Tegengeluid over DC-netten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• 84hannes
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 15:01
@Yero
Het gebruik van AC of DC heeft hele interessante afwegingen. Zelf heb ik jarenlang gewerkt bij een bedrijf dat HVDC-verbindingen maakte, maar ook tijdens mijn studie elektrotechniek heb ik veel nagedacht over het gebruik van DC in en naar huizen. Om steeds weer tot de conclusie te komen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Ik ben daarom verbaasd over het artikel
review: 'We kozen AC, maar nu is DC logischer'

Het is een discussie die van mij gevoerd mag worden, maar door het als een interview neer te zetten mist de balans volledig. Ik zie dan ook veel kritische reacties onder het artikel van mensen als @laurxp, @svenk91 en @IKON die er minstens zoveel verstand van lijken te hebben als Henry Lootens. Ik kies hier even snel voor de +2 reacties, maar er zijn veel meer goede kritische noten te vinden, wat dat betreft ben ik niet teleurgesteld in de tweakers-community.

Ik zou voorstellen de volgende keer een Tweaker als deze voor te stellen als voorzitter van een DC-belangenclub (ik parafraseer @tjorni voor het gemak ), of er een twistgesprek van te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door 84hannes op 30-07-2023 09:15 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 15:49
Vooruit, omdat je me @ gelijk ook even mijn €0.02:

Je zal mij zéker niet horen claimen dat ik er "net zoveel verstand" van heb en ik ben absoluut geen expert op dit vlak (het is voor mij niet meer dan een interesse), maar dit interview is inderdaad wel bijzonder kritiekloos.

Op Tweakers ben ik journalistiek gewend, niet een gratis advertorial voor de Stiching Gelijkstroom. Als je de toekomst van DC aan bod wil brengen, zou een interview met een hoogleraar die HVDC onderzoekt veel passender zijn. Voor een interview van een bestuurder van Stiching Gelijkstroom zou een insteek als "hier is een Tweaker die zijn hele huis heeft omgebouwd naar DC" best passend en interessant zijn, maar een interview waar sprake is van belangenverstrengeling zonder enige vorm van wederhoor vind ik vrij apart. Het staat nota bene met de tag "Wetenschap" prominent op de front page!

Ook de opmerkingen over MBOers, juristen, en de Belastingdienst zijn nogal ongepast. Het is prima om een ongezouten mening te hebben, maar Tweakers hoeft niet direct een platform te bieden voor zulke uitspraken. Leuk voor in de kroeg met je vrienden, minder leuk voor een nationale techwebsite.

[ Voor 18% gewijzigd door laurxp op 30-07-2023 09:37 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:16

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Los van de inhoudelijke kritiek. Moeten we artikelen met denigrerende en generaliserende opmerkingen als onderstaand echt willen? Was dit nodig?
Even gecharcheerd: mbo’ers vinden techniek leuk, maar de energietransitie boeit ze geen ruk.
Niet alleen wordt zo een hele groep mensen onterecht als gedesinteresseert weggezet maar het zorgt er ook voor dat de user in kwestie overkomt als een oncharmante hork.

Dan lees ik dit:
We hebben cursussen en lesmateriaal ontwikkeld en ik sta al zeven jaar regelmatig voor de klas, vooral op het mbo , maar ook hbo en universiteiten.”
De eerdere opmerking zal door de doelgroep vast en zeker worden gewaardeerd :?

Verderop lijkt user belang te hebben bij het verhaal want 'bestuurder' bij Stichting Gelijkspanning. Dat had wat mij betreft ook wel in het begin vermeld mogen worden. Ik ben gestopt met lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Bor op 30-07-2023 09:43 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 84hannes
Verderop lijkt user belang te hebben bij het verhaal want 'bestuurder' bij Stichting Gelijkspanning. Dat had wat mij betreft ook wel in het begin vermeld mogen worden. Ik ben gestopt met lezen.
Even een beetje nuance, hij is natuurlijk niet geboren als bestuurder, hij heeft er voor gekozen omdat hij gelooft in DC. (Ik ook, ik denk dat DC zijn plek heeft. Of dat in distributienetten en huishoudens is betwijfel ik.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bor

Bor

84hannes schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Even een beetje nuance, hij is natuurlijk niet geboren als bestuurder, hij heeft er voor gekozen omdat hij gelooft in DC. (Ik ook, ik denk dat DC zijn plek heeft. Of dat in distributienetten en huishoudens is betwijfel ik.)
Natuurlijk is hij niet geboren als bestuurder maar dat maakt de (minstens illusie van) belangen niet anders. Ik had dit graag in het begin geweten ipv bijna onderaan het artikel. Je leest dan toch op een andere manier. Nu krijg ik een beetje een advertorial vibe.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vind een artikel waar zo behoorlijk denigrerend richting MBO mensen gedaan worden niet echt netjes om te plaatsen. De geïnterviewde vind MBO kennelijk minderwaardig ofzo?

Plus dat veel van zijn beweringen onjuist zijn, zie de reacties erop.

En zeker niet omdat de geïnterviewde er belangen bij heeft met die stichting van hem

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:23
Lol,

Als zelfs de mods al reageren hoef ik als MBO'er hier geen betoog meer te houden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:09
Bor schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:37:
Los van de inhoudelijke kritiek. Moeten we artikelen met denigrerende en generaliserende opmerkingen als onderstaand echt willen? Was dit nodig?

[...]

Niet alleen wordt zo een hele groep mensen onterecht als gedesinteresseert weggezet maar het zorgt er ook voor dat de user in kwestie overkomt als een oncharmante hork.
Als ik de vraag lees dan werd hier eigenlijk impliciet op aangestuurd. Dat ligt niet aan degene die het antwoord formuleerde, gewoon een te gesloten en sturende vraag.
Is er verschil tussen mbo- en hbo-leerlingen, bijvoorbeeld wat het nut van de energietransitie en alle klimaatplannen betreft?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
"Henry Lootens is een fanatieke tweaker die niet op zijn mondje is gevallen."

Is dit een soort vrijbrief om maar van alles te mogen zeggen? Volgens mij mag er wel een .Adv voor dit artikel. Het is behoorlijk eenzijdig promotiemateriaal en de negatieve ondertoon vind ik bedenkelijk. Sommige van zijn reacties onder het artikel zijn ook bot en zonder bronvermelding. Ik verwacht juist van een Tweaker dat hij al z'n beweringen ondersteunt met goede argumenten en bronvermelding.

Het onderwerp is zeer interessant en relevant hoor, maar ik haakte halverwege het interview af.

[ Voor 29% gewijzigd door stin00 op 30-07-2023 12:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het onderwerp is zeer interessant en relevant hoor,
Absoluut mee eens. Daarom vind ik het jammer dat dit een advertorial voor zijn stichting is, en hij zo denigrerend doet richting mensen die een minder hoge studie gedaan hebben dan hemzelf, alsof die in zijn ogen meteen minderwaardig zijn.

Dat doet, voor mij persoonlijk althans, de waarde van dit hele artikel (inderdaad eerder een advertorial) totaal teniet. De enige waarde zijn de reactie die zijn onjuiste uitspraken/beweringen corrigeren.

Dit belangrijke en interessante onderwerp had een interview met een betere deskundige, die vooral onafhankelijk is zonder eigen belangen met stichtingen etc en zich minder denigrerend uitlaat richting een groep mensen (die in de miljoenen loopt) met een minder hoge opleiding, verdiend imho.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Vooreerst wil ik de redactie bedanken voor de kleine aanpassing in de inleiding van het artikel zodat nu van in het begin duidelijk is welk belang de heer Lootens heeft bij zijn verdediging van DC.
eric.1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Als ik de vraag lees dan werd hier eigenlijk impliciet op aangestuurd. Dat ligt niet aan degene die het antwoord formuleerde, gewoon een te gesloten en sturende vraag.

[...]
Zo lees ik de vraag niet. Er had meer nuance in het antwoord kunnen liggen, men had iets meer tijd kunnen nemen om er een goed antwoord op te geven. Als je vraagt of er een verschil is kan het zomaar even zijn dat er zelfs geen verschil is. Maar als een MBO'er meer heeft met techniek dan met de transitie dan kan je daar ook op een andere manier op antwoorden zoals "In de MBO lijkt men meer interesse te hebben in hoe de techniek werkt dan te kijken naar de voordelen die een omschakeling meebrengt". Je zegt hetzelfde maar op een meer genuanceerde manier zonder ook iedereen over dezelfde kam te scheren, zonder zo polariserend te antwoorden.

