Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-07 15:45
Introductie
Dit topic heb ik aangemaakt om een globaal warmteplan te maken voor mijn huis en daar feedback op te kunnen krijgen. Ik wil graag van het gas af. Voornamelijk vanwege klimaat redenen.

Na een eerste ronde feedback heb ik deze topic starter geupdate.
Beschrijving huidige situatie
- Hoekhuis uit 1958. 130m2 vloeroppervlak.
- Dakisolsatie redelijk. Rest goed (HR++, spouwmuur isolatie, vloerisolatie, nieuwe dakkappelen). Ketel op 55graden gaat prima een winter lang. Lager niet geprobeerd.
- Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar.
- Gezin van 5 personen
- 30 m² vloerverwarming in uitbouw
- 2 stokoude radiatoren in woonkamer waarvan slechts 1 in gebruik (de grote)
- 4 slaapkamers en een badkamer met ieder 1 radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHfYu5GJPxlpI-cDJsqTqAQ-ShM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rQK9U3kvnCXzMpY57Al2q5VD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbqseDsdVDmP8Q_ykqKLMg40fAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oEPKNXSVRWIlsjbECvvwBw2m.png?f=user_large
Berekening capaciteit warmtepomp
@koevlaas2 methode op basis van historisch gebruik:
1200 / 1665 * 8 = 5,82 => 6kW

Graaddagen (historisch gebruik)
- zie: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
- jan/feb/mrt 2021 (relatief koud)
- verbruik: 608
- graaddagen de bilt: 1288
- kWh per m3: 9,7
- stookgrend: 18 graden
=> Resultaat: 5,34kW

Ten opzichte van deze berekening staat nog betere isolatie (laatste ramen dubbel glas, nieuwe dakkappellen). Aan de andere kant ook hogere vraag door meer gebruik van slaapkamers.

Warmteverlies berekening bouw-energie.be
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Resultaat: 6,53kW
Wensen en uitdagingen
- Op de benedenverdieping willen we een constante tempertuur. De slaapkamers verwarmen we alleen als we werken / studeren. Het moet daar dus snel kort warm kunnen worden.
- Hoe minder aanpassingen aan mijn huis hoe beter. We pakken tot nu toe iedere paar jaar een deel aan. Alles opnieuw doen is daarom niet handig.
- Voorkeur systeem: Stil, zuinig, millieuvriendelijk
- Ik wil het meeste werk laten uitbesteden.
- Grondboring is niet mogelijk want in waterwingebied
- ruimte voor boiler is erg beperkt
Plan tot nu toe.
-Ik wil de radiatoren in de woonkamer laten vervangen door lage temperatuur radiatoren of muurverwarming. Reden voor muurverwarming: kan op lagere temperatuur en zorgt hopelijk voor een betere balans met de vloerverwarming in de uitbouw. Omdat beide kanten van het huis dan gelijkmatiger verwarmen. De muurverwarming plak ik dan op de muur met een laagje extra isolatie ertussen. Zoiets als warp-systems.
-In de slaapkamers wil ik de oude radiatoren laten vervangen door ofwel tweedehands Jaga LT radiatoren of nieuwe fancoils. Daarmee krijg je het sneller warm en ook koud.
- Monoblock buiten in de tuin. (waarschijnlijk bij schutting). Dat scheelt weer ruimte binnen, zodat op de plek waar nu de CV hangt een boiler kan komen te staan. Daarnaast heb je door plaatsing in de tuin geen last van trillingen. Zie tekeningen
- Boiler dus op de plek waar nu de CV hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKVY1r0O2zQy0zYsOp-VYT24Bws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0A1mfC6fgt2g6VgzJvlr1uoz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7P4CWoUYx5ubXFCav4RrKoZNNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tn9IInvpI3uF2WyROm9kNYGo.png?f=user_large

Leidingwerk
Als ik fancoils wil, dan moet een deel van het leiding werk vervangen worden, omdat oude metalen leidingen daar niet goed voor zijn. Daarnaast: als ik condenserend wil koelen, moet er ook afvoer van condens zijn. Tenslotte moet er dan ook stroom beschikbaar zijn op die punten voor de fans. Dit geldt ook voor somige lage temperatuur radiatoren.
Vragen
- Wat betekent fancoils voor het leidingwerk precies? Leidingplan maken.
- Welke warmtepomp pas bij dit plan?
- Welke radiatoren, fan coils, wanderwarming?
- Zijn de twee muren voldoende voor wandverwarming

- Hoe zorg ik ervoor dat ik op slaapkamers kan verwarmen indien gewenst. Heb ik hier een zone systeem zoals evo Home nog voor nodig of kan het anders?
- Bij de vloerverwarming: kan de pomp daar dan weg?
- Kan de vloer waar de boiler komt 400Kg dragen?

