"Change the oil every 3,000 miles", elke twee maanden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:11

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Goedemiddag,

Hierbij even een ietwat hypothetische vraag. Je komt nog wel eens tegen dat met de autos van vroeger werd gezegd doe een oliewisseling elke 3000 mijl, 5000 km. Als ik kijk naar mijn woon-werkverkeer legde ik voor corona zo'n 720 km per week af.

Zou dit inderdaad betekenen dat je elke zeven weken (minder dan twee maanden) je olie stond te verversen? Mijn gevoel zegt dat dit heel vaak is. Sta ik daar alleen in?

Ik weet dat moderne long life oliën veel grotere termijnen erop nahouden en tegelijkertijd sommigen zeggen ongeacht wat de auto zegt er 10.000 tot 15.000 kilometers op na te houden. Maar zelfs bij 10.000 zou dat 14 weken zijn, effectief bijna 4x per jaar.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Die 5k km voor een oliewissel is echt iets van vroeger, moderne olie kan veel langer mee! Bij normale olie is een wissel om de 15k km aan te raden en bij longlife 30k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 22:16
In het land van 'vrijheid' en mijlen is 5000 of 7500 mijl nog steeds heel normaal om je olie te verversen. Terwijl mijn 18 jaar oude Citroën gewoon 30.000km tussen olie wissels kan.

Ik snap daar geen snars van, zitten Europese auto's zoveel beter in elkaar? Of hebben wij betere/geavanceerde olie? Ze rijden daar gemiddeld veel langere afstanden dan wij ook, dat is juist goed voor olie.

[ Voor 27% gewijzigd door FastFred op 02-08-2023 12:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Amerikanen rijden meer korte ritjes, ook van maar 1km enzo.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
https://auto.howstuffwork...uth-about-oil-changes.htm

Ik doe dagelijks 13km heen, 13km terug naar m'n werk. Volgens dit artikel moet ik dan dus iedere 1600km mijn olie vervangen 8)7 Compleet van de pot gerukt. In mijn ogen gewoon een manier voor de autoindustrie daar om een zakcentje te verdienen aan de idioten die dit geloven en dus om de 2 maand bij de garage staan of ze zitten daar qua techniek en kennis echt nog in de middeleeuwen met hun ladder chassis en bladveren...

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 02-08-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

FastFred schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:51:
In het land van 'vrijheid' en mijlen is 5000 of 7500 mijl nog steeds heel normaal om je olie te verversen. Terwijl mijn 18 jaar oude Citroën gewoon 30.000km tussen olie wissels kan.

Ik snap daar geen snars van, zitten Europese auto's zoveel beter in elkaar? Of hebben wij betere/geavanceerde olie? Ze rijden daar gemiddeld veel langere afstanden dan wij ook, dat is juist goed voor olie.
vraag is ook; hoe lang wil je dat de auto meegaat? Op diverse BMW-liefhebbers fora worden problemen bij wat oudere motoren toegeschreven aan hoge olieververs intervallen.

De fabriek maakt dan goede sier met lage onderhoudslasten voor de eerste koper maar bij 2 ton heb je de problemen.

In hoeverre dat echt een 1:1 relatie is en of bijv 5x minder verversen eigenlijk niet opweegt tegen 1x hogere kosten is een tweede.
Er lijkt in elk geval ruimte voor interpretatie en eigen afwegingen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Vroeger was dit gewoon noodzaak, mensen gingen niet zomaar met de auto naar Italië, iets wat je nu in een dag kunt rijden was toen een hele onderneming. Kennis van olie was toen nog niet zo ver als nu met allerlei additieven en half en vol synthetische olie, ook lagers waren zwakker, toleranties in de motor waren groter, carburateurs die niet super stonden afgesteld, meer kans op brandstof vervuiling in je olie. Dus die olie intervallen waren echt nodig. En 100-150k km was gewoon een auto die op was.

