Aankoopadvies AV-Receiver (+speakers)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:01
Ik zoek een?
Mijn Yamaha RX677 heeft recent de geest gegeven en ik ben dus opzoek naar iets nieuws. Mijn huidige setup bestaat uit 2 Jamo S626 frontpakers, maar ik zou graag op korte termijn ook upgraden naar iets anders wegens verhuizing. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe AVR en ideeen voor speakers. Qua eisen denk ik aan het volgende: optie voor een 5.2.4 setup, minimaal 2 HDMI 4k60 ingangen, goede eARC ondersteuning, iets van room correctie (bv Audyssey of Dirac live), ondersteuning voor Spotify.

Wat is je budget?
Budget is niet heel strak, voor AVR de speakers totaal van €5-7.5k. Ben geen enorme audiofiel, ga graag voor kwaliteit, maar hoef geen gouden kabels.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor.
Setup gaat primair gebruikt worden voor het kijken van films, maar ook voor afspelen muziek.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ben me momenteel qua speakers vooral aan het orienteren op de Klipsch 8000FA-II met center, 2 rears en 4 plafond speakers en natuurlijk een sub (of 2). Andere opties zou evt nog de polk R700 zijn. Ook graag jullie input.

Qua AVR is het qua eisen vrij eenvoudig, maar komt door hogere vermogen al snel in midden/hoog segment uit. Zit nu vooral te kijken naar de Denon X4800h (of kom ik qua vermogen met de X3800 ook uit?), of evt een Marantz cinema 50. Evt zou ik ook oudere versies wel prima vinden, maar voorkeur gaat wel uit naar recent.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zou graag zsm een AVR willen aanschaffen omdat ik nu zonder zit. Daarbij vast rekening houdend met upgrade in de nabije toekomst. Ik zie door de bomen soms weinig bos, graag jullie mening en adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 19:52
@Revaes Kijk eens naar de Arendal 1961 serie op hun site, dat zijn erg goede speakers volgens testen en reviews.
Hun grotere series kunnen harder spelen voor gebruik in grotere ruimtes op bios volume, maar ze klinken vrijwel hetzelfde.
ik heb ook hun 1961 speakers, had er ook reviews van opgezocht.
De denon x3800 en hogere serie heeft mogelijkheid tot upgraden naar dirac live meen ik, wil je dat niet perse is een oudere x3700 of x4700 ook prima.
Zelf heb ik liever de dyn eq en dyn volume van audyssey, wat dirac live niet heeft.
Met de Audyssey MultEQ Editor app kun je ook best uitgebreider af stellen als je dat wil, heb met de app midrange compensatie uit gezet en enkel room correctie onder 500hz gedaan.
Verder zit er niet veel verschil in behalve de 4 sub uitgangen vs 2 voor de oudere modellen.
De nieuwe cinema lijn van marantz is weer erg duur voor hetzelfde wat een denon ook kan, ze zien er wel mooi uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 31-07-2023 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat we vanalles gaan adviseren: 5 a 7,5k is serieus geld voor een 5.1 set. Op hoeveel ruimte moet dat komen te staan? Bedoel, ik kan je een zwik zuilen adviseren en da's heelmooi spul, maar op een ruimte van 3x3 komt dat echt niet tot zijn recht.

En als het met name om films gaat, is er dan ook nog een overweging om een investering in een beter scherm / beamer te doen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Goede inderdaad, planning is als onder, TV waar rode streep staat.Mijn insteek is een 5.1.4 setup (evt 5.2.4). Huidige tv is een LG 55C9 , ik probeer er nog een 65G3 van te maken, maarja de WAF is er nog niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaARLxQB_UqGGaDmXBBoS9lpnts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ub92warh7ld5Wv92UvQZdgRQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Waar staat je bank precies? En kun je speakers in het plafond kwijt, Of moet het opbouw worden?
En op wat volume kijk je films is dat even hard als in de bioscoop, of op een wat zachter volume.

[ Voor 34% gewijzigd door Goofy1978 op 31-07-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Deze plattegrond is nog de werkversie voor verbouwing, dus weet niet precies, ga uit van bank 3.5-4m voor tv, speakers kunnen in principe in het verlaagde plafond. Volume hoeft niet kneiterhard, dus wellicht voldoet een 105W/ch vesterker ook prima, evt met extra versterker voor front kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Met 65 watt spelen de arendal 1961 monitors ongeveer 106db op 1 meter, op 3 meter is dat 96db meen ik
Boekenplank model 3 db minder.
Een x3800 receiver kan al wel 65 watt leveren per kanaal met 7 speakers erop aangesloten.
Maar dit is echt vreselijk hard, vrijwel niemand kijkt zo hard films in de woonkamer.
Het geluid in een Thx zaal in bios zou 85db gemiddeld, met pieken van 105db voor de speakers en 115db voor de subwoofers moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 31-07-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Revaes Gelukkig hoef je totaal niet op vermogen te letten, dus dat kun je buiten de vergelijking houden. Het gaat bij een receiver vooral om de aansluitingen (hoeveel speakers én hoeveel/welke appararten wil je erop aansluiten) en op de opties (Spotify, 4k, ingebouwde phono-versterker, etc)

