PC blijft rebooten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 19:20
Tweakers,

Om wat nieuwere games te spelen wilde ik van het weekend mijn videokaart vervangen. Hierbij heb ik de oude kaart losgekoppeld, nieuwe kaart aangesloten op dezelfde manier (beide kaarten gebruiken 8 pins + 6 pins aansluiting en de computer weer aangesloten.

Tot mijn verbazing startte de computer niet meer op; hij gaat wel aan, alle fans en led lampen in de kast en moederbord branden maar na ongeveer 10-15 seconden gaat de computer weer uit en start daarna weer opnieuw op om vervolgens in deze loop te blijven.

Ik heb vervolgens de nieuwe videokaart er weer uit gehaald en de oude videokaart terug geplaatst, maar ook toen kreeg ik hetzelfde resultaat.

Wat ik al heb geprobeerd:
CMOS reset
CMOS batterij vervangen
RAM verwijderd en de 2 RAM modules 1 voor 1 in de verschillende RAM slots
Alle overige componenten losgekoppeld (SSD, videokaart, geluidskaart) zodat alleen het moederbord was aangesloten

Niks lijkt te werken, de computer blijft in de constante loop van 10-15 seconden. Ook de USB poorten aan de achterkant van de kast werken niet (toetsenbord met verlichting gaat niet branden als de computer aan gaat) en ook het scherm gaat niet aan (niet via displayport en niet via hdmi).

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Specs:
Moederbord: MSI P67A-GD65 (B3)
CPU: Intel i7-2600K (standaard koeler)
RAM: G.Skill RipjawsZ (2 x 4 GB) (F3-14900CL8Q)
Voeding: Gigabyte Odin 800W GT
SSD: Samsung 860 500GB

Oude GPU: Radeon R9 290
Nieuwe GPU: Radeon RX 6750 XT

[ Voor 8% gewijzigd door Mike1718 op 31-07-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zou allereerst proberen je specs van de PC te posten anders kunnen we eindeloos blijven gokken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn gok zou zijn je voeding, maar specs zullen sowieso wel helpen. Dus geef die eerst eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:56

D4NG3R

kiwi

:)

Nieuwe videokaart + constant rebooten zou mij doen vermoeden dat de voeding wellicht onder bemeten of van matige kwaliteit is.

Waar bestaat het systeem precies uit?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Wat gezegd wordt inderdaad, voeding zou niet voldoende kunnen zijn, maar waarom werkt je oude kaart dan niet meer?

Ben je van AMD --> nvidia gegaan of andersom. Het zou kunnen dat de drivers elkaar dan in de weg zitten.

Kom je wel in de Bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
Bedankt voor de reacties, ik heb mijn post aangepast met de specs, was inderdaad slim geweest om die gelijk mee te posten.

@garriej , nee ik kom niet in de bios. Ik kan ook helemaal niks doen; het scherm blijft zwart en ook het toetsenbord dat met USB is aangesloten werkt niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Mike1718 op 31-07-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Heb je je beeldscherm al is aangesloten op je moederbord, eventueel zonder dat de videokaart in de pc zit. Mogelijk met het wisselen is er iets omgezet en probeert hij nu je onboard te gebruiken.

Al verwacht ik dat niet, dan zou je usb namelijk gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
Ik kan mijn monitor helaas niet aansluiten op het moederbord, op het moederbord zelf zit geen aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Alleen al vanwege de leeftijd zou ik die voeding vervangen, de kans is aanwezig dat het beestje een optater heeft gehad toen je de nieuwe GPU plaatste.

Sowieso gaat die niet voldoen aan de powerstates welke moderne hardware verwacht.

Trek in ieder geval de GPU er even uit en kijk of je wel beeld krijgt met de onboard graphics van je CPU.

Edit: Totaal geen video output op dat moederbord nee. Dan word het helaas lastig testen, je zal hardware moeten gaan swappen gezien je zelfs niet in de BIOS komt.

