GWL: vast bedrag per dag bovenop verbruik?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1981274

Topicstarter
We willen een huis huren van een particulier op een recreatiepark.

Nu het bijna rond is krijgen we een document met prijsafspraken voor GWL.

Naast een bedrag voor verbruik (logisch), moeten we ook een vast bedrag per dag betalen: €2. Per maand dus zo'n €60 zonder ook maar iets te verbruiken.

Dit verrast ons.

Ook vinden we het wrang: de afgelopen jaren betaalden we in een andere huurwoning max €50 per maand voor verbruik (ja, zuinig).

A: Hoe gangbaar is een vast bedrag per dag bovenop het verbruik?

B: We willen het huis wel huren, maar dit vinden we lastig. Hoe kunnen we in overleg met de verhuurder?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1981274 op 08-08-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou direct tekenen :Y

Ik betaal namelijk meer dan het 3-voudige elke maand, en zou spekkoper zijn in die situatie :P

Edit: Als ik naast m'n verbruik (166 + 28) er nog 6 tientjes moet bijlappen, zou ik daar ook niet blij an worden. Dan zou ik eens verder gaan kijken ;)

[ Voor 42% gewijzigd door RaZ op 03-08-2023 17:01 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Dus je betaalt €150 vaste kosten per maand, en daarbovenop nog je verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:14

Koekfabriek

King Billy on the wall

Zijn dat niet gewoon de vaste kosten die de energiebeheerder in rekening brengt en de particulier aan jullie doorberekent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:19

Detmer

Professioneel prutser

Heb je gevraagd waar het voor is/ een onderbouwing? Je betaald normaal vastrecht voor je aansluitingen GWL, dus als ik zou moeten gokken zou ik daarop inzetten.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je betaalt nou eenmaal vastrecht voor een installatie, maar 2 euro per dag is wel veel.

Ik zou ook goed navragen wat er gebeurt als je meer verbruikt dan ze hebben ingeschat; is de rekening dan voor de verhuurder?

Vwb de totale kosten, wij zijn met 6 personen in een niet goed geïsoleerde tweekapper, met zonnepanelen en een constant minimumverbruik van ~400 watt zo'n 190 euro per maand kwijt voor gas en elektra. Water zitten we op iets van 60 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vooral open het gesprek aan gaan, vragen waar het bedrag voor is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 21:19
@Anoniem: 1981274
Heb net even mijn contract bekeken, mijn netbeheerder rekent €0.96 per dag voor de aansluiting voor elektra en 60 cent voor gas.
Vaak zijn de vaste leverkosten ook nog iets van 7/8 euro per maand per product, dus iets van 40 cent per dag.
Dat komt in de buurt van de 2 euro per dag.
RaZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

En jij ziet op je eindnota je belastingkorting daar nog overheen komen, het prijsplafond is ook leuk.

Denk dat de verhuurder gewoon die voordeeltjes in eigen zak stopt, en de TS de hoofdprijs laat betalen. Opzich is het raar om voor een woning niet een eigen contract te hebben, behalve als je op kamers gaat met een all-in prijs (waarvan ik dacht dat het een all-in prijs was).
Als de belastingkorting per adres gaat, is dat inderdaad een goed punt om bij de verhuurder aan te kaarten. Dan gaat de 2 euro per dag omlaag naar 0.40 euro per dag.

[ Voor 83% gewijzigd door chrisborst op 03-08-2023 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

chrisborst schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:03:
@Anoniem: 1981274
Heb net even mijn contract bekeken, mijn netbeheerder rekent €0.96 per dag voor de aansluiting voor elektra en 60 cent voor gas. Dat komt in de buurt van de 2 euro per dag.
En jij ziet op je eindnota je belastingkorting daar nog overheen komen, het prijsplafond is ook leuk.

Denk dat de verhuurder gewoon die voordeeltjes in eigen zak stopt, en de TS de hoofdprijs laat betalen. Opzich is het raar om voor een woning niet een eigen contract te hebben, behalve als je op kamers gaat met een all-in prijs (waarvan ik dacht dat het een all-in prijs was).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 21:14
Grote kans dat de zogenaamde netbeheerkosten zijn inderdaad, die worden apart vermeld op de energiecontracten en meestal zonder opslag aan de eindgebruiker doorberekend.

Maar als de verhuurder het energiecontract zo specifiek aan de huurder doorbelast, mogen de compensatiemaatregelen ook richting de huurder. Edit: zoals RaZ hierboven al aangeeft dus.

