Hele huis voorzien van gigabit ethernet: welke kabels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Beste mede-tweakers,

Na een tijd in een appartement te hebben gewoond ben ik niet zo heel lang geleden verhuisd naar een volwaardig huis. ;)

Vanwege zowel hobby, als thuiswerk als andere toekomstplannen (plaatsen IP beveiligingscamera’s, NAS, accespoints) is de wens ontstaan om zoveel mogelijk ruimtes in huis te voorzien van in ieder geval één maar waar mogelijk meer ethernet aansluitingen. Dit door zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande, in onbruik geraakte pvc-leidingen van coax en telefoon.

Voordat ik een 100 m aan ethernet kabel koop hoor ik graag jullie aanbevelingen wat betreft het type (en merk) kabel. Graag wil ik dit alles toekomstbestendig aanleggen, waarmee ik bedoel dat snelheden van 1 gigabit tot 10 gigabit mogelijk moeten zijn.

Ik lees op het internet diverse do’s en don’ts en ik zie diverse prijs categorieën voorbij komen. Op tweakers ook wel met een schuin oog naar bestaande topics gekeken (zoals deze). Van wat ik zo lees moet ik in ieder geval kiezen voor cat6a zodat 10 gbit mogelijk gaat zijn.

Is onderstaande kabel dan een prima keuze?

https://www.allekabels.nl...el-per-rol-100-meter.html

Of moet ik op zoek naar een ander merk?

En zijn dit soort kabels flexibel en sterk genoeg om ze door een smalle pvc-buis te trekken? En kan ik hier gewoon dezelfde stekkers aan knijpen als met cat5? (Tang en stekkers heb ik nog liggen).

Ik hoor het graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Daam op 31-07-2023 13:52 ]

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:43
Ja, lijkt me prima.

prijs is ongeveer EUR 1 per meter
de kabel is UTP (dus geen folie of shield)
kern is vast, dus netjes overal afwerken met WCD keystones / patchpanels (geen stekkers opknijpen!)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Deze kabel wordt ook veel aangeraden. Officieel CAT6, maar heeft vergelijkbare/betere specs dan de allekabels kabel. En 100% zekerheid dat het koper is. Dat staat bij allekabels alleen maar in het tabelletje, verder gene merk of type. Zal vast kloppen. Maar deze van Vunderink is ook nog eens goedkoper.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-08 19:37
Slim, heb ik zelf ook gedaan toen ik mijn nieuwe huis kocht. Je hebt van de gamma ook wamdcontactdozen die je "erin drukt" zonder tang. Zelf vond ik dat er iets mooier uit zien. Achteraf heb ik er spijt van dat ik niet direct cat7 heb geplaatst (ivm toekomstbestendigheid) maar ik kom nu nog goed weg met de cat6 die er ligt.
Gezien je wens voor cameras zou ik in ieder geval 100% koper kiezen voor PoE.
https://www.netwerkkabel....r-stug-50m-100-koper.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Waar je eventueel rekening mee wilt houden is dat Cat5e ook geschikt is voor 10 Gbit (op korte afstanden)
De Gat5e is daarbij dunner dan de Cat6 kabel en is daardoor wat makkelijker te verwerken, zeker als je er bijvoorbeeld meerdere in 1 buis wilt doen.

Dat wil niet zeggen dat ik Cat6 afraad, maar in de meeste gevallen voldoet Cat5e nog prima en ook nog voor vele jaren in de toekomst.

Uiteraard is dat een afweging die je zelf moet maken.

Cat5e stekkers zijn niet hetzelfde als Cat6 stekkers, alhoewel ze beide in RJ45 uitmonden zijn de interne maten anders. Dus je zult hiervoor toch ander materiaal moeten halen.

Persoonlijk geeft ik voorkeur voor het afmonteren in een keystone (female) en dan patchkabels gebruiken voor de onderlinge verbindingen.

