Werken afstandsbedieningen ook zonder direct "oogcontact"

Pagina: 1
Acties:
  • 736 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Mijn huidige afstandsbediening voor de TV moet nog direct zich-contact hebben met het KPN kastje.
Ik ga echter een nieuwe TV kopen (Een LG Oled 2023) en dan zal ik ook wel een ander kastje van KPN nodig hebben.
Nu is het toch zo dat ik de meeste kastjes toch gewoon achter de muur kan zetten en dan werken ze nog steeds met afstandsbediening?
Ik wil namelijk mijn KPN-kastje, mijn Super-wifi en mijn toekomstige IPTV-apparaat allemaal achter de TV in de muur zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een infrarood heeft wel line of sight nodig (oogcontact), en een RF of BlueTooth is dat niet nodig. Voor infrarood heb je ook extenders om je apparatuur achter een kastje te bedienen.

Ik zou dan inzetten op IR extenders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 11:11
Het antwoord op je vraag is:
'hangt af van de afstandsbediening' :P

Oude afstandsbedieningen werken idd met infrarood en die moeten elkaar dus wel zien. IR verlicht in principe de hele kamer, om die reden werkt het vaak wel, maar niet in een 'dicht' kastje.

Middels HDMI-CEC heb je sowieso nog maar 1 afstandsbediening nodig; die van je OLED. Ik weet uit ervaring dat de LG Magic Remote het altijd doet, volgens mij middels Bluetooth, dus daarmee is je probleem eigenlijk geheel opgelost.
Hoe de KPN remote precies werkt durf ik niet te zeggen, die heb ik namelijk niet.

Ben persoonlijk nog groter fan van de oplossing NL Ziet en dus zonder KPN kastjes werken, maar dat is weer een ander verhaal.
Je KPN kastje en je router behoren naar mijn mening in je meterkast mits de aansluitingen daartot bestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 01-08-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Richh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:17:
Je KPN kastje en je router behoren naar mijn mening in je meterkast mits de aansluitingen daartoe bestaan.
Router zit al in de meterkast.

Het superwifi-ding van KPN is een versterker. We hebben aardig dikke muren.
KPN-tv kastje kan ik eventueel ook in de meterkast plaatsen, maar die zit nu nog veel te vol.
Binnenkort gaat echter de gasmeter eruit.
Dus dan een lange HDMI-kabel van TV naar KPN-tv-kastje in de meterkast en dan doet de afstandbediening het gewoon als ik voor de TV zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb tijdens mijn studie voor verschillende consumenten ISPs gewerkt, ik weet niet meer welke precies, maar er waren gewoon van die IR-oogjes te bestellen voor sommige IPTV-ontvangers zodat je die netjes uit het zicht kon zetten.

Overigens heb je tegenwoordige ook BT afstand bedieningen, volgens mij heeft mijn TV er een. En bij KPN kun je die volgens mij bij hun 4k ontvanger ook (apart) bestellen. Dan heb je sowieso geen line-of-sight nodig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rzaan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:28:
Router zit al in de meterkast.
Het superwifi-ding van KPN is een versterker. We hebben aardig dikke muren.
Zo'n wifi router direct achter je TV is ook niet optimaal voor je signaal.
Uit je tekst begrijp ik dat je meterkast en de TV-muur relatief dicht bij elkaar staan. Ik weet niet of het dan veel toevoegt. Idealiter hang je je wifi router in het midden van je woonruimte en afhankelijk van je plafonds/vloeren (gewapend beton?) heb je er mogelijk 1 per verdieping 'nodig'.
KPN-tv kastje kan ik eventueel ook in de meterkast plaatsen, maar die zit nu nog veel te vol.
Binnenkort gaat echter de gasmeter eruit.
Dus dan een lange HDMI-kabel van TV naar KPN-tv-kastje in de meterkast en dan doet de afstandbediening het gewoon als ik voor de TV zit?
Ja in principe werkt dat.

Echter: kan maar zo zijn dat je over 5 jaar een nieuwe TV ophangt, of een nieuw TV-kastje gaat gebruiken ofzo. Mogelijk support die niet HDMI-CEC, als je nu gaat 'bouwen' op dat principe en de hele boel dichtsmeert zometeen kan dat over een X aantal jaren vervelend worden.

Daarom vind ik de meterkast voor een settopbox best een 'rare' plek :P beter zit die gewoon bij je tv in de buurt. Als je t al wil doen: zorg voor voldoende loze leidingen. Voor meerdere HDMI devices, voor meerdere ethernet poorten, en/of in de toekomst komt er misschien wel een andere kabel? Zou niet teveel 'vast' leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De meterkast zit in de ene hoek van het huis. De TV staat diagonaal in de andere hoek.

Zou het veel uitmaken als een wifi-versterker achter de TV staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Richh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Uit je tekst begrijp ik dat je meterkast en de TV-muur relatief dicht bij elkaar staan. Ik weet niet of het dan veel toevoegt. Idealiter hang je je wifi router in het midden van je woonruimte en afhankelijk van je plafonds/vloeren (gewapend beton?) heb je er mogelijk 1 per verdieping 'nodig'.

[...]
De TS heeft een topic waar hij nu aan het verbuwen is, en daar staat de nodig info die hier niet staat:
Wat moet er achter mijn TV allemaal aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50
Rzaan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:09:
Ik ga echter een nieuwe TV kopen (Een LG Oled 2023) en dan zal ik ook wel een ander kastje van KPN nodig hebben.
Waarom denk je dat je een ander kastje nodig zal hebben als je een andere TV koopt?
Die hangen toch gewoon alleen met een HDMI kabel aan elkaar?
Maakt niet uit welke TV je aan dat kastje hangt hoor... kastje blijft echt wel werken.

Overigens geen TV kastjes in de meterkast gaan zetten, en dan met een kilometer lange HDMI kabel aan de TV gaan hangen, das vragen om problemen (en moet je maar net die HDMI kabel met dikke stekkers ook ernaartoe kunnen brengen.) TV kastje gewoon bij de TV houden dus.

Ik zou inderdaad ook gewoon met een los IR oogje gaan werken wat je eventueel (meestal via een jackplug) op het KPN kastje kan aansluiten, en als die aansluiting er niet is, dan via een losse IR extender, met een ontvanger en transmitter, zodat je het KPN kastje alsnog (bij je TV) uit het zicht kunt zetten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

De LG G-serie komt sowieso met een IR extender. Dan kun je op de tv mikken en het signaal wordt dan aan een ledje doorgegeven die je ergens in een kast weg kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
RaZ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

De TS heeft een topic waar hij nu aan het verbuwen is, en daar staat de nodig info die hier niet staat:
Wat moet er achter mijn TV allemaal aangesloten worden.
Beetje onhandig, 2 topics met dezelfde vraag eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:47

thijsco19

KTM 990 SMT

Net geprobeerd met de lg magic remote en het tv kastje van delta. In de ruimte reageert het kastje op de afstandsbediening, zelfs half verstopt achter m'n benen of aan de zijkant van de bank. Maar achter de bank doet ie het niet. De afstandsbediening werkt dus niet via Bluetooth of rf met het kastje. Wel met de tv!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan het beter in één topic houden: Wat moet er achter mijn TV allemaal aangesloten worden.

De vraag die je hier stelt, stel je daar ook.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.