Elektriciteit valt regelmatig volledig uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-08-2023
Even een situatieschets:

8 jaar geleden kochten we ons huis en hebben we het volledig gerenoveerd (volledig gestript). Destijds werd ook de elektriciteit volledig vernieuwd door mijn schoonvader (gepensioneerde leerkracht elektriciteit).

2 maanden geleden viel plots onze elektriciteit volledig uit (hoofdschakelaar in de elektriciteitskast) bij het gebruik van onze oven. Deze hebben we toen uit het stopcontact gehaald, maar sindsdien (misschien toevallig samen met het uitvallen van de oven) valt onze elektriciteit regelmatig, zonder enige aanleiding, uit. Dit kan overdag, 's nachts, met veel toestellen aan, of juist heel weinig, na dagen niet uitvallen, tot 3 keer op een uur,... Vaak kunnen we de schakelaar gewoon terug opzetten, maar soms moeten we eerst enkele individuele stoppen afzetten (ook willekeurig) alvorens de hoofdschakelaar opblijft.

We hebben al een 'echte' (dus niet de schoonvader) elektricien laten komen en deze heeft alles nagemeten, maar buiten een beetje verlies op 2 oudere toestellen lijkt er niets verkeerd. Deze toestellen zijn ook direct uitgeschakeld en van het net gehaald, maar nog blijft het regelmatig uitvallen.

We hebben ook al geprobeerd van enkele stoppen af te zetten (bijvoorbeeld deze van de zonnepanelen, of deze van de kelder/buiten), maar dan nog. Soms blijft het enkele dagen goed, dan valt het weer ieder half uur uit.

De Elektricien weet het nu ook niet meer, het lijkt nu meer een trail en error verhaal. Hij lijkt er weinig probleem in te zien (buiten dat je de stop telkens terug moet opzetten), ik heb ondertussen veel schrik dat mijn huis binnenkort in brand staat...

Hebben jullie misschien een idee?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:34

paQ

Define hoofdschakelaar

Aardlek van de fase?
Of de hoofdzekering?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
wat is 'hoofdschakelaar' ?

de hoofdschakelaar van je netbeheerder?
Je eigen hoofdschakelaar?
een aardlekautomaat?

Heeft de elektricien gekeken of alle draden vastgeschroefd zitten op de juiste plekken? Ligt er misschien iets los?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:08

Sebazzz

3dp

Over wat voor woning hebben we het en van welke leeftijd? Zijn er buren die vergelijkbare problemen gehad hebben?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01

SeatRider

Hips don't lie

Wanneer zijn die zonnepanelen geplaatst?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Aardlekschakelaars vervangen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

We hebben plaatjes nodig, en uitleg wat je met een stop bedoelt. :)
Als alles 8 jaar geleden is vervangen dan zie ik geen 'stoppen' meer voor me in je kast eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Is er iets veranderd voorafgaand aan de problemen?

Heb je toevallig stroom in de tuin liggen? Als er een stopcontact buiten is gaan lekken of als er een verbinding niet waterdicht is kan dit voor random problemen zorgen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
Ik ga proberen op alles te antwoorden. Ik heb al een foto toegevoegd van onze kast. De 2de schakelaar van rechts op de onderste rij valt dus regelmatig uit waardoor de volledige elektriciteit weg val. Op deze moment hebben we dus onze zonnepanelen al uitgezet en onze 'stop' van de kelder (waar ook de stroom van buiten op aangesloten is) en onze oven uitgetrokken uit het stopcontact. Maar deze nacht is het weer uitgevallen.

Wij hebben onze zonnepanelen liggen van september vorig jaar.

De woning is van 1975, maar 8 jaar geleden hebben we alles gestript (enkel de binnensteen is toen blijven staan), alles is toen vervangen geweest.