Zoals al een paar keer eerder genoemd kijk goed naar de kwaliteit van de kabels. 100% koper is wat je wilt, die info is niet altijd helemaal helder/correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Daam
Lees voor de lol eens een aantal post hieruit door, weet je direct waar je op moet letten en er komen veel aanbevelingen voorbij:
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

chrisborst schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:02:
@Daam
Lees voor de lol eens een aantal post hieruit door, weet je direct waar je op moet letten en er komen veel aanbevelingen voorbij:
3611 replies, misschien moet je iets specifieker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:06:
[...]

3611 replies, misschien moet je iets specifieker zijn.
Gelukkig is het geen advies voor jou, maar voor TS.

Hier op tweakers wordt van mensen verwacht dat ze zelf ook moeite stoppen in het zoeken naar een oplossing. Enkel een vraag stellen en dan verwachten dat het antwoord op een zilveren schaal wordt aangereikt is niet de bedoeling.
Dus iemand verwijzen naar een heel waardevol topic is specifiek genoeg. Als TS 10 minuten daar een beetje rond kijkt zal hij waarschijnlijk al een goede keuze kunnen maken.
Nu verwacht jij dat ik het werk van TS ga doen, door daar zelf rond te gaan zoeken.
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:56:
[...]
Nogmaals. 3611 replies doorakkeren. Eigen initiatief werkt twee kanten op. Als je dan komt helpen, druk zelf op ctrl-F. Jij weet blijkbaar waar TS moet zijn, maar je wil het hem niet vertellen? Wauw.
Precies, in dat topic. De laatste keer dat ik daar geweest ben is een hele poos terug. Dus weet echt niet meer wat actueel is. Destijds was er op amazon een goede deal.

@Daam
Een goede kwaliteit CAT5E kabel zou al voldoende zijn om de komende jaren vooruit te kunnen. Er zijn nog maar weinig apparaten waar standaard 2.5GBit in verwerkt zit.
Maar gezien het beperkte prijsverschil zou ik voor CAT6/E gaan, dat kan tot 10Gbit aan.
Een goede rol (100m) cat5E kost iets van 40 euro, een rol Cat6/A zal rond de 70/80 euro zitten voor 100m. Ik vermoed dat de meeste kosten vooral gaan zitten in nette in of opbouwdozen. Die zijn al snel 10 a 15 euro p/s.

[ Voor 48% gewijzigd door chrisborst op 31-07-2023 15:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

chrisborst schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:42:
[...]

Gelukkig is het geen advies voor jou, maar voor TS.

Hier op tweakers wordt van mensen verwacht dat ze zelf ook moeite stoppen in het zoeken naar een oplossing. Enkel een vraag stellen en dan verwachten dat het antwoord op een zilveren schaal wordt aangereikt is niet de bedoeling.
Dus iemand verwijzen naar een heel waardevol topic specifiek genoeg. Als TS 10 minuten daar een beetje rond kijkt zal hij waarschijnlijk al een goede keuze kunnen maken.
Nogmaals. 3611 replies doorakkeren. Eigen initiatief werkt twee kanten op. Als je dan komt helpen, druk zelf op ctrl-F. Jij weet blijkbaar waar TS moet zijn, maar je wil het hem niet vertellen? Wauw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je nieuw gaat leggen: pak Cat6 of Cat6a.
Cat6a is meestal overkill, want met Cat6 is 10Gbit mogelijk tot 55 meter. Dergelijke afstanden haal je in huis niet. Ik zie dat de Belden 7965E Cat6 kabel reeds aangeraden wordt. Kan ik beamen: prima kabel, ik heb er 120 meter van door de hut liggen.
Niet stekkers er op gaan krimpen met de hand. Beter netjes termineren op Cat6 UAE inbouwelementen of op Cat6 keystones, zoals het hoort. :)
Dan kun je daarna met Cat6 patchkabels naar je apparatuur.

