Clone maken windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-08-2023
Ik wil graag mijn oude c-schijf (met windows 10), is een oude HD schijf verplaatsen naar een SSD.
Welke tool kan ik hier het beste voor gebruiken en maakt het dan een clone van de hele schijf, incl. bijv. office en andere programma's die aanwezig zijn op de oude schijf.
Alvast bedankt.

Hamata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-08 10:44

itsalwaysme

Graast voor DB

Als je nog een HDD gebruikt, is het waarschijnlijk beter dat je een verse installatie doet van Windows.

Anders zijn er verschillende image tools die dit voor je kunnen doen. Bij mijn SSD zat er een 'gratis' licentie voor Acronis Home bij. Mijn ervaring hiermee is zeer goed. Een zakelijke variant gebruik ik voor mijn werk.

Er zijn natuurlijk ook gratis alternatieven, zoals clonezilla. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 16:33
Geen idee waarom een nieuwe installatie beter zou zijn.

Als er niets mis is met je Windows dan gewoon lekker een image copy op een nieuwe disk maken.
Ik gebruik het gratis Driveimage XML

https://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik gebruik VEEAM, de gratis variant. Dat werkt ook uitstekend moet ik je zeggen.

Na het wisselen van de schijf opstarten met een USB-stick, voorzien van VEEAM, de boel terugzetten en weer lekker verder gaan.

Kun je ook meteen gebruiken om je incrementele backups mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Voor een goede gratis oplossing raad ik nog steeds Macrium Reflect free aan.
Deze werkt eenvoudig en Intuïtief voor (niet alleen!) minder ervaren gebruikers.
Alleen komen er geen verdere updates en ondersteuning meer voor de V8 versie.
GratisSoftware.nl: Macrium Reflect Free

Hier de laatste Macrium Reflect 7 Free:
https://download.macrium.com/reflect/v7/v7.3.6391/reflect_setup_free_x64.exe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 11:07

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ben(V) schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:59:
Geen idee waarom een nieuwe installatie beter zou zijn.

Als er niets mis is met je Windows dan gewoon lekker een image copy op een nieuwe disk maken.
Ik gebruik het gratis Driveimage XML

https://www.runtime.org/driveimage-xml.htm
Is dat niet omdat Windows een snapshot maakt van je hardware configuratie en het dus voor problemen kan zorgen als je kloont naar een andere configuratie.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
RoamingZombie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:32:
Is dat niet omdat Windows een snapshot maakt van je hardware configuratie en het dus voor problemen kan zorgen als je kloont naar een andere configuratie.
Als alleen de HDD vervangen wordt door een SSD wijzigt er verder niets ingrijpends aan de Windows configuratie.
Wel is het nodig dat de boot/BCD configuratie correct wordt aangepast voor de nieuwe SSD schijf, anders kan dat problemen geven bij het opstarten.
De goede clone/image programma's passen dit ook automatisch aan.

Windows 11 UEFI/GPT BCD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIl67HWUvjLK-arwyp6Aqm7Qtso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVoaCRRQIHf4pUxI9wbP49HF.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
RoamingZombie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Is geen probleem.
Ik heb meerdere keren met DriveIMage XML een disk gekloond en die kloon weer als bootdisk gebruikt.

Ik heb zelfs een kloon gemaakt op een oude disk zodat bij disk problemen ik altijd snel weer in de lucht ben.
En uiteraard getest of dat werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 11:07

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ben(V) schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Is geen probleem.
Ik heb meerdere keren met DriveIMage XML een disk gekloond en die kloon weer als bootdisk gebruikt.

Ik heb zelfs een kloon gemaakt op een oude disk zodat bij disk problemen ik altijd snel weer in de lucht ben.
En uiteraard getest of dat werkt.
Goed om te weten. Ook al prefereer ik altijd een verse installatie. Het kan geen kwaad om dat eens in de zo veel tijd te doen. Het is niet alsof het lang duurt tegenwoordig.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-07 17:47
Man ik ben nu al de heledag aan het kloten. Ik heb 2 M.2 ssd's en wil de data van de 1tb naar een 2tb ssd clonen. nu is dat meerdere keren succesvol afgerond. wil ik hem booten op de nieuwe ssd en krijg ik een blauw scherm met Recovery in beeld.
Iemand enig idee wat te doen.