Tot 2 maanden hadden we nog nooit een uitval gehad, vanaf de uitval tijdens het gebruik van onze oven hebben we dit nu dus heel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uDYIW7ri3vq2KHbQzn3AWnOKZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmT4dISsM7A03WM1cuDeEDNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:44
Ik heb iets gelijkaardigs voorgehad. Wel in Belgie. Bij ons was de hoofdzekering versleten. De netbeheerder is gelukkig (gratis) een nieuwe komen installeren. Sindsdien (5 jaar) is de stroom nooit meer afgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
andorig schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:14:
Ik heb iets gelijkaardigs voorgehad. Wel in Belgie. Bij ons was de hoofdzekering versleten. De netbeheerder is gelukkig (gratis) een nieuwe komen installeren. Sindsdien (5 jaar) is de stroom nooit meer afgeslagen.
Wij wonen ook in België. Sprong bij jullie dan deze hoofdzekering ook af? Of bleef deze wel opstaan? Hoe zijn jullie erachter gekomen dat deze versleten was? Wij hebben nu nog een oude terugdraaiende teller, maar in september komen ze deze vervangen naar een nieuwe digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:10:
Ik ga proberen op alles te antwoorden. Ik heb al een foto toegevoegd van onze kast. De 2de schakelaar van rechts op de onderste rij valt dus regelmatig uit waardoor de volledige elektriciteit weg val. Op deze moment hebben we dus onze zonnepanelen al uitgezet en onze 'stop' van de kelder (waar ook de stroom van buiten op aangesloten is) en onze oven uitgetrokken uit het stopcontact. Maar deze nacht is het weer uitgevallen.
ik zou het toch daar zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
paQ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

ik zou het toch daar zoeken
Kan dit nog problemen geven als deze afgezet is in de kast?

[ Voor 16% gewijzigd door Miepie op 01-08-2023 13:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Waarom valt uberhaupt je complete huis uit als 1 aardlek eruit knalt? Dat lijkt me sowieso het onderzoeken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Kan dit nog problemen geven als deze afgezet is in de kast?
nee, buiten
Stopcontacten, verlichting, dat soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
paQ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

nee, buiten
Stopcontacten, verlichting, dat soort.
Maar dit zitten allemaal op de knop 'kelder' en deze is al een tijdje uitgezet. Kan dit dan nog problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Volgens mij zijn die 2 schakelaars rechtsonder aardlekschakelaars. Die vliegt eruit toch?
Ben geen electricien, maar zou de aardlekschakelaar zelf defect kunnen zijn?

Heb dat ooit in een vorige woning gehad, paar keer random eruit gevlogen, wilde ook steeds rottiger terug/aan.
Totdat op een mooie kerstdag de aardlekschakelaar helemaal niet meer aanging en de plaatselijke electricien de aardlekschakelaar kwam vervangen (gelijk beide gedaan) nooit meer problemen gehad daarna.

[ Voor 15% gewijzigd door J2pc op 01-08-2023 13:35 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Maar dit zitten allemaal op de knop 'kelder' en deze is al een tijdje uitgezet. Kan dit dan nog problemen geven?
Ah OK.
Dus ondanks dat die aardlekautomaat uit staat valt de stroom geheel uit?
Wat (welke schakelaar) valt er op dat moment uit dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:01
paQ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Ah OK.
Misschien ter verduidelijking:
In België doen (deden) we de inrichting van een elektrische kast iets anders dan in Nederland:
Het volledige huis zit verplicht achter 1 differentieel van 300mA, met daarna alle groepen en 1 differentieel van 30mA voor de 'vochtige' ruimtes.
Op die manier is het ook logisch dat het volledige huis zonder elektriciteit zit als de differentieel uitschakelt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlaCyUZfewvO7qxP_BBZB09ez9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gQVLADkjw6cm3fIUReZG69Ow.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
paQ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Ah OK.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEGNnO_2zKgREvR3ySURpAmVWUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIebfxYI3yKL6ubR1uld4jjp.jpg?f=fotoalbum_large

De groene schakelaars staan momenteel uit en de rode sprint af (waardoor alle elektriciteit weg is). Wij wonen ook in België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-05 17:04
De differentiaalschakelaar/aardlekschakelaar die aanspreekt en het hele huis spanningsloos maakt, is een 30 mA-exemplaar. Dit klopt niet met het schema van @Mschamp. Zijn ze verwisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
arievz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:59:
De differentiaalschakelaar/aardlekschakelaar die aanspreekt en het hele huis spanningsloos maakt, is een 30 mA-exemplaar. Dit klopt niet met het schema van @Mschamp. Zijn ze verwisseld?
Nu je het zegt. Wat ook kan is dat ze het volledige huis dan achter die 30mA geplaatst hebben.
Dus eigenlijk van 300mA diff -> 30mA diff -> zekering met 'huis' onder.
Dit is niet hoe het meestal gedaan wordt, maar kan bij de heraanleg natuurlijk wel gedaan zijn als 'extra veiligheid'.
Om dat te weten zou de kast open moeten (of het elektrisch schema bij de kast geupload worden)
Bij de keuring kijken ze enkel of je na de teller aansluit op een 300mA diff (en die verbinding krijgt dan ook een zegel aan de differentieel zodat je die niet kan wijzigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]

De groene schakelaars staan momenteel uit en de rode sprint af (waardoor alle elektriciteit weg is). Wij wonen ook in België.
Kan het dus nog aan de apparaten achter de groene schakelaars liggen als deze uit staan? Of is dat niet mogelijk en mogen we 'kelder' en 'zonnepanelen' al uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12

remco_k

een cassettebandje was genoeg

arievz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:59:
Ik zou dit als oorzaak 1 gaan uitzoeken.