Zoals in de comments ook staat meld hij van te voren al dat het antwoord gechargeerd is, maar gegeven de rest van het artikel moet ik mij daar vragen bij stellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

De toevoeging van het woord gecharcheerd doet niet af aan de stelling die gedropped werd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:36

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik vond het wel een interessant artikel, maar het zou hier en daar wel wat genuanceerd kunnen worden, bijvoorbeeld:
Even gecharcheerd: mbo’ers vinden techniek leuk, maar de energietransitie boeit ze geen ruk.
Had ook:
Mijn ervaring is dat mbo’ers techniek vaak erg leuk vinden maar niet altijd affiniteit hebben met de energietransitie.
kunnen zijn. Al is het de vraag of dit intrinsiek aan mbo’ers ligt of doordat er in mbo-opleidingen minder aandacht voor is dan op het hbo/wo.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blijkbaar sta ik wat betreft die MBO opmerking toch anders erin dan andere, want de eerste helft is positief over ze (ze vinden de techniek interessant), de tweede helft, ik heb weinig contact met deze specifieke groep MBO'ers, maar kan het niet simpelweg waar zijn dat de gemiddelde student daar weinig interesse heeft in specifiek de energietransitie en meer interesse heeft in andere zaken?

Ik vind ook algemeen genomen het leuk dat er een artikel is van iemand die een duidelijke mening heeft die eens wat anders is dan het gemiddelde, maar ik denk wel dat het wel heel éénzijdig is geworden. Dat het beter had gekund als zo'n interview met drie mensen tegelijk bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

maar kan het niet simpelweg waar zijn dat de gemiddelde student daar weinig interesse heeft in specifiek de energietransitie en meer interesse heeft in andere zaken?
Dan nog hoef je niet zo extreem te generaliseren en denigrerend te doen naar miljoenen mensen met een MBO-oplleiding. Er zijn zát MBO-ers die wél actief met de energietransitie bezig te zijn, net zoals er ook genoeg HBO-ers zijn die er NIET mee bezig zijn.

Daarnaast weet een MBO-er die al 35-40 jaar in het vak zit doorgaans méér van de situatie dan een HBO-er die net een week van school af is.

Beiden zijn nodig om de arbeidsmarkt en energietransitie draaiend te houden. Geen van beiden hoeft denigrerend en generaliserend behandeld te worden door iemand die zichzelf beter vind dan de ander.

[ Voor 28% gewijzigd door wildhagen op 30-07-2023 11:13 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik heb de vraag en het antwoord over het MBO-onderwijs weggehaald, mede op basis van jullie feedback. Het doet meer kwaad dan goed en dat is uiteraard niet de bedoeling. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat het in algemene zin verschil maakt of je voor een MBO of HBO/Uni groep staat, betreffende onderwerpen als klimaat, warmtepompen, energietransitie, etc. De vraag is dan hoe je dat aanvliegt - ga je discussieren op basis van feiten/inhoud of probeer je aan te sluiten bij de directe interesse/belevingswereld van de leerlingen.

Kunnen er verder zaken beter - jazeker. Altijd en zeker ook in dit geval. Iets om lering uit te trekken, rondom de opzet van een interview als deze. Ik had wel eens vaker contact gehad met Henri en hoorde hem recent in de podcast Studio Energie. Het is een tweaker met duidelijke passie voor techniek en een origineel verhaal - zijn input over de mogelijkheden van gelijkstroom kunnen interessant zijn, zeker voor een publiek als Tweakers, zo was (en is) de gedachte. Ik vind over de discussie onder het artikel ook erg inhoudelijk. Maar er kunnen zeker dingen beter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik wilde in een reactie onder één van de geinterviewde zijn reacties de volgende reactie plaatsen..

@Yero gewoon uit pure interesse, maar, als jullie als redactie een artikel overwegen met iemand die kennelijk een discussie op gang wil zetten, vragen jullie als redactie je dan ook af of deze persoon daar wel de juiste instelling voor heeft.

er is nu een heel artikel geschreven met over het algemeen een hoop feiten statements die voor zover mijn domme ongeïnformeerde breintje begrijpt weinig technisch onderbouwd is.

dan komen er tweakers in de comments met onderbouwde statements en jullie hoofdspreker reageert daar met, ik reageer alleen met feiten, bronnen zijn niet nodig, als je bronnen wilt zoek je maar ergens anders. luister naar mij IK HEB ERVOOR GESTUDEERD...

ik snap dat de redactie niet verantwoordelijk is (of wil zijn) voor de zin- of onzinposts van individuele tweakers maar in dit geval vraag ik me af of zulk gedrag niet uiteindelijk een afspiegeling heeft op de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van een redactioneel artikel.

wordt, of is er ooit over gesproken, cq is de redactie het überhaupt met me eens dat enkel beroep op autoriteit zonder bronvermelding in topics waar algemene feitenkennis niet vanzelfsprekend is, eigenlijk een no-go zou moeten zijn.

uiteindelijk toch liever hier posten...

om dan vervolgens te lezen dat het eerder zelfs over hele groepen mensen ging en die als dom worden weggezet maakt bovenstaande punt NOG meer duidelijk...

deze 'tweaker' had geen spreekbuis hoeven krijgen zonder fatsoenlijke tegenspraak. in al zijn reageersels tot nu toe lees ik er niet eentje die niet, hooghartig, lomp of of denigrerend uit de verf komt. stuk voor stuk pareltjes die als je de tweakers.net moderatie guidelines volgt twijfelachtig buggelen op het randje van 0 (voegt niets toe) en -1 (ongewenst).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:10

BCC

Als ik in de frontpage redactie zat, zou ik dit artikel gewoon eventjes uitzetten. En dan maandag tijdens de koffie eens even rustig bedenken hoe dit de volgende keer anders moet :)

[ Voor 62% gewijzigd door BCC op 30-07-2023 11:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

@Yero, als ik heel eerlijk ben zou ik zelfs overwegen om heel het interview te herevalueren. Niet alleen gegeven de feedback onder het artikel maar ook gewoon de non-antwoorden die op vele vragen zijn gegeven. Dat kan soms zijn omdat hij een antwoord in zijn hoofd heeft dat hij niet in enkele zinnen kan samenvatten, maar het zorgt er wel voor dat je vaak antwoorden hebt die nergens op lijken te slaan.

Enkele voorbeelden:

Op de vraag naar voordelen van DC komt eigenlijk geen antwoord. Hij stelt dat we al zoveel in huis hebben dat op DC werkt, dat we niet meer de inefficientie hebben van AC naar DC te moeten omzetten, dat we daardoor ontwerpen kunnen vereenvoudigen om dan te eindigen bij het feit dat niet alles op dezelfde DC spanning werkt waardoor we opnieuw DC-DC omvormers moeten toevoegen die complexiteit meebrengen en omzettingsverliezen meebrengen. Hij veegt daar heel zijn antwoord uit.

Op de vraag naar de nadelen spreekt hij over 140 jaar kennisachterstand, die er eigenlijk niet is want we zijn altijd zowel AC als DC blijven gebruiken, alleen niet in huishoudelijke omstandigheden wegens te onpraktisch. Hij gaat over het feit dat aardlekschakelaars en zekeringen in woningen vandaag niet geschikt zijn voor DC, dat klopt, maar erkent ook direct dat die DC varianten wel bestaan. Dus weer een antwoord dat hij zelf van tafel veegt. En dat er nieuwe standaarden nodig zijn voor interoperabiliteit is op zich geen nadeel maar gewoon een feit. Standaarden heb je altijd nodig.

Het probleem met het AC net is niet dat het 50Hz is. Ja, er zijn klokken die die 50Hz gebruiken, maar om dat nu als eerste te benoemen bij problemen bij een AC net? Hij stelt verder dat je bij een DC net als je wenst terug te leveren bij stijgende spanning gewoon minder stroom gaat kunnen leveren en dan dus maar je eigen verbruik zo hoog mogelijk moet maken. Maar dat is net datgene waar men vandaag op aan wenst te sturen door het afschaffen van het salderen: eigen verbruik verhogen zodat je minder het net op stuurt. Dat probleem los je dus ook niet op met een DC net.

In de vraag voor elektrisch vervoer maakt hij een eenvoudige stelling dat AC laden niet houdbaar is. Ik denk dat vele EV rijders daar toch echt anders over denken. De manier waarop hij het neerzet houdt mensen afhankelijk van centrale laadinfrastructuur terwijl 1 van de sterke punten van een EV net het decentraal en overal kunnen laden is. Stellen dat je met een 350kW of meer lader zo klaar bent met laden is ook de waarheid oneer aan doen. Zelfs de snelst ladende wagens hebben alsnog 20 minuten nodig voor een lading van 10%->80%. Ook zijn stelling van Tesla laders slaat nergens op. Tesla dispensers hebben inderdaad geen omvormers aan boord. Maar Tesla is daar niet alleen mee. Er zijn vele andere laadpaal aanbieders die de actieve elektronica ergens anders plaatsen. Dat maakt de opstelling iets anders, maar daarom niet noodzakelijk beter of slechter.