[ Voor 28% gewijzigd door driedees op 03-08-2023 17:15 . Reden: RaZ was sneller ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RaZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

En die korting komt vanuit de overheid, niet vanuit de energiemaatschappij (ook al wordt hij via hun afgerekend). kilometers, kwh's etc worden ook gewoon 'bruto' doorberekend zonder alle achterliggende kortingen etc, je kan er wat van vinden, maar duidelijk is het tenminste wel.

Gros van de huurders (particulier) die ik ken gooien dat deel gewoon in de huurprijs, lijkt het net alsof je enkel voor verbruik betaald, maar zit er gewoon in verwerkt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SinergyX schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

En die korting komt vanuit de overheid, niet vanuit de energiemaatschappij (ook al wordt hij via hun afgerekend). kilometers, kwh's etc worden ook gewoon 'bruto' doorberekend zonder alle achterliggende kortingen etc, je kan er wat van vinden, maar duidelijk is het tenminste wel.

Gros van de huurders (particulier) die ik ken gooien dat deel gewoon in de huurprijs, lijkt het net alsof je enkel voor verbruik betaald, maar zit er gewoon in verwerkt.
De particuliere verhuurders die ik ken zeggen: Je zorgt maar zelf voor je energiecontract (net als je internet en/of TV aansluiting). Net zoals de sociale woningbouw en vrije sector huur dat ook de normaalste zaak van de wereld is.

Bij kamerhuur (hospita) zie ik wel vaker een all-in prijs (en dan dus niet verbruik plus 2 euro per dag).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:03
Als je een huis wilt huren, dan sluit je toch gewoon zelf een energiecontract af bij een energieleverancier.

En ja, de vaste kosten voor netbeheer + energieleverancier liggen dan inderdaad rond de €2,- per dag.
Wel krijg je van de overheid ook nog de 'heffingskorting energiebelasting'. Dat is een bedrag van €1,63 per dag wat in mindering wordt gebracht op je jaarrekening.

Als je verhuurder de energiecontracten regelt en daarvoor een voorschot vraagt bedenk dan het volgende:
- Er mag geen winst op gemaakt worden door de verhuurder, alleen de totale jaarlijkse kosten mogen worden doorberekend.
- Je hebt recht op inzage in de originele facturen van de energieleverancier
- Als het energiecontract voor meerdere woningen is, dan moet voorafgaand aan de huur de verdeelsleutel tussen de verschillende woningen zijn vastgesteld. Voor periodes dat één van de woningen leeg staat moet de verhuurder de kosten van die woning op zich nemen volgens de vooraf vastgestelde verdeelsleutel.
- De verhuurder moet elk jaar vóór 1 juli een jaarrekening opmaken en versturen aan de bewoners voor het voorgaande jaar. Eventueel teveel betaalde voorschotbedragen moeten door de verhuurder worden terugbetaald aan de huurder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 1981274 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:59:
Dus je betaalt €150 vaste kosten per maand, en daarbovenop nog je verbruik?
*snip* dit is wat flamerig

Het gaat om 60 of 62 euro…

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie constructieve reacties. Worden we blij van.

We gaan eerst vragen of we zelf een contract mogen afsluiten.

Zo niet, gaan we het gesprek aan over een kloppende eindnota. Dus met heffingskorting energiebelasting. En geen winst voor de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De makelaar van het recreatie parkje heeft ons gezegd dat het contract op naam van de eigenaar blijft.

Wat betreft vraag 2 over de heffingskosten kwam deze reactie:

Wij volgen t.a.v. GWE niet alle afrekenmethodieken die leveranciers toepassen en voeren ook geen energie-administratie. Jullie zien ook geen eindafrekening van energieleveranciers. We hebben ervoor gekozen om twee maal per jaar vaste tarieven af te geven voor een half jaar. (zowel vast als variabel). Uitzondering daarop zijn nu de plafondtarieven voor 2023. Wij maken eens per halfjaar een afrekening o.b.v. de afgesproken vaste tarieven en geven dan nieuwe tarieven af voor het volgende halfjaar. De eindafrekening krijgen jullie van mij c.q. de eigenaar.

We snappen er niks van.

Zij volgen niet alle aflevermethodieken die leveranciers toepassen?!

Zij voeren geen energie administratie?!

Wij krijgen geen eindafrekening van energieleveranciers?!

En toch ontvangen wij wél een eindafrekening van de makelaar/eigenaar?

Ook al is het een recreatiehuisje voor tijdelijke gedoog bewoning, dan nog heb je een energiecontract met heffingskortingen, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:47
Ah, het is nu ineens een recreatiepark in plaats van een huis dat jullie willen gaan huren. Mogelijk heeft ieder huisje niet eens een eigen aansluiting dus... En geen idee of her huisje uberhaupt de bestemming 'wonen' heeft of recreatie? Ook dan is het namelijk logisch dat je geen contract kan afsluiten.