Als oorzaak 2 zou ik zeggen: defecte differentiaalschakelaar/aardlekschakelaar
Die dingen gaan nou eenmaal weleens stuk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-05 10:04
Hoeveel groepen/apparaten zitten er nu achter de aardlekschakelaar (0.03A) die nu telkens uitschakelt?
Heb je voor het overzicht een installatieschema misschien?
Is er gemeten wat de lekstroom naar aarde is wanneer de installatie in bedrijf is?

Het kan zijn dat er in de tussentijd extra apparatuur is bijgezet waardoor de basis lekstroom naar aarde is verhoogd waardoor de beveiliging nu steeds ingrijpt.
Sommige apparatuur heeft een kleine lekstroom naar aarde, zit daar te veel van op 1 aardlekschakelaar dan kan deze al onbedoeld uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
remco_k schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Ik zou dit als oorzaak 1 gaan uitzoeken.

Als oorzaak 2 zou ik zeggen: defecte differentiaalschakelaar/aardlekschakelaar
Die dingen gaan nou eenmaal weleens stuk.
Als zo'n schakelaar stuk is, kan die dan toch nog werken en dan weer niet (dus random uitvallen)? Dat is dan de groen omkaderde in mijn foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
pickboy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:39:
Hoeveel groepen/apparaten zitten er nu achter de aardlekschakelaar (0.03A) die nu telkens uitschakelt?
Heb je voor het overzicht een installatieschema misschien?
Is er gemeten wat de lekstroom naar aarde is wanneer de installatie in bedrijf is?

Het kan zijn dat er in de tussentijd extra apparatuur is bijgezet waardoor de basis lekstroom naar aarde is verhoogd waardoor de beveiliging nu steeds ingrijpt.
Sommige apparatuur heeft een kleine lekstroom naar aarde, zit daar te veel van op 1 aardlekschakelaar dan kan deze al onbedoeld uitschakelen.
Die groen omkaderde valt nu telkens uit en hier zit alles achter als ik het goed begrijp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Die groen omkaderde valt nu telkens uit en hier zit alles achter als ik het goed begrijp...
Als echt alles achter die ene aardlekbeveiliging zit dan zit de installatie anders in elkaar dan meestal word gedaan in Belgie.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar als dat wel zo is heb je ook gelijk een vermoedelijke oorzaak te pakken.

We hebben daar gewoon wat meer informatie over nodig, dus mijn advies is om dat even uit te zoeken.
Ik weet niet of je het aandurft om de kast open te maken en wat duidelijke foto's te maken zodat we kunnen zien welke automaten achter welke aardlekbeveiliging zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Wij wonen ook in België. Sprong bij jullie dan deze hoofdzekering ook af? Of bleef deze wel opstaan? Hoe zijn jullie erachter gekomen dat deze versleten was? Wij hebben nu nog een oude terugdraaiende teller, maar in september komen ze deze vervangen naar een nieuwe digitale meter.
Bij ons sprong alleen de hoofdzekering af. (Dus niks met aardlek te maken). Het was in ons geval een installatie van 40 jaar oud. We hebben dit huis 5 jaar geleden gekocht en ik herinner me nog de eerste keer dat alles ('s avonds natuurlijk) uitviel en ik met het licht van mijn i-phone op zoek ging naar de oorzaak.

Eerlijk gezegd "meette" ik ook een rare spanning op enkele fases toen ik de zekeringenkast nakeek. Nu weet ik dat dat normaal is bij ons (capacitieve koppeling doordat huis ooit omgezet is van 3 fases naar 1 waardoor er enkele ongebruikte draden zijn die in de zekeringkast aankomen). Toen mijn vriendin hiermee (panierkerig) naar de Fluvius belde was het meteen "Blijf overal af, we sturen iemand". Dag erna hadden we een nieuwe hoofdzekering :).