[ Voor 83% gewijzigd door delima op 26-08-2023 12:26 . Reden: Na feedback plan aangepast ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:24
Muurverwarming gaat prima icm VVW. Gewoon even uitrekenen wat je als minimaal afgifteoppervlak nodig hebt.
En op die slaapkamers zou ik gewoon airco installeren. Verwarmt supersnel, en als bonus kun je in de zomer ook nog koelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn persoonlijke ervaring met overal vloerverwarming is dat dat super functioneert, de warmtepomp houdt de woning het gehele jaar in constante temperatuur (winter verwarmen, zomer koelen).

Daar al aan gedacht?

Iedere andere oplossing (airco, wandverwarming) is imo een b keuze die ten koste gaat van comfort en efficiëntie (cop).

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2023 17:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Ja, airco op de slaapkamers is ook wel een idee inderdaad. @Andrehj . Thanks.

Heb je nog tip hoe ik muurverwarming bereken?

@Sport_Life Eens dat overal vloer of muurverwarming het efficientst is. Maar dan zouden we de kamers volgens mij continu moeten verwarmen en we willen liever alleen af en toe. En bijvoorbeeld ook in de winter met het raam open slapen (zolang niet te koud is). Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 09:12
Ik denk dat die extra kamers meeverwarmen niet het probleem is voor de warmtepomp.
Met 1200 m3 kom je uit op zo'n 6 kW

Zet de thermosstaat van de radiatoren op een lage temperatuur zodat ze niet al te snel aanslaan en je houd ze op een basistemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:24
delima schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:13:
Daar zal de fabrikant van die systemen wel tabellen voor hebben, net zoals de fabrikanten van vvw-systemen dat ook hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 23:48
Je zou ook naar fancoils voor de slaapkamer kunnen kijken. Die krijgen met water van 35 graden een slaapkamer ook erg snel op temperatuur.

Ik zou even uitzoeken wat het afgiftevermogen van de huidige radiatoren op de slaapkamers is. Met een beetje geluk hoef je die niet te vervangen. Ook afhankelijk van hoe warm jullie het er willen hebben.

Verder: je keus voor monoblock L/W lijkt me een logische keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

delima schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:13:
Ja, airco op de slaapkamers is ook wel een idee inderdaad. @Andrehj . Thanks.

@Sport_Life Eens dat overal vloer of muurverwarming het efficientst is. Maar dan zouden we de kamers volgens mij continu moeten verwarmen en we willen liever alleen af en toe. En bijvoorbeeld ook in de winter met het raam open slapen (zolang niet te koud is). Dank.
Je kunt de vloerverwarming boven knijpen of regelen met een thermostaat, in de praktijk werkt LTV (warmtepomp) het beste bij constante (lage) temperatuur.

Maar vloerverwarming is een best grote ingreep, als je de vloer niet wilt vervangen dan is het eigenlijk te duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2023 19:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou ipv muurverwarming eerst eens kijken naar een multi split airco met vloermodellen in je huis. dat is goedkoper denk ik en geeft je ook de optie om te koelen in de zomer. die kan je dan ook ophangen/neerzetten op plaatsen waar je radiatoren hebt hangen.

als ruimte een issue is voor SWW zou ik even kijken naar een calypso split, de 200L versie kan je ophangen op de plek waar nu de CV hangt of als je iets meer ruimte maakt kan je de 270L versie neerzetten omdat je dan meer speelruimte hebt met zijn 5en, maar dan kan je eventueel ook de explorer uitvoering pakken, die heeft ook geen buitenunit maar alleen 2 dikke buizen naar buiten en kan/mag je zelf installeren.

persoonlijk zou ik eerder een stapel fancoils kopen met een monoblok ergens achteruin de tuin dan gaan klooien met muurverwarming, kost een fractie van de andere opties en is waarschijnlijk het meest efficiente.

