Strengere regels AREI (België) voor Differentieelschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 18:09
Ik moet binnenkort mijn elektrische installatie laten keuren na grondige renovatie en heb daarbij de nieuwste versie van het A.R.E.I. bekeken. Hierin vond ik volgende tekst (p89):
Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische installatie (nvdr. de hoofddifferentieel), wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoeligheid geplaatst (nvdr. ≤ 30mA) waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten:
1. de contactdozen die niet bestemd zijn voor de voeding van de vaste of vast opgestelde toestellen en machines;
2. de verlichting;
3. de ruimten die een bad en/of een douche bevatten;
4. de wasmachines, de droogkasten en de afwasmachines.
Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te plaatsen.
Klopt het, dat in tegenstelling tot vroeger, sinds heel kort dus alle verlichting en alle stopcontacten voortaan op de differentieel van ≤ 30mA moeten worden aangesloten?

Met andere woorden is de strengere beveiliging van ≤ 30mA uitgebreid van de badkamer naar de hele woning? (uitgezonderd vaste toestellen zoals kookvuur, oven, ...).

Ook maar 8 kringen per diff van ≤ 30mA is blijkbaar nieuw.

Ik kan moeilijk geloven dat zo'n ingrijpende wijziging niet algemener bekend is gemaakt... dus mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:10
Je mist 2 zaken:
1. De gewone stroombanen (lichten en stopcontacten in droge ruimtes) mogen direct op de hoofddifferentieel.
2. Bestaande installatie moet niet aan alle laatste normen voldoen, wel de essentiële (geen groengele draden aan fase; correcte aarding, ...). Dus grote verbruikers op eigen zekering moet niet als dat in het niet verbouwde stuk zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
naftebakje schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:48:
1. De gewone stroombanen (lichten en stopcontacten in droge ruimtes) mogen direct op de hoofddifferentieel.
Zo was het inderdaad steeds het geval. Maar kan je ook aangeven waar dit in het nieuwe AREI staat vermeld? Lijkt me niet meer te mogen voor nieuwe installaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
Dat heb ik idd ook gehoord. Geen idee of dit reeds in voege is, de wijzigen in het AREI veranderen sneller als het weer sinds 2020.

YouTube: Infosessie - AREI, boek 1/2/3: stand van zaken

Op facebook zit er ook een groep die dit op de voet volgt

[ Voor 11% gewijzigd door Merion op 10-04-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Jim80 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:56:
[...]

Zo was het inderdaad steeds het geval. Maar kan je ook aangeven waar dit in het nieuwe AREI staat vermeld? Lijkt me niet meer te mogen voor nieuwe installaties.
Zoals ik het lees zullen de meeste stopcontacten in huis achter een diff van maximaal 30mA geplaatst moeten worden vanaf Juni. Enkel toestellen die permanent ingeplugd worden (bijv. je overn of ijskast) zijn nog uitgesloten, en je verlichting natuurlijk. Al zie ik niet direct het probleem. Zet gewoon alles achter 30mA, probleem opgelost.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@Blokker_1999 Bijkomend mag je nog maar 8 groepen per diff van 30mA zetten, dit is ook nieuw.

Maar na wat gepuzzel kom ik er wel uit. Kookvuur, oven en zonnepanelen blijven op 300mA, de rest verhuist dan naar 30mA, dan blijf ik binnen de 8 groepen op 30mA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Vergeet ook geen rekening te houden met eca/cca bekabeling.
eca (de vroegere F1) mag niet gebundeld worden (uitgezonderd de eerste en laatste 3 meter)
bij cca mag dit dan weer wel.
Zelfs utp of kabel voor laagspanning mag niet gebundeld worden (2 kabels in 1 buis is ook een bundel) indien deze eca is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powaq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-04 17:48
Jim80 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:26:
@Blokker_1999 Bijkomend mag je nog maar 8 groepen per diff van 30mA zetten, dit is ook nieuw.
Dat begint toch wel absurd te worden. Dat is een grap van een extra €300 euro bij ons (en vele modules in de kast verloren...). Heeft dat ook maar enige reeële impact op de veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@powaq Vind ik ook bizar.... als er meer groepen achter 1 diff zitten vergroot enkel maar de veiligheid (meer lekstroom dus er blijft minder marge over).

Maar een extra diff is toch maar een 50 eur? Met wat pech zit je kast net vol en heb je een grotere nodig. Met 8 groepen (excl vaste toestellen) kan je meestal net toekomen voor een gemiddelde woning.

