Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Achtergrond
Ik heb een eigen server binnen een spel. Binnen die server kunnen leden bepaalde ingame zaken kopen voor echt geld. In ruil daarvoor krijgen ze dan ingame (of in Discord) bepaalde zaken. Naast de inkomsten heb ik natuurlijk ook kosten:
  • Server hosting
  • Kopen van bepaalde uitbreidingen voor mijn server (ingame scripts)
  • Kosten voor het verkopen van items (ik verkoop via Tebex. Tebex moet 15% afstaan aan de maker van het spel en claimt daarnaast zelf ook nog een bepaald percentage)
De zaken die ik verkoop zijn incl. BTW, de BTW wordt verrekend door Tebex.
In de praktijk komt het er op neer dat wanneer iemand iets koopt via Tebex dat ik ongeveer 2/3 van de ingestelde prijs overhoudt.

Belastingtechnisch heb ik een aantal vragen:
1. Ik lees op verschillende sites dat je rond de 8K per jaar mag bijverdienen, maar daar zitten volgens mij wel wat haken en ogen aan. Gaat het bij dit bedrag puur om winst (dus mag ik de kosten van de omzet aftrekken)?
2. Wanneer ik wel boven dat bedrag ga uitkomen, hoeveel belasting moet ik dan gaan betalen, of is dat weer afhankelijk van mijn inkomen uit loondienst?
3. Als ik wel inkomstenbelasting moet gaan betalen, hoe zit het dan met de kosten die ik maak en de BTW die door Tebex wordt afgedragen en BTW die ik betaal over zaken die ik aanschaf voor de server?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:14
Volgens mij is die grens enkel voor "incidentele inkomsten" en dus niet iets wat je opzet voor "permanent" inkomen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ZpAz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:51:
Volgens mij is die grens enkel voor "incidentele inkomsten" en dus niet iets wat je opzet voor "permanent" inkomen.
Het is ook niet de bedoeling er een permanent inkomen van te maken, tenzij het toevallig zo zou uitpakken. De ene maand heb ik amper iets, de andere maand bijv. 1K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dat gaat idd wel voorbij hobbymatig.
Dat soort bedragen zou je gewoon onder overig inkomen moeten opgeven denk ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

miicker schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:44:
1. Ik lees op verschillende sites dat je rond de 8K per jaar mag bijverdienen, maar daar zitten volgens mij wel wat haken en ogen aan. Gaat het bij dit bedrag puur om winst (dus mag ik de kosten van de omzet aftrekken)?
Je mag zoveel bijverdienen als je wilt. We leven niet in het communisme ;)
2. Wanneer ik wel boven dat bedrag ga uitkomen, hoeveel belasting moet ik dan gaan betalen, of is dat weer afhankelijk van mijn inkomen uit loondienst?
Dat hangt af van je inkomsten uit loondienst. Je kunt een inschatting maken door met deze tool te berekenen hoeveel belasting je nu betaalt op basis van je bruto jaarinkomen, daarna nog een keer maar dan met je nettowinst opgeteld bij je bruto jaarinkomen, en dan het verschil te berekenen. Je raakt mogelijk ook aanspraak op toeslagen kwijt.
3. Als ik wel inkomstenbelasting moet gaan betalen, hoe zit het dan met de kosten die ik maak en de BTW die door Tebex wordt afgedragen en BTW die ik betaal over zaken die ik aanschaf voor de server?
Je betaalt alleen belasting over wat je netto overhoudt. Zorg wel dat je alle kosten goed bijhoudt voor een mogelijke controle.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 12:25
Die 8k is het bedrag waarover je geen belasting zou betalen door de heffingskortingen als je verder 0 inkomen zou hebben, maar je zal vast ook loon hebben dus die vlieger gaat totaal niet op. Je geeft deze inkomsten aan als ROW. De opbrengsten en de kosten dus. Afhankelijk van je loon zal je ongeveer 40% aan belasting gaan betalen en soms is de effectieve belastingdruk nog veel hoger als je ook nog te maken krijgt met afbouw van de heffingskortingen en toeslagen. Voor de btw kom je in aanmerking voor de KOR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Harm2211 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:05:
Die 8k is het bedrag waarover je geen belasting zou betalen door de heffingskortingen als je verder 0 inkomen zou hebben, maar je zal vast ook loon hebben dus die vlieger gaat totaal niet op.
Dat getal is volgens mij flink verouderd. Met die tool kom ik op 10,7k voor 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 12:25
fopjurist schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:23:
[...]