Even verder wordt ook gesteld dat je HVDC van windparken aan zee zo direct kunt verbinden met laadpleinen. Totaal voorbijgaande aan het feit dat je daar vandaag ook geen infrastructuur hebt en dus, net zoals bij AC, met een infrastructuurprobleem zit.

Wanneer je het hebt over thuisaccu's antwoord hij weer initieel naast de vraag door onmiddelijk de aanval te openen op mensen die zelf een eigen accu hebben gebouwd. Als je de forumthreads hier op Tweakers leest over die zelfbouwprojecten, dan zie je echt wel dat deze mensen zich zeer bewust zijn van alles wat met veiligheid te maken heeft. Hij toont daar ook zijn eigen gebrek aan praktijkervaring door er van uit te gaan dat een circuit op 48V waar 16A doorloop automatisch gevaarlijk is voor aanraking. Zoals hij daarna ook aangeeft is het een hypocriet antwoord omdat hij zelf ook een zelfbouwaccu heeft. Maar wat maakt dan dat hij de aanval mag openen op die 5 medetweakers die er 1 hebben? Kader dat met zijn MBO antwoord en ik kan een idee vormen van uit welke hoek de wind komt waaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:15

Roozzz

Plus ultra

i-chat schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:34:
[...]

uiteindelijk toch liever hier posten...

om dan vervolgens te lezen dat het eerder zelfs over hele groepen mensen ging en die als dom worden weggezet maakt bovenstaande punt NOG meer duidelijk...

deze 'tweaker' had geen spreekbuis hoeven krijgen zonder fatsoenlijke tegenspraak. in al zijn reageersels tot nu toe lees ik er niet eentje die niet, hooghartig, lomp of of denigrerend uit de verf komt. stuk voor stuk pareltjes die als je de tweakers.net moderatie guidelines volgt twijfelachtig buggelen op het randje van 0 (voegt niets toe) en -1 (ongewenst).
Zowel het artikel als de reacties passen ook mooi in het plaatje van 'een vriendelijker tweakers' :+

.plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

Een interne evaluatie lijkt me een goed idee. Dit levert vooral een wrange nasmaak op.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Ik sluit me aan bij het duidelijker neerzetten van dergelijke artikels als opiniestuk, in plaats van wetenschappelijk artikel. Ik heb in principe geen moeite ermee als iemand wat dingen uit hun verband of context trekt in een interview. Maar een mooie en heel duidelijke disclaimer zou dan toch wel sjiek zijn om te voorkomen dat de maatschappij met een hele boel onzinnigheid aan de haal gaat. Zal het niet volledig voorkomen, maar wel al wat. Daarbij verlegt dat de verantwoordelijkheid van Tweakers naar de geïnterviewde enigszins. Lijkt me handig als het ook de woorden van de geïnterviewde zijn :). En als je het wel als diepgaander artikel wilt weg zetten, had er meer journalistieke energie in gestoken moeten worden dan slechts een interview plaatsen.

Ik vind persoonlijk wel dat er wat heftig gereageerd wordt op wat tactloze opmerkingen in het artikel. Ja, bij sommige opmerkingen ontbeert het aan broodnodige nuancering en de opmerking over de interesses van MBOers is absoluut (en ik denk onterecht) over gegeneraliseerd en zeker niet slim neergezet (iets in de trent van “de meeste MBOers die ik zie en waar ik les aan geef laten een sterke interesse in de techniek zelf zien, anders dan bijvoorbeeld hoe de energietransitie verloopt en vorm krijgt” was handiger geweest). Wellicht had de redacteur de geïnterviewde daarvoor moeten beschermen… Zeker bij een jonge Henry, die hier misschien helemaal niet zoveel ervaring mee heeft. Maar om mensen die meteen moord en brand schreeuwen over een belediging gelijk te geven vind ik ook wat overtrokken.

Al met al voelt dit gewoon als iets wat niet voldoende redactionele aandacht heeft gehad (wellicht ook door gebrek aan kennis). Als dat de les is voor de toekomst, is het toch goed? Ik zou er niet meer heisa van maken dan nodig is. Foutjes worden gemaakt en gelukkig is er een heel mondige community om die bij te sturen.

De artikels zijn verder super interessant en ons energie net is super actueel! Dus super dat er aandacht aan wordt besteed. Het is ook complex en ik verwacht ook niet dat elk feitje of elke uitspraak in elk artikel klopt. Dus hoop dat het niet afschrikt!

[ Voor 10% gewijzigd door IKON op 31-07-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 09:02
Het is elektriciteitsnet is actuele content waar veel leken zoals ik meer over willen weten. Er wordt heel complex over gedaan, maar dat is het huidige systeem toch niet?

Enige wat mist zijn daadwerkelijke opstellingen of concrete overzicht tekeningen van een DC vs AC net. Als we inzoomen op details wordt het snel duidelijk wat wel en niet kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:59

Reacher

oldschool

Als 'leek' lees ik het stuk en bij zo'n beetje iedere stelling / uitspraak vraag ik mij af 'waaruit blijkt dat'. Dat is over het algemeen geen goed teken naar mijn mening.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Reacher schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:09:
Als 'leek' lees ik het stuk en bij zo'n beetje iedere stelling / uitspraak vraag ik mij af 'waaruit blijkt dat'. Dat is over het algemeen geen goed teken naar mijn mening.
Hij levert inderdaad voor zijn claims geen onderbouwingen. Niet alleen in het interview, maar erger nog, ook niet in zijn reacites, waar hij vaak ook nog eens op de man speelt (voorbeeld).

Zeker omdat hij toch zelf ook moet weten dat een aantal van zijn eigen uitspraken onjuist, of minimaal incompleet zijn, zie de diverse reacties die hem ocrrigeren.

Wat ik overigens ook wel opvallend vind is dat @Yero als interviewer, geen factchecks heeft gedaan om die onjuiste of incomplete uitspraken te corrigeren alvorens het aritkel te plaatsen. En er lijkt ook geen wederhoor geweest te zijn met een tweede, meer onafhankelijke (niet verbonden aan die stichting) deskundige.

Dat is toch iets wat je van een platform als Tweakers zou mogen verwachten, dat er fact-checking en hoor/wederhoor-principes worden toegepast?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Harm_H schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:07:
Het is elektriciteitsnet is actuele content waar veel leken zoals ik meer over willen weten. Er wordt heel complex over gedaan, maar dat is het huidige systeem toch niet?

Enige wat mist zijn daadwerkelijke opstellingen of concrete overzicht tekeningen van een DC vs AC net. Als we inzoomen op details wordt het snel duidelijk wat wel en niet kan.
Het is/werkt complexer dan je denkt. Een simpel netwerkje dat normaal in bedrijf is zonder storingen enzovoorts is vrij simpel voor een techneut inderdaad. In de praktijk heb je echter met heel complexe dingen te maken. Zoals storingen, vereffeningsstromen, kortsluitstromen, kortsluitspanningen, uitschakeltijden, verschillende soorten verliezen, DC component bij AC spanningen en stromen, verschillende type velden (elektromagnetisch bijvoorbeeld). Verschillende soorten vermogens, en nog zoveel meer. Daarbij heb je te maken met veiligheid, politiek, bedrijfszekerheid, andere maatschappelijk belangen. En nog veel meer. Welke allemaal vorm geven aan het net.

Ook met tekeningen kom je daar niet uit en die blijven hoe dan ook een versimpeling van de werkelijkheid.

Actueel en interessant is het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Ik sluit me aan bij het duidelijker neerzetten van dergelijke artikels als opiniestuk,

tweakers is doorgaans een website waar je komt om nuttige informatie tot je te nemen,

dat kan betekenen dat je op een bepaald moment flatearthers aan het woord wilt laten. prima...

maar als je dan vervolgens in het artiekel geen tegenspraak toepast, en in de comments ziet gebeuren dat die betreffende flatearther de boel gewoon ronduit bij elkaar lult en met ongefundeerde botte opmerkingen komt die niet passen binnen wat men vanuit tweakers met deze community wenst te bereiken dan vind ik dat behoorlijk gek

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:17

Herman

FP ProMod
Een interview hoeft niet objectief te zijn. Als je bijvoorbeeld Tim Kuik aan het woord laat over piracy, dan zal hij hoofdzakelijk zijn visie geven op de kwestie en de belangen van zijn achterban verdedigen. Dat maakt zo'n interview nog niet waardeloos, maar dat kan best interessant zijn om die zijde te horen. Zolang maar duidelijk is welke pet hij op heeft.