Cat6a is ook een optie. Iets duurder en vaak overkill voor in huis. Geeft nog wat meer zekerheid voor wie 10 Gbit over langere afstanden wilt doen. Je vraagt om Gigabit, niet 10 Gigabit.
Apparatuur met 2.5Gbit is in opmars. Dat kan ook al door Cat5e, en daarom zeker ook door Cat6.
Cat6a is voor jou overbodige luxe denk ik => pak Cat6 :Y

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bramtweakers schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:01:
Slim, heb ik zelf ook gedaan toen ik mijn nieuwe huis kocht. Je hebt van de gamma ook wamdcontactdozen die je "erin drukt" zonder tang. Zelf vond ik dat er iets mooier uit zien. Achteraf heb ik er spijt van dat ik niet direct cat7 heb geplaatst (ivm toekomstbestendigheid) maar ik kom nu nog goed weg met de cat6 die er ligt.
Gezien je wens voor cameras zou ik in ieder geval 100% koper kiezen voor PoE.
https://www.netwerkkabel....r-stug-50m-100-koper.html
Spijt dat je geen Cat7 geplaatst hebt? Want?

- er is geen enkele bestaande of in ontwikkeling zijnde netwerkstandaard dat Cat7 vereist. Voorzover Cat6a niet voldoet is Cat8.1 nodig om meer te kunnen.
- Cat7 werkt alleen op hogere spec dan Cat6a met GG45 of TERA connectoren. Als je - compatibel met je apparaten - gewoon 8P8C ("RJ45") gebruikt, dan is Cat7 alsnog niet hoger gerate dan reguliere Cat6a.

Cat7 biedt nul toegevoegde waarde tov Cat6a (of zelfs tov gewoon Cat6 <55m), maar kost wel meer, is lastiger te installeren en daardoor is het juist foutgevoeliger.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Helemaal met @dion_b eens
Cat5e is nu voldoende.
Wil je toekomstbestendig zijn neem je Cat 6 (10Gbps bij lengtes kleiner dan 55m)

Hoger is en blijft nutteloos en onnodig lastig te verwerken vanwege dikte en stugheid.

En gebruik zeker geen afgeschermde kabel dat heeft geen enkel nut en kan wel problemen veroorzaken als je ze verkeerd aard.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Dag Allen,

Dank voor alle waardevolle reacties! Ik begrijp van sommigen de keuze voor Cat 5. Echter wil ik er zeker van zijn dat als ik dit in één keer goed doe, ik dan ook voor de komende x jaar klaar ben voor de toekomst. Zeker ook omdat ik voor de zolder ongeveer een meter of 30-35 moet overbruggen. Geld speelt in deze geen rol en dan kies ik liever een duurdere cat 6(a) kabel ;)

Ik run namelijk een videoproductiebedrijf deels vanuit huis. In de toekomst gaat mogelijk de situatie voorkomen waarbij er in de meterkast beneden een goed uitgeruste NAS/Server staat, met hierop al mijn gedraaide > 4K videomateriaal. Met deze videobestanden moet ik kunnen monteren op een workstation die op zolder staat. Van wat ik zo van jullie reacties lees kan ik dan misschien het beste op safe spelen met een cat 6a kabel.

Ik neem aan dat ik dan ook prima kan kiezen voor de Cat 6a van Belden?
chrisborst schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:02:
@Daam
Zoals ik schreef in mijn beginpost heb ik dit topic inderdaad doorgenomen, maar zoals door Martijn.vw aangegeven is dat hele topic doorakkeren op zoek naar specifieke kennis bijna geen doen. Dus mocht je een specifiek linkje hebben naar een onderdeel wat ik gelezen moet hebben dan hoor ik het graag ;)

Goed wat jullie ook aangeven wat betreft het aansluiten/termineren van de kabels. In de kamers maak ik hiervoor gebruik van een Rutenbeck inbouwdoos, reeds gekocht bij Hornbach. Dit omdat deze goed te combineren zijn met het reeds bestaande en beschikbare schakelmateriaal van Busch-Jaeger wat ik hier overal in huis heb.