Dat getal is volgens mij flink verouderd. Met die tool kom ik op 10,7k voor 2023.
Dat klopt wel ja. Het exacte bedrag is vrij makkelijk uit de witte tabel te halen en die zegt € 891 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:44
miicker schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:44:
Achtergrond

De zaken die ik verkoop zijn incl. BTW, de BTW wordt verrekend door Tebex.
Dit vind ik raar. Moet je als ondernemer niet je eigen btw aangifte doen? Naar welke fiscus gaat die btw?

Hoe kan een betalingsverwerker de btw voor je “regelen”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

aljooge schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:49:
[...]

Dit vind ik raar. Moet je als ondernemer niet je eigen btw aangifte doen? Naar welke fiscus gaat die btw?

Hoe kan een betalingsverwerker de btw voor je “regelen”?
Tebex is meer dan een betalingsverwerker. Zoals ze zelf zeggen:
When you use Checkout, you are selling digital goods to Tebex. We then resell this content in our own right directly to consumers. Because Tebex are selling the goods directly, we are responsible for the collection and remittance of sales taxes such as GST, VAT, TVA, IVA etc.
Misschien moet TS zelf btw in rekening brengen als hij digitale goederen aan Tebex verkoopt. Dat hangt er een beetje vanaf hoe vaak hij dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:44
fopjurist schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:59:
[...]

[...]

Misschien moet TS zelf btw in rekening brengen als hij digitale goederen aan Tebex verkoopt. Dat hangt er een beetje vanaf hoe vaak hij dat doet.
Ah, je verkoopt iets aan het buitenland en je verlegt de btw. Overigens, bij verkoop aan het buitenland mag je niet in de kor.

maar dan snap ik het nog niet, want tebex is ook nog betalingsverwerker en heeft 2 petten op. Zowel klant als betalingsverwerker. Hoe ga je dat vormgeven in je boekhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:33

Herman

FP ProMod
Belasting over inkomen is in twee stukken opgeknipt:
- Inkomstenbelasting (en premie volksverzekeringen)
- bijdrage ZVW

Inkomstenbelasting
Tot ong. inkomen tot EUR 73.000 wordt 36,93% geheven, daarboven 49,5%. Hier gelden kortingen en aftrekposten. Dus hoeveel jij over deze bijverdiensten moet betalen, is afhankelijk van je overig inkomen (bijv. uit loondienst)

bijdrage ZVW
Het tarief is 5,43% tot een maximum inkomen van € 66.956. Over inkomen dat hierboven komt ben je geen ZVW verschuldigd.

Verder kan je (overig) inkomen gevolgen hebben op eventuele toeslagen of uitkeringen.

Vraag eventueel een voorlopige aanslag aan om een verrassing achteraf te voorkomen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
fopjurist schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:59:
[...]

[...]

Ja tebex is een beetje een vreemde constructie, maar ik verkoop in principe niets aan Tebex.
Het enige wat Tebex doet als iemand iets gekocht heeft is een berichtje in Discord zetten met "Pietje heeft X gekocht", waarna diegene hetgeen dat hij gekocht heeft ingame krijgt.

Ik verkoop denk ik 50/50 aan Nederlanders en Belgen (de hele community op mijn server spreekt Nederlands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Harm2211 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:05:
Die 8k is het bedrag waarover je geen belasting zou betalen door de heffingskortingen als je verder 0 inkomen zou hebben, maar je zal vast ook loon hebben dus die vlieger gaat totaal niet op. Je geeft deze inkomsten aan als ROW. De opbrengsten en de kosten dus. Afhankelijk van je loon zal je ongeveer 40% aan belasting gaan betalen en soms is de effectieve belastingdruk nog veel hoger als je ook nog te maken krijgt met afbouw van de heffingskortingen en toeslagen. Voor de btw kom je in aanmerking voor de KOR.
Mits je voldoet aan de eisen voor onderneming (aantal uur, investeringen, kvk inschrijving) dan is tot 30k zelfs belastingvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Deveon schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Mits je voldoet aan de eisen voor onderneming (aantal uur, investeringen, kvk inschrijving) dan is tot 30k zelfs belastingvrij.
Denk dat TS niet echt het uren-criterium gaat raken, dit klinkt niet als >24uur werk per week. Als TS gewoon een baan heeft zal dit als extra inkomsten worden berekend.
Als TS gezien wordt als ondernemer is het verstandig wat reserveringen te doen zodat de belastingaanslag niet tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimiely
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Hi Mike,

Ik zie je berichtje en ik zit exact in dezelfde situatie als jou. Zou ik je wellicht een paar vragen mogen stellen?

Groetjes,
Jaimie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Jaimiely Welkom op Tweakers. Dit topic is al dik een jaartje oud. Je kunt de TS een direct message sturen bijvoorbeeld, maar om dit topic uit de archieven te halen gaat wat ver :). Deze gaat dus dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.