Zoals reeds door anderen geschreven, in Belgie gaat de elektriciteit eerst door een hoofdzekering die eigendom is van de netbeheerder. Deze is dan ook verzegeld. Vandaaruit loopt de elektriciteit verder, typisch naar de zekeringenkast (welke je eigendom is). Tegenwoordig wordt er parallel soms een laadpaal geplaatst (die dan zijn eigen zekering kastje krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Als zo'n schakelaar stuk is, kan die dan toch nog werken en dan weer niet (dus random uitvallen)?
Ja
Dat is dan de groen omkaderde in mijn foto?
Je spreekt jezelf nu tegen met:
Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb het hier over de rood omcircelde schakelaar, dit betreft een aardlek schakelaar (en is dus GEEN hoofdschakelaar). Deze schakelt volgens jouw te pas en onpas af. En als na controle je verdere installatie in orde is, dan kan het dus prima zijn dat deze stuk is.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 01-08-2023 16:44 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
remco_k schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Ja

[...]

[...]

Ik heb het hier over de rood omcircelde schakelaar, dit betreft een aardlek schakelaar (en is dus GEEN hoofdschakelaar). Deze schakelt volgens jouw te pas en onpas af. En als na controle je verdere installatie in orde is, dan kan het dus prima zijn dat deze stuk is.
Inderdaad, de rode, mijn excuses :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
remco_k schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Ja

[...]

[...]

Of er zit heel veel achter deze ene aardlek. Als er te veel toestellen zitten die een heel kleine lek zouden geven (stel elk 1mA), kan het zijn dat elke schommeling zorgt dat je over de 30mA in totaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
Mschamp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:58:
[...]

Of er zit heel veel achter deze ene aardlek. Als er te veel toestellen zitten die een heel kleine lek zouden geven (stel elk 1mA), kan het zijn dat elke schommeling zorgt dat je over de 30mA in totaal gaat.
De elektricien heeft alles gemeten en er zat maar op 2 toestellen een klein lek, deze zijn ook direct afgeschakeld. Als we de zekering uiteindelijk ook nog afgezet hebben, kan dit dan nog steeds een probleem geven?

Kan je testen of zo'n aardlekschakelaar stuk is? Deze zijn precies ook niet zo goedkoop om weer even te proberen of het hieraan ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
Miepie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

De elektricien heeft alles gemeten en er zat maar op 2 toestellen een klein lek, deze zijn ook direct afgeschakeld. Als we de zekering uiteindelijk ook nog afgezet hebben, kan dit dan nog steeds een probleem geven?

Kan je testen of zo'n aardlekschakelaar stuk is? Deze zijn precies ook niet zo goedkoop om weer even te proberen of het hieraan ligt...
Zo duur zijn ze ook weer niet. Maar je kan de lekstroom meten met een stroomtang of amperetang (of hoe ze ook genoemd worden). Als die niet accuraat genoeg zijn zou je je multimeter tussen de aarde kunnen plaatsen op de 10A ingang, maar ik raad dit laatste eigenlijk wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
ik had ook een aardlek die eerst om geldige redenen uitsprong (lekke grondkabel) en daarna te pas en te onpas. nieuwe aardlek erin, klaar. 30 tientjes materiaal, 3 tientjes arbeidsloon, 6 tientjes voorrijkosten.
de monteur vertelde dat zo”n aardlek iets met twee spoeltjes en een veertje is en dat best fijngevoelif is en de balans tussen de spoeltjes en het veertje als hij vaak aangesproken is wat zoek kan zijn. meestal de kant op van te snel aanspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

[...]
Kan je testen of zo'n aardlekschakelaar stuk is?
Deels. Je kan testen of hij af slaat als hij af moet slaan. Maar dat is bij jouw niet het geval. Als je geluk hebt kan je een test bedenken waarbij hij afslaat als hij dat juist niet moet doen. Ding is, dan is hij defect. En in het andere geval: je krijgt het probleem niet testbaar, weet je gewoon niet of de aardlekschakelaar nou wel of niet in orde is.

Aangezien de prijs dus erg meevalt, is de meest interessante optie om hem gewoon te vervangen. Maar er staan nog meer tips in dit topic, som die even voor jezelf op en maak een plan van aanpak, evt samen met je electricien.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
Nog een mogelijkheid:

Zonnepanelen kunnen een lekstroom veroorzaken.
Ik zie dat ze nu uit staan maar hun aardlek is natuurlijk nog wel aangesloten (die schakelt niet af als je de schakelaar uit zet).

