Hallo beste Tweakers,
Na een tijdje met mijn huidige pc te hebben gedaan (2014), ben ik op zoek naar een upgrade van mijn huidige PC. Ik wil op dit moment eigenlijk zoveel mogelijk behouden omdat ik ook weer niet zoveel tijd heb om op mijn PC te gamen maar gezien de komst van CS2 wil ik toch zeker zijn dat mijn pc weer een beetje mee kan met de eisen van nu. Ook zou ik het leuk vinden om te upgraden naar Windows 11, als daar meerwaarde in zit. Dit is mijn huidige PC:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen (CS2, RuneScape, Anno 1800, Divinity, van alles) maar ook wat huis-, tuin- en keukentaakjes maar dat is niet zo interessant. Ik merk nu dat gedurende de 9 jaar dat ik deze PC heb, games steeds iets meer zijn gaan leunen op de CPU en dat mijn 4790 het lang heeft volgehouden, maar nu wel meer moeite krijgt. Ook zie ik in de performance filmpjes van CS2 van mensen met een vergelijkbaar systeem dat een CPU upgrade naar iets als een 5600X zeker de moeite waard kan zijn. Ook in Anno 1800 heeft mijn pc het zwaar. Veel micro-stutters en hoge CPU load.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo min mogelijk, heb zelf iets van €500 in gedachten mocht dit mogelijk zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Videokaart
- Harde schijf/SSD's
- Behuizing
- Voeding(???)
- Schermen, toetsenbord, muis
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het lijstje waar ik nu wel van gecharmeerd ben. Voedingen heb ik eigenlijk 0 verstand van dus daar hoor ik graag een oordeel over:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop wat te winnen met idle verbruik van de PC, maar gezien mijn gebruik interesseert me dit niet zoveel. Ik zet de PC alleen aan als ik hem nodig heb.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht eigenlijk advies op het gebied van de gekozen voeding, eventuele extra koeler, gekozen werkgeheugen en andere onvoorziene zaken die ik over het hoofd heb gezien.
Na een tijdje met mijn huidige pc te hebben gedaan (2014), ben ik op zoek naar een upgrade van mijn huidige PC. Ik wil op dit moment eigenlijk zoveel mogelijk behouden omdat ik ook weer niet zoveel tijd heb om op mijn PC te gamen maar gezien de komst van CS2 wil ik toch zeker zijn dat mijn pc weer een beetje mee kan met de eisen van nu. Ook zou ik het leuk vinden om te upgraden naar Windows 11, als daar meerwaarde in zit. Dit is mijn huidige PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-4790 Boxed | € 235,- | € 235,- |
| 1 | Moederborden | ASRock Z97 Pro4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate ST2000DM008, 2TB | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | AOC AG271QX Zwart, Rood | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 49,90 | € 99,80 |
| 1 | Voedingen | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A400 2,5" 480GB | € 23,75 | € 23,75 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 462,45 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen (CS2, RuneScape, Anno 1800, Divinity, van alles) maar ook wat huis-, tuin- en keukentaakjes maar dat is niet zo interessant. Ik merk nu dat gedurende de 9 jaar dat ik deze PC heb, games steeds iets meer zijn gaan leunen op de CPU en dat mijn 4790 het lang heeft volgehouden, maar nu wel meer moeite krijgt. Ook zie ik in de performance filmpjes van CS2 van mensen met een vergelijkbaar systeem dat een CPU upgrade naar iets als een 5600X zeker de moeite waard kan zijn. Ook in Anno 1800 heeft mijn pc het zwaar. Veel micro-stutters en hoge CPU load.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo min mogelijk, heb zelf iets van €500 in gedachten mocht dit mogelijk zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Videokaart
- Harde schijf/SSD's
- Behuizing
- Voeding(???)
- Schermen, toetsenbord, muis
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het lijstje waar ik nu wel van gecharmeerd ben. Voedingen heb ik eigenlijk 0 verstand van dus daar hoor ik graag een oordeel over:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 158,57 | € 158,57 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 Gaming X V2 | € 106,- | € 106,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18 | € 36,90 | € 36,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 89,99 | € 89,99 |
| Totaal | € 391,46 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop wat te winnen met idle verbruik van de PC, maar gezien mijn gebruik interesseert me dit niet zoveel. Ik zet de PC alleen aan als ik hem nodig heb.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht eigenlijk advies op het gebied van de gekozen voeding, eventuele extra koeler, gekozen werkgeheugen en andere onvoorziene zaken die ik over het hoofd heb gezien.