Stalen deurkozijn vullen met 2K PU schuim?

Pagina: 1
Acties:

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Omdat het vorige topic gesloten is :'(
Zand in stalen kozijn?
hier dan maar verder.

Is het een goed idee om holle stalen deurkozijnen te vullen met 2 componenten PU schuim zoals bv deze?
https://www.hornbach.nl/p...m-n-fr-2k-400-ml/7923758/

Of blijven daar toch nog lange tijd giftige stoffen uit komen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pur doet behalve kierdichting nagenoeg niets met geluidsisolatie, mocht dat de reden achter je vraag zijn. En kieren zal je niet hebben, want dan was daar het zand wel uitgelopen.

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 29-07-2023 18:45 ]

• Juup
  • Niet online
Ik heb er nog nog geen zand in zitten.
Mijn doel is vooral om die kozijnen akoestisch "dood" te maken.

Bij deze: https://www.hornbach.nl/p...purschuim-400-ml/7107065/
staat: Hoge isolatiewaarde, thermisch en akoestisch

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Juup schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:48:
Bij deze: https://www.hornbach.nl/p...purschuim-400-ml/7107065/
staat: Hoge isolatiewaarde, thermisch en akoestisch
De reviews zijn niet best.
Dit soort producten in handen van consumenten zonder ervaring hiermee (weet niet of je in deze doelgroep zit..) vind ik onverantwoord.
En .... stel je spuit maar door het resultaat gaat mis (mengprobleem of het werkt niet) dan zit je met troep in die kokers... die je er niet meer uitkrijgt..... Bij een mengprobleem kan het ook tot ongewenste uitstoot van chemische stoffen leiden, dat is bij vloerisolatie o.b.v. PUR-schuim al voorgekomen/bewezen, dan zijn de rapen gaar met zulke chemische "pilaren" in je huis....

• Juup
  • Niet online
Hmm dat is wel een goeie idd.
Als er iets mis gaat zit je met troep waar je bijna niet vanaf komt.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-12 19:20
route99 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:24:
[...]
De reviews zijn niet best.
Dit soort producten in handen van consumenten zonder ervaring hiermee (weet niet of je in deze doelgroep zit..) vind ik onverantwoord.
En .... stel je spuit maar door het resultaat gaat mis (mengprobleem of het werkt niet) dan zit je met troep in die kokers... die je er niet meer uitkrijgt..... Bij een mengprobleem kan het ook tot ongewenste uitstoot van chemische stoffen leiden, dat is bij vloerisolatie o.b.v. PUR-schuim al voorgekomen/bewezen, dan zijn de rapen gaar met zulke chemische "pilaren" in je huis....
Hoe moet ik dat zien, drukt een professional met ervaring de spuitbus anders in dan een consument zonder ervaring? Je reactie vind ik een beetje overdreven.
PUR schuimen onder de vloer is een compleet ander proces waar de menging, verhouding, temperaturen etc in te stellen zijn.

Joe

• route99

route99

Als alles goed gaat...komt er met een spuitbus een mengsel waarvan de homogeniteit bepaald wordt door het ontwerp van de spuitbus en er komt nog wel meer bij kijken om het goed te doen. Ik heb zelf professioneel onder zeer gecontroleerde condities met polyisocyanaten gewerkt en kan o.b.v. chemische, HSE-aspecten waaronder milieu aspecten, applicatie grenzen, etc, wel een rijtje geven wat een leek allemaal zou moeten weten.....zie het lijstje onder. In de sector waar ik zat kregen we veel ruimte om naar niet-PUR systemen te zoeken en ontwikkelen. Men zag daar echt wel de nadelen, zeker als het werk niet door robots gedaan werd maar door mensen.