[ Voor 57% gewijzigd door flippy op 01-08-2023 21:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:37
Kijk ook even in mijn topic (zie mijn footer), ook jaren 50 hoekhuis met 130 M² oppervlakte.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-07 21:42
De muurverwarming vind ik een goed idee van je. Gemakkelijk een groot oppervlak en te gebruiken bij verwarming en koeling Bij mij gebruik ik in de aanbouw van de woonkamer plafondverwarming/koeling en dat bevalt prima. Muurverwarming kan bijvoorbeeld met Warp systems of vergelijkbaar spul. Voordeel van muurverwarming ten opzichte van plafond verwarming dat muurverwarming goed werkt voor verwarming (warmte lucht stijgt op) en koeling (koude lucht valt naar beneden).

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:50
Bij muurverwarming denk ik wel dat de efficiëntie hiervan nogal afhankelijk is van de isolatie die erachter zit.
Als je deze bijvoorbeeld in de gemene muur gaat infrezen gaan je buren blij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:56
Mijn eerste bevindingen:
Je hebt al flink wat kennis opgedaan en een globale visie, goed gedaan;
Monoblock is een goede keus. Met dit verbruik kom je ergens tussen de 5-7 uit;
Bijverwarmen in slaapkamers met infrarood is energieverspilling want COP1. Wie weet red je het wel met de huidige inclusief heatfans en 24/7 stoken.... Anders zijn een multisplit airco of fancoils prima ideën zoals al genoemd. Airco kan dan ook los van de thermostaat door individuele gebruikers bediend worden. Wel is er een extra buitenunit;
Muurverwarming is een prima idee om de vloer niet te hoeven slopen in de woonkamer. Aan de andere kant is me niet duidelijk waarom je geen VV in de rest wilt. Het is qua comfort en afgifte nagenoeg superieur.
Wat heb je verbruikt op de koudste dag (-7C) afgelopen jaar? Geeft een goede indicatie van het warmteverlies.
Ketel op 40C zetten deze winter met radiatoren boven (een beetje) open? Weet niet of je ketel dan z'n minimale vermogen kwijtkan maar het geeft wel de perfecte indicatie of je het met de huidige setup zou redden.
Verder is je radiatorvermogen berekenen per kamer een goed idee om te kijken waar je W/m2 aan vermogen mist (tip: app Hytools).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Wow wat een mooie reacties. Dank allen!

Die fancoils zijn inderdaad erg interessant @marcop23 @flippy @GudZ . Ik ga dit eens verder uitzoeken, want COP1 is natuurlijk erg zonde. Hoe werkt het dan met verwarmen? Hoe we het nu doen is redelijk omslachtig. Dochter wil huiswerk maken. Zet beneden thermostaat 1 graad hoger zodat ketel aanspringt. Daarna naar boven en radiator aan. En daarna natuurlijk vergeten om thermostaat beneden weer lager te zetten. Ik heb wel gedacht aan zone systemen, maar met ook een deel vloerverwarming werd het wel erg duur allemaal.

Wat betreft vloerverwarming. Het past niet helemaal bij onze manier van verwarmen boven (geen 24/7). Daarnaast is het te ingrijpend
- Het is allemaal hout hier. In de buurt heeft iemand het gedaan op 1e en 2e verdieping, maar dan moesten alle vloeren opgehoogd worden. En dus de deuren aan de onderkant ingekort. En het plafond is al laag. Erg ingrijpend. De 2e verdieping is ook een paar jaar geleden gerenoveerd, dus daar wil ik zo weinig mogelijk aan vervangen.
- Op de benedenverdieping heeft het oorsponkelijke huis een kruipruimte met houten balken. Daarbovenop vloerverwarming leggen betekent dat het niet meer gelijkvloers is met de uitbouw (die geen kruipruimte kent).

Die calypso split 270 past inderdaad precies op de plek waar mijn CV nu hangt @flippy. En daarnaast zou ik dan dus een monoblock buiten moeten zetten voor verwarming. Dus daarmee wel 2 lawaai makende dingen buiten, toch? Ik heb nu ook die Panasonic van @blb4 bekeken. Die past precies buiten naast de muur onder mijn huidige ketel. Genoeg plek voor leidingen ook. Dan zou ik toch ook toe moeten kunnen met een normale boiler?