Gelukkig worden ook regematig oude regels opgeheven... er is bijvoorbeeld niet echt meer een beperking van aantal draden in een buis, handig als je alles centraal schakelt zoals in mijn geval (lichten, rolluiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
Hier op deze Facebook groep (link beneden) wordt er veel over gesproken en ook mooie afbeeldingen gepost zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erqZgHxFNuWSnvcjhYN465VCGeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9svfL4VkGESu1BgBEowyAopX.jpg?f=user_large

https://facebook.com/groups/290672806262333/

[ Voor 5% gewijzigd door Dyckie op 15-04-2023 12:10 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powaq
Jim80 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:38:
@powaq Vind ik ook bizar.... als er meer groepen achter 1 diff zitten vergroot enkel maar de veiligheid (meer lekstroom dus er blijft minder marge over).

Maar een extra diff is toch maar een 50 eur? Met wat pech zit je kast net vol en heb je een grotere nodig. Met 8 groepen (excl vaste toestellen) kan je meestal net toekomen voor een gemiddelde woning.

Gelukkig worden ook regematig oude regels opgeheven... er is bijvoorbeeld niet echt meer een beperking van aantal draden in een buis, handig als je alles centraal schakelt zoals in mijn geval (lichten, rolluiken).
Ik voorzie een 30-tal kringen (incl de vaste toestellen weliswaar) en 3N400V dus die diffs zijn wat duurder dan 2 fase. Door deze veranderingen heb ik het aantal kringen al verminderd, mijn opzet is (of was..) om alles zoveel mogelijk uit te splitsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:55
powaq schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:18:
[...]

Dat begint toch wel absurd te worden. Dat is een grap van een extra €300 euro bij ons (en vele modules in de kast verloren...). Heeft dat ook maar enige reeële impact op de veiligheid?
Absurd? In Nederland mogen er maar 4 groepen op…

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powaq
guido66 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:13:
[...]

Dat maakt het niet minder absurd.
Also, en correct me if I'm wrong, maar in NL is er geen limiet van het aan aantal stopcontacten per kring. Dat verandert de zaak wel hé.

[ Voor 25% gewijzigd door powaq op 15-04-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
powaq schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:18:
Dat heeft geen impact op de veiligheid.

Voordeel:
- Je zit niet volledig in het donker als er een uitgaat

Nadelen:
- Duurder uiteraard
- Als de aardlekschakelaar van een kring waarop een “kritisch” toestel hangt bv een diepvriezer afschakelt bestaat de kans dat je dit niet in de gaten hebt als er op die kring geen dingen hangen die je niet dagelijks gebruikt
- Je meet de totale lekstroom niet, theoretisch kan je dus me bv 4 x 20mA zitten zonder dat je dit weet

In die AREI work group zitten fabrikanten van schakelmateriaal maw er spelen ook commerciële belangen mee bij de bepaling van die wetgeving en m.i. moet je daar het waarom hiervan gaan zoeken.

Is echter wel enkel van toepassing op nieuwe installaties, geen bestaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
guido66 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:13:
[...]

Dat is ook alweer afgeschaft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powaq
Merion schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:48:
[...]
In die AREI work group zitten fabrikanten van schakelmateriaal maw er spelen ook commerciële belangen mee bij de bepaling van die wetgeving en m.i. moet je daar het waarom hiervan gaan zoeken.
Dat is natuurlijk bijzonder problematisch. Wat mij betreft dient het AREI enkel van belang te zijn voor veiligheid. Niet voor verkoop en praktische overwegingen.
Is echter wel enkel van toepassing op nieuwe installaties, geen bestaande.
Dat is iets wat voor mij altijd zo vaag is. Vanaf wanneer is het een nieuwe installatie. Als ik nu heel m'n zekeringkast vervang, is het dan nieuw? Of moet ik voldoen aan de regels van het AREI van toen het huis gebouwd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Dat is idd vaag.

Principe is eigenlijk simpel, de regelgeving van het jaar waarin een bepaalde kring is gebouwd is van toepassing. Het is dus mogelijk dat een deel aan AREI 1981 wordt gekeurd en een ander deel aan 2020. Moet er echter geen tekening bij maken dat daar nogal wat rek op zit. Spijtig maar dat risico heb je nu eenmaal met regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
Er zit heel veel rek op... Als je het AREI strikt zou volgen, zou je in de badkamer je handoekhouders, wc-rol houder, douchestang, deurklink, scharnieren, .... moeten aarden.

Misschien is het handiger dat je na een afkeuring gewoon een andere firma laat keuren tot je "geslaagd" bent.

Met die Cca verplichting voor kabels in bundel wordt het ook nog afzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
Antwoord van FOD:

Stelling wordt bevestigd door FOD Economie. Afwijking is van toepassing. Bij projecten/werkzaamheden die aanvingen voor 1/6/23 maar gekeurd worden na deze datum kunnen dus genieten van de eerder vermelde afwijking. Er komt hieromtrent geen aparte nota. Dit punt wordt opgenomen in FAQ's welke eerstdaags op site FOD komen te staan. Er komt geen termijn /overgangsperiode. Deze bepaling valt onder de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever van de keuring. Bevoegde overheid mag steeds bewijs van de historiek van het dossier opvragen. Ik denk toch dat velen opgelucht zullen zijn...

