Hoe impact van isolatiemaatregelen op energielabel berekenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Control-Shift
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:53

Mijn vraag

Graag zou ik de energiebehoefte van mijn huis verbeteren en om hier goede keuzes in te maken probeer ik inzichtelijk te krijgen wat de impact op de energiebehoefte/label en de bijbehorende kosten van verschillende maatregelen zijn.

Met het berekenen van de impact van de verschillende aanpassingen op de energiebehoefte/label worstel ik erg. Ik snap dat mijn huidige energielabel niet verandert zonder een nieuw label aan te vragen. Wel wil ik de impact op het energielabel ook in mijn keuzes mee laten wegen: stel we willen over een paar jaar verhuizen dan is een aanpassing die veel invloed heeft op het label misschien slimmer dan een aanpassing die wel impact heeft op ons praktijkverbruik, maar niet op het label.

Ik ben vooral benieuwd of mijn manier van doorrekenen klopt of dat ik grote denkfouten maak. Ik heb dit (sub)forum al flink doorgespit en kom vooral tot de conclusie dat er meer Tweakers zijn die met dit probleem worstel(d)en.

Ik ben in het bezit van een uitgebreide specificatie van het energielabel (afgegeven in 2021). In deze specificatie vind ik terug met welke isolatiewaarden er gerekend is en op deze manier kan ik berekenen welke winst een duurzaamheidsmaatregel heeft. Ik snap dat deze berekeningen vooral theoretisch zijn en dat de praktijk anders uit kan pakken, maar je moet een startpunt hebben.

De berekening

Om het rekenen makkelijker te maken heb ik wat ronde getallen genomen:
  • Huis = 150 m2
  • Totale energiebehoefte = 40.000 kWh
  • kWh/m2 is daarmee: 266,67 kWh (energielabel D)
De 3 maatregelen waar ik hulp/bevestiging bij kan gebruiken:
1: Zonnepanelen: Ik wil graag 10 zonnepanelen 400WP installeren. Wat de impact op het energielabel betreft: als de totale energiebehoefte van mijn woning 40.000 kWh is, kan ik dan simpelweg 10x400kWh = 4.000 kWh van de energiebehoefte aftrekken? Kortom: door de zonnepanelen gaat mijn energiebehoefte naar 36.000 en mijn kWh/m2 daarmee naar 36.000/150 = 240 kWh/m2? Daarmee ga ik al direct van energielabel D naar C.

2: (Hybride-)warmtepomp: Klopt het dat puur het vervangen van de CV-ketel door een warmtepomp geen of nauwelijks impact op het energielabel heeft? Dit omdat de energiebehoefte van de woning niet of nauwelijks verandert. Hooguit is er een verschil in elektriciteitsverbruik om een CV-ketel te laten functioneren ivm een (hybride-)warmtepomp? Ik heb hier online niet een concreet antwoord over kunnen vinden, wel zag ik de volgende opmerking in een ander topic dat mijn vermoeden lijkt te bevestigen:
Proton_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:34:
Warmtepompen, voor zover relevant voor deze discussie, werken onafhankelijk van energielabel.
Dat label zegt hooguit iets over de thermische energiebehoefte en is dus technologie onafhankelijk.
3: Isolatieglas: Het huidige glas in mijn woning heeft een U-waarde van 3. Dit zou ik willen laten vervangen door glas met een U-waarde van 1. Het gaat om 25m2 aan glas. Als ik dit topic goed begrijp kom ik uit op de volgende impact:
  • Oude U-waarde = 3, nieuwe U-waarde = 1 >> het verschil = 2 W/K.m2
  • Het gaat om 25m2 glas, deze vermenigvuldig ik met het verschil >> 25 x 2 = 50 W/K
  • Deze 50 vermenigvuldig ik met 24 om tot de besparing per graaddag te komen = 1200 Wh = 1,2 kWh
  • Uitgaande van 2800 graaddagen is de thermische besparing 2800x1,2 = 3.360 kWh per jaar
Kortom: door het vervangen van het glas gaat mijn energiebehoefte van 40.000 kWh naar 36.640 kWh per jaar.

Kloppen mijn berekeningen of ga ik ergens de mist in?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:12
Oud topic zonder reacties?

@Control-Shift Ben je ondertussen al verder gekomen met je vragen? Ik zit eigenlijk in dezelfde positie. Bij mijn woning ook meerdere maatregelen laten uitvoeren maar kan nog niet helemaal bepalen hoeveel hoger ik ga komen vanaf huidige label D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Dit is precies het onderwerp wat mij ook enorm bezig houdt. Het is zo'n gigantisch gemis dat je niet zelf aan de reken kan om je energielabel te berekenen. Zelfs vanaf een bestaand (nieuw) label gaan beredeneren is onmogelijk.

In relatie tot 1e punt van TS is het volgens mij zo dat de impact van zonnepanelen groter is wanneer je ook via WP verwarmd. Daar zit wel een relatie tussen.