Wat betreft de muurverwarming: het idee is om de koude muren (voor en zijkant huis) een extra laagje isolatie aan de binnenkant te geven en dan daarop de muurverwarming te plaatsen. Zoiets als warp-systems inderdaad. Mooie tip @Henielma

@blb4 Deze ga ik uitgebreid bekijken. Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door delima op 02-08-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:46
Is je 1200 m3 inclusief SWW en koken? Mijn gezin van 5 personen (jongste is 16jr) doucht ongeveer voor 35 m3 per maand. En dat schijnt heel weinig te zijn. Maar dan heb je een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
De 1200 is wat ik nu totaal gebruik met mijn CV Ketel. We koken inductie. We douchen niet heel lang, maar dat neemt wel wat toe inderdaad. Oudste is nu 15 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-07 20:37
Als je die calypso 270 kwijt kunt, kan je toch ook gewoon een buffervat via je warmtepomp als SWW gebruiken? Dat is dan 1x lawaai :-)

Misschien kan je met een douche-wtw zelfs met een kleiner buffervat uit dan 270l (of heb je een bad in huis?)

Ons SWW staat als buffervat binnen en wordt gevoed door onze Nibe warmtepomp, en we verwarmen woonkamer met vloerverwarming en fancoils (om te kunnen koelen in de zomer) en de verdiepingen met fancoils (snel koelen of verwarmen). Om ook te koelen heb je wel een extra (kleiner) buffervat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Als je die calypso 270 kwijt kunt, kan je toch ook gewoon een buffervat via je warmtepomp als SWW gebruiken? Dat is dan 1x lawaai :-)

Misschien kan je met een douche-wtw zelfs met een kleiner buffervat uit dan 270l (of heb je een bad in huis?)
Inderdaad. Een normale boiler moet het worden. Ik heb een bad in huis inderdaad. Een een douche-wtw is nu wat ingrijpend. Wil zo min mogelijk verbouwen.

Maakt de afstand tussen de monoblock warmtepomp en de boiler nog uit? Dat lijkt nu zo'n 6 meter horizontaal een een verdieping te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Ik heb de topic starter aangepast. Daarbij ook wat schetsen gezet van de huidige en toekomstige situatie. Ik vraag me met name af waar de Warmtepomp te plaatsen. Zijn beide opties niet te ver van de boiler. Zie plaatje van begane grond waarbij boiler dus op 1e verdieping boven CV komt. Meer plaatjes en achtergrond in de topic starter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1V9Mcy_Ry2pChMrRFDZPAOjfoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Od97gd4EPAUwMS7meoxw0PVZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door delima op 03-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
Bij het terras zou ik doen, heb je in huis het minste geluid en voor een monoblock is die afstand niks. Wel even op de afstand tot de erfgrens letten vanwege geluid, dat mag overdag maximaal 40dB op de erfgrens zijn en 's nachts 45dB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:56
Je kunt prima een flinke afstand overbruggen met leidingwerk. Ook een verdieping omhoog is volgens mij geen probleem voor die pompen. Er is altijd warmteverlies maar dat is zeer goed te beperken.

Onder de grond in een terrendis grondleiding of soortgelijk. Heb weleens een topic gezien van iemand die zelf kunststof cv leiding in een PVC buis had gelegd en per 1m vol had gepurd.... Maar of dat geknutsel je langdurig goede resultaten oplevert weet ik niet.

Boven de grond, in kruipruimte en in huis gebruiken veel Tweakers Armaflex om te isoleren.

Beide posities kan de unit prima staan en het is afwegen van diverse dingen:
Wil je een zoemend apparaat in de zomer tijdens een SWW-run terwijl je onder je pergola zit, of liever kans op resonantie in de woonkamer in de winter bij -5 als dat ding vol gas draait.
Wil je de unit het liefst niet zien vanuit huis of juist vanuit de tuin?
Wil je de unit overkappen / regenarm/met ombouw plaatsen?
Waar is de erfgrens met de buren en waar is hun slaapkamer c.q. open raam?
Waar is de doorloop naar de voordeur /achterdeur, want misschien wil je niet door een ijswind moeten lopen?
Is dit iets wat ik door partner/huisgenoot laat kiezen om de acceptance factor te vergroten?
Etc...

[ Voor 3% gewijzigd door GudZ op 03-08-2023 13:59 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
Qua erfgrens: zowel onder als rechts op de kaart is straat. Huis staat op de hoek van splitsing. Dus bij terras zou moeten kunnen.

I wil 'm inderdaad ombouwen. Ik zag hier een hele mooie oplossing.