Hoe zouden jullie de meterkastkant aanpakken? Hier wel stekkers aan knippen of moet dit dan zo'n patchpanel worden met van die keystones die hierin klikken?

[ Voor 20% gewijzigd door Daam op 06-08-2023 14:22 ]

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Daam schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:09:
Van wat ik zo van jullie reacties lees kan ik dan misschien het beste op safe spelen met een cat 6a kabel.
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Cat6 volstaat prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Doe alsjeblieft geen A, zeker niet de 22AWG variant. Daar krijg je geen stekker op en je hebt bij wijze van spreken een pijp-buiger van de loodgieter nodig om ze de bocht om te krijgt. CAT6 zonder A is prima en als je denkt dat je bandbreedte nodig gaat hebben zou ik single mode fiber trekken. Kost geen drol meer en dan heb je redelijk goedkoop 100Git.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Daam schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:09:

Hoe zouden jullie de meterkastkant aanpakken? Hier wel stekkers aan knippen of moet dit dan zo'n patchpanel worden met van die keystones die hierin klikken?
Een patchpanel is de beste en nette oplossing. Maar ik heb zelf gewoon stekkers geknepen, werkt al 10 jaar prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
sig69 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

Dat heb je dan verkeerd begrepen. Cat6 volstaat prima.
Je hebt gelijk, ik dacht misschien op zeker te spelen door voor cat6a te gaan, maar zoals jullie aangeven werkt cat 6 ook prima. Als deze ook beter door een PVC-buis passen dan moet dat het zijn. Dit aangezien ik wil proberen 2 draden door de buis kan trekken zodat elk aansluitpunt dubbel uitgevoerd is.
sig69 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Een patchpanel is de beste en nette oplossing. Maar ik heb zelf gewoon stekkers geknepen, werkt al 10 jaar prima.
Top! Ik zit nu naar deze te kijken voor de meterkast-kant:
https://www.onlinekabelsh...poorten-afgeschermd-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 11:39
Daam schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
Lijkt me prima.
Ik zou zelf een rol Belden cat6 erbij bestellen. Zit je altijd goed mee.

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 21:02
Even een kleine kick met een vraag!

Kan elke CAT6 kabel overweg met PoE? Ik moet buiten een accespoint maken en twee beveiligingscamera's van stroom en data voorzien.

Is dit bijvoorbeeld een goede kabel? https://www.elektramat.nl...K6EALw_wcB#specifications

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
[...]

Je hebt gelijk, ik dacht misschien op zeker te spelen door voor cat6a te gaan, maar zoals jullie aangeven werkt cat 6 ook prima. Als deze ook beter door een PVC-buis passen dan moet dat het zijn. Dit aangezien ik wil proberen 2 draden door de buis kan trekken zodat elk aansluitpunt dubbel uitgevoerd is.

[...]

Je Rutenbek inbouw spullen geven ook geen Cat6a specificatie, dus gewoon Cat6 is genoeg ;)
Ook voor patchpanelen blijf dan bij Cat6 en niet 6A. Ik weet de exacte verschillen niet maar de isolatie rondom de kernen zijn volgens mij wel van verschillende dikten. Cat6 in 6A spullen afwerken kan er dan voor zorgen dat de mantel niet goed ingesneden wordt bij het punchen waardoor je weer storingen kunt krijgen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 21:36
[...]
Op zeker... Ik heb hier al meer dan 15 jaar een klein netwerkje (15+ apparaten bekabeld en nog een zooi (10+) op de wifi) in huis liggen. Verschillende types netwerkkabels: cat5 door de vorige bewoners naar onder andere de zolder. Dat zal nu een jaar of 20 oud zijn. Zelf 10 jaar geleden vanwege glasvezelaansluiting cat5e aangelegd naar de woonkamer. Allemaal met gemak 1 gigabit verbindingen tussen switches en apparaten. Voor mijn gevoel heb ik nog de laatste 15 jaar niet echt hogere snelheden dan 1 gigabit zowel intern als extern nodig gehad om alle interne netwerkkabels te vervangen voor nieuwe cat6 of cat6a netwerkkabels. Voor mijn gevoel kunnen de kabels nog wel 15 tot 20 jaar mee. Dus wat is op zeker spelen en "toekomstbestendig"?