Voor gevoelige aardlekschakelaars kan dit een probleem zijn.
Dus misschien een combinatie van een gevoelige aarlekschakelaar en mogelijk een kleine aardlekstroom vanaf de zonnepanelen.

Oplossing blijft hetzelfde:
1. check of je aardlekken goed aangesloten zijn volgens het schema dat hierboven werd gepost
2. vervang de aardlek die er telkens uit vliegt
3. vervang die aardlek eventueel door een iets ongevoeliger exemplaar, bijvoorbeeld 40 of 100mA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Tarquin schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:57:
Voor gevoelige aardlekschakelaars kan dit een probleem zijn.
Dus misschien een combinatie van een gevoelige aarlekschakelaar en mogelijk een kleine aardlekstroom vanaf de zonnepanelen.
Die groepen zijn uitgeschakelt, het is daarmee uitgesloten dat iets in die groepen dit probleem veroorzaakt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
remco_k schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Die groepen zijn uitgeschakelt, het is daarmee uitgesloten dat iets in die groepen dit probleem veroorzaakt.
De fase en nuldraad zijn afgeschakeld.
De aarde-draad zit nog gewoon aangesloten. Die zit op de gemeenschappelijke aarde-rail in de zekeringskast.
Die wordt niet afgekoppeld - in Nederland in elk geval niet. De schakelaars zijn 2 polig en schakelen niet de aarde af.
Die loopt van de zonnepanelen linea recta door naar de meterkast.

En die kan een lekstroom van een paar milli-ampère veroorzaken als 8-16 vierkante meter ongeaard metaal wordt blootgesteld aan de elementen.
Ik verzin het niet, zoek het maar op. Aardlekschakelaar en zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 01-08-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Tarquin schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

De fase en nuldraad zijn afgeschakeld.
De aarde-draad zit nog gewoon aangesloten. Die zit op de gemeenschappelijke aarde-rail in de zekeringskast.
Die wordt niet afgekoppeld - in Nederland in elk geval niet. De schakelaars zijn 2 polig en schakelen niet de aarde af.
Die loopt van de zonnepanelen linea recta door naar de meterkast.

En die kan een lekstroom van een paar milli-ampère veroorzaken als 8-16 vierkante meter ongeaard metaal wordt blootgesteld aan de elementen.
Ik verzin het niet, zoek het maar op. Aardlekschakelaar en zonnepanelen.
Geef eens een bron? En dan met name die waar staat dat de aardlek af kan slaan bij alle door jouw genoemde voorwaarden (zijnde, de groep voor zonnepanelen is dubbelpolig afgeschakelt en toch gaat de aardlek eraan die er vóór zit? Lijkt mij onwaarschijnlijk.

Je verhaal klopt, maar de aardlek schakelaar gaat er m.i. niet op afschakelen. Die kijkt namelijk alleen maar naar verschilstroom tussen fase en nul. Niet naar de aardleiding. Daar heeft een aardlek schakelaar, in tegenstelling tot zijn naam, namelijk niets mee te maken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
Wij hebben ook wel eens meegemaakt dat de aardlek (30mA) afsloeg als ons oude wasmachine begon met zwieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
remco_k schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

Geef eens een bron? En dan met name die waar staat dat de aardlek af kan slaan bij alle door jouw genoemde voorwaarden (zijnde, de groep voor zonnepanelen is dubbelpolig afgeschakelt en toch gaat de aardlek eraan die er vóór zit? Lijkt mij onwaarschijnlijk.

Je verhaal klopt, maar de aardlek schakelaar gaat er m.i. niet op afschakelen. Die kijkt namelijk alleen maar naar verschilstroom tussen fase en nul. Niet naar de aardleiding. Daar heeft een aardlek schakelaar, in tegenstelling tot zijn naam, namelijk niets mee te maken.
Volgens mij heb je gelijk, het is inderdaad een verschilstroom en niet de aardedraad - die zit gelijk doorgelust naar een fysieke aarde.
I stand corrected.
De zonnepanelen ligt het niet aan als die zijn uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:41
[...]

Met een installatietester kan je de uitschakelstroom meten. Een goede installateur heeft die zeker bij zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-05 20:18
Samengevat:

OP heeft zijn hele installatie achter een 30mA aardlek en dat ding schakelt steeds uit.

Er is een monteur geweest die beweert dat die alles heeft gemeten, probleem is dat je alleen dingen goed kunt meten op dit soort lekkage als ze geïsoleerd staan opgesteld. Een wasmachine, droger, afwasmachine, CV ketel etc... kunnen bijvoorbeeld iets weglekken via het gestel.