Met alleen het drukken ben je dus er echt niet. Ik gruwel van wat ik vaak zie, ook bij "professionals". Vrijwel alles met je met PUR bespuit is later chemisch afval, dat het super hecht kan dan een praktisch voordeel zijn maar voor dat afval is het een ramp.
Er moet bij het ontwerpen van bouwelementen veel meer rekening worden gehouden dat het zonder PUR-schuim vast gezet of geïsoleerd kan worden.
PUR-platen uit de fabriek hebben ook wel nadelen, maar dat is voor een andere toepassing, vaak niet bruikbaar waar nu het PUR-schuim heel royaal gespoten wordt. Het is vaak puur voor het gemak/de snelheid om naar PUR-schuim te grijpen.
  • Milieueffecten: Een belangrijk nadeel van spuitbussen met drijfgas is hun milieubelasting. Veel spuitbussen maken gebruik van drijfgassen zoals HFK's (fluorkoolwaterstoffen) die bijdragen aan het broeikaseffect en de ozonafbraak. Deze gassen dragen bij aan klimaatverandering en kunnen schadelijk zijn voor het milieu.
  • Drukverlies: Naarmate de spuitbus wordt gebruikt, kan het drijfgas opraken, waardoor de druk in de bus afneemt. Dit kan leiden tot minder effectieve verstuiving van het product en een ongelijke verdeling van het PUR-schuim, waardoor de isolatie- en afdichtingsprestaties mogelijk worden aangetast.
  • Moeilijke dosering: Het doseren van PUR-schuim uit een spuitbus kan lastig zijn, vooral als de gebruiker niet vertrouwd is met het proces. Het vereist vaak een zorgvuldige afweging tussen de juiste hoeveelheid schuim om verspilling te minimaliseren en de gewenste resultaten te bereiken.
  • Beperkte houdbaarheid: PUR-spuitbussen hebben een beperkte houdbaarheid. Het drijfgas kan langzaam ontsnappen, waardoor het schuim uiteindelijk minder effectief wordt en niet goed meer uitzet.
  • Gezondheidsrisico's: Het gebruik van PUR-schuim vereist vaak het dragen van beschermende uitrusting, omdat de schuimcomponenten bij sommige mensen allergische reacties of irritatie kunnen veroorzaken, vooral bij direct contact met de huid of inademing van dampen.
  • Ongeschikt voor precisie-toepassingen: Spuitbussen met drijfgas zijn vaak niet geschikt voor precisie-toepassingen waarbij een zeer nauwkeurige dosering van het schuim vereist is. In deze gevallen kunnen andere methoden, zoals spuitpistolen met een compressor, meer geschikt zijn.
Als je te weinig kennis van dit soort aspecten hebt, laat die PUR-spuitbus staan. Denk eerst beter over het concept na wat je nastreeft of vraag hulp aan mensen die daar kunnen helpen. Het is "omdenken" hoe dat op te lossen, maar wel een mooie uitdaging.

• Rukapul
  • Laatst online: 08:56
De hoeveelheid middel is beperkt en daarmee onvergelijkbaar qua risico met vloerisolatie.

De negatieve reviews zijn gebaseerd op twee stuks en relateren aan de spuitbussen. Die zijn ongeacht merk niet fijn om te gebruiken. De bussen en purpistool in hetzelfde schap zijn veel makkelijker in gebruik.

Echter, het heeft geen zin zoals hierboven ook al gezegd. Als dit een issue is dan kozijnen eruit en houten renovatiekozijnen erin.

• route99

route99

@Rukapul De reviews zijn eigenlijk vooral ook bedoeld/genoemd om de onmacht, agv gebrek aan kennis van de kopers te laten zien, dat had ik erbij moeten zetten.
Edit:
De hoeveelheid middel is beperkt en daarmee onvergelijkbaar qua risico met vloerisolatie.
Kan wel zijn, maar loop diverse DIY isolaties op het forum maar eens na hoeveel spuitbussen er wel nodig zijn omdat er in de ontwerpfase niet goed over alternatieven nagedacht is waar je dat probleem niet hebt.
Ik herinner me diverse PIR-platen projecten voor dak- en onder de vloer, waar dat rijkelijk speelde. Je hebt zo gemakkelijk een kier dat je haast wel PURren moet. Bij een andere route was dat niet nodig geweest.

PS: Bij ons op de werkvloer werd je (moi aussie...) ) aangesproken op een verkeerde werkuitvoering en had je geen alternatief kunnen nemen waar dat gekund had? Als net als vinylchloride (om PVC te maken) en polyisocyanaten (om PUR te maken) nog niet uitgevonden waar en nu getoetst zouden worden volgens de hoge Europese eisen (REACH wetgeving) dan is het maar de vraag of ze in de markt toegelaten zouden worden. Als het ze dan wel zouden toegelaten zouden zijn, zou dat wel eens met veel hogere eisen dan die nu gelden gebeurd zijn. Immers er is vanuit de industrie nu die spullen al bestaan voordat REACH er kwam flink wat "positieve" reclame gemaakt. De belangen die daar spelen zijn uiteraard nu heel groot.

Als projectleider kreeg je (moi aussie...) de boodschap v/d R&D manager/het MT mee, een nieuwe stof prima, maar die moet wel veilig zijn om te maken en te gebruiken. We willen niet net voor de product introductie overvallen worden door een rapport dat de nieuwe stof eigenlijk alleen volgens de huidige wetten en normen maar kan als er een groot doodskop sticker "giftig" (GHS06) of "Lange termijn gezondheidsgevaarlijk" (GHS08) sticker op moet. Potentiele klanten werden dan heel nerveus want zij moeten daar mee bij hun klanten ook weer gaan vertellen. Producten met minder heftige stickers zijn bij klanten veel meer welkom.

De bestaande producten met die stickers zullen er nog lang zijn eer er veel veiligere alternatieven komen.

[ Voor 119% gewijzigd door route99 op 31-07-2023 23:21 ]

Pagina: 1