Ik vind het eigenlijk best een interessant item. Een Tweaker die zijn opinie geeft over een kwestie en een hoop comments onder dat item die daar nuance in aanbrengen. In een interview / opiniestuk moet je m.i. ook kunnen wegkomen om zaken wat scherper te formuleren dan je in een journalistiek item zou doen. Juist ook om reacties uit te lokken. Dat lijkt me in dit geval aardig gelukt :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Herman schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:18:
Een interview hoeft niet objectief te zijn. Als je bijvoorbeeld Tim Kuik aan het woord laat over piracy, dan zal hij hoofdzakelijk zijn visie geven op de kwestie en de belangen van zijn achterban verdedigen. Dat maakt zo'n interview nog niet waardeloos, maar dat kan best interessant zijn om die zijde te horen. Zolang maar duidelijk is dat welke pet hij op heeft.

Ik vind het eigenlijk best een interessant item. Een Tweaker die zijn opinie geeft over een kwestie en een hoop comments onder dat item die daar nuance in aanbrengen. In een interview / opiniestuk moet je m.i. ook kunnen wegkomen om zaken wat scherper te formuleren dan je in een journalistiek item zou doen. Juist ook om reacties uit te lokken. Dat lijkt me in dit geval aardig gelukt :)
Ware het niet dat Tim opkomt voor zijn clientèle en zich verzet tegen downloaders en seeders.

Nog net even wat anders dan AC - DC in de electrotechniek :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Herman schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:18:
Een interview hoeft niet objectief te zijn. Als je bijvoorbeeld Tim Kuik aan het woord laat over piracy, dan zal hij hoofdzakelijk zijn visie geven op de kwestie en de belangen van zijn achterban verdedigen. Dat maakt zo'n interview nog niet waardeloos, maar dat kan best interessant zijn om die zijde te horen. Zolang maar duidelijk is welke pet hij op heeft.
Ja, alleen was dat in het begin óók niet duidelijk. Dat was toen weggemoffeld in een van de laatste zinnetjes, en zelfs daar nog niet heel expliciet.

Er werd dus de suggestie gewekt dat we hier met een deskundige te maken hebben, terwijl uit de reacties blijkt dat dat niet het geval is, gezien de vele onjuistheden en onvolledigheden in de uitspraken die hij doet. Het ging hier om iemand die de belangen van zijn eigen stichting aan het behartigen is.

Pas later is dat stukje waaruit blijk dat het in feite geen echt interview is, maar meer een advertorial voor die stichting, naar het bovenste deel verplaatst.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

@IKON, de uitspraak over MBO was de volgende:
Zelf ben ik belg (medelijden is niet nodig) en moest ik het even opzoeken, maar ik ben ook maar tot mijn 18de naar school gegaan en daarna gaan werken wat mij in essentie in die categorie plaatst. Ik voel mij door zo een uitspraak dus direct aangesproken en aangevallen. Temeer daar hij even later in het antwoord op diezelfde vraag ook de stelling maakt
Ja natuurlijk is sleutelen aan een gasketel leuk, maar een warmtepomp is ook techniek.
Waarbij ik mezelf direct de bedenking maak dat ik hier mogelijks te maken heb met iemand die nog geen dag heeft gewerkt op een werkvloer maar enkel met de theorie is bezig geweest.

Het grote probleem voor mij is dat die uitspraken zo polariserend werken. Je laar geen ruimte voor mensen die "slechts" MBO hebben gedaan maar wel interesse hebben in de energietransitie. Of vakmensen die zich wel wensen om te scholen naar nieuwe technologie. Ook andere uitspraken in het interview gaan die kant op.
Netbeheerders doen al 140 jaar AC en veel mensen in de sector zijn op leeftijd en hebben weinig motivatie om het systeem dat ze al hun hele leven kennen, op de schop te nemen.
Opnieuw voorbijgaande aan het feit dat de wereld complexer is dan de theoretische wereld waar hij inzit en waar een omschakeling met een vingerknip zou kunnen gebeuren als mensen er maar de moeite voor zouden nemen. Maar zoals je eigen reactie onder het artikel aangeeft is het zo eenvoudig niet en wordt het wel degelijk bekeken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik ben maar een eenvoudige MBO'er. Nog een ouwe lul uit het MTS tijdperk.
Ik dacht dat ik een artikel uit de Speld aan het lezen was. Wat een onzinverhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Ware het niet dat Tim opkomt voor zijn clientèle en zich verzet tegen downloaders en seeders.

Nog net even wat anders dan AC - DC in de electrotechniek :-)
even helemaal los van dat argument want ik weet eigenlijk niet hoe ik daar in sta, maar ook in een interview verwacht ik geïnformeerde vragen... beste tim, tegenstanders zeggen dit, en referen dan aan dat, hoe zie jij dat dan, en ook gewoon doorvragen als er ontwijkende antwoorden worden gegeven, of in je uiteindelijke tekst laten doorschemeren dat bepaalde onderwerpen kennelijk taboe zijn.
Een Tweaker die zijn opinie geeft over een kwestie en een hoop comments onder dat item die daar nuance in aanbrengen.
ALS we met zijn allen afspreken dat de voorwaarde voor zo'n interview is dat je tenminste x moeite steekt in constructieve reacties op vragen en opmerkingen dan ja... zeker.

zo niet, dan moet je vraagtekens stellen bij het plaatsen van zulke content.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
Yero schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:14:
Ik heb de vraag en het antwoord over het MBO-onderwijs weggehaald, mede op basis van jullie feedback. Het doet meer kwaad dan goed en dat is uiteraard niet de bedoeling. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat het in algemene zin verschil maakt of je voor een MBO of HBO/Uni groep staat, betreffende onderwerpen als klimaat, warmtepompen, energietransitie, etc. De vraag is dan hoe je dat aanvliegt - ga je discussieren op basis van feiten/inhoud of probeer je aan te sluiten bij de directe interesse/belevingswereld van de leerlingen.
Persoonlijk vind ik dit niet de juiste manier om dit op te lossen. Want als de geïnterviewde zo reageert, zegt dat veel over hem als persoon en hoe hij/zij over dingen denkt. En als je zo laatdunkend naar andere bent zonder dat het echt op feiten gebaseerd is, vraag ik mij af hoe je ooit een goed debat met zo'n persoon aan kan gaan. Dat zorgt ervoor mij dat ik zo iemand niet serieus neem en is dus goed scheiding criteria, want ik vind dat als je zo overtuigd van een bepaald punt bent je mensen in een debat ook zal moeten kunnen overtuigen van waarom je dit vind. En als je volgens jou alleen de "hoog opgeleide" kan overtuigen van je argument is dat niet een bepaald sterk argument.
Zoals andere al eerder zeiden heeft je opleidingsniveau niet of nauwelijks iets te maken met de energietransitie, maar meer waar je interesses liggen.
In mijn optiek hadden jullie er beter iets als een redactie statement bij kunnen zetten van dat de mening van de persoon in kwestie is en dat jullie als redactie niet steunen of afwijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
In mijn optiek hadden jullie er beter iets als een redactie statement bij kunnen zetten van dat de mening van de persoon in kwestie is en dat jullie als redactie niet steunen of afwijzen
in zulke gevallen denk ik dat je niet moet kijken naar wat iemand zegt maar naar wat iemand doet.

door deze 'tweaker' een spreekbuis te geven zonder tegenspraak steunt de redactie dit soort gedrag en door dan snel de aller kwetsendste opmerkingen eruit te knippen krijg ik nog sterker het idee dat we in een 'maar hhij heeft het zo niet bedoeld' cutuurtje te steken. heel veel onzin en wandaden zijn er op die manier al goedgepraat.

dit hele artikel is nu een beetje verworden tot 'mijn timmie doet zoiets niet'

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Het helpt natuurlijk ook niet dat dit interviewverslag het label "Wetenschap" heeft gekregen, waar kan ik de wetenschap vinden in dit opiniestuk?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Harm_H schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:07:

Ik weet niet wat je precies wil weten over het AC net en mijn kennis is primair laagspanning (tot 400V) maar de installaties met de wat hogere (10Kv)bspanningen zie ik ook wel eens in het echt en in de basis is dat inderdaad niet wezenlijk anders. Alleen vele malen gevaarlijker om aan te werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De voorzitter spreekbuis van de DC belangenclub mag dan een leuk interview gegeven hebben en kennis van DC zaken hebben. Uit de reacties van de voorzitter spreekbuis onder het stuk blijkt dat die weinig kritiek kan verdragen en zich geen andere invalshoeken duldt van mensen die mogelijk geen hbo of universiteit gedaan hebben. Iemand die in theorie een boel weet maar in de praktijk weinig kan, zo komt dat althans over.