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delirium87
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-05-2023
Blokker_1999 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:07:
[...]

Zoals ik het lees zullen de meeste stopcontacten in huis achter een diff van maximaal 30mA geplaatst moeten worden vanaf Juni. Enkel toestellen die permanent ingeplugd worden (bijv. je overn of ijskast) zijn nog uitgesloten, en je verlichting natuurlijk. Al zie ik niet direct het probleem. Zet gewoon alles achter 30mA, probleem opgelost.
verlichting is bij het nieuwe arei ook verplicht na de 30mA. Kwestie om misverstanden te vermijden. Onder vaste toestellen kan je slechts een beperkt aantal zaken aanduiden: kookfornuis, boiler, warmtepomp, ijskast (indien ingebouwd), oven (indien ingebouwd)

Vrijstaande toestellen lijken me een randgeval waarbij je toch best de afweging maakt om deze na de 30mA te gaan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 07:35
Het lijkt erop dat er dan geen verschillen meer zijn tussen natte en droge kringen. Dat maakt het wel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenDS
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-06-2023
Volgens het nieuwe arei mag je maar 8 kringen aansluiten per verliesstroom van 30mA.
Hoe zit dat dan met 3-fase verliesstroomschakelaars? Is dit dan 8 kringen per fase of 8 kringen verdeeld over de 3 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@LievenDS 8 kringen = 8 kringen. Dus hoe je dat verdeelt maakt niet uit. Geen 24 dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:39
Vorige vrijdag de keurder laten komen voor mijn installatie die ik tijdens 2022 heb uitgevoerd. Afgekeurd doordat ik een bundel heb van preflexen die uit de muur komen en gebundeld naar de kast gaan. Deze zijn niet halogeenvrij en is dus niet conform volgens de keurder. Het is een combinatie preflexen met VOB en XVB kabel.

Ik was toen zo in de war dat ik het niet ben gaan opzoeken in het AREI zelf wat er staat. Keurder is vertrokken en vandaag het verslag gekregen.
Volgens mij is de keurder niet juist, omdat het om een bundel gaat die korter is dan 3m (Onderafdeling 5.2.7.1.)
Bovendien is het verwarrend dat in onderafdeling 4.3.3.7 een tabelletje staat waarbij de ruimtes worden gedefinieerd waar halogeenvrij moet gewerkt worden. En daar staat dan nog eens bij in tabel 4.10:
Evacuatiewegen in bouwwerken (bijvoorbeeld trappenhallen en gangen). Deze eis is niet van toepassing op huishoudelijke installaties.
Daarnaast staan volgens de keurder de coördinaten van de uitvoerder en de eigenaar niet op het schema, terwijl mijn naam en adres er duidelijk op staan en ik hem meegegeven heb dat ik de installatie zelf heb uitgevoerd en dat uitvoerder en eigenaar gelijk zijn.

Het advies van de keurder over de kabelbundel: Zoek een andere keurder die het misschien niet ziet en toon vooral niet mijn verslag.
Volgens deze man moet ik dus lotje trek spelen met keurders aan 170 euro per lotje...
Daarnaast zei hij ook nog dat hij kon kiezen uit 2 opties voor de keuring: nieuwe installatie (en afgekeurd door de halogeen eis) of een bestaande installatie met een wijziging en dan afgekeurd omdat mijn definitieve verlichting er nog niet hangt.
Vond ik ook heel verwarrend.

Ik ga een klacht indienen bij de firma dat ik niet akkoord ga met hun oordeel en een herkeuring vragen. Eens zien wat het geeft.

Nog wat extra info:huis is uit 1973 en we hebben alles vernieuwd van de elektriciteit, enkel wat buisjes in de muren tussen gelijkvloers en verdiep hebben we opnieuw gebruikt.

[ Voor 0% gewijzigd door RailHenk87 op 12-06-2023 18:59 . Reden: quote van AREI verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@RailHenk87 De ribbelbuis zelf is waarschijnlijk wel halogeenvrij (is al langer verplicht en wordt al lang niks anders verkocht) maar de draden erin niet (Eca). Als die preflexen die uit de muur komen niet langer zijn dan 3 meter én gedurende het gehele traject ingemetseld zijn (dus niet achter gyproc, behalve de laatste 3 meter is ook uitgezonderd), dan heb je inderdaad gelijk en is de keurder mis.

Boze mail sturen en dreigen met een slechte review tenzij ze het kunnen staven met een verwijzing naar het AREI.

Qua keuring is het inderdaad loterij. Ik heb al allerlei verhalen gehoord, tot zelfs een keuring die na 5 minuten al oke was en enkel de badkamer eens van ver bekeken werd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hxye
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-08-2023
Ik ben eventjes niet mee hoor...

