Besparing per m2 vervangen glas bij huis met een warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb een huis met de volgende kenmerken

Vrijstaande woning met woonoppervlak van 120m2
Bouwjaar 1934
Vloerverwarming
Warmtepomp (Monoblock 7kw) (deze week geïnstalleerd)
Jaga LTV radiatoren
20 zonnepanelen (6000 kwh opbrengst) eind 2022 laten installeren
10m2 dubbelglas (1995 of ouder)

Voor het vervangen van het dubbele glas voor HR++ glas heb ik een offerte ontvangen van 3100 euro. Als ik de subsidie eraf haal komt dat netto uit op ongeveer 2600 euro. Het schilderwerk doe ik daarna zelf (was ik toch al van plan om te doen, ook als het glas niet vervangen wordt)

Ik heb namelijk een keer een energie advies rapport gekregen (toen ik nog een CV ketel had) en daarin staat dat in mijn geval een besparing van 217m3 gerealiseerd kan worden. Zij hebben een warmte scan uitgevoerd. h
Ergens in dit forum las ik dat de besparing per m2 glas in geval van een warmtepomp 33kWh per m2 is. Dus in mijn geval dus 10m2 x 33 = 330kWh per jaar. Als ik dat x het tarief doe van 0.40 cent dan kom ik uit op een besparing van 132 euro per jaar > dus een TVT van 19 jaar.

Kan iemand aangeven of dat richt getal van 33kwh per m2 besparing klopt?

Ik zou graag willen weten of dit ook de rekensom is die ik moet maken als ik uitga van de besparing van 217m3 per jaar zoals in het advies rapport staat.

De ramen wil ik best vervangen, maar als dat financieel rendabel is. De woning is nu al comfortabel.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
217m3 gas = ongeveer 1736 kWh aan warmte (217x8)
Bij een COP van 4, is het verbruik van de warmtepomp om dit te leveren: 434kWh per jaar (1736/4)
434x0.40 euro=173.60 euro per jaar
Dan heb je het er in ongeveer 15 jaar uit

Of 33kWh per m2 voor de ramen klopt? Blijkbaar niet als je uitgaat van je energie advies rapport.
Of dat voor jou financieel rendabel is, is een eigen keuze :)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
En hoeveel mag een stukje comfort kosten? Geen beslagen ramen, meer warmtecomfort. Geluid weet ik niet, maar viel me bij de stap naar triple echt enorm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:10
Ik heb een soort gelijke situatie. Heb zelf dubbelglas vervangen voor hr++ 1.0. Dit had voor mij de volgende reden:

- warmtepomp heeft minder vermogen dan een ketel. Door beter te isoleren heb ik minder warmteverlies en kan ik de warmtepomp gunstiger instellen mbt stooklijn. Het is een hybride, waardoor hij minder snel zijn back-up cv zou moeten aanspreken.
- comfort, er kwam een bak kou van glas uit 1990.
- esthetiek, wij hebben het glas vervangen voor eclaz one. Zou een betere lichtdoorlaatbaarheid hebben. Dat zie je wel terug, met name het doffe effect wat toch optreed na 30 jaar zie je behoorlijk als je het glas vervangen hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUhsPD6eUULM4KQGWKLJV5mhkYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ezYPq3DID8kQRAmTRBkBg7k.jpg?f=fotoalbum_large

Links zie je een schuifpui, twee glasbladen dubbelglas uit 1990. Rechts is vervangen voor hr++ eclaz one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
DaWizza schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 06:23:
Bij een COP van 4, is het verbruik van de warmtepomp om dit te leveren: 434kWh per jaar (1736/4)

Of 33kWh per m2 voor de ramen klopt? Blijkbaar niet als je uitgaat van je energie advies rapport.
Precies hier was ik naar op zoek! thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
johanPo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 06:30:
En hoeveel mag een stukje comfort kosten? Geen beslagen ramen, meer warmtecomfort. Geluid weet ik niet, maar viel me bij de stap naar triple echt enorm op.
Ramen zijn nooit beslagen.

Geluid is een goeie, mijn raam aan de voorzijde is dubbelglas waarbij het raam aan de straatzijde extra dik is, dus geluidswerend. Daarom is de offerte die ik kreeg relatief hoog omdat dit ook het grootste raam is. Die dikke uitvoering in HR++ glas is al bijna de helft van de prijs van die 3100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 06:20
DaWizza schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 06:23:

Als de cv later bijspringt is de berekening nog anders. Minder verlies zorgt voor rustiger draaien wat de cop verbeterd. Die variabele zie ik ook niet terug.
En je zou nog kunnen zeggen dat de pomp langer mee gaat en dus minder onderhoudskosten.