EDIT: In de reacties op de review gelezen dat de spreekbuis geen voorzitter is, daarop aangepast.

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 30-07-2023 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 84hannes
Pompi schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:35:
[...]

Want als de geïnterviewde zo reageert, zegt dat veel over hem als persoon en hoe hij/zij over dingen denkt.
Nee, dat zegt iets over hij/zij dingen verwoord. Het kan een taak van de interviewer/editor zijn de tekst zo op te stellen dat niet de letterlijke woorden, maar de boodschap over komt.

Laatst vertelde iemand mij nog hoe zijn loodgieter zegt dat de toekomst niet zit in warmtepompen maar in waterstof. Ik hoorde vroeger veel verhalen over hoe autodealers vertellen dat de elektrische auto geen toekomst heeft. Beide zijn voorbeelden van mensen die vasthouden aan wat ze gewend zijn, gas of brandstof. Beide zijn statistisch gezien waarschijnlijk opgeleid op een MBO. Iemand die net van de universiteit komt heeft vaak zo weinig ervaring met de werkelijkheid dat hij of zij zich juist blind staart op het technisch ideaal, niet wat er praktisch haalbaar is. Zegt dat iets over het gros van de MBO-ers of alle universitairen? Waarschijnlijk niet, maar ik verwoord dingen ook wel eens lomp en ik zou een interviewer die me daar op wijst en helpt de juiste verwoording te vinden erg kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinheadtje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:27
* knip*. Reageer normaal of reageer niet.

[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 31-07-2023 07:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:10
Ik heb ook met verbazing de reacties onder dit "interview/artikel" gelezen. Sterke goede inhoudelijke reacties die door de interviewer genegeerd worden, of er een oneliner op "mbo niveau" tegenaan gooit.

Dit trekt het hele interview onderuit, en maakt van het geheel een stuk waarvan ik persoonlijk vind dat het kwalitatief niet op Tweakers thuishoort.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
84hannes schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:08:
[...]

Nee, dat zegt iets over hij/zij dingen verwoord. Het kan een taak van de interviewer/editor zijn de tekst zo op te stellen dat niet de letterlijke woorden, maar de boodschap over komt.

Laatst vertelde iemand mij nog hoe zijn loodgieter zegt dat de toekomst niet zit in warmtepompen maar in waterstof. Ik hoorde vroeger veel verhalen over hoe autodealers vertellen dat de elektrische auto geen toekomst heeft. Beide zijn voorbeelden van mensen die vasthouden aan wat ze gewend zijn, gas of brandstof. Beide zijn statistisch gezien waarschijnlijk opgeleid op een MBO. Iemand die net van de universiteit komt heeft vaak zo weinig ervaring met de werkelijkheid dat hij of zij zich juist blind staart op het technisch ideaal, niet wat er praktisch haalbaar is. Zegt dat iets over het gros van de MBO-ers of alle universitairen? Waarschijnlijk niet, maar ik verwoord dingen ook wel eens lomp en ik zou een interviewer die me daar op wijst en helpt de juiste verwoording te vinden erg kunnen waarderen.
En toch zou het mij niet verbazen als je loodgieter uiteindelijk gelijk krijgt.

Net zoals ik al een hele tijd roep dat alles elektrificeren geen haalbare kaart is omdat het net dat helemaal niet aan kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:06
Fwiw, ik vond het als leek een interessant interview waarvan vooral is blijven hangen dat we bij de energietransitie niet alleen moeten voortbouwen op bestaande ervaringen en techniek, maar ook een technieksprong moeten overwegen vooral bij de laadinfrastructuur voor elektrisch vrachtvervoer.

Voor de rest is die hele polarisatie, ac vs dc en mbo vs wo langs mij heen gegaan.

Kortom, leuk artikel en voor mij was duidelijk dat dit geen peer reviewed wetenschappelijke publicatie is, maar een interview met een pleitbezorger, niets mis mee imo.

Het ontsporen gebeurde m.i. vooral in de comments en in dit draadje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 84hannes
jbhc schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Net zoals ik al een hele tijd roep dat alles elektrificeren geen haalbare kaart is omdat het net dat helemaal niet aan kan.
Dat het huidige net het niet aan kan staat buiten kijf. Er is niemand die dat beweert. Maar het huidige gasnetwerk kan ook niet met goed fatsoen waterstof aan. Dus de straten moeten open, of je nou de rechtse hobby van de fossiele industrie (waterstof dat op een dag, eventueel, onder bepaalde omstandigheden, met een slecht rendement, groen kan worden opgewekt) gaat voortzetten of op electriciteit gaat inzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door 84hannes op 01-08-2023 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 11:11
sypie schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:14:
De voorzitter spreekbuis van de DC belangenclub mag dan een leuk interview gegeven hebben en kennis van DC zaken hebben. Uit de reacties van de voorzitter spreekbuis onder het stuk blijkt dat die weinig kritiek kan verdragen en zich geen andere invalshoeken duldt van mensen die mogelijk geen hbo of universiteit gedaan hebben. Iemand die in theorie een boel weet maar in de praktijk weinig kan, zo komt dat althans over.

EDIT: In de reacties op de review gelezen dat de spreekbuis geen voorzitter is, daarop aangepast.
Dit is inderdaad precies wat het is. Zie je best veel in de techniek. Iemand die net klaar is met een opleiding, en dus best veel theoretische kennis hebben, en dus ook een hoge pet van zichzelf hebben.

Terwijl ze geen enkel idee hebben hoe het in de praktijk werkt, en in de praktijk dingen toch heel anders zijn als in de boeken.

Je leert het pas echt als je ook wat praktijkervaring hebt. Dat heeft deze persoon heel duidelijk niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
wlmpie schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:21:
Fwiw, ik vond het als leek een interessant interview waarvan vooral is blijven hangen dat we bij de energietransitie niet alleen moeten voortbouwen op bestaande ervaringen en techniek, maar ook een technieksprong moeten overwegen vooral bij de laadinfrastructuur voor elektrisch vrachtvervoer.
Sorry, maar dat is nu exact wat het hele probleem is met dit artikel.

Hierbij heb je dus de indruk gekregen dat: Ten eerste deze technieksprong niet reeds overwogen is en niet actief wordt overwogen bij het maken van beslissingen met betrekking tot infrastructuur. Ten tweede dat deze sprong überhaupt een haalbaar pad is en dus ook waardig is om meegenomen te worden.

Zoals je kunt lezen in de reacties en in deze draad is dit simpelweg niet de realiteit. Men overweegt zoveel mogelijk oplossingen bij het maken van grote infrastructuur beslissingen en daar zouden DC oplossingen een onderdeel van kunnen zijn. Maar tegelijkertijd is in heel veel gevallen de DC route vrijwel direct af te schrijven als geen haalbaar pad of simpelweg een slechtere oplossing dan andere oplossingen. Daar waar DC wel goed toegepast kan worden, wordt het ook daadwerkelijk toegepast.

De laatste 10-15 jaar lijkt er een soort tendens te zijn in media en social media, waarbij zogenaamd nieuwe oplossingen worden aangedragen als enorm innovatief. Mensen worden neergezet als "uitvinders", die zo geniaal zijn dat hun kennis gevaarlijk is. Hier komt ook direct het populisme om de hoek waarbij de grote gevestigde garde zo bang zou zijn voor deze kennis, dat ze dit actief onderdrukken. Maar in de realiteit blijkt dat de ideeën die men probeert te pushen al lang en breed onderzocht zijn in het verleden en gebleken niet haalbaar of suboptimaal te zijn.

In het verleden zag je dit vooral rondom free energy en over-unity, daarna was er een hele trend rondom accu's die oneindig veel capaciteit had en super snel konden laden en ontladen. Daarna kwam Musk erin met zijn hele hyperloop onzin. En wie kan de albekende Solar freakin roadways vergeten?
Mensen met daadwerkelijk verstand van zaken rollen met hun ogen en moeten toezien hoe men wegloopt met een kansloos idee.