Wat was volgens de keurder precies het probleem met de geribbelde buis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:26
Hxye schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:11:
Ik ben eventjes niet mee hoor...

Wat was volgens de keurder precies het probleem met de geribbelde buis??
In geribbelde buis (flex) zit nagenoeg 100% eca kabels. Die zijn verboden in 'holle' ruimtes waar brand zich kan verspreiden.
Dat moeten CCA kabels zijn, en moet je dus altijd kijken naar xvb/xgb kabels

In beton/chape/... mag dit (flex/eca) wel gelegd worden, aangezien er dan meestal een buffer is van 3cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPvSsRZ9UAA1S93eN9k3nOAP_oY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tha4l6hVSruhDB96W2qRJbSg.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door bottom line op 09-08-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hxye
  • Laatst online: 13-08-2023
Onze installatie werd gekeurd in 2019, en is dus conform verklaard toen.

In ons huis liggen wel XVB F2's (holle wand), maar zonder de nieuwe vermeldingen op, ook een paar preflexen in de chappe.

Nu doen wij een grote aanbouw aan onze woning, is onze kast te klein, en gaan we die vervangen en herbekabelen (uiteraard naar nieuwe norm).

Zou toch te zot zijn dat we het bestaande deel van onze woning ook allemaal de kabels zouden moeten vervangen, omdat er nog enkel XVB F2 opstaat, en geen andere 'nieuwe' vermelding? Aan het bestaande deel wordt niets veranderd, behalve dan dat de kabel aangesloten gaat worden op de nieuwe kast, die er vlak naast komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:52:
[...]

Dat is ook alweer afgeschaft.
Is that so? Hoeveel mogen er dan op volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:57
Hmm, dat laatste is niet zo'n fijn vooruitzicht.

situatie: we zijn ook bezig aan de verbouwing en de kast is geleverd na 01/06/2023, alle kabels zijn al eind 2022 geleverd.

Ze hebben me enkel verteld van de kast (goede vrienden (not) van easykit), maar over de kabels met geen mogelijkheid gerept. In hun boekjes spreken ze ook van gewoon 3cm afstand.

Nu ligt enkel de bedrading voor de lampgroepen in plafond, dus dat valt wel mee, maar ik hoop dat ze toch nog enige nuance hebben als ze hier naar kijken. Ik ga serieus niet m'n plafond openen gewoon omdat m'n kabels 6 maand ouder zijn.

In ons vorig huis was er nog bijna 100jaar oude elektriciteit en dat is allemaal geen issue dan..

zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Is that so? Hoeveel mogen er dan op volgens jou?
Zoveel als je wilt. Je moet bij >4 alleen wel dmv een berekening aantonen dat de installatie nog steeds veilig is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kvsn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-03 22:56
Voor het conform maken van mijn installatie had ik me ook gebaseerd op het AREI. Ik kan je echter aanraden om even met een elektricien of keurder te praten over je plannen. Er is namelijk een verschil tussen de letter van het reglement en wat in de praktijk wordt goedgekeurd. Zo had ik me een hoop werk kunnen besparen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:30

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zover ik weet haalt de keurde geen stopcontacten uit de muur, spotjes uit het plafond etc.

Dus als alles afgewerkt is en je laat dan keuren zou er opzich geen probleem mogen zijn.

hoop ik :X

De Nederbelg !

• Jim80
@Jellabie Klopt helemaal.... maar er staat wel een disclaimer op het verslag dat enkel zichtbare delen werden gekeurd. Als er achteraf toch iets blijkt mis te gaan met een dubieus kabeltje achter een vals plafond ga je misschien een minder sympathieke kant van je brandverzekering leren kennen :(

Maar heel dat Cca-gedoe is één sowieso grote brainfart...

• Tarkin
wat mij vooral verbaast is de snelheid waarmee het moet geimplementeerd worden.

Het wordt bijgeschreven in het staatsblad en 2 maand nadien moet iedereen er in principe aan voldoen, een bouw/verbouwing duurt meestal 1-2 jaar, waarin alles al besproken en besteld is.

Nu toch gelezen dat er een uitzondering is indien je kan bewijzen dat je daarvoor al gestart bent, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Tarkin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:33:
wat mij vooral verbaast is de snelheid waarmee het moet geimplementeerd worden.

Het wordt bijgeschreven in het staatsblad en 2 maand nadien moet iedereen er in principe aan voldoen, een bouw/verbouwing duurt meestal 1-2 jaar, waarin alles al besproken en besteld is.

Nu toch gelezen dat er een uitzondering is indien je kan bewijzen dat je daarvoor al gestart bent, maar dan nog.
Maar dat verandert wel niets aan het cca verhaal, want dat is al 3 jaar van kracht.
Enige dat keurders nu nog wel toelaten, is als je niet voldoet aan de differentieel regeling.
Maar dat is meestal enkel een beetje rommelen met je interne bekabeling van de verdeelkast, dus is nog wel oplosbaar..