Twee kabels door een 16mm buis moet nog wel gaan. Mooiste is als er een 19mm buis ligt. Dan gaat hetwat soepeler. Alleen bij een bestand huis is dat even afwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 31-08-2023 12:48 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kromatic schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:25:
Even een kleine kick met een vraag!

Kan elke CAT6 kabel overweg met PoE? Ik moet buiten een accespoint maken en twee beveiligingscamera's van stroom en data voorzien.

Is dit bijvoorbeeld een goede kabel? https://www.elektramat.nl...K6EALw_wcB#specifications
Iedere echt standards-compliant Ethernetkabel (ook lager dan Cat6) is geschikt voor PoE. Wat bovenal belangrijk is, is dat de geleider van zuiver koper is (dus Cu, niet CCA of CCS). CCA en CCS voldoen niet aan eisen qua weerstand waardoor PoE-apparaten onvoldoende stroom krijgen en de kabel overhit kan raken. Tevens van belang is dikte: installatiekabel dient minimaal AWG24 te zijn, alleen (korte) patch cables mogen AWG26 zijn.

De kabel waar je naar linkt zegt zuiver koper te zijn, stugge kern te hebben en AWG23 te zijn. Als dat klopt is het perfect voor zowel dataoverdracht als PoE.

Oslik blyat! Oslik!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:27

DataGhost

iPL dev

jadjong schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:31:
Doe alsjeblieft geen A, zeker niet de 22AWG variant. Daar krijg je geen stekker op en je hebt bij wijze van spreken een pijp-buiger van de loodgieter nodig om ze de bocht om te krijgt. CAT6 zonder A is prima en
22AWG klinkt als solid kabel en daar hoor je doorgaans sowieso geen stekkers op te monteren. Als je dat wel doet moeten ze ervoor geschikt zijn natuurlijk. Maar die meuk monteer je af op wanddozen of patchpanelen en daar kan je dan gewoon kortere, voorgemaakte Cat6a kabels op aansluiten naar het apparaat.
als je denkt dat je bandbreedte nodig gaat hebben zou ik single mode fiber trekken. Kost geen drol meer en dan heb je redelijk goedkoop 100Git.
Zeer benieuwd, heb je misschien een paar voorbeelden van wat je daarvoor nodig hebt? Laatste keer dat ik keek is fiber met stekkertjes eraan nog steeds niet door de normale PVC-buisjes in huis te krijgen, dus gewoon losse fiber leggen en zelf de stekkers eraan zetten met gereedschap wat geen drol kost? En switches / fibermodules die ook geen drol kosten, daarvan hoor ik ook graag waar je ze gevonden hebt. Of wat is jouw definitie precies, in de context van thuisgebruik? Toen ik er naar keek zou dat makkelijk 1000+ gaan kosten om twee kamers via de meterkast met fiber te verbinden, dat vind ik niet "geen drol". Maar ik hoop dat ik verkeerd gekeken heb.

Voor nu is mijn plan ook Cat6a trekken en 10Gb-switches neerzetten, dat is goedkoper en kan nog behoorlijk lang mee.

• jadjong
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Zeer benieuwd, heb je misschien een paar voorbeelden van wat je daarvoor nodig hebt? Laatste keer dat ik keek is fiber met stekkertjes eraan nog steeds niet door de normale PVC-buisjes in huis te krijgen, dus gewoon losse fiber leggen en zelf de stekkers eraan zetten met gereedschap wat geen drol kost? En switches / fibermodules die ook geen drol kosten, daarvan hoor ik ook graag waar je ze gevonden hebt. Of wat is jouw definitie precies, in de context van thuisgebruik? Toen ik er naar keek zou dat makkelijk 1000+ gaan kosten om twee kamers via de meterkast met fiber te verbinden, dat vind ik niet "geen drol". Maar ik hoop dat ik verkeerd gekeken heb.

