Ik moet binnenkort mijn elektrische installatie laten keuren na grondige renovatie en heb daarbij de nieuwste versie van het A.R.E.I. bekeken. Hierin vond ik volgende tekst (p89):
Met andere woorden is de strengere beveiliging van ≤ 30mA uitgebreid van de badkamer naar de hele woning? (uitgezonderd vaste toestellen zoals kookvuur, oven, ...).
Ook maar 8 kringen per diff van ≤ 30mA is blijkbaar nieuw.
Ik kan moeilijk geloven dat zo'n ingrijpende wijziging niet algemener bekend is gemaakt... dus mis ik hier iets?
Klopt het, dat in tegenstelling tot vroeger, sinds heel kort dus alle verlichting en alle stopcontacten voortaan op de differentieel van ≤ 30mA moeten worden aangesloten?Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische installatie (nvdr. de hoofddifferentieel), wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoeligheid geplaatst (nvdr. ≤ 30mA) waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten:
1. de contactdozen die niet bestemd zijn voor de voeding van de vaste of vast opgestelde toestellen en machines;
2. de verlichting;
3. de ruimten die een bad en/of een douche bevatten;
4. de wasmachines, de droogkasten en de afwasmachines.
Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te plaatsen.
Met andere woorden is de strengere beveiliging van ≤ 30mA uitgebreid van de badkamer naar de hele woning? (uitgezonderd vaste toestellen zoals kookvuur, oven, ...).
Ook maar 8 kringen per diff van ≤ 30mA is blijkbaar nieuw.
Ik kan moeilijk geloven dat zo'n ingrijpende wijziging niet algemener bekend is gemaakt... dus mis ik hier iets?