Denk ook aan de buren (minder geluid). Financieel zou niet de enige prikkel moeten zijn maar ook comfort.
We willen wel geld uitgeven voor een oprit, groter huis, garage. Maar wanneer we het object verduurzamen moet het geld opleveren.

Het is geen aanval naar jou persoonlijk hoor!
Jij geeft ook alleen maar de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Dashlane schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:04:
Ik heb een soort gelijke situatie. Heb zelf dubbelglas vervangen voor hr++ 1.0. Dit had voor mij de volgende reden:

- warmtepomp heeft minder vermogen dan een ketel. Door beter te isoleren heb ik minder warmteverlies en kan ik de warmtepomp gunstiger instellen mbt stooklijn. Het is een hybride, waardoor hij minder snel zijn back-up cv zou moeten aanspreken.
- comfort, er kwam een bak kou van glas uit 1990.
- esthetiek, wij hebben het glas vervangen voor eclaz one. Zou een betere lichtdoorlaatbaarheid hebben. Dat zie je wel terug, met name het doffe effect wat toch optreed na 30 jaar zie je behoorlijk als je het glas vervangen hebt.
[Afbeelding]

Links zie je een schuifpui, twee glasbladen dubbelglas uit 1990. Rechts is vervangen voor hr++ eclaz one.
Cool, hoe lang geleden heb je dat gedaan en hoe bevalt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimK1990
K.123 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:42:
[...]

Bij mij zij ze gisteren bezig geweest met ongeveer 30m2 en het bedrag ligt redelijk in lijn.
Hr++ spouw 15 u1.1
Een aantal ramen waren val veilig dus ook duurder. Prijs ligt in lijn met die van jou.

Exacte cijfers moeten we nog verzamelen na 3 dagen doorwaaien zonder raam :9

Kleine aanvulling: wij hadden nog enkele enkelglas ramen!

[ Voor 6% gewijzigd door TimK1990 op 04-02-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
TimK1990 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:45:
[...]

Bij mij zij ze gisteren bezig geweest met ongeveer 30m2 en het bedrag ligt redelijk in lijn.
Hr++ spouw 15 u1.1
Een aantal ramen waren val veilig dus ook duurder. Prijs ligt in lijn met die van jou.

Exacte cijfers moeten we nog verzamelen na 3 dagen doorwaaien zonder raam :9

Kleine aanvulling: wij hadden nog enkele enkelglas ramen!
Mooi project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
K.123 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb het geluk dat het kunststof kozijnen zijn. Dus het is kwestie van goed meten, vooral de juiste dikte is belangrijk. Het zijn ook oude kunststof kozijnen, dus qua economische waarde is het niet rendabel om het te laten doen. Prijs is denk ik zo’n 40€per m2.
Een andere reden was dat de bewoners in 1990 bezuinigd hadden op het plaatsen van roosters. Dus zeer slechte ventilatie, of gelijk veel kou vanwege het kiepraam en daarnaast inbraak gevoeliger. Ik heb gelijkertijd roosters geplaatst op begane grond en 1e etage. Het enige wat ik nog niet heb gedaan zijn de ramen van de pui, die ga ik laten doen ivm grootte. Voor een tiental ramen inclusief roosters ben ik 1000€ kwijt.

Klus zelf is met kunststof echt simpel, glaslatten eraf klikken met een spatel, glas eruit, stelblokjes goed zetten en glas erin. Per ruit is het een kwartiertje werk.

Het bevalt erg goed, minder koudeval en beter klimaat door ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Dashlane schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:10:
[...]

Klus zelf is met kunststof echt simpel, glaslatten eraf klikken met een spatel, glas eruit, stelblokjes goed zetten en glas erin. Per ruit is het een kwartiertje werk.

Het bevalt erg goed, minder koudeval en beter klimaat door ventilatie.
Dat klinkt idd makkelijk en goed te doen. Ik heb mooie houten merantie kozijnen. Kan het niet zelf doen, ze zitten vast met butyleen, dus lastig verwijderen. En het raam aan de voorzijde is erg groot en zwaar, daar moet een takel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Heb wat verschillende scenarlo's gemaakt met diverse COP's en prijzen van kWh

Ik kom uit op een tvt van 20 jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHgnkRubc5x1_8cb1piRZId7UcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eixQLP5xeF3KBxIbZlpGfJSJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Met een gemiddelde terugverdient tijd heb je het over een "rente" van 4,19%! Zelfde verhaal, andere mindset.

Voorlopig zijn we daar nog niet. De vraag is dan alleen wel kan je het echt missen. Maar gezien je het zelf al overweegt denk ik dat het geld er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
TimK1990 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:33:
Met een gemiddelde terugverdient tijd heb je het over een "rente" van 4,19%! Zelfde verhaal, andere mindset.