Dat je je hele huis achter een 30mA hebt is op zich al problematisch, 30mA is eigenlijk bijna niets en het is een optelsom van alles, daar zit je dus zo op.

3 mogelijkheden.

Het is een optelsom van alles, er is dus eigenlijk geen defect en je Aardlekschakelaar is simpelweg te licht.
- oplossing: Vervangen door een 300mA of je installatie splitsen over meerdere aardlekschakelaars.

Je hebt een defect in je installatie of een aangesloten lamp/toestel/wcd etc..
- oplossing: defect vinden, en dat kan best kut zijn het kan zelfs iets doms zijn als een dode vlieg in een WCD die bij teveel tocht wat opzij waait en verbinding maakt.

Je aardlekschakelaar is defect.
- oplossing: vervang dat ding, en eigenlijk wil je dat toch want een hele installatie achter 30mA is simpelweg ongewenst.

Oftewel:

Zet er een 300mA Aardlekschakelaar in en hoop op het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Groningerkoek Prima samenvatting, met één extra opmerking: er zit een 300mA aardlek naast. Misschien zijn ze per ongeluk verkeerd om aangesloten/verwisseld zoals arievz in "Elektriciteit valt regelmatig volledig uit" opmerkte.

[ Voor 23% gewijzigd door remco_k op 01-08-2023 23:45 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
remco_k schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:44:
@Groningerkoek Prima samenvatting, met één extra opmerking: er zit een 300mA aardlek naast. Misschien zijn ze per ongeluk verkeerd om aangesloten/verwisseld zoals arievz in "Elektriciteit valt regelmatig volledig uit" opmerkte.
Tsja, het blijft dan alsnog verwarrend.

Maar goed vervang dan "je hele installatie" met "al je vochtige ruimten" en dan is 30mA nog steeds peanuts. Maar dan is de voorkeur nodig uitsplitsen over meerdere 30mA automaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Groningerkoek op 02-08-2023 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 11:33
Tarquin schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:57:
3. vervang die aardlek eventueel door een iets ongevoeliger exemplaar, bijvoorbeeld 40 of 100mA.
Groningerkoek schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:15:
Zet er een 300mA Aardlekschakelaar in en hoop op het beste.
Dit lijkt me geen slim advies, want je houdt een installatie over die niet aan de veiligheidsnormen voldoet.

Zorg tenminste dat het aan het AREI voldoet, dus alles achter een 300mA aardlekschakelaar maar de natte groepen nog wel achter 30mA. Het klinkt alsof dit qua bedrijfszekerheid al een hele verbetering is vergeleken met de huidige situatie waar alles achter 30mA lijkt te zitten.
[...]

De elektricien heeft alles gemeten en er zat maar op 2 toestellen een klein lek
Wat is er precies gemeten? Isolatieweerstand (in MΩ, de elektricien werd blij van oneindig hoge waarden) of de lekstroom (in mA, de elektricien werd blij van zo laag mogelijke waarden)?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 02-08-2023 00:01 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Xander schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:01:

Dit lijkt me geen slim advies, want je houdt een installatie over die niet aan de veiligheidsnormen voldoet.

Zorg tenminste dat het aan het AREI voldoet, dus alles achter een 300mA aardlekschakelaar maar de natte groepen nog wel achter 30mA. Het klinkt alsof dit qua bedrijfszekerheid al een hele verbetering is vergeleken met de huidige situatie waar alles achter 30mA lijkt te zitten.
Dat advies was gebaseerd op de veronderstelling dat er hier een 30mA gebruikt was voor de gehele installatie waar een 300mA gebruikelijk en volgens de norm is.

Eigenlijk moeten we gewoon niet meer met oplossingen komen in topics waar OP's enorm verwarrende info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Groningerkoek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:10:
[...]

Dat advies was gebaseerd op de veronderstelling dat er hier een 30mA gebruikt was voor de gehele installatie waar een 300mA gebruikelijk en volgens de norm is.
Maar diezelfde norm vereist dan wel 30mA voor specifieke groepen... die ontbreekt weer als je simpelweg de huidige 30mA uitwisselt met 300mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

tsja, voor dit soort geklooi is die 1 ALS per 4 groepen van NEN1010 zo gek nog niet.
- Je krijgt minder last van optellende lekstroompjes.
- Je hele kiet zit niet in het donker.
- Je kunt problemen veel sneller pinpointen.

