html) wil ik naar, naar veelvuldig advies, in de Patch kast met kaystones afmonteren.
Nu heb ik twee vragen:.

1. welke keystones kan ik het beste kiezen? (is allemaal geen " heavy-duty, dagelijkse patchkast upgrade" gebruik)
2. hoe kan ik hem het beste aansluiten op de wandcontactdoos? met een keystone die ik dan daarin plaats of met een WCD die al een (of twee) RJ45 aansluiting(en) heeft?

Waarschijnlijk gaan wij over het algemeen voor Jung schakelmateriaal (en anders B-J).

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52
Ruben279 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:03:
Met CAT6a kan je max 10 Gbps trekken over langere afstanden dan CAT6, maar voor thuisgebruik is dat sowieso complete overkill.
CAT5e biedt al 10Gbps in de meeste thuissituaties. CAT6 is daarmee al meer toekomst proof.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:11

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voor PoE moet je vooral letten op de AWG waarde. Dit staat voor de draaddikte, 23 / 24 AWG is normaal. Een hogere waarde is juist slechter.
Maar in praktijk zal je het denk ik niet heel snel van invloed zijn door de lage stroom sterkte.

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 10:33
Justin_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:47:
Aanvullend vraagje.

De kabel (https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html) wil ik naar, naar veelvuldig advies, in de Patch kast met kaystones afmonteren.
Nu heb ik twee vragen:.

1. welke keystones kan ik het beste kiezen? (is allemaal geen " heavy-duty, dagelijkse patchkast upgrade" gebruik)
2. hoe kan ik hem het beste aansluiten op de wandcontactdoos? met een keystone die ik dan daarin plaats of met een WCD die al een (of twee) RJ45 aansluiting(en) heeft?

Waarschijnlijk gaan wij over het algemeen voor Jung schakelmateriaal (en anders B-J).
Zelf heb ik in de kamers geen keystones gebruikt maar https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html deze en dit werkt erg goed. Zowel qua installeren als uiteindelijk gebruik. Nog de juiste afdekplaten erbij zoeken natuurlijk in kleur en stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Thanks!
Pagina: 1