Moet je dan iedere maand bij de garage staan voor verse olie? Nou nee, want mensen reden toen veel minder dan nu. Een auto was duur voor een jan modaal en moest gekoesterd worden en men ging er zuinig mee om, je loopt maar 4km naar school want er was ook geen geld voor een fiets voor ieder kind. Je had ook geen legers met accountmanagers bij bedrijven werken die iedere dag het hele land af jakkeren om bij klanten op bezoek te gaan. Je zat met een telefoon en een asbak in een kantoor met klanten te bellen.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 02-08-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

In het land van 'vrijheid' en mijlen is 5000 of 7500 mijl nog steeds heel normaal om je olie te verversen.
Maar daar is het ook een klusje wat veel mensen nog zelf doen op hun oprit.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:54

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Jaren geleden een interview gezien met een voormalig topman van, volgens mij, Castrol. Die reed geloof ik zelf ruim twee ton zonder olie te verversen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Metalfreak schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:29:
Maar daar is het ook een klusje wat veel mensen nog zelf doen op hun oprit.
Dat gebeurd hier ook vrij veel. Is ook niet echt rocket science of zo.

@Eagle Creek Daadwerkelijk verversen lijkt me overdreven, maar wellicht controleren dat bedoeld werd? :) Dat lijkt mij vrij aannemelijk in elk geval.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 02-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 10:25
m-vw schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:44:
Jaren geleden een interview gezien met een voormalig topman van, volgens mij, Castrol. Die reed geloof ik zelf ruim twee ton zonder olie te verversen.
Ligt er ook vooral aan in welk tijdsbestek je dit doet.

1. 200k. in een jaar (gem.550KM p/d) zal geen probleem zijn.
2. 200k in 20j met dezelfde olie, vind ik toch wel spannend.

vocht en veroudering is van een veel grotere invloed, dan veel werkuren in relatief korte tijd.
Ook zal de olie van 1. meer met optimale olie temperatuur zijn gebruikt dan 2. die waarschijnlijk alleen voor korte stukjes is gebruikt, dus veel opwarmen en afkoelen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
In de states doen ze de olie wissels zelf, garantie behouden ze dan ook ipv zoals hier in NL waar je de olie beurten perse bij een dealer moet laten uitvoeren als je je garantie wil behouden. In de states kost een olie wissel voor de meesten dus alleen een kannetje 5 liter olie terwijl je in NL al snel 300-400 euro kwijt bent bij de dealer.

Auto fabrikanten geven tegenwoordig hogere intervallen aan want dat staat goed in het marketing plaatje, een auto hoeft volgens de fabrikant ook geen leven mee te gaan en is na 2 ton afgeschreven. Het is al bewezen dat lange olie intervallen slecht zijn voor kettingspanners en kunststof delen in het blok. Olie degradeert ook over tijd, viscositeit 10w40 is na 15-20.000km 5w20 geworden bijv. stukken dunner dan je misschien zou willen dus.

Aangezien ik een olie wissel zelf kan doen hou ik de helft van de kilometers aan die de fabrikant opgeeft, zowel bij mijn auto als motor. Olie is goedkoper dan een reparatie aan kettingspanners, verstopte olie kanalen en stukgelopen turbo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:20

-tom-562

Oliesjeik

Longlife intervallen van 30k zou ik persoonlijk ook niet aanhouden. Leuk als je je auto nieuw koopt en na 5 jaar weg doet (dus b.v. lease).
Toyota houdt nog steeds 15k aan als interval voor een oliewissel... Die heb ik wat hoger zitten dan b.v. VAG :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

CH4OS schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
Dat gebeurdt hier ook vrij veel. Is ook niet echt rocket science of zo.
Dat gebeurt hier helemaal niet veel. Er zijn natuurlijk wel mensen die het doen, maar in de VS is het meer een onderhoudsklusje dat bij het dagelijkse leven hoort net zoals gras maaien.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

gebruikerfz1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:09:
In de states doen ze de olie wissels zelf, garantie behouden ze dan ook ipv zoals hier in NL waar je de olie beurten perse bij een dealer moet laten uitvoeren als je je garantie wil behouden. In de states kost een olie wissel voor de meesten dus alleen een kannetje 5 liter olie terwijl je in NL al snel 300-400 euro kwijt bent bij de dealer.
Waar heb je dit vandaan? Zeker het vervallen van garantie doordat je zelf de olie ververst vind ik een hele leuke. Ook in NL is het olie verversen totaal niet spannend. Een 300/400 euro voor enkel olie verversen is echt zwaar overdreven. Prijzen verschillen meestal tussen de 75 en 150 euro, laat het 200 euro zijn maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Sommige motoren stonden er wel voor gekend dat die olie verbruikten alsof het niets was, bv. de laatste generatie 1.9 TDI van VAG. Verversen was niet nodig elke 5000 km maar wel flink wat liters bijvullen zodat je tussen 2 onderhoudsbeurten door zowat alle olie al eens vervangen had...