Alle kabels bij huidige keuringen moeten cca zijn. en als dat niet zo is, en er komt een keurder langs, dan zorg je er maar best voor, dat al deze kabels zijn weggewerkt, zodat men er niet aankan / ze ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Hxye schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:58:

Nu doen wij een grote aanbouw aan onze woning, is onze kast te klein, en gaan we die vervangen en herbekabelen (uiteraard naar nieuwe norm).

Zou toch te zot zijn dat we het bestaande deel van onze woning ook allemaal de kabels zouden moeten vervangen, omdat er nog enkel XVB F2 opstaat, en geen andere 'nieuwe' vermelding? Aan het bestaande deel wordt niets veranderd, behalve dan dat de kabel aangesloten gaat worden op de nieuwe kast, die er vlak naast komt te hangen.
Huidige installatie moet je niet aanpassen.
Net zoals je huidige huis ook niet moet voldoen aan de 'nieuwe' isolatie/ventilatie/... normen.

Het nieuw gedeelte wel natuurlijk. Want kans is ook enorm groot dat de elektriciteitskeuring gewoon een 'toevoeging' gaat worden, en geen volledig nieuwe keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
ja das kak als alle kabels cca moeten zijn. in de documentatie van easykit die ik kreeg stond erbij dat die preflex kabels wel nog mochten in de loze ruimtes mits een afstand van 2cm tussen elke kabel.

Had ik dat geweten had ik gewoon overal direct xvb kabel getrokken...

nu ja, ik zie wel wat de keurder doet en als het afgekeurd wordt zie ik verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Tarkin schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:03:
ja das kak als alle kabels cca moeten zijn. in de documentatie van easykit die ik kreeg stond erbij dat die preflex kabels wel nog mochten in de loze ruimtes mits een afstand van 2cm tussen elke kabel.

Had ik dat geweten had ik gewoon overal direct xvb kabel getrokken...

nu ja, ik zie wel wat de keurder doet en als het afgekeurd wordt zie ik verder
Dat klopt dus niet wat Easykit zegt.... sinds 2020 worden de draden in 1 preflex ook als bundel gezien, dus moet de hele preflex Cca zijn, tenzij er maar 1 draad in zou lopen, wat nooit voorkomt (tenzij aarding misschien).

Met XVB zit je inderdaad altijd safe, en met de keurder is het kwestie van geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy1983
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-08-2024
RailHenk87 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:55:
Vorige vrijdag de keurder laten komen voor mijn installatie die ik tijdens 2022 heb uitgevoerd. Afgekeurd doordat ik een bundel heb van preflexen die uit de muur komen en gebundeld naar de kast gaan. Deze zijn niet halogeenvrij en is dus niet conform volgens de keurder. Het is een combinatie preflexen met VOB en XVB kabel.

Ik was toen zo in de war dat ik het niet ben gaan opzoeken in het AREI zelf wat er staat. Keurder is vertrokken en vandaag het verslag gekregen.
Volgens mij is de keurder niet juist, omdat het om een bundel gaat die korter is dan 3m (Onderafdeling 5.2.7.1.)
Bovendien is het verwarrend dat in onderafdeling 4.3.3.7 een tabelletje staat waarbij de ruimtes worden gedefinieerd waar halogeenvrij moet gewerkt worden. En daar staat dan nog eens bij in tabel 4.10:
[...]

Daarnaast staan volgens de keurder de coördinaten van de uitvoerder en de eigenaar niet op het schema, terwijl mijn naam en adres er duidelijk op staan en ik hem meegegeven heb dat ik de installatie zelf heb uitgevoerd en dat uitvoerder en eigenaar gelijk zijn.

Het advies van de keurder over de kabelbundel: Zoek een andere keurder die het misschien niet ziet en toon vooral niet mijn verslag.
Volgens deze man moet ik dus lotje trek spelen met keurders aan 170 euro per lotje...
Daarnaast zei hij ook nog dat hij kon kiezen uit 2 opties voor de keuring: nieuwe installatie (en afgekeurd door de halogeen eis) of een bestaande installatie met een wijziging en dan afgekeurd omdat mijn definitieve verlichting er nog niet hangt.
Vond ik ook heel verwarrend.

Ik ga een klacht indienen bij de firma dat ik niet akkoord ga met hun oordeel en een herkeuring vragen. Eens zien wat het geeft.

Nog wat extra info:huis is uit 1973 en we hebben alles vernieuwd van de elektriciteit, enkel wat buisjes in de muren tussen gelijkvloers en verdiep hebben we opnieuw gebruikt.
Hoe is het daarmee afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:39
De klacht bij de firma heeft alvast niets uitgehaald, die zijn hun keurder gevolgd. Zonder veel onderzoek denk ik wel. Maar goed, dat was ook maar ijdele hoop dat dat iets zou opleveren.