Het is logisch dat hier in de media aandacht aan wordt besteed, iedereen wil dat er uit het niets een nieuwe doorbraak komt van iemand die out-of-the-box denkt en met oplossingen komt voor onze problemen op het gebied van logistiek en energie. Maar de realiteit is dat mensen niet dom zijn, 50 jaar geleden niet dom waren en iedereen altijd op zoek is naar innovatieve oplossingen. Ook zijn veel sectoren dusdanig geoptimaliseerd dat het heel lastig en complex is om daadwerkelijk te innoveren. Vaak wordt er in deze sectoren door grote teams van zeer slimme en ervaren mensen met grote budgetten gewerkt. Dan is het heel mooi om te denken dat de underdog in z'n garage ineens een doorbraak heeft, maar realistisch is die kans heel erg klein.

Het is dan voor mij ook zonde dat Tweakers iemand hun platform op deze manier laat gebruiken, zonder kritisch tegenbericht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wel bijzonder om te zien hoe die persoon zich uitlaat over de meningen van Tweakers in de comments.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/25rxMWd5/screenshot-334.png

Samen met de opmerkingen over MBO'ers is het enige wat bij mij blijft hangen dat deze persoon niet erg sympathiek overkomt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17
Wolly schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:37:
Wel bijzonder om te zien hoe die persoon zich uitlaat over de meningen van Tweakers in de comments.

[Twitter]
[Afbeelding]

[Twitter]

Samen met de opmerkingen over MBO'ers is het enige wat bij mij blijft hangen dat deze persoon niet erg sympathiek overkomt.
Hij geeft daarmee wel eerlijk toe dat hij last heeft van het Dunning-Kruger effect :+
Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel waardoor mensen die incompetent zijn in een taak hun prestaties hoger inschatten dan deze in werkelijkheid zijn
Wikipedia: Dunning-krugereffect

Of zou hij de andere kant van de medaille van Dunning-Kruger bedoelen? O-)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:29
Het valt mij trouwens op met wat simpel google werk dat, buiten dat de geïnterviewde in het bestuur van een lobby groep voor DC netwerken zit, hij ook een eigen bedrijf heeft om DC apparatuur te verkopen.

Ik heb niks tegen lobby groepen en ondernemers. Maar ik vind wel dat Tweakers helder moet zijn over zulke zaken als ze een artikel als deze plaatsen @Yero . Ook vind ik het enigzins verbazingwekkend dat dit artikel als "Wetenschap" wordt aangeduid op de frontpage. Dat trok mij naar dit artikel, maar er is niets wetenschappelijks aan. Ik ben geen expert in de techniek van de energietransitie/DC, wel ben ik een wetenschapper die zich bezighoud met energietransities vanuit de socio-economische kant en daarom was ik erg enthousiast toen ik dit artikel zag verschijnen. Maar het is gewoon gelijk aan een standaard pre-sales praatje voor beleidsmakers. Erg jammer. Waarom wordt dit als wetenschap gecategoriseerd?

Ik vind het wel goed dat die opmerking over MBO'ers is weggehaald. Die was nodeloos denigrerend. Mijn eigen ervaring is dat het opleidingsniveau weinig zegt over interesse in de energietransitie. Wat soms wel speelt is dat het voor mensen met een lager opleidingsniveau over het algemeen minder toegankelijk is, zaken zoals zonnepanelen & warmtepompen. Niet door het kennisniveau, maar omdat de kans kleiner is dat men het kan betalen en daardoor sneller een 'ver van mijn bed' onderwerp is en dat leid tot een lagere interesse. Maar de energietransitie gaat veel verder dan dat. Als je zulke nuance toebrengt (en meer dan ik hier doe), dan voegt het misschien wat toe en verteld het over problemen met onze energietransitie. Maar dit leek meer op een onafgemaakt gedachteproces dat daardoor erg bot werd, het is aan de interviewer om dat dan niet op te nemen. Ik snap hier de opmerkingen dat je het zou moeten laten staan, maar daar wil ik tegen verweren dat het heel normaal is met interviews dat je er een hoop uitfiltert. Bij een politicus kan het belangrijk zijn om juist opmerkingen als deze te laten staan, omdat dat relevant is voor het doel om mensen een beter beeld te geven van de politicus, maar voor een wetenschappelijk artikel is deze opmerking totaal irrelevant. Verder, iemand met MBO autotechniek die ook in die branche is blijven werken zal je veel meer over DC netwerken kunnen vertellen dan 99% van de Tweakers, daar durf ik een biertje op te wedden. Als je echt een expert wilt worden op het gebied van DC netwerken in huis moet je een oude Fiat kopen en met je monteur meekijken elke paar maanden. Die weet toch echt meer hierover dan ene dr. ir. svenk91 met zijn expertise in duurzame transities. Groot respect voor mensen met praktische kennis, daar kan de wetenschap er een stuk meer van gebruiken ook _/-\o_ .

[ Voor 3% gewijzigd door svenk91 op 31-07-2023 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
svenk91 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:56:
Ook vind ik het enigzins verbazingwekkend dat dit artikel als "Wetenschap" wordt aangeduid op de frontpage. Dat trok mij naar dit artikel, maar er is niets wetenschappelijks aan. Ik ben geen expert in de techniek van de energietransitie/DC, wel ben ik een wetenschapper die zich bezighoud met energietransities vanuit de socio-economische kant en daarom was ik erg enthousiast toen ik dit artikel zag verschijnen. Maar het is gewoon gelijk aan een standaard pre-sales praatje voor beleidsmakers. Erg jammer. Waarom wordt dit als wetenschap gecategoriseerd?
Ongetwijfeld zal het geen bevredigend antwoord zijn, maar dit heeft een technische reden. Artikelen hebben tags (zoals interview en energie) maar moeten in ons CMS ook een categorie hebben. Die zijn gericht op productgroepen aangezien we daar het meest over schrijven - denk aan reviews. Er zijn een beperkt aantal algemene categorieën en daarvan was wetenschap, gezien het onderwerp, eigenlijk het enige was hierbij paste. In die zin zijn dit soort interviews relatief nieuw (en is het dus tijd om extra categorieën aan te maken).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Yero schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Ongetwijfeld zal het geen bevredigend antwoord zijn, maar dit heeft een technische reden. Artikelen hebben tags (zoals interview en energie) maar moeten in ons CMS ook een categorie hebben. Die zijn gericht op productgroepen aangezien we daar het meest over schrijven - denk aan reviews. Er zijn een beperkt aantal algemene categorieën en daarvan was wetenschap, gezien het onderwerp, eigenlijk het enige was hierbij paste. In die zin zijn dit soort interviews relatief nieuw (en is het dus tijd om extra categorieën aan te maken).
Fair enough, maar waarom dan de categorie "Wetenschap" en geen "Advertorial", want let's face it, dat is dit toch gewoon, gezien de persoonlijke belangen van de geinterviewde met zijn stichting?

Met wetenschap heeft dit immers vrij weinig te maken, omdat er ook nog eens onjuiste en onvolledige informatie door jullie wordt geplaatst, die vervolgens in de comments gecorrigeerd moet worden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 11:45

AlphaRomeo

FP PowerMod
wildhagen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:55:
Fair enough, maar waarom dan de categorie "Wetenschap" en geen "Advertorial", want let's face it, dat is dit toch gewoon, gezien de persoonlijke belangen van de geïnterviewde met zijn stichting?
Ik neem aan dat er voor een advertorial betaald wordt en dat dat in dit geval niet gebeurd is. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

AlphaRomeo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:00:
[...]

Ik neem aan dat er voor een advertorial betaald wordt en dat dat in dit geval niet gebeurd is. :)
Geen idee, heb ik geen inzicht in.

Maar dan vind ik het eigenlijk nóg kwalijker dat jullie je door zo'n stichting laten gebruiken voor het plaatsen van dit soort reclame. Gratis zelfs.

En zelfs dát zou nog enigszins te begrijpen zijn als het inhoudelijk allemaal klopte, dan had het nog enige interesse kunnen wekken bij het technische publiek. Maar dat doet het niet, er wordt onjuiste en onvolledige informatie door jullie verspreid, en dan laten jullie het aan de gebruikers over om deze te corrigeren en aan te vullen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22
devriesjande schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:25:
Ik ben maar een eenvoudige MBO'er. Nog een ouwe lul uit het MTS tijdperk.
Ik dacht dat ik een artikel uit de Speld aan het lezen was. Wat een onzinverhaal.
Dat komt hierdoor: Netbeheerders doen al 140 jaar AC en veel mensen in de sector zijn op leeftijd en hebben weinig motivatie om het systeem dat ze al hun hele leven kennen, op de schop te nemen.