Ik volg @MaD_co wel dat de leeftijd van de olie een grote rol zal spelen bij de degradatie.

De topic titel is wel wat misleidend met die "2 weken", ik vermoed dat daar "2 maanden" moet staan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:54

Umbrah

The Incredible MapMan

In het onderhoudsboekje van mijn auto staat in principe om de 60.000km, de dealer noemt de 30.000km beurt dan ook meer een "inspectie". Ik snap wel dat garages er wat problemen mee hebben. Je ziet bij sommige merken dat de motorkap steeds meer een "monteur-only" ding is, waardoor consumables die wél snel gaan (zoals ruitenwisser vloeistof) via een ander klepje de auto mogen worden ingeschoven.

Wat je vooral merkt is dat er minder, of zelfs: geen olie in moderne auto's zit. Het enige waar dat nog niet echt lukt zijn de conventionele frictie-remmen. Maar remvloeistof is natuurlijk niet echt olie (en bovendien trekt het vocht aan, en dát is de reden dat het vervangen moet worden). Wie weet komt dat ooit nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:18

Herman

FP ProMod
Gewoon de service-interval van het onderhoudsboekje volgen? Volgens onze auto is dit 15.000 km / 1 jaar.

Het gaat hier om tientjes-werk dat je hiermee kunt besparen terwijl de onderhouds / revisiekosten vele malen hoger kunnen liggen. Ik snap deze afwegingen nooit zo goed... :?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 07:11

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Herman schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:04:
Gewoon de service-interval van het onderhoudsboekje volgen? Volgens onze auto is dit 15.000 km / 1 jaar.

Het gaat hier om tientjes-werk dat je hiermee kunt besparen terwijl de onderhouds / revisiekosten vele malen hoger kunnen liggen. Ik snap deze afwegingen nooit zo goed... :?
Ik weeg niets af hè, mocht je het tegen mij hebben. Ik volg het boekje (nou ja, de boordcomputer) en deze adviseert mij vele tientallen kilometers. Heb volgens mij nu 3x (of 4) een wissel gehad (sinds 2019).

Waar het mij meer om ging dat wanneer 5000km aangehouden wordt, met de afstanden die ik rijd en ikzelf niet extreem vind, ik om de haverklap aan het wisselen zou zijn.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij is het ook 15.000 km, ik dacht dat dit al redelijk snel was voor moderne auto's (volgens mij kunnen volkswagens veel langer door tussen beurten).

5000 klinkt als een afstand voor bromfietsen ;)

In de VS hebben ze dan wel weer veel goedkopere benzine en veel meer PK's per dollar dat de auto kost :p Ook zien die auto's er wel leuk uit. Dus misschien is het nog niet zo slecht vergeleken met onze ecohokken ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 02-08-2023 16:36 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Juup schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:54:
Amerikanen rijden meer korte ritjes, ook van maar 1km enzo.
Inderdaad, ze lopen niet, ze fietsen niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Umbrah schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:

Wat je vooral merkt is dat er minder, of zelfs: geen olie in moderne auto's zit.
Geen olie?? Alleen EV's dan denk ik, een verbrandingsmotor zonder olie heb ik nog nooit van gehoord.