Ik heb de buisjes in een kabelgoot gestoken, en het gat waar ze uit komen in de muur wat meer afgedekt met een houten plank waar modem etc. op gemonteerd zijn.
Daarnaast de gegevens van mijn vrouw op het eendraadschema genoteerd en mijn BV als uitvoerder van de werken.

Andere keuringsfirma laten langskomen en alles was meteen in orde en goedgekeurd.
Heeft me dus 170 euro extra gekost door 2 keer te moeten laten keuren, maar uiteindelijk heb ik het attest wel.
De zonnepanelen zijn aangesloten en gekeurd, nu nog wachten op de subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09-2024
Wat ik juist nog mis, of niet zo helder vond in deze topic is: mag je nu direct na je hoofd diff (300mA) 8 vaste toestellen zoals bijvoorbeeld de kookplaat, oven, airco (mits deze niet door weerstanden warmte genereert, want ander is het achter een 100mA volgens de nieuwe regels), etc. plaatsen? En dan de stopcontacten, verlichting en dergelijke achter 30mA differentieëlen (want met 8 kringen per vermoed ik dat er velen meerdere zullen aanschaffen)?

Hierop leunend: deze 8 vaste toestellen direct achter de 300mA mag je dus niet zien als kring waarbij je dus 2 toestellen aansluit op 1 automaat (dus 2 airco's die je op 1 automaat aansluit wordt dus als 1 van de 8 kringen gezien of moeten ze effectief op aparte automaten plaatsen)? Want ik dacht iets gelezen te hebben over het zekeren op basis van het vermogen van een toestel (dan is het combineren sowieso al uitgesloten).

Benieuwd of iemand hier meer inzicht in kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
dontmind schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:23:
Wat ik juist nog mis, of niet zo helder vond in deze topic is: mag je nu direct na je hoofd diff (300mA) 8 vaste toestellen zoals bijvoorbeeld de kookplaat, oven, airco (mits deze niet door weerstanden warmte genereert, want ander is het achter een 100mA volgens de nieuwe regels), etc. plaatsen? En dan de stopcontacten, verlichting en dergelijke achter 30mA differentieëlen (want met 8 kringen per vermoed ik dat er velen meerdere zullen aanschaffen)?

Hierop leunend: deze 8 vaste toestellen direct achter de 300mA mag je dus niet zien als kring waarbij je dus 2 toestellen aansluit op 1 automaat (dus 2 airco's die je op 1 automaat aansluit wordt dus als 1 van de 8 kringen gezien of moeten ze effectief op aparte automaten plaatsen)? Want ik dacht iets gelezen te hebben over het zekeren op basis van het vermogen van een toestel (dan is het combineren sowieso al uitgesloten).

Benieuwd of iemand hier meer inzicht in kan verschaffen.
Als het toestel meer als 2000watt (kan) vragen, dan moet hij een aparte groep hebben.
Dit zijn meestal vaste toestellen en deze mogen dus achter een 300mA. Onbeperkt aantal.

Vaste toestellen zoals ijskast, diepvries, ... mogen ook andere vaste toestellen hebben op dezelfde kring. Zolang 1 toestel ervan niet meer als 2kW vraagt dus.
Maar als deze kring extra vrije stopcontacten heeft, dan moet je het geheel weer achter een 30mA zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@bottom line Klopt wat je zegt over het onbeperkt aantal vaste aantal toestellen achter de hoofddiff, maar voor zover ik weet is er geen beperking van 2kW, waar staat dat geschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Jim80 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:06:
@bottom line Klopt wat je zegt over het onbeperkt aantal vaste aantal toestellen achter de hoofddiff, maar voor zover ik weet is er geen beperking van 2kW, waar staat dat geschreven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhHC4WKwJE9s0R7ohD_NMJPTBc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylQFpFHRoaIAnD4AqSEoNdnV.jpg?f=fotoalbum_large
2600w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09-2024
Dus kookplaat en oven moeten sowieso op een aparte kring zo lees ik in jouw AREI citaat. En 2 airco's mag je op dezelfde automaat plaatsen als geen van beiden een vermogen heeft >2.6kW.
Het onbeperkt aantal vaste (verplaatsbare) toestellen achter de hoofd diff zal vermoedelijk toekomstgewijs wel ingeperkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James de Dinant
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-07-2024
Dus als ik het goed begrijp geen kabels meer in geribbelde flex buizen, en enkel CCA kabels die 3 cm van elkaar liggen? Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
James de Dinant schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:46:
Dus als ik het goed begrijp geen kabels meer in geribbelde flex buizen, en enkel CCA kabels die 3 cm van elkaar liggen? Groet
Flex mag nog altijd. Zolang je die in een volle ondergrond (beton/chape) of volle muur (beton/baksteen/...) legt. Afstand speelt hier geen rol.