Als je dat hier zou doen blijf je ook binnen de belgische regels toch? Alleen is wel de kast vol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Xander schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:27:
[...]

Maar diezelfde norm vereist dan wel 30mA voor specifieke groepen... die ontbreekt weer als je simpelweg de huidige 30mA uitwisselt met 300mA.
De gedachte in het topic is dat links de hoofdaardlek zit met de problemen met daarnaast de aardlek voor de vochtige ruimten. In dat geval kun je prima die aardlekschakelaar omwisselen voor een 300mA

OP heeft het er ook over dat zijn hele installatie uitvalt. Wat doet die andere aardlek dan als die niet voor de vochtige ruimten is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Groningerkoek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:44:
[...]

De gedachte in het topic is dat links de hoofdaardlek zit met de problemen met daarnaast de aardlek voor de vochtige ruimten.
Maar die rechter schakelaar is een 300mA exemplaar, dus dan ben je er niet als je de linker ook vervangt door 300mA. Stel dat het zo zit dan moeten beide schakelaars verwisseld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepie
In bijlage nog het goedgekeurde schema van onze installatieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4vJvcWFA54u3U-56CmfONRBkgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcNFgY5gM6ZZWsfVlp0kQmyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9R8dlV6qY9e-jG10xfUMiTCYmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TcNAOFWqjpTzXMmiPuhUJiP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:41
Zo te zien staan er twee aardlekschakelaars in serie. Eén van 300mA en één van 30mA. Daarachter hangt de hele installatie.
Daar gaat het dus fout.
Na de 300mA schakelaar moet je de installatie gaan splitsen via diverse 30mA schakelaars.
Ik adviseer je een andere installateur te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Miepie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:55:
In bijlage nog het goedgekeurde schema van onze installatie[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja als dit werkelijk zo is uitgevoerd verklaart dat je problemen wel he:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrT_4blHscktTyVb_DAJk7Y2w5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MaG2fVafDb73aJxqjETUma0Z.jpg?f=user_large

Beide aardlekschakelaars zijn in serie aangesloten, dus je hele installatie zit inderdaad achter het 30mA exemplaar, terwijl het in België gebruikelijk is om slechts enkele specifieke natte groepen achter de 30mA aardlekschakelaar aan te sluiten zoals in Mschamp in "Elektriciteit valt regelmatig volledig uit".

Overigens is het AREI kort geleden wel aangepast en moeten nu veel meer groepen achter een 30mA aardlekschakelaar worden aangesloten, ik ben niet voldoende bekend met het AREI en Belgische keuringseisen om te weten of jouw woning hier ook al aan moet voldoen. Zie Strengere regels AREI (België) voor Differentieelschakelaar. Maar alles achter één 30mA aardlekschakelaar is niet de manier, dan plaats je er dus meerdere om alle groepen over te verdelen, volgens deze nieuwe regels maximaal 8 eindgroepen per 30mA aardlekschakelaar.

Het schema is niet helemaal actueel, die twee automaten links onderin "ZON" en "HUIS" ontbreken.
Groningerkoek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:44:
[...]

De gedachte in het topic is dat links de hoofdaardlek zit met de problemen met daarnaast de aardlek voor de vochtige ruimten.

[...]

OP heeft het er ook over dat zijn hele installatie uitvalt. Wat doet die andere aardlek dan als die niet voor de vochtige ruimten is?
Met het schema erbij lijkt dit me nu wel duidelijk. ;) Het zou hooguit nog kunnen dat de PV-installatie rechtstreeks achter de 300mA hoofdaardlekschakelaar is aangesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 02-08-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Miepie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:55:
In bijlage nog het goedgekeurde schema van onze installatie[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geweldig, dit soort schema's zou iedereen bij zijn kast moeten hebben. Dat maakt alles zoveel duidelijker.

Alles in huis zit dus achter 1 30mA aardlekbeveiliging (en ook een 300mA natuurlijk, maar die andere schakelt eerder af) en daar zit je probleem.

De moderne apparaten hebben veel vaker dan vroeger een kleine lek naar aarde in hun systeem zitten vanwege het ontwerp van de voeding en/of beveiligings circuits.

Bij elkaar opgetelt zal dit soms net te veel zijn voor de aardlekbeveiliging en dus zo deze laten afschakelen.
In het engels word dit ook "nuisance tripping" genoemd. Ongewenst uitschakelen in het nederlands.