Overigens laat ik het bij de beurt met apk doen. Het is toch een kutklus als je de auto niet op een brug kan zetten. Hoef ik ook zelf de oude olie niet af te voeren.
Tot ergens in de jaren 80 was het nog wel een klusje wat veel mensen zelf deden, net als remmen vervangen e.d. maar tegenwoordig niet veel meer denk ik.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:30

DropjesLover

Dit dus ->

-tom-562 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:09:
Longlife intervallen van 30k zou ik persoonlijk ook niet aanhouden. Leuk als je je auto nieuw koopt en na 5 jaar weg doet (dus b.v. lease).
Toyota houdt nog steeds 15k aan als interval voor een oliewissel... Die heb ik wat hoger zitten dan b.v. VAG :+
Meh, ik rij een Renault diesel. Nu 12 jaar oud en 265.xxx op de klok. Elke 30k km grote/kleine beurt met oliewissel.
De motor loopt als een zonnetje, niks op aan te merken.

Het is de rest van de auto die er mee ophoudt, rubbertjes, elektronica, verouderde plastic delen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
CH4OS schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:19:
[...]
Waar heb je dit vandaan? Zeker het vervallen van garantie doordat je zelf de olie ververst vind ik een hele leuke. Ook in NL is het olie verversen totaal niet spannend. Een 300/400 euro voor enkel olie verversen is echt zwaar overdreven. Prijzen verschillen meestal tussen de 75 en 150 euro, laat het 200 euro zijn maximaal.
Laatste keer dat ik een olie beurtje bij de dealer heb laten uitvoeren onder de naam kleine beurt (dit voor behoud garantie) was in 2015 bij de BMW dealer van mijn 320i. Dit koste toen 300,- (volgens mij hadden ze de ruitenwisservloeistof ook bijgevuld). De auto geeft zelf aan dat die een onderhoudsbeurt nodig heeft, negeer je die en ga je niet langs een merk dealer maar doe je het zelf of laat je het de buurt garage doen dan vervalt de garantie. Lees de voorwaarden maar eens door of vraag ernaar wanneer je een nieuwe auto koopt.

Kleine search kwam ik op een BMW forum uit en iemand had dezelfde kleine beurt in 2022 laten doen.

QUOTE: "Ik had een paar weken geleden gebeld naar de dealer in Echt Zuid-Limb. DE MAASSCHE ECHT voor te vragen wat een 30 duiz.km beurt kost.
Maar die zijn helemaal gek kleine beurt €350,- voor een olie beurtje met wat filtertjes,
en voor de grote beurt vragen ze €750,- voor. "

Zelf doen kost het je ongeveer 75,- inderdaad, filter zo'n 12,50, 5 liter olie 50-60 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FastFred schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:58:
https://auto.howstuffwork...uth-about-oil-changes.htm

Ik doe dagelijks 13km heen, 13km terug naar m'n werk. Volgens dit artikel moet ik dan dus iedere 1600km mijn olie vervangen 8)7
Ik lees het toch echt anders:

There are four main "recommended" intervals for oil changes based on factors specific to you and your car:

Every 1,000 miles (1,609 kilometers) or every six months
Every 3,000 miles (4,828 kilometers)
Every 5,000 to 7,500 miles (8,046 to 12,070 kilometers)
Every 10,000 to 15,000 miles or every six months (16,093 to 24,140 kilometers)

M.a.w. afhankelijk van de auto, de gebruikscondities, het soort olie, etc.

BTW: 13km enkele reis, dat is net iets meer dan een half uurtje fietsen... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 03-08-2023 13:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

gebruikerfz1 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:58:
Laatste keer dat ik een olie beurtje bij de dealer heb laten uitvoeren onder de naam kleine beurt (dit voor behoud garantie) was in 2015 bij de BMW dealer van mijn 320i. Dit koste toen 300,- (volgens mij hadden ze de ruitenwisservloeistof ook bijgevuld). De auto geeft zelf aan dat die een onderhoudsbeurt nodig heeft, negeer je die en ga je niet langs een merk dealer maar doe je het zelf of laat je het de buurt garage doen dan vervalt de garantie. Lees de voorwaarden maar eens door of vraag ernaar wanneer je een nieuwe auto koopt.
Dat het in hun voorwaarden staat betekent niet dat wat er staat rechtsgeldig is.
Dus niet zomaar geloven dat de garantie dan verloopt.
Zelf doen kost het je ongeveer 75,- inderdaad, filter zo'n 12,50, 5 liter olie 50-60 euro.
Ik heb van de week zelf ook gekeken, menig garage die dus zelf al aangeeft dat de prijzen verschillen tussen 75 en 150 euro, ook wat meer algemene websites over wat bepaald onderhoud kost aan een auto, geeft hetzelfde aan. Natuurlijk is een deallergarage duurder, daar ben ik mij terdege van bewust (mijn pa is monteur geweest tot aan zijn pensioen bij een Mercedes garage ;)).