De andere mogelijkheden omvatten meestal inbouw in holle gedeeltes / valse muren of plafonds. Daar MOET CCA kabels voor gebruikt worden. Maar als je bv Flex XGB koopt, mogen deze daar ook gebruikt worden.
Afstand speelt geen rol.

Als je ECA (oa de standaard flex) kabel plaats op muren, moet je 3cm afstand houden op de dichtstbijzijnde kabel.
Indien CCA op de muur, speelt afstand van elkaar geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James de Dinant
Sorry dat ik hier nog eens op terugkom...

Ik heb een flink aantal FLEX kabels in de muren ingewerkt maar die moeten uiteindelijk wel een 10 meter door een kabelgoot in de garage om bij de schakelkast uit te komen. Moeten deze kabels vervangen worden door Cca kabels dan? Ik kan moeilijk al die FLEXkabels afknippen en koppelen aan een Cca kabel toch?

Worden kabelgoten gezien als holle ruimtes of opbouw?

Veel dank,

James

[ Voor 7% gewijzigd door James de Dinant op 25-04-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
Kabelgoten zijn opbouw, dus daar is Cca verplicht. Kan je met een trekdraad de draden nog uit de Eca flex trekken? Dan zou je de nieuw te plaatsen Cca mantel kunnen inkorten en de draden kunnen doortrekken in de bestaande Eca mantel.

Alternatief is het inderdaad alles afknippen en een contactdoos plaatsen.

Onofficieel zou je ook een groene Eca mantel over het deel in de kabelgoot kunnen trekken en dan 'lijkt' het in orde maar eigenlijk mag het niet want de draden blijven dan Eca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James de Dinant
Jezus, ik kan alle draden afknippen en een nieuwe schakelkast tussenin zetten, lijkt me logischer dan 10 contactdozen te plaatsen. De schade is nog beperkt, ik wil 12 kamers voorzien van nieuwe bedrading. Dus als ik het goed begrijp koop ik beter een paar rollen CCA kabels en doe ik gans mijn huis met deze kabels? Ook ineens het plaasterwerk (inbouw)?

Dus vanaf de schakelkast naar het eerste stopcontact in het circuit een CCA (deels opbouw) en de rest bij FLEX te houden (inbouw) ? Dus op het ééndraadschema kunnen verschillende type kabels in 1 circuit zitten?

zeer veel dank,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
James de Dinant schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:05:
Jezus, ik kan alle draden afknippen en een nieuwe schakelkast tussenin zetten, lijkt me logischer dan 10 contactdozen te plaatsen. De schade is nog beperkt, ik wil 12 kamers voorzien van nieuwe bedrading. Dus als ik het goed begrijp koop ik beter een paar rollen CCA kabels en doe ik gans mijn huis met deze kabels? Ook ineens het plaasterwerk (inbouw)?

Dus vanaf de schakelkast naar het eerste stopcontact in het circuit een CCA (deels opbouw) en de rest bij FLEX te houden (inbouw) ? Dus op het ééndraadschema kunnen verschillende type kabels in 1 circuit zitten?

zeer veel dank,
Een nieuwe verdeelkast zetten op max 3m waar de flexkabels binnenkomen. En vanuit je hoofdverdeelkast ga je dan met 1 CCA 5g6 of 5G10 kabel naar de nieuwe schakelkast.
Afzekeren dmv MINSTENS het vertrek, een 4 polige automaat. Bij aankomst mag dat ook, maar hoeft het niet.

Die verschillende kasten/borden ga je dan ook zien op je eendraadschema.
Als je vanuit je 1 stopcontact verder gaat met ander type kabel, dan heb je inderdaad 2 verschillende op 1 circuit

Heel je huis doen met CCA kabels is natuurlijk gemakkelijker. Heb je meer vrijheid, zonder er te hoeven over nadenken. Maar ECA kan je ook nog steeds gebruiken.
Vergeet vooral je 30ma diffs niet

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 26-04-2024 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Edit:

ECA/Flex mag tot je initieel enige verdeelkast in de garage, maar dan moet je elk flex kabel apart op de muur/plafond bevestigen met een 3cm spatie tussen elke kabel.

Kabelgoot gebruiken is verboden.

[ Voor 17% gewijzigd door bottom line op 27-04-2024 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
Edit:

ECA/Flex mag tot je initieel enige verdeelkast in de garage, maar dan moet je elk flex kabel apart op de muur/plafond bevestigen met een 3cm spatie tussen elke kabel.

Kabelgoot gebruiken is verboden.
Eca flex mag nooit in opbouw > 3 meter, ook al liggen ze 3cm uit elkaar. De draden in de flex worden als bundel gezien.