Voorlopig zijn we daar nog niet. De vraag is dan alleen wel kan je het echt missen. Maar gezien je het zelf al overweegt denk ik dat het geld er wel is.
Ik krijg 2850 euro subsidie op de warmtepomp dus ik overweeg om die te investeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:13

Theo

moederbord

Even rekenen aan het glas zelf en de warmtedoorlaat van deze.

Oud dubbelglas heeft een U-waarde van zo'n 2.8 W/K.m2. Ofwel, per vierkante meter aan glas lekt het 2.8 watt aan warmte per graad verschil tussen binnen en buiten. Nieuw HR+++ hlas is zo'n 1.2 W/K.m2. De besparing is dus 1.6 W/K.m2. Mar laten we even voor het gemak rekenen met 2 W/K.m2.

Je hebt tien vierkante meter aan glas in huis. Je bespaart daarmee dus (10x2=) 20 watt/Kelvin aan warmte. Dat is (24x20=) 480 Wh (of 0.48 kWh) per graaddag. In Nederland kennen we ongeveer 2.800 graaddagen per jaar waarmee je thermische besparing dus uitkomt op (2800x0.48=) 1.344 kWh per jaar.

Een L/W warmtepomp heeft een COP van rond de 4.0. Hierdoor krijg je ds 4 kWh aan warmte voor elke kWh aan stroom die deze verbruikt. Die 1.344 kWh aan warmte is dus een stroombesparing per jaar van (1.344/4=) 336 kWh per jaar.

Dat komt dus akelig/eng dicht in de buurt van je 330 kWh die je zelf ook had gevonden :D Je kan dus stellen dat de berekening klopt, en dat je dus zo'n 300 tot 350 kWh per jaar zal besparen.

Los van dat; nieuw HR+++ glas levert ook comfort op. Dus naast dat je de investering er met 15-24 jaar weer uit hebt krijg je er ook een stukje comfort voor terug. Plus de kans is ook groot dat dit een waardevermeerdering oplevert bij verkoop waarmee je het zelfs tripple terug verdient (comfort, lagere maandlasten én hogere verkoopprijs)

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 04-02-2023 09:42 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Daarnaast is er nog een een variabel in de berekening. Wanneer een warmtepomp de warmtevraag niet kan produceren zal hij een back-up aanspreken. Dat zijn energie-slurpers en dat zal eerder gebeuren op het moment dat er meer warmteverlies is. De berekening van 330kwh is dus ook een soort van minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Theo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:41:
Even rekenen aan het glas zelf en de warmtedoorlaat van deze.
Thanks, die 330kWh besparing is dus het minimum en max rond de 570kWh dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Theo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:41:
Oud dubbelglas heeft een U-waarde van zo'n 2.8 W/K.m2. Ofwel, per vierkante meter aan glas lekt het 2.8 watt aan warmte per graad verschil tussen binnen en buiten. Nieuw HR+++ hlas is zo'n 1.2 W/K.m2. De besparing is dus 1.6 W/K.m2......

Los van dat; nieuw HR+++ glas levert ook comfort op. Dus naast dat je de investering er met 15-24 jaar weer uit hebt krijg je er ook een stukje comfort voor terug....
Los van de berekening die volgens mij wel klopt misschien even twee +Sen weg halen voor juiste weer gave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:44
Je terugverdientijd kan ook nog maar zo wat bekort worden door stijgende energieprijzen. Die kWh prijs van 40 cent zou maar zo een stuk realistischer kunnen zijn dan 25 of 30 cent. Hoger is ook zeker niet ondenkbaar. Kortom kun je het zelf financieren dan is je jaarlijkse rendement op je investering sowieso 4% of meer, na 10-15 jaar pure winst. Dat gaat je met sparen niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:13

Theo

moederbord

K.123 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Thanks, die 330kWh besparing is dus het minimum en max rond de 570kWh dus.
Die 330 kWh is wat ik daadwerkelijk verwacht wanneer je oud dubbel glas hebt. Die 570 kWh lijkt mij erg ambitieus, en zou alleen kunnen wanneer je de woning tot 25+ graden stookt continu, of wanneer je nog wat enkelglas hebt wat je vervangt, of wanneer je veel meer dan 10 vierkante meter aan glas hebt.