Maar er is niemand die jou verplicht om naar een dergelijke garage te gaan vanwege behoud van garantie, dat is gewoon onzin. Leuk dat het dan in "de voorwaarden" staat, maar die hoeven dus ook niet per se rechtsgeldig te zijn. Dat iedereen er vervolgens wel naar "luistert", is dan dus kassa voor de (dealer)garage. Dit laatste is vooral de reden dat men het toch in de voorwaarden zet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
CH4OS schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
Dat gebeurd hier ook vrij veel. Is ook niet echt rocket science of zo.
Hoewel het geen rocket science is, is het ook weer niet zo simpel.

Normaal gesproken zit het drainpunt onderaan de auto, wat betekent dat je onder de auto moet gaan liggen. Niet echt een pretje op de gemiddelde oprit of zelfs op de openbare weg. En tenzij je een wat grotere auto hebt kan de ruimte onder de auto best wel beperkt zijn, dan moet je toch met een krik aan de gang met alle gevolgen van dien.

Daarnaast moet je de olie goed opvangen, iets wat niet altijd even gemakkelijk is met de beperkte ruimte onder de auto. En wanneer je iets knoeit over jezelf, je kleren of de straat is het een hele klus dat weer op te ruimen. Met wat pech krijg je een boete voor het achterlaten van olie op de openbare weg.

De opgevangen olie moet je dan bewaren in een geschikte container en netjes naar de milieustraat brengen, iets wat ook weer tijd en vaak geld kost. Natuurlijk zijn er idioten die het gewoon in de afvoer mikken, maar ik zou hopen dat de meeste mensen het netjes op de juiste manier afvoeren.

Aan de andere kant in de garage hebben ze de auto toch al op de brug staan en doen ze dat werk dagelijks. Voor hun is het een klusje van niets. Ze hebben ook de juiste middelen om de olie op te vangen en af te voeren beschikbaar. Ook weten ze precies welke olie geschikt is voor de auto en kunnen ze daarin adviseren.

Zelf zou ik ook niet direct weten wanneer er iets "geks" is aan de olie die eruit komt. Wanneer deze te dik, te dun, niet de juiste kleur of consistentie, of wanneer er bijvoorbeeld metaaldeeltjes in de olie zit. In de garage gaan ze zoveel om met dit soort spul dat ze instant weten wanneer er iets mis is en is controle op metaaldeeltjes standaard procedure.

Ook vallen de kosten van olieverversing in mijn ervaring reuze mee. Ja je betaalt meer voor de olie dan je zelf zou betalen en de kosten ten opzichte van hoeveel werk zij erin steken is misschien wat scheef. Maar vergeleken met als ik het zelf zou moeten doen vind ik de prijs best schappelijk. Zeker wanneer het toch wordt meegenomen met een hoop andere periodieke onderhoudswerkzaamheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 20:29
Dat artikel in HowStuffWorks is geschreven door een freelance schrijver, geen automonteur of zo.
Uit haar eigen website kan ik niet opmaken dat ze ook maar enige opleiding heeft in autotechniek.
Ze schrijft ook over eten en drinken.

Je moet niet alles geloven wat op internet staat.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eagle Creek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:36:
Goedemiddag,

Hierbij even een ietwat hypothetische vraag. Je komt nog wel eens tegen dat met de autos van vroeger werd gezegd doe een oliewisseling elke 3000 mijl, 5000 km. Als ik kijk naar mijn woon-werkverkeer legde ik voor corona zo'n 720 km per week af.

Zou dit inderdaad betekenen dat je elke zeven weken (minder dan twee maanden) je olie stond te verversen? Mijn gevoel zegt dat dit heel vaak is. Sta ik daar alleen in?

