Delta XS-2426G-B met TP-Link Deco M5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultre
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05-2024
Sinds kort hebben we eindelijk glasvezel bij ons in de straat. Tijd dus om over te stappen naar een nieuwe provider. Voorheen zat ik bij KPN en omdat KPN nog niet meteen een glasvezel aanbieder was heb ik gekozen om met Delta in zee te gaan. Hierbij maak ik nu alleen gebruik van de standaard meegeleverde apparatuur. De modem is een Nokia XS-2426G-B en er zat een mesh netwerk van TP-Link bijgeleverd (3 × de Deco M5).

Nadat ik alles had aangesloten viel het mij al meteen op dat dit mesh netwerk anders werkt dan de 2 schotels die ik van KPN had. De schotels van KPN werken namelijk meteen met de modem waardoor ik deze 2 schotels onderling niet met elkaar hoefde te verbinden. Dat moest ik nu met de Decos wel doen. Dit zodat ik de accesspoints wel bekabeld kan aansluiten. Dit zorgt ervoor dat ik nu een accesspoint in de meterkast heb liggen waarmee ik vervolgens alle andere accesspoints heb verbonden. De Decos staan ingesteld als accesspoint.

Verder heb ik mijn Synology NAS en mijn Raspberry PI weer aan de praat gekregen door de DNS-instellingen recht te zetten en de benodigde port-forwarding in te regelen. Alles stond nu weer ingesteld zoals ik gewend was. Mijn setup ziet er dan zo uit waarbij de blauwe schotels de Deco M5 accesspoints zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/c17dH2HT/netwerk.png

Nu zit ik wel met een raar probleem waar ik geen antwoord op heb. Op de Synology heb ik verschillende applicaties/protocollen draaien en op de Raspberry PI heb ik alleen homeassitant draaien. Hieronder een tabelletje om het wat makkelijker te groeperen:

portdeviceappexternintern via Decointern via modemintern ouders
5001Synologywebinterface SynologyJaNeeJaJa
32400SynologyPlexJaJaJaJa
21SynologyFTPNeeNeeNeeNee
22SynologySFTPJaNee?Nee
8123PIhomeassistantJaNeeJaJa

De reden dat ik ook een extra kolom met intern ouders heb toegevoegd, is omdat mijn ouders ook hier in de straat wonen en zij nu dezelfde hardware hebben.

Volgens mij is dit ook niet 1 probleem, als ik zo naar de tabel kijk, dan kan ik 3 problemen destilleren.
  1. FTP werkt helemaal niet meer
  2. SFTP werkt niet als je via Nokia-modem wilt connecten
  3. De andere apps die het bij mijn ouders wel doen lijken problemen te hebben met NAT loopback
Je zou zeggen dat punt 1 een instelling in de Synology is, of misschien port-forwarding niet goed staat, maar dat lijkt wel goed te staan. In de oude situatie (internet en hardware van KPN) zouden alle kolommen op "Ja" staan.

Heeft er iemand een idee zodat ik langzaam weer alles op "Ja" kan krijgen? Ik heb ook al support opgenomen met TP-Link, maar die kunnen mij eigenlijk ook niet verder helpen en met Delta zit ik nog te wachten tot ik een technisch persoon kan spreken, want daar word je ook niet echt goed geholpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31
Niet nog ergens je oude wan ip voor passive mode staan?
Verder lijk je idd nat loopback problemen te hebben.
Dat heb ik wel vaker gelezen bij delta/nokia maar ook hier

https://www.synology-foru...bee2dfaf45ac3845cf5c37346

EWS99 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

[ Voor 103% gewijzigd door laurens0619 op 31-07-2023 20:03 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloggs.nl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-03-2024
hi,

(Sorry for engels).

We've just had the same setup installed. but the DNS doesn't work locally. What did you have to change to get local subnet hosts to be returned from XS-2426? Mine just passes the query straight on to the next DNS server.

Any help gratefully received!