Met jouw gegevens kom ik gewoon uit op een elektrische besparing van rond de 334 kWh, dat zijn gewoon natuurkundewetten die worden nagerekend. Dat kan in de praktijk iets hoger of lager uitvallen omdat het een versimpelde berekening is, maar ruim 70% hoger uitvallen zal dat niet doen; ik verwacht eerder een +-25% bandbreedte. De de daadwerkelijke besparing zal ergens tussen de 267 en 418 kWh zitten per jaar. Voor je berekeningen zou ik gewoon 334 (of 330) kWh gebruiken; met 570 kWh reken je jezelf enkel rijk.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
Beter glas zorgt er ook voor dat je stookseizoen korter wordt. De dagen met een zonnetje zoals vandaag zorgt voor extra opwarming die niet snel verloren raakt.
Met een buitentemperatuur van rond de 5c haal ik een COP van 6.5 gemiddeld, mede omdat ik door relatief lage verlies met een vrij lage temperatuur kan verwarmen.
Warmte doorslag zal vast wel kloppen met de eerdere gegevens maar dat werkt 2 kanten op. Als je WP lagere temperaturen kan aanleveren voor hetzelfde comfort haal je ook betere COP. Met 7c buiten temperatuur zit ik hier op 7.5 COP

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 04-02-2023 11:43 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Theo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:01:
[...]

Die 330 kWh is wat ik daadwerkelijk verwacht wanneer je oud dubbel glas hebt. Die 570 kWh lijkt mij erg ambitieus, en zou alleen kunnen wanneer je de woning tot 25+ graden stookt continu, of wanneer je nog wat enkelglas hebt wat je vervangt, of wanneer je veel meer dan 10 vierkante meter aan glas hebt.

Met jouw gegevens kom ik gewoon uit op een elektrische besparing van rond de 334 kWh, dat zijn gewoon natuurkundewetten die worden nagerekend. Dat kan in de praktijk iets hoger of lager uitvallen omdat het een versimpelde berekening is, maar ruim 70% hoger uitvallen zal dat niet doen; ik verwacht eerder een +-25% bandbreedte. De de daadwerkelijke besparing zal ergens tussen de 267 en 418 kWh zitten per jaar. Voor je berekeningen zou ik gewoon 334 (of 330) kWh gebruiken; met 570 kWh reken je jezelf enkel rijk.
Dank, ik houd ook niet van mezelf rijk rekenen en in sprookjes geloof ik niet. Dus ik houd het liever laag aan :)

Ik ga de komende twee weken in de gaten houden wat de warmtepomp precies doet qua verbruik. Komende week testen met een stooklijn van 0,50. Als dat goed gaat de week erop iets lager proberen.

Daarna besluit ik of ik de ramen ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
delpit schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:21:
Kortom kun je het zelf financieren dan is je jaarlijkse rendement op je investering sowieso 4% of meer, na 10-15 jaar pure winst. Dat gaat je met sparen niet lukken.
Dat is maar deels waar toch? Ik begrijp dat HR++ glas elk jaar iets van zijn isolatie waarde verliest en na 30 jaar ook "op zijn" en je ze moet vervangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
delpit schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:21:
Je terugverdientijd kan ook nog maar zo wat bekort worden door stijgende energieprijzen. Die kWh prijs van 40 cent zou maar zo een stuk realistischer kunnen zijn dan 25 of 30 cent. Hoger is ook zeker niet ondenkbaar. Kortom kun je het zelf financieren dan is je jaarlijkse rendement op je investering sowieso 4% of meer, na 10-15 jaar pure winst. Dat gaat je met sparen niet lukken.
Als je spaart komt rente bovenop je inleg, als je nieuwe ramen koopt is je inleg weg. Niet helemaal waar natuurlijk, gezien het de waarde van je woning kan verhogen, maar het is ook niet 1 op 1 te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
Mooiste is om het een jaar met de oude ramen te doen met de warmtepomp. Alle gegevens bijhouden.
En dan na een volledig jaar.. De ramen te vervangen.. En dan een jaar later.. De cijfers te vergelijken. En dan hier verslag doen.
Altijd 1 verandering tegelijk doen.
Als je nu ook je ramen vervangt.. Kun je minde van het een of de ander zeggen.
En wellicht zakken de prijzen van het glas in de tijd ook positief naar geodkoper. Als het gas goedkoper is voor de productie van het glas. Glaszetters zijn er voldoende. Je hebt de tijd om een goede/goedkope klusser te vinden voor de job.
Je hebt berekend dat je er per jaar minimaal aan bespaard.. Dus wat let je om te wachten !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik mis in de rekensommen nog dat het wegdoen van je gasaansluiting je nog een slordige 250~300 euro aan vastrecht scheelt. dat brengt de terugverdientijd erg hard omlaag als je onder de streep ~2500 euro hebt betaalt voor de warmtepomp+prul zelf na subsidie. ook is de COP berekening erg conservatief voor vloerverwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 09:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1