Ik weet dat moderne long life oliën veel grotere termijnen erop nahouden en tegelijkertijd sommigen zeggen ongeacht wat de auto zegt er 10.000 tot 15.000 kilometers op na te houden. Maar zelfs bij 10.000 zou dat 14 weken zijn, effectief bijna 4x per jaar.
Welke auto praat je over ?

Opel Kadett benz (1984) was elke 6maand of 15.000km en Diesel elke 7500KM

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij een Citroen hoef je totaal geen olie te verversen. die loopt altijd wel _O-

Model: Citroën XM (1989 – 2001)

Citroën XM Engine Capacity Intervals
XM 2.0 (1989 – 1991) XU10M (R2A) 5.4 10 000 km/ 12 months
XM 2.0i (1989 – 1993) XU10J2 (R6A) n/a 10 000 km/ 12 months
XM 2.0i (1994 – 1995) XU10J2 (R6A) n/a 15 000 km/ 12 months
XM 2.0i 16V (1995 – 2001) XU10J4R 4.25 / 0.3 20 000 km/ 12 months
XM 2.0i Turbo (1992 – 1993) XU10J2TE/Z (R6Y) 5.4 / 0.7 10 000 km/ 12 months
XM 2.0i Turbo CT (1994 – 2001) XU10J2TE n/a 20 000 km/ 12 months
XM V6-24 2.9 (1997 – 2001) ES9J4 5.5 / 0.7 20 000 km/ 12 months
XM V6 3.0 (1989 – 1993) ZPJ (SFZ) 6.5 / 0.5 10 000 km/ 12 months
XM V6 3.0 (1994 – 1997) ZPJ (SFZ) 6.5 / 0.5 15 000 km/ 12 months
XM V6-24 3.0 (1989 – 1994) ZPJ4 6.5 / 0.5 10 000 km/ 12 months
XM V6-24 3.0 (1994 – 1997) ZPJ4 6.5 / 0.5 15 000 km/ 12 months
XM 2.1 D (1989 – 1996) XUD11A n/a 10 000 km/ 12 months
XM 2.1 Turbo D (1989 – 2001) XUD11ATE(BTE) n/a 7 500 km/ 12 months
XM 2.5 Turbo D (1995 – 2001) DK5ATE 8 / 0.2 7 500 km/ 12 months

[ Voor 46% gewijzigd door Hackus op 03-08-2023 15:34 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Hackus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Ja echt hilarisch hoor. Kom maar terug als je moderne turbohok ook 1 op 16.000 olie verbruik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-09 23:20
ehtweak schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:09:
BTW: 13km enkele reis, dat is net iets meer dan een half uurtje fietsen... ;)
Door weer en wind en beperkte bagageruimte ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Model: Citroën XM (1989 – 2001)

Citroën XM Engine Capacity Intervals
XM 2.0 (1989 – 1991) XU10M (R2A) 5.4 10 000 km/ 12 months
..
XM 2.5 Turbo D (1995 – 2001) DK5ATE 8 / 0.2 7 500 km/ 12 months
Fastfred heeft een C4 van 2004, dat is een slag nieuwer dan een XM. PSA hield in die tijd serieus 30.000km/2 jaar aan, doen ze nog steeds overigens. Verschil is dat je in die tijd ook maar daadwerkelijk 1 liter bijvulde tussen de beurten. Tegenwoordig mag je blij zijn als er maar 1 liter op 5000km door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_JGC_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:53:
[...]

Fastfred heeft een C4 van 2004, dat is een slag nieuwer dan een XM. PSA hield in die tijd serieus 30.000km/2 jaar aan, doen ze nog steeds overigens. Verschil is dat je in die tijd ook maar daadwerkelijk 1 liter bijvulde tussen de beurten. Tegenwoordig mag je blij zijn als er maar 1 liter op 5000km door gaat.
Het gaat er om dat het verhaal van ts geen bewijs levert. Ik heb een BX dsl gehad 230dk, zonder oliewissel. Daarom zeg ik dat een Citroen altijd wel loopt zonder olie wissel. Ook smiley erbij dat het gekheid is, en het dus bij elke auto verschillend is.

Pagina: 1