Dit kun je enkel oplossen door meerdere aardlekbeveiligingen te plaatsen en je installatie daar over te verdelen.

Dit kunnen meerdere losse aardlekbeveiligingen zijn met daarachter de automaten of gecombineerde aardlekautomaten.

Ik ben niet echt bekend met de belgische AREI, maar volgens mij mag je ook enkele groepen die nu achter die 30mA aardlekbeveiliging weghalen en aansluiten achter de 300mA beveiliging. Dat zou misschien al genoeg kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:08

Sebazzz

3dp

pickboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Geweldig, dit soort schema's zou iedereen bij zijn kast moeten hebben. Dat maakt alles zoveel duidelijker.
Helaas is dat niet zo gemakkelijk altijd. Zo heeft bij de bouw in 1987 Schneider Electric de electriciteit in ons woningblok gedaan, maar die schema’s staan niet in het stadsarchief van de gemeente. Wel allerlei onderzoeken en details over de betonconstructie, mechanische afzuiging, dak, en bodem. Helaas heeft Schn eider Electric deze schema’s ook niet meer in het archief zitten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

De 30mA aardlek komt 2x voor in het schema! 1x bij de invoer achter de 300mA variant en nog een keer bij J (ik schat in: badkamer), maar dan doorgestreept.

Dat geeft toch te denken wat daar nou (achteraf?) is gedaan en waarom.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 02-08-2023 11:09 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik denk dat die 30mA van oorsprong alleen op J (badkamer?) zat. Dat lijkt me meer correct dan hoe het nu staat getekend.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-05 17:04
Ik vond dit topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2183110) over wijzigingen aan de AREI.

De nieuwste AREI eist een 30 mA-differentiaalbeveiliging op de meeste groepen. Maar ook: maximaal 8 groepen per diff.

Het lijkt erop dat dit laatste de oplossing is voor het probleem van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Gezien de beschikbare ruimte zou ik:

De huidige 30mA eruit halen.
Alles op de onderste rail zo ver mogelijk naar links schuiven.
Rechts van de 300mA 6 Stuks 30mA van 18mm breed plaatsen.
De 30mA automaten en de groep van de EV achter de 300mA aansluiten

Nu heb je 2 aardlekschakelaars 30mA beschikbaar per fase en daar verdeel je dan al je 1 fase groepen over.

Goedkope oplossing, nope (interne kastbedrading zal ook overnieuw moeten) Wel een toekomstbestendige, en te zien aan wat hij reeds heeft gedaan kan je vader dit prima voor je doen.

(Ik ga ervan uit de AREI de EV aansluiting achter een 300mA toestaat omdat de lader een vast opgesteld toestel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 14:17
overbodig

[ Voor 98% gewijzigd door brxm op 02-08-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Groningerkoek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:20:
(Ik ga ervan uit de AREI de EV aansluiting achter een 300mA toestaat omdat de lader een vast opgesteld toestel is)
Ik gok dat EV "Elektrisch Vuur" is in deze context, de kookplaat dus. ;)

Een laadpunt voor een EV ("Elektrisch Voertuig") moet in Nederland juist wel achter een 30mA aardlekschakelaar, tenzij deze in de lader zit ingebouwd. Volgens mij kent België gelijke eisen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Xander schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Ik gok dat EV "Elektrisch Vuur" is in deze context, de kookplaat dus. ;)

Een laadpunt voor een EV ("Elektrisch Voertuig") moet in Nederland juist wel achter een 30mA aardlekschakelaar, tenzij deze in de lader zit ingebouwd. Volgens mij kent België gelijke eisen hiervoor.
België is redelijk soepel met wat wel of niet achter 30mA moet.

Een WCD voor een vast opgesteld apparaat mag achter 300mA een algemene WCd moet wel achter 30mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Groningerkoek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

België is redelijk soepel met wat wel of niet achter 30mA moet.

Een WCD voor een vast opgesteld apparaat mag achter 300mA een algemene WCd moet wel achter 30mA
Voorheen was het nog soepeler, maar dat is inderdaad volgens de laatste editie Strengere regels AREI (België) voor Differentieelschakelaar

Maar daarnaast verwacht ik een aanvullende eis voor laadpunten voor een EV, aangezien dit in IEC 61851 is opgenomen, maar zo goed ben ik niet met het AREI bekend. Is ook niet relevant want volgens mij heeft TS niet zo'n ding. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 02-08-2023 18:54 ]

Pagina: 1