Ik gebruik AOMEI Partition Assistant hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door BlackEasterEgg op 02-08-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

Speedmaster

Make my day...

Pak de hierboven genoemde software van reflect, maak een clone van alle partities van de oude schijf en clone deze naar de nieuwe. Haal daarna de oude opslag eruit en zet de nieuwe er voor in de plaats. Mocht je foutmeldingen krijgen dan is het zinvol om die te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
moet ik dan ook de schijf in dezelfde poort doen als de oude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

Speedmaster

Make my day...

BlackEasterEgg schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:07:
moet ik dan ook de schijf in dezelfde poort doen als de oude?
Uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
RoamingZombie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:04:
Goed om te weten. Ook al prefereer ik altijd een verse installatie. Het kan geen kwaad om dat eens in de zo veel tijd te doen. Het is niet alsof het lang duurt tegenwoordig.
Een verse installatie kan zeker nuttig of zelf noodzakelijk zijn in bepaalde gevallen, maar dat staat los van het gebruik van een (nieuwe) SSD schijf.
Schoon Installeren is natuurlijk zo gedaan met een SSD, maar om alles weer naar wens te configureren dat is nu juist het meeste werk.
Sommige gebruikers hebben namelijk een behoorlijk uitgebreid "ecosysteem" op hun PC. :P

Daarbij is het altijd mooi om het enorme snelheidsverschil al te zien als je een Windows migratie doet van een oude HDD naar SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
BlackEasterEgg schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:51:nu is dat meerdere keren succesvol afgerond. wil ik hem booten op de nieuwe ssd en krijg ik een blauw scherm met Recovery in beeld.
Iemand enig idee wat te doen.
In zulke gevallen kan je via de Recovery of Windows installatie USB de optie Startup Repair proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hamata schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 05:22:
Ik wil graag mijn oude c-schijf (met windows 10), is een oude HD schijf verplaatsen naar een SSD.
Welke tool kan ik hier het beste voor gebruiken en maakt het dan een clone van de hele schijf, incl. bijv. office en andere programma's die aanwezig zijn op de oude schijf.
Alvast bedankt.
Ik heb jouw eerdere post over de defecte CPU ook gezien.

Mocht het zo zijn dat er problemen met de oude installatie zijn dan neem je die mee en weet je nog steeds niet of je het goed hebt gedaan.

Ik denk dat het het beste is om eerst een verse installatie te doen.
Dat hoeft nog geen definitieve installatie te zijn.
Je kunt later nog altijd het gebakje klonen.

Anders dan dat sluit ik me bij de meesten aan hier om een nieuwe installatie te doen.
Misschien iets meer werk maar heb je wel weer een schone set-up.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een nieuwe installatie is echt nergens voor nodig.
Dat stamt uit oude tijden toen Windows in de loop van het gebruik heel veel rotzooi verzamelde en daardoor de registry volliep en de boel traag werd.
Dat is al heel lang niet het geval meer maar zulke "geloven" blijven hardnekkig bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Ben dus weer een dag verder en geen resultaat. Ik heb gister meerdere keren Macrium gebruikt om te klonen maar helaas. Waarom kan ik niet gewoon alles handmatig gewoon overzetten met de hand, want dan gaat ie de mapjes kopiëren en loopt dat ook weer vast na een bepaalde tijd. Wat zit het toch allemaal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 09:56
Ben(V) schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:08:
Dat stmt uit oude tijden toen Windows in de loop van het gebruik heel veel rotzooi verzamelde en daardoor de registry volliep en de boel traag werd.
Dat is al heel lang niet het geval meer maar zulke "geloven" blijven hardnekkig bestaan.
Toch merk ik wel degrlijk verschil tussen een oudere Windows installatie en een schone installatie qua snelheid, op dezelfde hardware (5600X met een AMD RX 6800).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja alles is subjecttief vrees ik.
En met een ssd is dat al helemaal onwaarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:08:
Dat stmt uit oude tijden toen Windows in de loop van het gebruik heel veel rotzooi verzamelde en daardoor de registry volliep en de boel traag werd.
TS heeft in een andere draad gemeld dat zijn pc traag is. Dat komt waarschijnlijk door de HDD (vanaf Win7 kun je wel stellen dat je Windows niet meer van een HDD moet draaien).