Dank voor alle detail vragen @GudZ. Zo'n ijswind had ik bijvoorbeeld echt niet aan gedacht. Het pad naar de voordeur loopt op het kaartje helemaal naar rechts. Bij het terras is niets. Dus ik denk dat dat 'm gaat worden. Dan kan de leiding onder de grond de kruipruimte in en vandaar omhoog.

En ik moest helemaal lachen om je laatste vraag. Ja inderdaad: dit is voornamelijk aan de partner, mits technisch haalbaar. En dat blijkt het allemaal te zijn. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
flippy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:05:

persoonlijk zou ik eerder een stapel fancoils kopen met een monoblok ergens achteruin de tuin dan gaan klooien met muurverwarming, kost een fractie van de andere opties en is waarschijnlijk het meest efficiente.
Ik heb hier nog wat verder onderzoek naar gedaan. Maar de kosten vallen eigenlijk wel tegen.
Ik zie:
- een Vaillant van 528 per stuk
- een Java Briza 12 voor ruim 1400 per stuk

En ik kom er nog niet zo achter in hoeverre het koelen dan efficient is. Zie ook mijn vraag in het grote fancoil topic.

Heb jij mischien nog tips? Ik overweeg nu ook te beginnen met 2e hands Jaga LT radiatoren. Veel te vinden op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
delima schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Ik heb hier nog wat verder onderzoek naar gedaan. Maar de kosten vallen eigenlijk wel tegen.
Ik zie:

En ik kom er nog niet zo achter in hoeverre het koelen dan efficient is. Zie ook mijn vraag in het grote fancoil topic.

Heb jij mischien nog tips? Ik overweeg nu ook te beginnen met 2e hands Jaga LT radiatoren. Veel te vinden op marktplaats.
In dagblad trouw schrijft Vincent Dekker een column over het verduurzamen van z’n huis. Volgens mij heeft hij inmiddels ook een fancoil in huis en wijdde er ook een of twee columns aan. Misschien kun je die inzien? Zit wel achter een betaalmuur, maar iedereen met een abonnement bij dpgmedia kan erbij. Het zijn leuke en inspirerende stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Jailhouse schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

Volgens mij heeft hij inmiddels ook een fancoil in huis en wijdde er ook een of twee columns aan.
Interessant! Ik kan de kolom over fancoil niet vinden. Heb wel login, maar geen abo, dus kan beperkt lezen. Heb jij misschien linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

delima schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Ik zie:

jaga's zijn oplichterij voor wat het is.
de prijzen in de zuidelijke landen zijn veel beter te verteren.

qua efficeintie wint fancoils het ook. vooral bij veel binnendelen.

ga eens kijken wat een quad split of zo kost en leg dat eens tegen de prijs van 4 fancoils. als je opschaalt naar het hele huis valt de weegschaal heel snel om naar een fancoil.

groot voordeel is dat je de watertemperatuur kan varieren aan de buitentemperatuur. dus de heter het word de harder je koelt. dus de mate van condens die je ontrtrekt is ook variabel.
aircos hebben maar 1 stand als het gaat om de uitblaastemperatuur dus je kamertemperaturen (vooral van slaapkamers) zijn veel stabieler ten opzichte van een airco die loopt te pendelen.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 06-08-2023 17:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:33
Gewone radiatoren met supersilent computer case ventilatoren kun je traploos laten regelen op de temperatuur van het cv water. Ze verhogen het vermogen van een ht radiator die op lt draait enorm. Je hoeft er weinig voor te doen, kunt het zelf en kost heel weinig. Wij draaien 52m2 woonkamer uit 1940 met redelijke isolatie normaal op 28 graden, bij strenge vorst max 38graden mbv 2 T33 radiatoren en een convectorput. Onthou verder voor het hele principe: een warmtepomp houdt niet van hollen en stilstaan. Cv ketel ook niet, maar die kan er oud mee worden. Een warmtepomp wordt er erg on zuinig van. Die wil gewoon graag laag en traag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
delima schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:49:
[...]

Interessant! Ik kan de kolom over fancoil niet vinden. Heb wel login, maar geen abo, dus kan beperkt lezen. Heb jij misschien linkje?
Dit zijn ze, het zijn toch fancoils waarover hij schrijft?

https://www.trouw.nl/duur...me-700-kuub-gas~b75674e6/

https://www.trouw.nl/duur...ter-gas-minder~b37b71764/

https://www.trouw.nl/duur...-huis-goed-warm~b45b08c0/

https://www.trouw.nl/duur...op-zonnestroom~bee3a0ed9/
Pagina: 1