[ Voor 61% gewijzigd door D4NG3R op 31-07-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
@D4NG3R , ik was ook wel een beetje bang dat wellicht de voeding iets is overkomen. Ik heb wel alle kabels al uit de voeding los gehaald en ook dan zie ik geen verbetering, zou dit alsnog aan de voeding kunnen liggen?

Aangezien de rest ook niet heel nieuw meer is: kan ik in mijn systeem de voeding vervangen voor een nieuwe of is de kans groot dat het moederbord of cpu hier dan niet mee overweg kan gaan en zal ik beter alles moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja moederbord/CPU kunnen gewoon overweg met een nieuwe voeding.

Andersom (dus nieuwe CPU/moederbord en oude voeding) levert vaker problemen op.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
Dan kan ik een nieuwe voeding ook nog proberen. Is de Gigabyte UD850GM een goede voeding voor mijn specs met eventueel een ander moederbord/cpu als het probleem niet is opgelost, of kan ik dat beter in het topic "Componenten koopadvies" vragen?

Is de kans aanwezig dat dit probleem veroorzaakt kan worden door een defect moederbord of CPU, of is die kans heel klein met het probleem dat ik nu heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mike1718 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:41:
Dan kan ik een nieuwe voeding ook nog proberen. Is de Gigabyte UD850GM een goede voeding voor mijn specs met eventueel een ander moederbord/cpu als het probleem niet is opgelost, of kan ik dat beter in het topic "Componenten koopadvies" vragen?
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Ik heb overigens geen idee waarom je voorheen, en ook nu denkt een 850W voeding te moeten hebben.
Is de kans aanwezig dat dit probleem veroorzaakt kan worden door een defect moederbord of CPU, of is die kans heel klein met het probleem dat ik nu heb?
Die kans is er, alleen ga je dat nooit uitsluiten zonder hardware te verwisselen. Zoals ik eerder al aangaf zou ik ongeacht oorzaak die voeding vervangen i.v.m. de leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
@D4NG3R ik zag dat de Gigabyte toevallig bij mij in de buurt in de aanbieding is voor 100 euro, dit leek mij een mooie prijs. De videokaart die ik heb wordt geadviseerd om minimaal een 650 watt voeding te gebruiken maar die is bij de lokale computer winkel niet op voorraad, vandaar eigenlijk de 850 watt. Meer wattage leek mij ook geen kwaad te kunnen, maar misschien heb ik dit mis?

Ik houd in mijn achterhoofd ook dat ik eventueel het moederbord, cpu en ram moet gaan vervangen dus ik wil niet een te goedkope voeding kopen die ik weer moet vervangen als ik de rest vervang.

Bedankt voor de link naar het voeding advies, die zal ik even doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mike1718 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:34:
@D4NG3R ik zag dat de Gigabyte toevallig bij mij in de buurt in de aanbieding is voor 100 euro, dit leek mij een mooie prijs. De videokaart die ik heb wordt geadviseerd om minimaal een 650 watt voeding te gebruiken maar die is bij de lokale computer winkel niet op voorraad, vandaar eigenlijk de 850 watt. Meer wattage leek mij ook geen kwaad te kunnen, maar misschien heb ik dit mis?

Ik houd in mijn achterhoofd ook dat ik eventueel het moederbord, cpu en ram moet gaan vervangen dus ik wil niet een te goedkope voeding kopen die ik weer moet vervangen als ik de rest vervang.

Bedankt voor de link naar het voeding advies, die zal ik even doorlezen.
Het aanraden qua minimaal wattage is meer vanuit de fabrikant, om zichzelf in te dekken tegen brakke budgetvoedingen. De 6750 trekt maximaal 250W, in de praktijk zal die echter zelden boven de 200W uitkomen. Tel daar je huidige CPU en overige onderdelen bij op en dan zou een fatsoenlijke 400W voeding al volstaan. ;)

Met de blik op wat nieuwe hardware zou ik kijken naar een 550 - 650W voeding, maar daarover kan je beter advies inwinnen in het eerder gelinkte topic.

Pagina: 1