Hoe je dat het beste uitkiest kun je hier lezen Jorgen in "Keuze tussen receivers"

V.w.b. de speakers is het prima om een startpunt in gedachten te hebben, maar uiteindelijk moet je ze luisteren om te weten of je het geluid mooi vindt. Kijk of je een winkel kan vinden waar die speakers te beluisteren zijn én nog een aantal andere in die prijsklasse. Dan kan je op je gemakje vergelijken en met een mooie set naar huis gaan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
Voor wat betreft AV receiver is het simpel: zet op een rijtje welke features je nodig hebt, voer deze in in een filter op een website en je krijgt eruit welke receivers mogelijke opties zijn. Of maak een eigen excelletje als je dieper wilt duiken.

Wat betreft speakers zou ik gaan voor neutrale opties. Dat biedt je de meeste mogelijkheden om room correction of eigen persoonlijke eq door te voeren. Twee opties die me zo voor de geest komen in verschillende prijscategorieën zijn de Wharfedale Diamond 12 serie en de KEF R Meta serie. Klipsch wordt vaak omschreven als dat ze een zeer aangezet hoog hebben en dus schel kunnen klinken; neutraal zijn ze in ieder geval niet.

Verder is een subwoofer ook zeer een belangrijk, misschien wel het belangrijkste, onderdeel om een echt goed geluid voor elkaar te krijgen. SVS staat daar goed aangeschreven, daar kan je imho nooit de fout mee ingaan. Over subwoofers is op GoT een eigen topic.

Als laatste; veel plezier met de zoektocht en maak het niet te moeilijk voor jezelf. Hier recent een zelfde zoektocht gehad voor ons nieuwbouwhuis, waarbij ik uiteindelijk uitgekomen ben om m'n oude boekenplankspeakers (Quad 11L2) te houden, slechts de subwoofer, receiver en tv te upgraden (voor 4k support). Het klinkt fantastisch.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Allen, dank voor de reacties. Qua vermogen was ik na wat lezen inderdaad tot dezelfde conclusie gekomen, in dat opzicht zou de X3800h prima zijn, mocht ik toch iets tekort komen later dan kan er altijd nog een extra versterker bij. Ik ga eens even zoeken naar een goede dealer om de speakers te beluisteren.

Als ik reviews lees of kijk, zie ik vaak voorbij komen dat de AVR best veel invloed heeft op hoe verschillende speakers klinken, zijn jullie het hiermee eens, of is dat onderscheid alleen door audiofielen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:36
Revaes schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:13:
Allen, dank voor de reacties. Qua vermogen was ik na wat lezen inderdaad tot dezelfde conclusie gekomen, in dat opzicht zou de X3800h prima zijn, mocht ik toch iets tekort komen later dan kan er altijd nog een extra versterker bij. Ik ga eens even zoeken naar een goede dealer om de speakers te beluisteren.

Als ik reviews lees of kijk, zie ik vaak voorbij komen dat de AVR best veel invloed heeft op hoe verschillende speakers klinken, zijn jullie het hiermee eens, of is dat onderscheid alleen door audiofielen te maken?
De grootste invloed komt door equalisatie/DSP profielen (movie, concert hall, etc.) op AV versterkers, als je die inschakelt hoor je verschillen. Maar als je alle processing uit zet zijn de verschillen te verwaarlozen voor niet-audiofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Dit weekend toch weer iets opgeschoten, ben bij Klubben eens eea gaan beluisteren. Kon daar ook het verschil tussen de X3800h en X4800h gaan bekijken/luisteren op dezelfde speakers, beide op direct live setting. Tussen deze 2 een blinde test gedaan en ik vond het verschil erg duidelijk hoorbaar in het voordeel voor de 4800, stuk voller en warmere klank, zowel ik als vriendin haalden bij meerdere testen de 4800 eruit. Vergelijkbare conclusies zag ik ook in diverse online reviews voorbij komen. Heb deze receiver dan ook maar direct aangeschaft.

Vraagstuk voor de speakers staat nu nog wel open. Heb bij Klubben zowel de Dali opticon 6mk2 als BW 600 serie naast elkaar beluisterd en vond onderling de Dali prettiger klinken, iets minder nadruk op de hoge tonen. Kan online helaas weinig grote reviews vinden van deze serie, iemand hier ervaring met dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:08
https://www.erinsaudiocorner.com/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/

kijk eens of ze hier tussen staan. Beter worden reviews niet. Tenzij je graag op andere mensen hun onderbuik gevoel of 70 jaar oude gehoororgaan afgaat.
Pagina: 1