Meneer is behoorlijk denigrerend over mensen met MBO en mensen met lange ervaring in het vak. Als ik zulke opmerkingen op de frontpage of op mijn werk zou maken zou ik er een, terechte, waarschuwing voor krijgen.
Ik heb geen goed woord over voor zijn gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Laatst online: 11:29
Yero schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Is het geen idee om het onder "Websites en communities" of "netwerk" te plaatsen? Mijn excuses, maar wetenschap heeft gewoon weinig met de inhoud van dit artikel te maken. Dit is marketing. ChatGPT verwoord het beter dan mij, dus bij deze een tweetal quotes:
Wetenschap is gebaseerd op het toepassen van rigoureuze methoden en het volgen van strikte protocollen om betrouwbare en herhaalbare resultaten te verkrijgen.

...

"Marketing" verwijst naar het proces van het bevorderen en verkopen van producten, diensten of ideeën aan consumenten, organisaties of andere doelgroepen.
Van dit eerste is in dit artikel geen sprake.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
svenk91 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:31:
Is het geen idee om het onder "Websites en communities" of "netwerk" te plaatsen?
Inderdaad, goed idee. Done!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
@Yero Uit interesse, is er nog discussie geweest intern over het artikel? Zou je iets willen delen van wat daar eventueel uit is gekomen?

Is het een leermoment voor de toekomst? Of gaat men nog iets ondernemen met het artikel?

Is het bijvoorbeeld verstandig om nog een interview te doen met iemand uit het vak die wat wil vertellen over dit onderwerp?

Mocht je niets willen of kunnen delen op dit moment, dan is dat natuurlijk ook prima, gewoon interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
84hannes schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:08:
Zelf zou ik best het voordeel van de twijfel geven als het gaat om de intentie achter deze specifieke verwoording bij de MBO-vraag. Zonder deze persoon te kennen is het een beetje kort door de bocht om hier gelijk conclusies uit te trekken.

De tweets (of X-en?) die Wolly noemt beginnen alleen wel een bepaald beeld te schetsen van de geïnterviewde.

Verder vind ik het wel jammer dat als je anderen neerzet als dommer (door aanhalen dunning-krugereffect) er geen poging wordt gedaan om daadwerkelijk te informeren door bijvoorbeeld bronnen te noemen in reacties.

offtopic:
[quote]jbhc schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:34:
[/quote]
Waterstof verbranden om je huis te verwarmen is zonde, ga je zoveel energie verbruiken om het te maken om het vervolgens gewoon te verbranden. Dat is alleen een mogelijke optie als er een onbeperkte berg groene waterstof beschikbaar is waar je niks anders mee kan. Het is veel zinvoller groene waterstof in te zetten op plekken waar nu al waterstof gebruikt wordt in de industrie (en dat is heel veel) want dat wordt momenteel bijna allemaal fossiel opgewekt. Daarbij valt de uitstoot van een gasgestookt huis in het niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
happysan schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:46:
@Yero Uit interesse, is er nog discussie geweest intern over het artikel? Zou je iets willen delen van wat daar eventueel uit is gekomen?

Is het een leermoment voor de toekomst? Of gaat men nog iets ondernemen met het artikel?

Is het bijvoorbeeld verstandig om nog een interview te doen met iemand uit het vak die wat wil vertellen over dit onderwerp?

Mocht je niets willen of kunnen delen op dit moment, dan is dat natuurlijk ook prima, gewoon interesse.
Er is zeker discussie over geweest. Daarover kan ik niet nu al veel dingen delen. Behalve dat het sowieso qua opzet en communicatie beter had gekund. Onder andere dat dit een community artikel betreft (dat is ook niet echt duidelijk zichtbaar). Het was dus niet bedoeld als wetenschappelijk interview (zoals dit recente interview over een methode om het leven van accu's op te rekken). Dat de categorie in dat kader onhandig is/was, ben ik mee eens (ondertussen veranderd, volgt mogelijk nog een aparte categorie voor).

Het was dus bedoeld als een persoonlijk interview met iemand uit de community die een bijzondere passie heeft of iets interessants doet. Dus net als met SchizoDuckie of Mux.

Wat ook duidelijk geworden is, is dat er zeker grote interesse is in het onderwerp gelijkstroom en wisselstroom. Dus dat wordt zeker 'to be continued'... in een andere vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
…voor mensen met een lager opleidingsniveau…

Groot respect voor mensen met praktische kennis…
Ho! Hier onderbreek ik je even...

Even voor mijn doelgroep opkomen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbhc
Het soort opleiding maakt eigenlijk niet zoveel uit. We hebben elkaar allemaal nodig.

Ik werk (als MBO-er) vrij nauw samen met een HBO-er en wij vullen elkaar perfect aan. Hij heeft zeer veel theoretische en ik veel practische kennis paraat. Dit leidt vaak tot erg zinvolle discussies waar we vaak van mening verschillen maar de uitkomst meestal voor beide zeer constructief is. En soms kunnen we achteraf een mooie "I told you so" sneer naar elkaar maken. :)

Mensen die "onder" mij vallen laat ik ook eigenlijk altijd dingen uitvoeren op de manier die hun het beste uit komt. Het is hun dagelijkse werk en wie ben ik om te denken dat ik het beter weet. (Tenzij ik het natuurlijk echt beter weet want ik ben ooit onderaan de ladder begonnen....)

Denken en al helemaal uitdragen dat je iets beter weet of kan dan een ander simpelweg omdat je een opleiding op een hoger denk-nivo hebt gevolgd is dan ook een eigenschap die je uiteindelijk niet veel gaat brengen.
Het zorgt slechts voor weerstand en uiteindelijk een slechter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
84hannes schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Dat het huidige net het niet aan kan staat buiten kijf. Er is niemand die dat beweert. Maar het huidige gasnetwerk kan ook niet met goed fatsoen waterstof aan. Dus de straten moeten open, of je nou de rechtse hobby van de fossiele industrie (waterstof dat op een dag eventueel, groen kan worden opgewekt) gaat voortzetten of op electriciteit gaat inzetten.
Maar het zal dus meer een en, en oplossing moeten worden.

(Al geloof ik gewoon niet zo in de electrificering van het wagenpark. Als je dat op een bierfiltje uit gaat rekenen heb je iets van een verdubbeling van de huidige capaciteit nodig en dat is nog zonder het electrische koken en verwarmen van huizen / water)

En ja, elektrolyse van water heeft een vrij slecht rendement maar met alle verhalen over negatieve stroomprijzen verbaasd het mij dat er ondertussen niet een paar van die centrales neergezet zijn. Op bepaalde momenten kun je daar imho namelijk dik geld mee verdienen.

De huidige "energie transitie" is een grote puinhoop en zou eigenlijk gestopt moeten worden. Eerst moet er een goede strategie bedacht worden want zoals het nu gaat eindigen we met een grote rotzooi van allemaal half bakken projecten en oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17
jbhc schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:38:
wij vullen elkaar perfect aan.
Even aanvullen dan maar, het is niveau i.p.v. nivo :+

Wat betreft de inhoud van je verhaal, helemaal eens.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 84hannes
jbhc schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:38:

Al geloof ik gewoon niet zo in de electrificering van het wagenpark. Als je dat op een bierfiltje uit gaat rekenen heb je iets van een verdubbeling van de huidige capaciteit nodig en dat is nog zonder het electrische koken en verwarmen van huizen / water
Ik heb geen bierviltjes bij de hand, maar als je met elektrische autos 2x zoveel elektrische energie nodig hebt, en waterstof word elektrisch gemaakt en gebruikt met een netto efficiënte van 30%, hebben we dan niet 4x zoveel elektrische energie nodig voor waterstofauto's?

Ik ben een pessimist in deze. Met afval scheiden en elektrisch rijden gaan we de wereld niet redden, we zullen onze levensstijl moeten aanpassen. Dat is eigenlijk niet erg, als student had ik geen cent te makken, geen auto, maakte weinig reizen en moest lang sparen voor nieuwe spulletjes, maar ik had een fantastische tijd. Ik vraag me af of we niet een veel leuker leven kunnen hebben met minder spullen, werken en reizen en meer tijd om samen dingen te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
84hannes schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Ik heb geen bierviltjes bij de hand, maar als je met elektrische autos 2x zoveel elektrische energie nodig hebt, en waterstof word elektrisch gemaakt en gebruikt met een netto efficiënte van 30%, hebben we dan niet 4x zoveel elektrische energie nodig voor waterstofauto's?