Voor nu is mijn plan ook Cat6a trekken en 10Gb-switches neerzetten, dat is goedkoper en kan nog behoorlijk lang mee.
'Geen drol' sloeg op de kabel en met een BiDi-sfp van vier tientjes heb je aan een enkele fiber genoeg. Dat gaat met LC connector makkelijk door 19mm pijp. Je kan er ook twee door een 19mm trekken als je de stekkers niet vlak bij elkaar in de buurt door de buis laat gaan. Dan heb je geen standaard 2xLC kabel nodig, maar 2x een 1-LC kabel.

100Gbit kost inderdaad niet 'geen drol', maar met spul van Mikrotik is het best betaalbaar als je het ook echt nodig hebt.

• Kromatic
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

De kabel waar je naar linkt zegt zuiver koper te zijn, stugge kern te hebben en AWG23 te zijn. Als dat klopt is het perfect voor zowel dataoverdracht als PoE.
Helder, dank! Voor de acces point is het dan dus een kabel met aan begin en eind een RJ45-stekker erop maken (eentje in de ziggo modem en eentje in de AP) en voor de beveiligingscamera's een RJ45-stekker op het eind en dan later eventueel aansluiten op het opnamestation via RJ45?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kromatic schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Helder, dank! Voor de acces point is het dan dus een kabel met aan begin en eind een RJ45-stekker erop maken (eentje in de ziggo modem en eentje in de AP) en voor de beveiligingscamera's een RJ45-stekker op het eind en dan later eventueel aansluiten op het opnamestation via RJ45?
Nee. Dit is installatiekabel dat in een of andere buis/kabelgoot thuishoort en vast afgemonteerd hoort te worden, op een wandcontactdoos of (als je meerdere op een plek samen laat komen) een patchpanel. Vervolgens gebruik je een korte patchcable met flexibele kern om het apparaat te verbinden met contactdoos/patchpanel.

Het is net zoals elektra: je stugge bruine en blauwe kabels stop je ook niet rechtstreeks in je appaaraat, die gaan in een stopcontact waar je je apparaat in kunt prikken.

Uitzondering is waar je een apparaat met PoE direct bovenop een inbouwdoos monteert, dan kun je er (indien de aansluiting van het apparaat goed georienteerd is!) een speciale RJ45-stekker voor stugge kabel niet hetzelfde als de reguliere variant voor flexibele kabel op knijpen. Hou wel rekening met buigradius: deze stugge kabel meldt geen buigradius geen goed teken mbt leverancier :o maar voor Cat6 U/UTP moet je uitgaan van minimaal 45mm, dus een hoek van 90 graden moet minimaal die horizontale afstand hebben. Lukt dat niet met je apparaat? Dan alsnog een contactdoos gebruiken met soepele kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 31-08-2023 14:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:17
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Nee. Dit is installatiekabel dat in een of andere buis/kabelgoot thuishoort en vast afgemonteerd hoort te worden, op een wandcontactdoos of (als je meerdere op een plek samen laat komen) een patchpanel. Vervolgens gebruik je een korte patchcable met flexibele kern om het apparaat te verbinden met contactdoos/patchpanel.

Het is net zoals elektra: je stugge bruine en blauwe kabels stop je ook niet rechtstreeks in je appaaraat, die gaan in een stopcontact waar je je apparaat in kunt prikken.

Uitzondering is waar je een apparaat met PoE direct bovenop een inbouwdoos monteert, dan kun je er (indien de aansluiting van het apparaat goed georienteerd is!) een speciale RJ45-stekker voor stugge kabel niet hetzelfde als de reguliere variant voor flexibele kabel op knijpen.
Ik zou voor bewakingscamera's, zeker als ze buiten hangen, ook een uitzondering maken en een (speciale) RJ45-stekker aan de kabel zelf maken. Ik zou niet graag bij de voordeur buiten een RJ45 wandcontactdoos plaatsen en dan een los patchkabeltje naar de camera.

