Introductie
Dit topic heb ik aangemaakt om een globaal warmteplan te maken voor mijn huis en daar feedback op te kunnen krijgen. Ik wil graag van het gas af. Voornamelijk vanwege klimaat redenen.Na een eerste ronde feedback heb ik deze topic starter geupdate.
Beschrijving huidige situatie
- Hoekhuis uit 1958. 130m2 vloeroppervlak.- Dakisolsatie redelijk. Rest goed (HR++, spouwmuur isolatie, vloerisolatie, nieuwe dakkappelen). Ketel op 55graden gaat prima een winter lang. Lager niet geprobeerd.
- Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar.
- Gezin van 5 personen
- 30 m² vloerverwarming in uitbouw
- 2 stokoude radiatoren in woonkamer waarvan slechts 1 in gebruik (de grote)
- 4 slaapkamers en een badkamer met ieder 1 radiator.
/f/image/rQK9U3kvnCXzMpY57Al2q5VD.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/oEPKNXSVRWIlsjbECvvwBw2m.png?f=user_large)
Berekening capaciteit warmtepomp
@koevlaas2 methode op basis van historisch gebruik:1200 / 1665 * 8 = 5,82 => 6kW
Graaddagen (historisch gebruik)
- zie: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
- jan/feb/mrt 2021 (relatief koud)
- verbruik: 608
- graaddagen de bilt: 1288
- kWh per m3: 9,7
- stookgrend: 18 graden
=> Resultaat: 5,34kW
Ten opzichte van deze berekening staat nog betere isolatie (laatste ramen dubbel glas, nieuwe dakkappellen). Aan de andere kant ook hogere vraag door meer gebruik van slaapkamers.
Warmteverlies berekening bouw-energie.be
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Resultaat: 6,53kW
Wensen en uitdagingen
- Op de benedenverdieping willen we een constante tempertuur. De slaapkamers verwarmen we alleen als we werken / studeren. Het moet daar dus snel kort warm kunnen worden.- Hoe minder aanpassingen aan mijn huis hoe beter. We pakken tot nu toe iedere paar jaar een deel aan. Alles opnieuw doen is daarom niet handig.
- Voorkeur systeem: Stil, zuinig, millieuvriendelijk
- Ik wil het meeste werk laten uitbesteden.
- Grondboring is niet mogelijk want in waterwingebied
- ruimte voor boiler is erg beperkt
Plan tot nu toe.
-Ik wil de radiatoren in de woonkamer laten vervangen door lage temperatuur radiatoren of muurverwarming. Reden voor muurverwarming: kan op lagere temperatuur en zorgt hopelijk voor een betere balans met de vloerverwarming in de uitbouw. Omdat beide kanten van het huis dan gelijkmatiger verwarmen. De muurverwarming plak ik dan op de muur met een laagje extra isolatie ertussen. Zoiets als warp-systems.-In de slaapkamers wil ik de oude radiatoren laten vervangen door ofwel tweedehands Jaga LT radiatoren of nieuwe fancoils. Daarmee krijg je het sneller warm en ook koud.
- Monoblock buiten in de tuin. (waarschijnlijk bij schutting). Dat scheelt weer ruimte binnen, zodat op de plek waar nu de CV hangt een boiler kan komen te staan. Daarnaast heb je door plaatsing in de tuin geen last van trillingen. Zie tekeningen
- Boiler dus op de plek waar nu de CV hangt.
/f/image/0A1mfC6fgt2g6VgzJvlr1uoz.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tn9IInvpI3uF2WyROm9kNYGo.png?f=user_large)
Leidingwerk
Als ik fancoils wil, dan moet een deel van het leiding werk vervangen worden, omdat oude metalen leidingen daar niet goed voor zijn. Daarnaast: als ik condenserend wil koelen, moet er ook afvoer van condens zijn. Tenslotte moet er dan ook stroom beschikbaar zijn op die punten voor de fans. Dit geldt ook voor somige lage temperatuur radiatoren.
Vragen
- Wat betekent fancoils voor het leidingwerk precies? Leidingplan maken.- Welke warmtepomp pas bij dit plan?
- Welke radiatoren, fan coils, wanderwarming?
- Zijn de twee muren voldoende voor wandverwarming
- Hoe zorg ik ervoor dat ik op slaapkamers kan verwarmen indien gewenst. Heb ik hier een zone systeem zoals evo Home nog voor nodig of kan het anders?
- Bij de vloerverwarming: kan de pomp daar dan weg?
- Kan de vloer waar de boiler komt 400Kg dragen?
[ Voor 83% gewijzigd door delima op 26-08-2023 12:26 . Reden: Na feedback plan aangepast ]