XVB en/of Flex mag toch perfect in een kabelgoot? Enkel geen losse (dus enkel geisoleerde) draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James de Dinant
Ik wil dus aparte schakelkasten naar de centrale kast trekken, met een Cca 5G6 mm², de hallogeenvrije hebben geen flexibele isolatiebuis, wat zijn de regels hier rond? De kabel moet beslist door holle ruimtes en kabelgoten. Het is om telkens een keukentje, badkamer en slaapkamer in verschillende studios aan te sluiten.

groet en fijne week,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnzPG33_iek3ipcNOwRPZi3bUVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ThIs6pR3NoENNOBF7pYhclqo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwANRfzeRr4czWH3hB-7QvzZ37o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vUJm8DcHouxrJYoIFgmsGDQO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UihFrdQ7-X_qw8o9gFJ4ENAsYJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WMOLRA2DLPrzPjeispIsXGM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Ik heb vandaag een laadpaal laten plaatsen (400V+N) die is aangesloten op een CCA kabel die ik bij de laatste verbouwing al had klaargelegd. Nu gaf de plaatser mee dat deze installatie zal afgekeurd worden omdat "de kabel niet in een buis zit". Het gaat hier om de laatste meters richting de meterkast.

De kabel loopt nu los over het plafond (een goeie 4m). Er was voorzien om op die plaats later een vals plafond te plaatsen die dan ook de kabel zou bedekken. De kabel helemaal losmaken om deze door een stukje buis te doen is nogal omslachtig.

Nu heb ik, denk ik, volgende opties voor dat de keuring plaatsvindt:
1. een simpel vals plafond steken onder de kabel (berging dus hoeft niet mooi te zijn).
2. een kabelgoot met deksel er rond plaatsen
3. Een halfopen geribbelde pvc buis er rond plaatsen (met gleuf die je er achteraf kan rond klikken).

Ik wil sowieso iets rond de kabel doen voordat ze een plafond onder gaat, maar is optie 3 toegestaan of mag je alleen een volledig gesloten geribbelde buis gebruiken? Is een kabelgoot van kunststof altijd OK?

TL;DR: mag je een halfopen geribbelde buis gebruiken? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
BE of NL? Ik veronderstel dat het om een XVB of EXVB kabel gaat en dan is het voor BE niet verplicht dat in een buis of goot te plaatsen en klopt het verhaal van de plaatser niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Jim80 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:10:
BE of NL? Ik veronderstel dat het om een XVB of EXVB kabel gaat en dan is het voor BE niet verplicht dat in een buis of goot te plaatsen en klopt het verhaal van de plaatser niet.
BE, kabel is een XVB 5G6 CCA.
Ik ga er vanuit dat hij bedoelde: de kabel mag niet zichtbaar zijn en wij steken hem daarom in een buis.

Hij is dus wel zichtbaar, neem aan dat ik die niet los over het plafond mag laten hangen?

Verschil voor mij is:
stukje geribbelde buis er rond met sleuf en wat beter vastleggen: 15 minuten werk
Vals plafond maken: 4 uur werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Laatst online: 05-03 13:53
WhiteDog schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:38:
[...]

BE, kabel is een XVB 5G6 CCA.
Ik ga er vanuit dat hij bedoelde: de kabel mag niet zichtbaar zijn en wij steken hem daarom in een buis.

Hij is dus wel zichtbaar, neem aan dat ik die niet los over het plafond mag laten hangen?

Verschil voor mij is:
stukje geribbelde buis er rond met sleuf en wat beter vastleggen: 15 minuten werk
Vals plafond maken: 4 uur werk
Los over het plafond mag inderdaad niet maar hij hoeft ook niet in een buis. Mag perfect met spanbandjes en oogjes aan plafond gehangen worden. Hij moet gewoon strak tegen plafond hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Ik zou niet sukkelen met een halfopen buis, gewoon een paar beugeltjes direct rond de kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James de Dinant
Het is mij niet geheel duidelijk wat wel en niet mag met een XVB Cca-kabel.

Mag ik een XVB Cca-kabel door het valse plafond trekken? Wanneer ik deze vanuit het valse plafond door de muur wil trekken naar stopcontacten, dien ik hem daarvoor eerst door een flexibele buis te trekken voordat ik deze inwerk in de pleister? En deze flexibels, wat als deze een ouder model zijn, geen Cca?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Met XVB mag zo goed als alles, enkel ondergronds is een buis verplicht, of je moet EXVB gebruiken.

XVB was eigenlijk altijd al Cca, enkel noemde het vroeger X2. Strikt genomen mag kabel met opschrift X2 niet meer gebruikt worden, de overgangsperiode dat je oude voorraad nog mocht gebruiken is afgelopen.
Pagina: 1