Ik ben een pessimist in deze. Met afval scheiden en elektrisch rijden gaan we de wereld niet redden, we zullen onze levensstijl moeten aanpassen. Dat is eigenlijk niet erg, als student had ik geen cent te makken, geen auto, maakte weinig reizen en moest lang sparen voor nieuwe spulletjes, maar ik had een fantastische tijd. Ik vraag me af of we niet een veel leuker leven kunnen hebben met minder spullen, werken en reizen en meer tijd om samen dingen te doen.
Waterstof kan je op elke plek maken. Dus ook vlakbij een centrale. Dat kan dus ook prima met overcapaciteit. Elektrische autos moet je opladen in de buurt waar men de auto heeft. Dit zorgt voor overbelasting op de kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:17

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 01-08-2023 15:05 . Reden: Toch maar niet :P ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Pendora schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Waterstof kan je op elke plek maken. Dus ook vlakbij een centrale. Dat kan dus ook prima met overcapaciteit. Elektrische autos moet je opladen in de buurt waar men de auto heeft. Dit zorgt voor overbelasting op de kabels.
Dit is een hele leuke, maar inhoudelijke discussie. Ik probeer dit forum juist te gebruiken voor de discussie over het artikel.
offtopic:
Auto's laden moet je ook niet als onderdeel van het probleem, maar als onderdeel van de oplossing inzetten. Als er te veel energie wordt geproduceerd of te weinig wordt getransporteerd kun je auto's laden. Daarbij zou er best een rol voor waterstof kunnen zijn, maar door de inefficiëntie van opwekken, opslag, transport én gebruik is het maar een klein niche verwacht ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Dag allen, ik wist niet van het bestaan van dit topic af maar kwam het toevallig op linkedin tegen.

graag nodig ik @84hannes , @laurxp @svenk91 en @IKON uit op het eerstvolgende DC congres om mee te praten over de zin en onzin van DC. Ook wil ik nogmaals duidelijk maken dat ik geen voorzitter ben, en de stichting is ook geen belangenclub, we doen ook niet aan lobby. Ook (en dat staat ook in het artikel) zijn we niet van mening dat alles DC moet worden maar dat je het op bepaalde plekken serieuzer kan nemen.

De balans miste in het interview, en daar zijn @Yero en ik het mee eens, het was echter geen onderzoeksjournalistiek artikel maar een gesprek tussen jeroen en mij over wat ik doordeweeks uitspook. Dat hadden we in het artikel beter kunnen neerzetten.

Het stuk over MBO studenten is eruit gehaald om de doodeenvoudige reden dat het volledig verkeerd geintrepeteerd is (looking at you @Bor ) Het is totaal niet denigrerend bedoeld maar juist super positief. Elke dinsdag geef ik les op het MBO en het is fantastisch om te doen, ik leer er zelf ook bijzonder veel van. (en ben zelf ook op het MBO begonnen/installeer nog steeds...)

Zelf had ik anders op de reacties kunnen reageren. Werd gewoon nogal zuur van het feit dat er zo werd gedaan over iets waar ik me 15 jaar dag en nacht voor inzet en er wordt gedaan alsof ik uit mn nek luk. Maar dat is meer mijn probleem dan dat van jullie.
84hannes schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:03:
@Yero
Het gebruik van AC of DC heeft hele interessante afwegingen. Zelf heb ik jarenlang gewerkt bij een bedrijf dat HVDC-verbindingen maakte, maar ook tijdens mijn studie elektrotechniek heb ik veel nagedacht over het gebruik van DC in en naar huizen. Om steeds weer tot de conclusie te komen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Ik ben daarom verbaasd over het artikel
review: 'We kozen AC, maar nu is DC logischer'

Het is een discussie die van mij gevoerd mag worden, maar door het als een interview neer te zetten mist de balans volledig. Ik zie dan ook veel kritische reacties onder het artikel van mensen als @laurxp, @svenk91 en @IKON die er minstens zoveel verstand van lijken te hebben als Henry Lootens. Ik kies hier even snel voor de +2 reacties, maar er zijn veel meer goede kritische noten te vinden, wat dat betreft ben ik niet teleurgesteld in de tweakers-community.

Ik zou voorstellen de volgende keer een Tweaker als deze voor te stellen als voorzitter van een DC-belangenclub (ik parafraseer @tjorni voor het gemak ), of er een twistgesprek van te maken.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Ik heb geen bedrijf wat spullen verkoopt. (behalve meubels...)
Het valt mij trouwens op met wat simpel google werk dat, buiten dat de geïnterviewde in het bestuur van een lobby groep voor DC netwerken zit, hij ook een eigen bedrijf heeft om DC apparatuur te verkopen.

Ik heb niks tegen lobby groepen en ondernemers. Maar ik vind wel dat Tweakers helder moet zijn over zulke zaken als ze een artikel als deze plaatsen @Yero . Ook vind ik het enigzins verbazingwekkend dat dit artikel als "Wetenschap" wordt aangeduid op de frontpage. Dat trok mij naar dit artikel, maar er is niets wetenschappelijks aan. Ik ben geen expert in de techniek van de energietransitie/DC, wel ben ik een wetenschapper die zich bezighoud met energietransities vanuit de socio-economische kant en daarom was ik erg enthousiast toen ik dit artikel zag verschijnen. Maar het is gewoon gelijk aan een standaard pre-sales praatje voor beleidsmakers. Erg jammer. Waarom wordt dit als wetenschap gecategoriseerd?

Ik vind het wel goed dat die opmerking over MBO'ers is weggehaald. Die was nodeloos denigrerend. Mijn eigen ervaring is dat het opleidingsniveau weinig zegt over interesse in de energietransitie. Wat soms wel speelt is dat het voor mensen met een lager opleidingsniveau over het algemeen minder toegankelijk is, zaken zoals zonnepanelen & warmtepompen. Niet door het kennisniveau, maar omdat de kans kleiner is dat men het kan betalen en daardoor sneller een 'ver van mijn bed' onderwerp is en dat leid tot een lagere interesse. Maar de energietransitie gaat veel verder dan dat. Als je zulke nuance toebrengt (en meer dan ik hier doe), dan voegt het misschien wat toe en verteld het over problemen met onze energietransitie. Maar dit leek meer op een onafgemaakt gedachteproces dat daardoor erg bot werd, het is aan de interviewer om dat dan niet op te nemen. Ik snap hier de opmerkingen dat je het zou moeten laten staan, maar daar wil ik tegen verweren dat het heel normaal is met interviews dat je er een hoop uitfiltert. Bij een politicus kan het belangrijk zijn om juist opmerkingen als deze te laten staan, omdat dat relevant is voor het doel om mensen een beter beeld te geven van de politicus, maar voor een wetenschappelijk artikel is deze opmerking totaal irrelevant. Verder, iemand met MBO autotechniek die ook in die branche is blijven werken zal je veel meer over DC netwerken kunnen vertellen dan 99% van de Tweakers, daar durf ik een biertje op te wedden. Als je echt een expert wilt worden op het gebied van DC netwerken in huis moet je een oude Fiat kopen en met je monteur meekijken elke paar maanden. Die weet toch echt meer hierover dan ene dr. ir. svenk91 met zijn expertise in duurzame transities. Groot respect voor mensen met praktische kennis, daar kan de wetenschap er een stuk meer van gebruiken ook _/-\o_ .

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 84hannes
Zelf had ik anders op de reacties kunnen reageren. Werd gewoon nogal zuur
Ik ken het, ik zou tussen het schrijven van een reactie en het daadwerkelijk posten altijd een uur verplichte afkoelperiode moeten hebben, want in een boze bui reageren is altijd een slecht idee. Communicatie komt van twee kanten, dus als er zoveel mensen struikelen over je woorden dan kun je moeilijk de rest van de mensheid de schuld geven, maar ik betrap mezelf erop dat ik dat vaak toch doe.
Dag allen, ik wist niet van het bestaan van dit topic af
Daarin ben je helaas niet alleen. Ik vind het doodzonde als de discussieruimte onder het artikel gekaapt wordt voor discussies over taalfouten of de kwaliteit van het artikel. In dit geval had ik graag een inhoudelijke discussie over de voor en nadeyvan DC gezien, en geen afbrand-sessie van jou en het interview.

Daarom heb ik ooit een voorstel geschreven om dat aantrekkelijker te maken. Staat bovenaan de lijst meest gevraagde features, dus ik hoop dat de crew er al mee bezig is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bor

Bor

looyenss schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:20:

Het stuk over MBO studenten is eruit gehaald om de doodeenvoudige reden dat het volledig verkeerd geintrepeteerd is (looking at you @Bor )
Niet om flauw te doen maar het werd geïnterpreteerd zoals het er stond. Het was misschien ongelukkig gekozen of geschreven maar dat kan je de lezers niet kwalijk nemen.

Voor de rest kudos dat je hier reageert.

Pagina: 1