Maar het kan ook nog eens zo zijn dat er allerlei troep op draait en daardoor de installatie aan de brakke kant is. Die problemen neemt hij dan 1 op 1 over met klonen.

Daarom de conclusie om een nieuwe installatie te doen op SSD.
Dan heeft TS een goed vergelijk met zijn eerdere install en kan zien of de problemen verdwenen zijn.

Als hij dat zou willen kan hij naderhand nog altijd een kloon maken en kijken hoe dat gaat.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als er troep op draait moet je dat gewoon verwijderen.
Dat heeft weinig met Windows te maken.

Opnieuw installeren heeft als nadeel dat al je andere applicatie en instellingen opnieuw moet doen.
Daar gaat veel meer tijd (en ergernis) inzitten dan even Windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@Ben(V)
Zoals je ziet is TS geen pc expert...
Dan had hij zijn HDD installatie al opgeschoond, op malware onderzocht en de boel eens duchtig gedefragmenteerd.

Er is ook nog een balans om snel tot een conclusie te komen op een voor hem te begrijpen manier of een complete cursus te geven via een draad hier....

[ Voor 5% gewijzigd door eheijnen op 03-08-2023 08:36 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
BlackEasterEgg schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:12:
Ben dus weer een dag verder en geen resultaat. Ik heb gister meerdere keren Macrium gebruikt om te klonen maar helaas. Waarom kan ik niet gewoon alles handmatig gewoon overzetten met de hand, want dan gaat ie de mapjes kopiëren en loopt dat ook weer vast na een bepaalde tijd. Wat zit het toch allemaal tegen.
Het zou toch echt niet heel ingewikkeld moeten zijn. Vorige week zelf nog een migratie gedaan van een 500GB SSD naar een 1TB SSD (waar Windows en de bootpartitie op staat) met Minitool Partition Wizard. SSD in een externe behuizing via USB aangesloten, Partition Wizard opstarten en kiezen voor Clone disk. Alles laten kopiëren (hoefde niet eens opnieuw op te starten om het proces af te ronden), PC afsluiten, SSD omwisselen en weer opnieuw opstarten. SSD en Windows werden meteen herkend, geen problemen of foutmeldingen.

Voor de zekerheid, je moet (in ieder programma onderhand) wel kiezen voor disk clonen, niet partitie clonen. Bij disk clone wordt de hele schijf met alle partities, waaronder de bootpartitie, één op één gekopieerd. Partitie voor partitie overzetten geeft meer kans op fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
Oke, jongens even out of the box denken.
Wat zijn de opties die ik nog heb.
Ik heb verschillende programmas zowel op W10 als bootable usb's gebruikt om te klonen maar het resultaat is een blauw recovery scherm. Is er iemand met deze ervaring en die mij kan helpen, anders geef ik het echt op word het een clean start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
BlackEasterEgg schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:55:
Oke, jongens even out of the box denken.
Wat zijn de opties die ik nog heb.
Ik heb verschillende programmas zowel op W10 als bootable usb's gebruikt om te klonen maar het resultaat is een blauw recovery scherm. Is er iemand met deze ervaring en die mij kan helpen, anders geef ik het echt op word het een clean start.
Kun je niet beter zelf even een topic openen ipv van dat te doen in het topic van iemand anders...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackEasterEgg
sorry dat is inderdaad best asociaal. Mijn excuses.
Pagina: 1