Zo zijn er wellicht wel meer situaties waarbij een wandcontactdoos & patchkabel niet ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
vanaalten schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Ik zou voor bewakingscamera's, zeker als ze buiten hangen, ook een uitzondering maken en een (speciale) RJ45-stekker aan de kabel zelf maken.
Eigenlijk precies dit. Dit zou anders inhouden dat ik een wandcontactdoos buiten op de muur moet maken. Kabeltje vanaf modem en dan via de kruipruimte in een installatiebuisje door de gevel heen boren lijkt me veel makkelijker werken voor mijn acces point? Voor de beveiligingscamera's kan dit via het valse plafond waar ik nog vanaf boven bij kan momenteel. Dit zijn ook de enige werkzaamheden wat betreft buitenaansluitingen. Als ik kijk naar een huis verderop in de straat daar hangt ook de cat6 in flexibele installatiebuis uit de gevel los zonder wandcontactdoos met de bedoeling hier beveiligingscamera's te monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Kromatic op 01-09-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kromatic schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:22:
[...]

Eigenlijk precies dit. Dit zou anders inhouden dat ik een wandcontactdoos buiten op de muur moet maken. Kabeltje vanaf modem en dan via de kruipruimte in een installatiebuisje door de gevel heen boren lijkt me veel makkelijker werken voor mijn acces point? Voor de beveiligingscamera's kan dit via het valse plafond waar ik nog vanaf boven bij kan momenteel. Dit zijn ook de enige werkzaamheden wat betreft buitenaansluitingen. Als ik kijk naar een huis verderop in de straat daar hangt ook de cat6 in flexibele installatiebuis uit de gevel los zonder wandcontactdoos met de bedoeling hier beveiligingscamera's te monteren.
Kan.

Zorg is alleen dat als een keer iets mis gaat met je kabel, je zit met een kabel in flexibele buis dat mogelijk erg lastig te vervangen is. Nu is een op contactdoos afgemonteerde kabel net zo lastig te vervangen in flexibele buis, maar kans dat iets mis gaat is een stuk kleiner als je verder nooit kloot aan die kabel, maar alleen aan een - desnoods disposable - patchkabel.

* dion_b heeft ooit geprobeerd een op vergelijkbare manier opgeleverde flexibele :X UTP in flexibele buis eruit te krijgen...

Niet gelukt, profi erbij gehaald die halve wand moest openslopen om te ontdekken dat de flexibele buis simpelweg eindigde in loze ruimte in wand en kabel meter verderop in andere flexibele buis verdween. Beun de Haas bv strikes again :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dat zijn vervelende ervaringen inderdaad. Sowieso kan ik vanuit de kruipruimte overal altijd bij. Deze is droog en 1.50m hoog. Ik kan ook gewoon kiezen voor 3x patchkabels van 15m met stekkers erop gemonteerd. Dan red ik het ook in principe. Scheelt weer stekkers knijpen.

Edit: https://www.netwerkkabel....it-15-meter-26051748.html is dit dan een mooi exemplaar?

[ Voor 17% gewijzigd door Kromatic op 01-09-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Kromatic schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:22:
[...]

Voor camera's of AP's die je in het zicht netjes wilt afwerken zou ik kijken of je zo veel mogelijk kan werken met een kort patchkabeltje tussen apparaat en de aanvoerkabel. Keystone in de kruipruimte of vals plafond en dan met patch naar buiten. Zo jammer dat er in NL weinig wordt gewerkt met valse plafonds of voorzetwandjes, daar kan je al die zooi makkelijk in verstoppen en als je het een beetje demontabel in elkaar knutselt kan je redelijk makkelijk nog een draadje bij trekken als dat nodig is.
Pagina: 1