Maar, maak het niet moeilijker dan is het voor jezelf. Accepteer de kosten of ga op zoek naar een eigen huisje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ah blijkbaar recreatie woning. ( wellicht in TS aanpassen @Anoniem: 1981274 )
Daar zitten andere lasten op en ja mogelijk maken ze daar een kleine winst op. ( dat is hun goed recht )

Maar voor 60 euro pm had ik het wel geweten.
Ik ga ervan uit dat die 60 euro voorschot is? ( heb je dat al gevraagd? )

Dat je voorheen 50 euro betaalde zegt niks over nu en de hogere tarieven. Eigen leverancier zoeken zal dan ook geen nut hebben. Want dan betaal je meer als particulier.

( recreatiepark is zakelijk grootverbruiker, hun tarieven zijn velemalen lager )

[ Voor 8% gewijzigd door corporalnl op 08-08-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het recreatiepark is dus je energieleverancier maar alleen voor de lusten.

Normaliter zou een leverancier zich moeten houden aan alle regelingen, ook de voordelen die dat voor de klant met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Koekfabriek schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:01:
Zijn dat niet gewoon de vaste kosten die de energiebeheerder in rekening brengt en de particulier aan jullie doorberekent?
Zo veel?

Ah, een vakantiepark. Ja dat is altijd meer wat je dan betaald.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 08-08-2023 09:05 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de reacties.

Het is een huis op een recreatiepark. We hadden ons niet gerealiseerd dat dat de situatie anders maakt. Bedankt voor dit inzicht. Ik zal de TS aanpassen.

We zullen eens aan kennissen op een ander park vragen hoe het bij hun geregeld is.

Huisje heeft wel een eigen aansluiting, althans, er zijn meterstanden te zien.

Goed om te weten dat winst maken dan hun goed recht is. We weten nog niet of we dit kunnen en willen slikken. En op jaarbasis is het toch €720.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dus, recreatiepark is klant van energieboer en heeft een grote industrieele aansluting. Laten we zeggen een 3x50. Daar betaal je 1.400 aan vasstrecht voor. Er is geen prijsplafond, want het is een industriele aansluiting.

Alle huisjes zijn appart bemetert, en jij betaalt gewoon netjes voor je verbruik, want het recreatiepark zet dat 1 op 1 door.

Jij hebt dus geen invloed op de prijs, en lappen zal je.

Je betaalt dus 2 euro per dag zodat het recreatiepark ook iets van onderhoud kan doen.

Dat is op een camping ook zo, en omdat ik in een flat woon, heeft de flat ook een meter, en daar betaal ik 1 60ste deel aan mee, want er zijn 60 appartementen.

Je hebt dus gewoon geen eigen energiecontract, je kan ook niet met eventueel zonnepanelen terugleveren, want je hebt geen eigen contract:
Zonnepanelen op vakantiewoning: geen terugleververgoeding?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:22
Er zijn ook recreatie parken die hebben zelf zo een ( grote ) bovengrondse gastank staan.

Dus geen gas van het net ! B.v ; https://www.bungalowpark-kvm.nl/over-kvm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlGBbzfUJ7kGbbbVGSfhnfW9DOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lH6L9aeZ6H0ffMuBfKOJTQzO.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 08-08-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik huur een appartement via een woningbouwstichting, en ik heb mijn eigen energieaansluiting. Toch kreeg ik onlangs een brief dat de Servicekosten verhoogd werden, omdat de kosten van de Algemene stroomaansluiting (voor Lift+Galerijverlichting+intercom) verhoogd werden. Met als argument: "Op deze aansluiting krijgen we geen Subsidies/kortingen, omdat er geen particulieren achter hangen." En dat klopt, omdat de woningbouw het verbruik van die aansluiting doorbelast aan ons als huurders. (maar dit staat slecht gespecificeerd op de eindafrekening van de servicekosten)

1 lift die nooit gebruikt wordt, en 6 TL-balkjes die de hele nacht branden... €6,-/mnd extra aub :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de extra toevoegingen.

Kennissen betalen in een parkje met van die grote gastanks geen vaste kosten en de helft aan gaskosten dan wat dit parkje rekent. Dus we rekenen er nog grofweg €600 voor gaskosten bij voor het jaar dat we er waarschijnlijk wonen (zoeken koopwoning). Slik.

Als we er gaan wonen lijkt het erop dat we overgeleverd zijn aan de modus operandi van dit park.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1981274 op 08-08-2023 11:42 ]

Pagina: 1